Gå til innhold

Hodelus i barnehagen!

Anbefalte innlegg

Hørte at en jente ble sendt hjem i dag fra barnehagen pga de hadde sett et par lus i håret hennes, det går lus i barnehagen, så vi sjekker ungene jevnlig.
Men er det litt drastisk å sende hjem fordi de finner lus?
Leste et sted at det ikke var nødvendig....

men at man heller burde pakke klærne til ungen i en pose atskilt fra de andres klær og passe på at ungen ikke "koste" for mye med de andre. 
For det er jo ikke slik at lusene flyr fra hode til hode, man må jo ha nærkontakt. Og så lenge man ikke låner hverandres børster/luer/skjerf eller koser med hår mot hår, så er jo faren for smitte minimal?

Og hva om jeg oppdager hodelus hos ungen i morgen tidlig før jeg leverer,

skal jeg da holde henne hjemme til jeg har fått behandlet henne for hodelus,

eller kan jeg sende henne og behandle henne straks hun kommer hjem? (men informere om smitten),

Og hvilken behandling mener dere evnt. er best?
Hvor små er de eggene, kan man se de med det blotte øyet?

Endret av mammanito
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vi fikk beskjed om noen ganger var at ALLE skulle luse-kjemme ungene sine samme kvelden slik at alle tok et tak samtidig for å bli kvitt krypene. Man kan bli kvitt mange lus på den måten og ikke minst kan man oppdage lusene slik. Om man ikke finner lus skal det vel heller ikke brukes lusemiddel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3508601
Del på andre sider

Hørte at en jente ble sendt hjem i dag fra barnehagen pga de hadde sett et par lus i håret hennes, det går lus i barnehagen, så vi sjekker ungene jevnlig.

Men er det litt drastisk å sende hjem fordi de finner lus?

Leste et sted at det ikke var nødvendig....

men at man heller burde pakke klærne til ungen i en pose atskilt fra de andres klær og passe på at ungen ikke "koste" for mye med de andre. 

For det er jo ikke slik at lusene flyr fra hode til hode, man må jo ha nærkontakt. Og så lenge man ikke låner hverandres børster/luer/skjerf eller koser med hår mot hår, så er jo faren for smitte minimal?

Og hva om jeg oppdager hodelus hos ungen i morgen tidlig før jeg leverer,

skal jeg da holde henne hjemme til jeg har fått behandlet henne for hodelus,

eller kan jeg sende henne og behandle henne straks hun kommer hjem? (men informere om smitten),

Og hvilken behandling mener dere evnt. er best?

Hvor små er de eggene, kan man se de med det blotte øyet?

Jeg synes ikke det er det minste rart de sender hjem ungen med lus. Og du er kjip dersom du oppdager det om morran og sender ungen i barnehage uten å behandle først. Lus er noe skikkelig svineri, særlig for jenter med langt hår...  :wacko:

Jeg har brukt sjampobehandling, da har det gått ganske smertefritt. Kjøpt på apoteket. Og så må man gre og gre og gre med lusekam. Sjekka hver morgen i mange uker etterpå. Sengetøy kokevaskes, og kosedyr må overnatte i fryseren, evt på verandaen dersom det er mange kuldegrader.

Eggene er vanskelig å oppdage, men de ser ut bare som små rusk i håret, og så sitter de som limt fast til hårstråene. Når du først har sett det en gang, kjenner du de raskt igjen.  :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3508603
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er det minste rart de sender hjem ungen med lus. Og du er kjip dersom du oppdager det om morran og sender ungen i barnehage uten å behandle først. Lus er noe skikkelig svineri, særlig for jenter med langt hår...  :wacko:

Jeg har brukt sjampobehandling, da har det gått ganske smertefritt. Kjøpt på apoteket. Og så må man gre og gre og gre med lusekam. Sjekka hver morgen i mange uker etterpå. Sengetøy kokevaskes, og kosedyr må overnatte i fryseren, evt på verandaen dersom det er mange kuldegrader.

Eggene er vanskelig å oppdage, men de ser ut bare som små rusk i håret, og så sitter de som limt fast til hårstråene. Når du først har sett det en gang, kjenner du de raskt igjen.  :P

Hadde ikke tenkt å sende om jeg oppdaget, men vil jo ikke være hysterisk heller. Men rekker man å behandle på morgenen og sende i barnehagen? Tenkte på den sorten som ikke skal virke natta over? Eller hva om ungen kommer hjem og man finner hodelus, hvis man starter behandling når ungen kommer hjem og - det var vel noe om å la middelet virke natta over -og så gre ut om morgenen.... kan man da sende ungen i barnehagen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3508606
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å sende om jeg oppdaget, men vil jo ikke være hysterisk heller. Men rekker man å behandle på morgenen og sende i barnehagen? Tenkte på den sorten som ikke skal virke natta over? Eller hva om ungen kommer hjem og man finner hodelus, hvis man starter behandling når ungen kommer hjem og - det var vel noe om å la middelet virke natta over -og så gre ut om morgenen.... kan man da sende ungen i barnehagen?

Trenger ikke bruke det gamle, illeluktende middelet som skal virke over natta lenger. Kun en sjampokur. :) Da må du heller komme en time seinere på jobb. :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3508640
Del på andre sider

Annonse

Det store problemet med lus er at det har vært vanskelig å bli kvitt, de har i stor grad blitt resistente mot behandling. Derfor er det helt nødvendig at alle berørte tar det på alvor når det dukker opp slik at en epidemi kan unngås i størst mulig grad. Og det er ikke å ta det på alvor når du synes det er greit at de skal være i barnehagen med ubehandlede lus. 

Så ja; du må holde barnet hjemme om du oppdager lus om morgenen. Barn har nærkontakt nok til at det kan smitte, det trenger ikke en lue til å smitte andre, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3508646
Del på andre sider

Har i alle fall lett og lett nå, finner ingen lus eller luseegg. Ungen er plaget med litt skurv og flass, men det sees som flak i hodebunnen, så det er i alle fall ikke lus. Har studert de med lupen som fulgte med lusekammen. Men for sikkerhetsskyld har jeg kjøpt lusemiddel - slik at jeg kan begynne allerede kvelden før - så er det bare å vaske ut om morgenen - og sende ungen i barnehagen - om all lusa er vekke :) De hadde bare en sort på apoteket, den sterke typen som skal virke i 12 timer, men det er visst den som er best. LUktet sterkt, så håper den ikke svir for mye, hun er en tander type... og plaget av eksem i tillegg. Så vil være sikker på om hun har lus før jeg bruker den.

Noen som har erfaring med elektrisk lusekam? Jeg vet den ikke er blant de aller mest effektive, men kanskje mer som forebygging? Og hvordan er det å børste med den, jeg er livredd for å få støt, er det som å få statisk støt, eller merker man ingenting? Mange spørsmå hehe :) jaja.... Ha en fin kveld videre :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3508677
Del på andre sider

Har i alle fall lett og lett nå, finner ingen lus eller luseegg. Ungen er plaget med litt skurv og flass, men det sees som flak i hodebunnen, så det er i alle fall ikke lus. Har studert de med lupen som fulgte med lusekammen. Men for sikkerhetsskyld har jeg kjøpt lusemiddel - slik at jeg kan begynne allerede kvelden før - så er det bare å vaske ut om morgenen - og sende ungen i barnehagen - om all lusa er vekke :) De hadde bare en sort på apoteket, den sterke typen som skal virke i 12 timer, men det er visst den som er best. LUktet sterkt, så håper den ikke svir for mye, hun er en tander type... og plaget av eksem i tillegg. Så vil være sikker på om hun har lus før jeg bruker den.

Noen som har erfaring med elektrisk lusekam? Jeg vet den ikke er blant de aller mest effektive, men kanskje mer som forebygging? Og hvordan er det å børste med den, jeg er livredd for å få støt, er det som å få statisk støt, eller merker man ingenting? Mange spørsmå hehe :) jaja.... Ha en fin kveld videre :)

Hei!

Jeg har mye erfaring med lus, høst etter høst kommer de på besøk i noens hoder.

Det er ingenting å være hysterisk med, de flyr nettopp ikke, og det skal egentlig være mange lus i et hodet før de flytter seg over til et annet hode :-)

Det klør gjerne i nakken og på kanten av ørene når man har lus, noen klør lite, men vi klør mye og fort av det blodfortynnende forbindelsen lusen spruter inn når den biter seg fast.

Vi grer jevnlig med lusekam og oppdager det dermed fort slik at vi kan behandle den ene med lus og ikke hele familien, det er viktig at lus ikke blir gjort resistente mot lusemiddel for det skjer.

Jeg har ikke erfaring med elektrisk lusekam, men jeg kjøpte en lusestøvsuger (som man bruker vanlig støvsuger koblet til, i Sverige, og denne skal støvsuge lusene inn i et filter, som man så kan sjekke.

For oss med langt hår ble det bare floker, så den bruker vi aldri mer.

Vi bruker vanlig lusekam og de fungerer fint, vi har også hver vår hårbørste.

Hvis ansatte i en barnehage SER to lus, er det nok mange i det barnehodet, for det er vanskelig å se lus, de holder seg skjult i skyggen, gjerne i nakken eller i håret bak ørene, så god grunn til å varsle hvis det går et slikt lusehodet rundt:-)

Man bør børte fra nakken og utover, over en vask eller et hvit laken når man sjekker, lusesjekk bør inngå i det ukentlige morgen eller kveldsstell.

Det kjedelige er at det er vi som varsler hver høst på skolen om lus:-( og vi kjenner barn i klassen som sier de aldri har hatt lus, men det ser heller ikke ut som om de har hatt en børste i håret, da lurer jeg på når lusekamming foregår.

Vi har fått lus etter besøk av et barn som klødde, da når barns over sammen om natten kan de nok vandre fra et hodet til et annet, men da er det nok en god lusekoloni der, hvis de har behov av å flytte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3508681
Del på andre sider

"Noen som har erfaring med elektrisk lusekam? Jeg vet den ikke er blant de aller mest effektive, men kanskje mer som forebygging? Og hvordan er det å børste med den, jeg er livredd for å få støt, er det som å få statisk støt, eller merker man ingenting? "

Hehe, her i Lillebygd er det også årlig lusealarm i barnehager og skoler. Jeg har kjøpt denne elektriske kammen - aner ikke om det funker - men både Vesla og jeg kan stå inne for at den ikke generer støt.Kammen skal stoppe å summe når man treffer på lus fordi de angivelig ikke overlever denne elektriske aktiviteten, men ikke veit jeg  <_<

Ubehagelig er det i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3508711
Del på andre sider

Dersom du grer ukentlig med lusekam i alle fall på høsten, så skal du finne ut av det ganske raskt. Bruk hvit lusekam. De grå lusene vises best på den. Ha også lupe eller forstørrelsesglass for å studere kammen. Luseeggene er sorte mens det er lus i dem, og hvite etterpå når lusen har krøpet ut av egget. Eggene sitter som limt fast som de sier her. 

Anonymous poster hash: 134a0...be0
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3508714
Del på andre sider

Tips til forebygging av hodelus!

Det finnes antilusspray i apotek som inneholder en duft som avskrekker hodelus,

denne er lurt å bruke i håret i perioder hvor det går lus, man er selvsagt aldri 100 % sikker, men bedre enn ingenting.

En annen ting er at alle i husstanden må ha hver sine hårbørster, disse bør oppbevares separat. Vask de grundig hver dag, plukk ut hårrester i børsten. Vask gjerne over hårpynt som har vært brukt og. Hver kveld bør du legge disse i fryseren over natta.

Vask hodeplagg og skjerf ofte, rist de gjerne grundig utendørs før dere går inn, kost over og sjekk om det er noe kryp eller egg som har havnet der. For sikkerhetsskyld kan du godt fryse ned disse også noen timer.

Vask håret annenhver dag, bruk balsam. Børst håret grundig to ganger om dagen,

og kam også jevnlig over håret hver dag for å se etter luseegg og kryp.

Bruk hårspray hver dag, det kveler lusa,

samt gjør det vanskelig for den å bevege seg, samt lukten avskrekker lusa.

Teatree i shampooen gir også en duft som avskrekker lusa.

For flere tips http://helsenet.info/9/2010/01/hvordan-man-kan-forebygge-hodelus-infestation.html

Har du noen tips for å holde lusa unna - uten å bli hysterisk? Neida, jeg er ikke hysterisk......... bare litt :D

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3508833
Del på andre sider

Hygiene har ikke noe med lus å gjøre. Sies det. Det merkelige er at det er de samme ungene som får lus, år etter år. 

nick jr. har aldri hatt lus, men han har alltid fått en daglig runde i dusjen.

Vi har diskutert barnehygiene her inne før, og da kom det frem at det var nesten vanlig med dusj en gang i uka for ungene, fordi de "ikke svetter sånn som voksne".

Men lukter gjør møkkete unger uansett.

Jeg holder en knapp på at rene unger ikke får lus så lett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3508996
Del på andre sider

Annonse

Smarte facebookannonser har registrert at jeg har googlet etter hodelus,

så nå fikk jeg en reklamebanner på dette http://www.hudakutten.no/

De har forebyggende luseshampoo og balsam, samt hårstyling som lusa ikke kan fordra, samt kur mot lus om man allerede har fått det, som lusa ikke kan bli immun mot. De var litt dyre da, syns jeg....

noen har som har prøvd de og som mener de virker? 

nei, ang renslighet så sies det at lusa foretrekker rent hår :D kanskje la være å bade seg på noen uker da, så stinker man så fælt og har så tjukt et fett- og skitlag at lusa ikke klarer å suge blod hehehehehe :D

Neida, spøk til alvor. Men fordelen med å vaske håret ofte da, i alle fall skylle det, er at det er lettere å oppdage lusa da når man grer igjennom. Når håret er tørt, blir det lett statisk av plastkammen man bruker til å sjekke for lus, det ser jeg bare på mitt hår. Nå vet jeg hvordan jeg skal få stort flott hår. Bare kamme gjennom med lusekam det hehe :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3509053
Del på andre sider

Hygiene har ikke noe med lus å gjøre. Sies det. Det merkelige er at det er de samme ungene som får lus, år etter år. 

nick jr. har aldri hatt lus, men han har alltid fått en daglig runde i dusjen.

Vi har diskutert barnehygiene her inne før, og da kom det frem at det var nesten vanlig med dusj en gang i uka for ungene, fordi de "ikke svetter sånn som voksne".

Men lukter gjør møkkete unger uansett.

Jeg holder en knapp på at rene unger ikke får lus så lett.

Hodelus har ingenting med hygiene å gjøre.  Man kan få det uansett hvor ofte man vasker håret.  Det at de som er så heldige å slippe, fortsetter å holde på myten om at hodelus er tegn på dårlig hygiene, gjør at folk ikke sier fra til barnas venner om smittefaren, så det øker risikoen for at det spres enda mer.

Det er svært mange barn som "får en daglig runde i dusjen", så det er ikke spesielt signifikant at noen av dem aldri har hatt lus (mens andre får det opptil flere ganger).

Jeg tror ikke et øyeblikk på at folk flest bare bader / dusjer småbarn én gang i uka.  Det har dessuten ingenting med hodelus å gjøre om man er skitten på resten av kroppen eller ikke. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3509072
Del på andre sider

Er det gammeldags å dusje eller bade ungene hver kveld?  Det var helt vanlig når mine var små og minstemann dusjer hver kveld fremdeles, men nå er han 17 år da  :unsure:

Det tror jeg ikke.  Det er dessuten langt mellom hver dag og én gang i uka, slik nick påstår har blitt vanlig.

Men verken dusj eller hårvask hjelper mot hodelus.  Det kan man få uansett. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3509075
Del på andre sider

Det tror jeg ikke.  Det er dessuten langt mellom hver dag og én gang i uka, slik nick påstår har blitt vanlig.

Men verken dusj eller hårvask hjelper mot hodelus.  Det kan man få uansett. 

Hei!

Det er viktig å bare ha kunnskap om lus som dyr og deres livssyklus så vil man slutte å tro på myter om urenslighet.

Imidlertid har vi fått hyppig besøk av lus, vi varsler skolen umiddelbart, men det er jo vi da som varsler hver høst:-)

Det tenker jeg har mest med at vi har kunnskap om lus, og ukentlig sjekking.

Samt da klarer begrense det til en eller to i familien og ikke alle.

Noen varsler aldri og sier de har aldri lus, det virker rart når de heller ikke grer håret men går ugredd de fleste av årets dager. Håret i en stor fletteknute, selv etter en lusealarm, grer de håret, da tar jeg det de sier "har aldri hatt lus vi" med en stor klype salt, det er nettopp sånne ugredde hoder lus trives i  :lol:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3509088
Del på andre sider

Jeg håper dere voksne sjekker hverandre og, det kan være vanskelig å sjekke seg selv, særlig i bakhodet. Jeg leste om en mor som var så forundret over at ungene gang på gang ble smittet av hodelus. Hun selv hadde aldri hatt lus. Men har du sjekket deg noen gang da? Hun hadde visst ikke det. Da viste det seg at det aulet med lus i  håret hennes, det var rett og slett hun som var smittekilden! Hjelper ikke å behandle alle barna, om mor går rundt og smitter barna sine :)

Ellers så har jeg tro på å holde håret så kort som mulig hos gutter, gjerne bruke en del stylinggel - tenker det blir vanskeligere for lusa å bevege seg da... og hos jenter, stram hestehale eller flette. Jeg har endelig fått lov til å flette håret til jenta mi nå pga lusealarmen, har fortalt henne om at det er lettere for lusa å kravle over i håret når hun har det utslått. Hun er veldig hårsår, men har kommet litt over den kneiken nå, for lus vil hun i hvertfall ikke ha :)

Vi sprayer også med en forebyggende spray hver dag i tillegg og sjekker håret ofte. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395371-hodelus-i-barnehagen/#findComment-3509205
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...