Gå til innhold

Lavkarbodiettens skyggeside


Kayia

Anbefalte innlegg

Hvem anser du for seriøs og hvem useriøs i lavkarbo-debatten? Hva med skaldeman? Hexeberg?

Skaldeman funker best for de som har ekstremt mye de skal ned i vekt, typ over 50 kg og er veldig sjelden den nye lavkarbere lefler med. Hexeberg forfekter et helt annet kosthold enn Skaldeman og er dessuten lege også. Jeg har mye større tro på Hexeberg enn Skaldeman for den gjengse lavkarber. Jeg sier dog ikke at Skaldeman er useriøs, men han er absolutt ekstrem og ikke noe for hvermannsen.

 

De jeg kaller useriøse er de som bare hører "du kan spise så mye fett du vil!" og hopper ukritisk på det uten å sette seg inn i hva lavkarbo egentlig handler om.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bella Dotte

    11

  • Lillemus

    9

  • frosken

    6

  • XbellaX

    6

Ja, det stemmer at Hexeberg er lege, men jeg har hørt andre leger mene at Hexeberg burde vært fratatt retten til å praktisere som lege fordi de mener hun driver helseskadelig praksis.

 

Den eneste som jeg har inntrykk av etter hvert har blitt ansett som stueren er Fedon Lindberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet de at det er lavkarbo? Kanskje det er mer karbohydrater? 

Når man tok bort fett fra melken tok man også bort CLA. Hva selges CLA som - jo slankemiddel. Lettprodukter har eksistert kort tid. Det samme har mengder med sukker og ferdigprodukter som ikke fantes før. Det er vanskelig å si om det er de mettede produktene som har skylden. Det kan likegodt være økt sukkerinntak, økt inntak av drittmat som ferdigmat. Foreksempel er kjøpebrød tilsatt ekstra gluten og dårlig fett. 

 

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Ny-forskning-H-melk-gir-ikke-fetere-barn-7152764.html



Anonymous poster hash: 10274...dff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slang meg på den bølgen for maange år siden, og jeg vil påstå at jeg var meget seriøs. Jeg fulgte anbefalingene til punkt og prikke, og var i tillegg mer fysisk aktiv enn jeg pleide. Kolesterolet gikk fra 4 komma noe til 6,4 i løpet av et drøyt år. Aldri mer! Nå sverger jeg til normal kost, minst mulig stillesitting og måtehold.

 

Skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forbauser meg til stadighet at det virker til å være en normal oppfatning at mennesker som spiser lavkarbo nærmest kun spiser kjøtt. Og drikker fett.

Jeg byttet til lavkarbo for over 3 år siden og nyter det, fra før hadde jeg et helt "vanlig" kosthold(vanlig i hermetegn for jeg vet snart ikke hva som ligger i det begrepet lenger). Jeg spiser ikke mer kjøtt enn jeg gjorde tidligere.

Jeg lever i 99% av året helt sukkerfritt, men jeg er ikke ekstrem, vil jeg ha noen lakrisbåter så spiser jeg det. Jeg spiser helt vanlig, men jeg bytter ut hvetemel, sukker, og raske karbohydrater med frø, johannesbrødkjernemel, mandelmel, stevia, og ulike produkter jeg ikke ante eksisterte før. 

 

Jeg tror nok mye av det som ødelegger for lavkarbo er denne ekstrem-varianten av lavkarbo, og de kunnskapsløse, de late som ikke gidder sette seg inn i kostholdet men tyr til enkelste utvei - 1 pakke bacon, og en halv gris til middag. De holder som regel sjelden lenge, og det kan virke som om dette er mennesker som er på evig jakt etter en rask måte å gå ned noen kilo på. Jeg har ingen problemer med å forstå skepsisen til lavkarbo generelt når dette er bildet folk ser. Mennesker som ønsker en livsforandring og som seriøst søker seg til kunnskap, lever ikke på det viset. 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg spiser ikke mer kjøtt enn jeg gjorde tidligere.

Jeg lever i 99% av året helt sukkerfritt, men jeg er ikke ekstrem, vil jeg ha noen lakrisbåter så spiser jeg det. Jeg spiser helt vanlig, men jeg bytter ut hvetemel, sukker, og raske karbohydrater med frø, johannesbrødkjernemel, mandelmel, stevia, og ulike produkter jeg ikke ante eksisterte før. 

 

 

 

Du har helt sikkert rett i at mange kaster seg på lavkarbobølgen uten å sette seg nok inn i hva dette egentlig er for noe. Men alvorlig talt - når du sier at du bytter ut hvetemel, sukker og raske karbohydrater med frø, johannesbrødkjernemel, mandelmel og stevia - synes du at det er noe du kan anbefale å gjøre dersom en har en vanlig familie med 2-3 barn, og i tillegg ønsker å bruke i hovedsak mat som er produsert i Norge (kan ligge ulike motiver bark dette)?

 

Jeg googlet kjapt om johannesbrødfrukt og mandelmel - hhv 55 kr for 65 gram - og 90 kr for 500 g!!!

En vanlig familie kan jo absolutt ikke basere et kosthold på slike priser????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har helt sikkert rett i at mange kaster seg på lavkarbobølgen uten å sette seg nok inn i hva dette egentlig er for noe. Men alvorlig talt - når du sier at du bytter ut hvetemel, sukker og raske karbohydrater med frø, johannesbrødkjernemel, mandelmel og stevia - synes du at det er noe du kan anbefale å gjøre dersom en har en vanlig familie med 2-3 barn, og i tillegg ønsker å bruke i hovedsak mat som er produsert i Norge (kan ligge ulike motiver bark dette)?

 

Jeg googlet kjapt om johannesbrødfrukt og mandelmel - hhv 55 kr for 65 gram - og 90 kr for 500 g!!!

En vanlig familie kan jo absolutt ikke basere et kosthold på slike priser????

 

Jeg skjønner de umiddelbare rekasjonene dine ang priser, 1 glass johannesbrødkjernemel varer for 3 personer i ca 6 måneder (naturligvis avh av hva de spiser, men grovt sett).

Da jeg begynte på lavkarbo fikk jeg sjokk av prisene, det var dyrt. Men det som var dyrt var å bytte ut matvarene med det jeg hadde fra før, selve overgangen var dyr. Det å fortsette å bruke lavkarbo matvarene er ikke dyrere fordi man bruker mye mindre av dem (det handler heller ikke om mengden mat man spiser, men om at produktet man lager trenger mindre av den aktuelle varen). 

 

Jeg anbefaler veldig lite, jeg synes familier selv får finne ut hva kosthold de vil legge seg på. Men i blant blir jeg nødt til å kommentere påstander av typen "lavkarbo er ikke bærekraftig" / " lavkarbo er egoistisk", for det stemmer ikke. Lavkarbo er så mangt, det er kommet flere varianter, det er synd om bildet av en person på lavkarbo skal være at man spiser 1 hel gris hver dag. 

 

 

edit: Og steviaen min har jeg nå hatt i 10 måneder og vil vare en måned til om ikke mer, og brukt hver eneste dag i kaffen. Den kostet 80 kroner.

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner de umiddelbare rekasjonene dine ang priser, 1 glass johannesbrødkjernemel varer for 3 personer i ca 6 måneder (naturligvis avh av hva de spiser, men grovt sett).

Da jeg begynte på lavkarbo fikk jeg sjokk av prisene, det var dyrt. Men det som var dyrt var å bytte ut matvarene med det jeg hadde fra før, selve overgangen var dyr. Det å fortsette å bruke lavkarbo matvarene er ikke dyrere fordi man bruker mye mindre av dem (det handler heller ikke om mengden mat man spiser, men om at produktet man lager trenger mindre av den aktuelle varen). 

 

 

Jeg trodde du mente at du bakte brød av johannesbrødkjernemel? For du mener ikke at et glass på 65 gram varer i 6 mnd for tre personer hvis de lager brød av dette? Du sa at du erstattet hvetmelet med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du mente at du bakte brød av johannesbrødkjernemel? For du mener ikke at et glass på 65 gram varer i 6 mnd for tre personer hvis de lager brød av dette? Du sa at du erstattet hvetmelet med dette?

 

Man baker ikke brød med Johannesbrødkjernemel alene. Hovedsakelig frø, men JBKM brukes også der. JBKM brukes i nesten alt mulig, sauser, gratenger, gryter, purè, det er et smaksnøytralt og glutenfritt fortykningsmiddel. Det er et "evigvarende" lite glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du mente at du bakte brød av johannesbrødkjernemel? For du mener ikke at et glass på 65 gram varer i 6 mnd for tre personer hvis de lager brød av dette? Du sa at du erstattet hvetmelet med dette?

Nei nei! JBK er ikke et mel i den forstand - det er et tykningsmiddel man bruker istedet for hvetemel eller maismel i sauser og slikt. Jeg klarer det ikke for jeg synes det gjør sausen sleip og glatt og litt slimaktig, men mange bruker det. Et knøttlite glass er mer eller mindre evigvarende.

 

Siden man ikke spiser så mye brød på lavkarbo går det lite mel, men man kan bruke kokosmel eller mandelmel, størstedelen av brødinnholdet er uansett nøtter og frø i tillegg til egg og f.eks. cottage cheese. For å få brødet eller knekkebrødet til å henge sammen bruker man fiberhusk / phyllisiumfrøskall, men det går ikke så mye av det heller. Mange som går over til lavkarbo gjør det også fordi de ikke tåler gluten, lavkarbokost er stort sett helt fri for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en sånn "fettkur" rundt år 2000. Gikk ned 10 kilo ganske kvikt. Bare det at kolesterolet steg, jeg fikk gallestensanfall og en voldsom halsbrann.

Gikk raskt opp de kiloene jeg hadde tatt av, da jeg sluttet.

Nå reduserer jeg raske karboer og spiser lite fett. Dette duger for meg og er nok også mye sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en sånn "fettkur" rundt år 2000. Gikk ned 10 kilo ganske kvikt. Bare det at kolesterolet steg, jeg fikk gallestensanfall og en voldsom halsbrann.

Gikk raskt opp de kiloene jeg hadde tatt av, da jeg sluttet.

Nå reduserer jeg raske karboer og spiser lite fett. Dette duger for meg og er nok også mye sunnere.

 

At kolesterolet steg kan kanskje ha noe å gjøre med at du spiste feil type fett, om du gikk på en ukritisk fett-kur så høres ikke det spesielt sunt ut. Flott at du har funnet noe som virker for deg i dag, jeg har god tro på det du skriver, - finne en balansegang mellom karbohydrater og fett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulp, i dag har jeg lagt opp til en riktig hjerteattakk-meny: Egg og laks til frokost, tunfisksalat med majones til lunsj, og blomkålsuppe med fløte og bacon til middag. Jeg spiser ikke sånn hver dag, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulp, i dag har jeg lagt opp til en riktig hjerteattakk-meny: Egg og laks til frokost, tunfisksalat med majones til lunsj, og blomkålsuppe med fløte og bacon til middag. Jeg spiser ikke sånn hver dag, altså!

 

Haha :-) Om du er på lavkarbo så er dette bra kost. Spesielt om du har grove knekkebrød/brød til. Men det forutsetter at du ikke blander inn mye karbohydrater og sukker i desserten :-) Finn deg noen nøtter og bær til i kveld så er du lavkarbo-lady i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen dessert, faktisk, og ja, grove knekkebrød blir det i hele dag. Kan fikse nøtter til "kveldsmat" også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du inspirererte meg faktisk til å eksperimentere med "smoothies", XbellaX, jeg har tenkt på det som altfor nymotens, men det kan kanskje være en grei måte å få spist opp de frosne bærene jeg har liggende! Fruktyoghurt blir så altfor søtt, men jeg spiser naturell yoghurt med müsli; hvorfor da ikke ha moste bær oppi som en avveksling? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du inspirererte meg faktisk til å eksperimentere med "smoothies", XbellaX, jeg har tenkt på det som altfor nymotens, men det kan kanskje være en grei måte å få spist opp de frosne bærene jeg har liggende! Fruktyoghurt blir så altfor søtt, men jeg spiser naturell yoghurt med müsli; hvorfor da ikke ha moste bær oppi som en avveksling? B)

Hvis du har en god stavmikser, så fungerer det godt å ta noen frosne bær (f.eks. bringebær+blåbær) og mose dem sammen med kesam. Siden kesam har litt tråere konsistens enn yoghurt, så minner en sånn blanding om is/sorbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du inspirererte meg faktisk til å eksperimentere med "smoothies", XbellaX, jeg har tenkt på det som altfor nymotens, men det kan kanskje være en grei måte å få spist opp de frosne bærene jeg har liggende! Fruktyoghurt blir så altfor søtt, men jeg spiser naturell yoghurt med müsli; hvorfor da ikke ha moste bær oppi som en avveksling? B)

 

Herlig :-) Smoothies er nydelig, knus noen isbiter i blendern samtidig så blir den skikkelig god. Jeg må alltid ha den litt søt for å få frem det syrlige, da bruker jeg noen få dråper nøytral stevia. Froskelårets forslag under er veldig bra for alle slags bær :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kesam Sesam! Skal bli, takk for tips! Jeg har faktisk ikke stavmikser, men jeg prøver meg fram med en gaffel sånn i første omgang, kanskje må jeg investere, jeg får se på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...