Gå til innhold

Ny lønn - men hva får jeg utbetalt i måneden?


Mary Poppins

Anbefalte innlegg

Oki nå har jeg tabelltrekk 7110 og tjener 500000 og trekkes 27,2% skatt. Men i følge skattekalkulatoren til skatteetaten så trekkes jeg for mye i skatt per dags dato (jeg har ikke noe tidligere år med full lønn på 500' å sammenlikne med da jeg har bodd mye i utlandet). 

Du kan finne trekktabellene på skatteetatens nettside.

https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk

 

Med skattesatsene for 2013 og utbetalt månedslønn kr 64.166 blir skattetrekket kr 25.012 med tabelltrekk etter tabell 7110. Nettoinntekt kr 39.988.

Endret av Høstløv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt forfremmet på arbeidsplassen og prøver å finne ut hvor mye jeg vil ha å rutte med per mnd (etter skatt) etter lønnsøkning. Men alle disse skattekalkulatorene kommer opp med ulike svar.

 

Så jeg spør derfor dere:

 

Jeg er 27 år, bor i Oslo, er ugift og har ingen barn. Jeg har ingen formue (kun gjeld), og betaler 88000kr i året i renteutgifter. Ny inntekt blir 770.000kr per år.

 

Det jeg vil vite er hvor mye jeg får utbetalt i en helt vanlig mnd (altså hva som faktisk vil gå inn på min lønnskonto i f.eks februar).

 

I følge denne kalkulatoren kommer jeg til å betale 238000kr i skatt per år.

 

http://www.dinepenger.no/kalkulatorer/skatt-for-loennstakere-2013/20283667?t=3&hc=770000&hi=1000&hk=0&hm=0&ho=88000&hq=0&hu=0&hw=0&aa=enslig&ca=0&cb=0&da=28&ea=1

 

Jeg antar at det blir riktig å dele da 238000kr på 10,5mnd som da utgjør kr 22667.

 

Det vil bety at jeg får utbetalt (770000/12) - 22667 = 41500kr,.

 

Men det må jo være feil. Jeg trodde jeg ville ligge nærmere rundt 35000kr i mnd?

 

Blir superglad om noen har noe formening om dette :-)

 

Regnestykket som viser at du vil får utbetalt ca 41.400,- pr mnd ser ut til å være helt korrekt - så det er bare å glede seg til lønnsutbetalingene ;)

 

Og gratulerer med ny stilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket som viser at du vil får utbetalt ca 41.400,- pr mnd ser ut til å være helt korrekt - så det er bare å glede seg til lønnsutbetalingene ;)

 

Og gratulerer med ny stilling!

 

Det er et stort "men" her og det er at skatteetaten beregner forskuddstrekket høyere enn reell skatteberegning og dermed trekker for mye i skatt hver måned, slik at flertallet av den norske befolkning får skattepenger igjen ved skatteoppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort "men" her og det er at skatteetaten beregner forskuddstrekket høyere enn reell skatteberegning og dermed trekker for mye i skatt hver måned, slik at flertallet av den norske befolkning får skattepenger igjen ved skatteoppgjøret.

Det visste jeg ikke. Men hva kan det være da at jeg flere år på rad får restskatt? Er ansatt i offentlig stilling, og da burde jeg jo bli trukket såpass mye automatisk at jeg ikke fikk restskatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke. Men hva kan det være da at jeg flere år på rad får restskatt? Er ansatt i offentlig stilling, og da burde jeg jo bli trukket såpass mye automatisk at jeg ikke fikk restskatt?

Gå inn på www.skatteetaten.no og endre skattekortet ditt.

Kanskje det er noen fradrag som blir fordelt på deg og mannen din annerledes ved utskriving av skattekortet enn ved skatteoppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke. Men hva kan det være da at jeg flere år på rad får restskatt? Er ansatt i offentlig stilling, og da burde jeg jo bli trukket såpass mye automatisk at jeg ikke fikk restskatt?

 

Sånn er det med meg også, har fått restskatt de siste 3 årene. Inntekten er den samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et stort "men" her og det er at skatteetaten beregner forskuddstrekket høyere enn reell skatteberegning og dermed trekker for mye i skatt hver måned, slik at flertallet av den norske befolkning får skattepenger igjen ved skatteoppgjøret.

 

Det er ikke min erfaring. Både jeg og min kone har en ganske så enkel skatteberegning med få fradrag (ingen særfradrag) og kun vanlig lønnsinntekt, og vi er begge nødt til å be arbeidsgiver trekke oss noe ekstra i skatt hver måned, for å slippe restskatt.

 

Det har hendt hvert eneste år i hvert fall de siste 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort "men" her og det er at skatteetaten beregner forskuddstrekket høyere enn reell skatteberegning og dermed trekker for mye i skatt hver måned, slik at flertallet av den norske befolkning får skattepenger igjen ved skatteoppgjøret.

 

Er ikke så sikker å det - jeg har fått restskatt de siste 3 årene - og inntekten min er omtrent den samme disse tre årene, som årene før, som jeg omtrent kom i 0.

 

Samme med min samboer, men han har hatt restskatt flere år enn jeg, også omtrent samme inntekt på han disse årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Tror ikke du kan renge med skat kalkulatoren.

 

Jeg måtte prøve at regne min nye lønn for 2014 ut. og fik et resultat der ikke kan stemme, hvis jeg sammeligner med lønna i fjor:

 

I Fjor:

Ubetalt ca: 290.000.- IKKE inklusiv Feriepenger( vet ikke om man må det?)

Betalt: Skat: ca: 91.400.-

Skatteprocent: 36%

 

Har udfyldt en greie til skatt for at få extra skattefradrag, Er Dansker Ny i Norge nemlig. Men vett ikke om jeg får dette,

 

2014

Brukt skatt Kalkulator

Ubtalt Akkurat: 300.000 Uten feriepenge

Skal betale skat: ca: 40.892 hvoraf over 60& er trygdeavgift

Skatteprocent: 13,62%

 

Dette er regnet utfra renteutgifter på: 35.000.- hvilket er noe lavt sat.

 

 

Det kan jo ikke stemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...