Gå til innhold

Trenger gavetips til jenter 5 og snart 9 år...


bollekinn

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips til hva kjøpe til to jenter på 5 og 9 år? Har spurt mora om tips, men hun svarer bare at de blir glad for det meste.. Ikke mye hjelp altså..

 

Har ikke jenter i den alderen så synes det er litt vanskelig..

 

Takknemlig for svar!

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er jo i rette Barbiealderen begge to :) Har ei niese på 11 som fortsatt liker Barbie, selv holdt jeg på med de til jeg var 12 år, men det var litt hysj hysj når vi ble 12, da følte vi oss litt for store til Barbie :) 

Pollydukker, Bratz, feer.... Jeg er mest oppdatert på hva 5 åringer liker da, 

men de liker jo gjerne slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tror når man ikke kjenner barnas interesser at det er best å kjøpe noe som alle barn liker, mange jenter liker ikke dukker og prinsesseting.( min datter på 8 år hater dukker)

 

Eksperimenter av ulike typer er morsomme, feks lage egne krystaller, grave ut fossiler, lage vulkaner, lage egen dørklokke, alt fra kjemi, fysikk, teknikk og matematikk fra ca 5 år er disse settene fine for.

 

Mine barn har likt alle disse settene. Det er godt utvalg av kreative leker på Teknisk museum, men mange butikker har også litt av utvalget.

 

Ellers er det jo hyggelig å få egen turkniv, mange barn har ikke det,

 

Og min erfaring er også at barn i den alderen liker bøker og det er flere morsomme bøker til feks hun som blir 9 år, en serie heter dustedagboka, den er morsom, 1-5 har kommet ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datra mi er 9 og var veldig opptatt av et sånt dinosaurskjelett som hun brukte en halv dag på å meisle ut av en leireklump i sommer. :) Kjøpte det i en stor bokhandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datra mi er 9 og var veldig opptatt av et sånt dinosaurskjelett som hun brukte en halv dag på å meisle ut av en leireklump i sommer. :) Kjøpte det i en stor bokhandel.

Hei!

 

Nettopp den erfaring har jeg også, og ikke bare har barna det gøy med disse settene, men det er gøy og se hvor glade  og interesserte de er :)

 

Jeg var i dag på en handletur, og jeg så flere søte barn, en liten jente løp forbi meg i rulletrappen, også ropte hun på toppen av rulletrappen til foreldrene som stod lenger bak "Jeg vant over dere mamma pappa", hun sa det mange ganger, hun var så søt og så glad og minnet meg om barn som får spennende gaver. Jeg smilte til henne, men hun så ikke på meg. De er så i sine egne tanker sånne små, jeg tror hun var 3-4 år ca. Søt med helt blondt hår i en liten hestehale og smilehull og sånn at man blir varm inni seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om gaver nå før jul, så ville jeg kjøpt hobbyutstyr til å lage julegaver av. F.eks. såpelaging og decoupage pleier å fungere bra i den alderen. Femåringen må i såfall få en del hjelp, mens niåringen fikser det meste selv.  Du får kjøpt alt du trenger på f.eks. panduro.

 

Jeg har hatt besøk av en niåring som har produsert julegaver til den store gullmedalje i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpemeg så PK gaver alle foreslår! :P

 

Innser at mange småjenter sikkert ønsker seg sånt, men selv er jeg vel preget av at jeg bare fikk bøker og byggesett selv som liten - mens jeg drømte om rosa stæsj og barbiedukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpemeg så PK gaver alle foreslår! :P

 

Innser at mange småjenter sikkert ønsker seg sånt, men selv er jeg vel preget av at jeg bare fikk bøker og byggesett selv som liten - mens jeg drømte om rosa stæsj og barbiedukker.

Nettopp derfor gir jeg en del rosa stæsj og barbiedukker i barnebursdager til 5 åringene i barnehagen til jenta mi :) Før jeg fikk barn tenkte jeg litt mer at jeg måtte gi noen utviklende gaver, hobbysett osv.... men må innrømme det har blitt lite med det :) men jenta mi på 5 er veldig begavet for sin alder, så tror jeg må begynne å gi henne litt hun kan utvikle seg med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpemeg så PK gaver alle foreslår! :P

 

Innser at mange småjenter sikkert ønsker seg sånt, men selv er jeg vel preget av at jeg bare fikk bøker og byggesett selv som liten - mens jeg drømte om rosa stæsj og barbiedukker.

De småjentene jeg kjenner, har mer enn nok rosa stæsj og barbier, så jeg tror at de av oss som da kjøper hobbyartikler bidrar til litt velkommen variasjon. Men ingen av de jeg kjenner vokser opp med foreldre som er opptatt av at de ikke skal få gå gjennom rosa-faser ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpemeg så PK gaver alle foreslår! :P

Innser at mange småjenter sikkert ønsker seg sånt, men selv er jeg vel preget av at jeg bare fikk bøker og byggesett selv som liten - mens jeg drømte om rosa stæsj og barbiedukker.

Datra hadde en lang rosaperiode, men hun har nesten ikke lekt med dokker og aldri med Barbie. Heldigvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datra hadde en lang rosaperiode, men hun har nesten ikke lekt med dokker og aldri med Barbie. Heldigvis ;)

Hei!

 

Jeg har oppdaget at ganske mange jenter ikke er særlig interessert i dukker og barbi m.m.

 

Det syns jeg man bør respektere, på lik linje med at ikke alle gutter liker å kjøre med småbiler og fotball.

 

Hvis man ikke vet eller får vite av foreldrene hva barna ønsker seg bør man enten kjøpe noe nøytralt, feks noe begge kjønn kan like eller en bok som kan byttes.

 

En annen erfaring jeg har gjort er at det er foreldrene som skaper rosapress og andre motebølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man trenger gavetips, er det kanskje et tegn på at mottakeren allerede har mer enn nok?

Hei!

 

Den som ber om gavetips og trenger det, er jo en annen enn den som skal få gaven, personen spør jo fordi vedkommende ikke kjenner jentene, og da vet verken interesser eller hva de har.

 

Da er det vel ikke tegn på at mottakeren har mer enn nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen tips til hva kjøpe til to jenter på 5 og 9 år? Har spurt mora om tips, men hun svarer bare at de blir glad for det meste.. Ikke mye hjelp altså..

 

Har ikke jenter i den alderen så synes det er litt vanskelig..

 

Takknemlig for svar!

 

:-)

Eller hva med et gavekort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man gi gaver til noen man ikke kjenner?

Hei!

 

Hvis man er invitert i en bursdag så skal man gi gaver også om man ikke kjenner dem, det er en regel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man gi gaver til noen man ikke kjenner?

F.eks. dersom det er dine søskens barn, og de bor på en annen kant av landet slik at du ser dem sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen erfaring jeg har gjort er at det er foreldrene som skaper rosapress og andre motebølger.

For jenter (som det jo handler om i denne tråden) er ofte venninnene eller litt større jenter som de ser opp til, langt viktigere forbilder enn foreldrene.  

 

Dette er selvfølgelig individuelt, men det er ikke sånn at alle småjenter som har en "prinsesseperiode", har mødre / foreldre som er opptatt av mote og av at døtrene deres skal være yndige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...