Gå til innhold

Ny lønn - men hva får jeg utbetalt i måneden?


Mary Poppins

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt forfremmet på arbeidsplassen og prøver å finne ut hvor mye jeg vil ha å rutte med per mnd (etter skatt) etter lønnsøkning. Men alle disse skattekalkulatorene kommer opp med ulike svar.

 

Så jeg spør derfor dere:

 

Jeg er 27 år, bor i Oslo, er ugift og har ingen barn. Jeg har ingen formue (kun gjeld), og betaler 88000kr i året i renteutgifter. Ny inntekt blir 770.000kr per år.

 

Det jeg vil vite er hvor mye jeg får utbetalt i en helt vanlig mnd (altså hva som faktisk vil gå inn på min lønnskonto i f.eks februar).

 

I følge denne kalkulatoren kommer jeg til å betale 238000kr i skatt per år.

 

http://www.dinepenger.no/kalkulatorer/skatt-for-loennstakere-2013/20283667?t=3&hc=770000&hi=1000&hk=0&hm=0&ho=88000&hq=0&hu=0&hw=0&aa=enslig&ca=0&cb=0&da=28&ea=1

 

Jeg antar at det blir riktig å dele da 238000kr på 10,5mnd som da utgjør kr 22667.

 

Det vil bety at jeg får utbetalt (770000/12) - 22667 = 41500kr,.

 

Men det må jo være feil. Jeg trodde jeg ville ligge nærmere rundt 35000kr i mnd?

 

Blir superglad om noen har noe formening om dette :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk skattekalkulatoren på www.skatteetaten.no.

Her kan du også endre forskuddstrekk.

Budsjettet for 2014 er ikke vedtatt ennå, så det er vanskelig å si hvor stor skatten din blir til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk skattekalkulatoren på www.skatteetaten.no.

Her kan du også endre forskuddstrekk.

Budsjettet for 2014 er ikke vedtatt ennå, så det er vanskelig å si hvor stor skatten din blir til neste år.

Jeg har forsøkt den også og får samme resultat - altså at jeg skal betale 238490kr i skatt, som da vil tilsvare ca 41500kr utbetalt i en normalmåned. Men jeg synes altså det høres så mye ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt den også og får samme resultat - altså at jeg skal betale 238490kr i skatt, som da vil tilsvare ca 41500kr utbetalt i en normalmåned. Men jeg synes altså det høres så mye ut?

 

Det utgjør et skattetrekk på ca. 35%. Hvor mye trekkes du i skatt nå?

Anonymous poster hash: 01a7a...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det utgjør et skattetrekk på ca. 35%. Hvor mye trekkes du i skatt nå?

Anonymous poster hash: 01a7a...4d7

 

Men har det noe å si? Nå har jeg en helt annen lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har det noe å si? 

 

Lønnen? Selvfølgelig har lønnen noe å si for skattetrekksprosenten.

Anonymous poster hash: 01a7a...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Lønnen? Selvfølgelig har lønnen noe å si for skattetrekksprosenten.

Anonymous poster hash: 01a7a...4d7

 

Ja selvfølgelig skjønner jeg det men har det jeg skatter av min nåværende lønn så mye å si i fht det jeg skal skatte av min fremtidige lønn? Altså det jeg spør om er om det virkelig er sannsynlig at med en inntekt på 770,000kr for en ugift person med 0 i formue og renteutgifter på 88000kr, så skal det bare betales 30,9% skatt? (238000/770000 = 30,9%) Jeg synes det høres veldig lite ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig skjønner jeg det men har det jeg skatter av min nåværende lønn så mye å si i fht det jeg skal skatte av min fremtidige lønn? Altså det jeg spør om er om det virkelig er sannsynlig at med en inntekt på 770,000kr for en ugift person med 0 i formue og renteutgifter på 88000kr, så skal det bare betales 30,9% skatt? (238000/770000 = 30,9%) Jeg synes det høres veldig lite ut..

 

Nei, det har ikke noe å si, jeg tenkte bare for å sammenligne fordi jeg syntes også det hørtes lite ut (trekkes du 40% nå, for eks, er det noe som ikke stemmer).

Anonymous poster hash: 01a7a...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, det har ikke noe å si, jeg tenkte bare for å sammenligne fordi jeg syntes også det hørtes lite ut (trekkes du 40% nå, for eks, er det noe som ikke stemmer).

Anonymous poster hash: 01a7a...4d7

 

Oki nå har jeg tabelltrekk 7110 og tjener 500000 og trekkes 27,2% skatt. Men i følge skattekalkulatoren til skatteetaten så trekkes jeg for mye i skatt per dags dato (jeg har ikke noe tidligere år med full lønn på 500' å sammenlikne med da jeg har bodd mye i utlandet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki nå har jeg tabelltrekk 7110 og tjener 500000 og trekkes 27,2% skatt. Men i følge skattekalkulatoren til skatteetaten så trekkes jeg for mye i skatt per dags dato (jeg har ikke noe tidligere år med full lønn på 500' å sammenlikne med da jeg har bodd mye i utlandet). 

 

Da stemmer nok et skattetrekk på 35% (238000 i året).

Anonymous poster hash: 01a7a...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da stemmer nok et skattetrekk på 35% (238000 i året).

Anonymous poster hash: 01a7a...4d7

 

Men 238000 er jo bare 30,9%? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 238000 er jo bare 30,9%? 

 

Husk på at det er halvt skattetrekk i desember, og intet skattetrekk på feriepenger. Da blir det omtrent 35% de andre 10 månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk på at det er halvt skattetrekk i desember, og intet skattetrekk på feriepenger. Da blir det omtrent 35% de andre 10 månedene.

Ja og da blir det utbetalt ca 41500kr som jeg skrev over her. Men samlet skatt er bare 30,9% i året og det er jo veldig lite.

 

Samlet skatt med 500.000 som jeg har nå utgjør  27,2%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg

 

Jeg jobber jo ikke med lønn :-)

 

Du tjener 770.000 i året, men klarer ikke finne ut av dette på egenhånd?  :P

Og jeg prøver å finne ut dette på egenhånd men jeg kan ikke skjønne at det stemmer det skatteetaten sin egen kalkulator kommer frem til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg

 

 

Og jeg prøver å finne ut dette på egenhånd men jeg kan ikke skjønne at det stemmer det skatteetaten sin egen kalkulator kommer frem til. 

 

Det stemmer nok.

 

Og folk får slutte å klage på at skatt på lønn er høy her i landet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok.

 

Og folk får slutte å klage på at skatt på lønn er høy her i landet;)

Hehe ja hvis dette stemmer er jeg knallfornøyd ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...