Gå til innhold

Lavkarbodiettens skyggeside


Kayia

Anbefalte innlegg

Kesam Sesam! Skal bli, takk for tips! Jeg har faktisk ikke stavmikser, men jeg prøver meg fram med en gaffel sånn i første omgang, kanskje må jeg investere, jeg får se på det :D

Uten blender eller i nødsfall stavmikser klarer du ikke lage skikkelig smoothie. :) Det blir noe helt annet enn å skvise bær med gaffel og blande med kesam og sånt. Man skal jo bruke noe som er frossent i en skikkelig smoothie (skal man ikke det da?) og da må man ha noe sterkere enn en gaffel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bella Dotte

    11

  • Lillemus

    9

  • frosken

    6

  • XbellaX

    6

Kesam Sesam! Skal bli, takk for tips! Jeg har faktisk ikke stavmikser, men jeg prøver meg fram med en gaffel sånn i første omgang, kanskje må jeg investere, jeg får se på det :D

Fordelen med stavmikser, er at da kan du mose bærene mens de er frosne. Det gjør at smoothien smaker ekstra godt. Julegaveønske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg blandet bær med kesam, litt original og resten mager, det var det jeg hadde. Men det ble altfor surt. Så surt... for jeg vil helst ikke bruke søtningsstoffer. Jeg tilsatte litt fløte, og da ble det bedre, men jeg kommer ikke alltid til å ha fløte i huset. Må jeg da blande med banan?

 

Og hvordan er egentlig næringsinnholdet i friske bær kontra frosne - "forsvinner" en del av karbohydratene ved frysing, når de blir så sure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg blandet bær med kesam, litt original og resten mager, det var det jeg hadde. Men det ble altfor surt. Så surt... for jeg vil helst ikke bruke søtningsstoffer. Jeg tilsatte litt fløte, og da ble det bedre, men jeg kommer ikke alltid til å ha fløte i huset. Må jeg da blande med banan?

 

Og hvordan er egentlig næringsinnholdet i friske bær kontra frosne - "forsvinner" en del av karbohydratene ved frysing, når de blir så sure?

Banan er lurt å ha oppi ja, hva med stevia med smak? Vaniljestevia er fint til slikt.

 

Når det gjelder bær, frysing og søtsmak var det et godt spørsmål. Når vi lager hjemmelage syltetøy (rørt, ikke kokt) blir det egentlig alt for søtt sånn med en gang, men etter en tur i fryseren blir det akkurat passe, en del av søtsmaken forsvinner ved frysing rett og slett. Men jeg vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Captain Cheeseheart

Jeg klarer ikke helt å forholde meg til folk som mener å vite noe særlig om effektene av lavkarbo i forhold til "vanlig" kost, uansett hvor nøye de er med å definere begrepet.

 

Forskning på lavkarbo er et ganske nytt forskningsfelt. Det er i det senere det har blitt vanlig.

 

Det er jo såklart ganske sikkert at det hjelper på blodsukkeret, da. Men ang. hjerte- og kar-sykdommer så er det veldig mange faktorer som spiller inn. Det gjør saken komplisert.

 

For meg virker det dog litt surrealistisk når jeg blir oppfordret til å velge bort min skummet melk til fordel for fløte. Det har faktisk skjedd. Hun mente fettet i fløten var sunnere enn fettet i skummet'en. Det spilte visst ingen rolle at det er 400000% mer fett i fløte enn i skummet (det tallet er ikke tull heller, det er fakta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å forholde meg til folk som mener å vite noe særlig om effektene av lavkarbo i forhold til "vanlig" kost, uansett hvor nøye de er med å definere begrepet.

 

Forskning på lavkarbo er et ganske nytt forskningsfelt. Det er i det senere det har blitt vanlig.

 

Det er jo såklart ganske sikkert at det hjelper på blodsukkeret, da. Men ang. hjerte- og kar-sykdommer så er det veldig mange faktorer som spiller inn. Det gjør saken komplisert.

 

For meg virker det dog litt surrealistisk når jeg blir oppfordret til å velge bort min skummet melk til fordel for fløte. Det har faktisk skjedd. Hun mente fettet i fløten var sunnere enn fettet i skummet'en. Det spilte visst ingen rolle at det er 400000% mer fett i fløte enn i skummet (det tallet er ikke tull heller, det er fakta).

Man kan ikke drikke fløte på samme måte som man drikker melk, det blir alt for mye kalorier. (og innmari dyrt) Men jeg tror ikke vi skal være så redd for fett som vi har vært de siste 20-30 årene, forekomsten av hjerteinfarkt har vel ikke akkurat sunket i denne fett-redde perioden. Jeg snakker ikke om dødsfall forårsaket av hjerteinfarkt, men forekomst - vi har fått såpass gode behandlingsmåter at mange flere enn tidligere berges.

 

Jeg kjenner også mennesker som har spist magert og "riktig" hele livet og har endt opp med tette blodårer og bypass-operasjon i årene rundt hjertet.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Man kan ikke drikke fløte på samme måte som man drikker melk, det blir alt for mye kalorier. (og innmari dyrt) Men jeg tror ikke vi skal være så redd for fett som vi har vært de siste 20-30 årene, forekomsten av hjerteinfarkt har vel ikke akkurat sunket i denne fett-redde perioden. Jeg snakker ikke om dødsfall forårsaket av hjerteinfarkt, men forekomst - vi har fått såpass gode behandlingsmåter at mange flere enn tidligere berges.

 

Jeg kjenner også mennesker som har spist magert og "riktig" hele livet og har endt opp med tette blodårer og bypass-operasjon i årene rundt hjertet.

 

Jeg er enig i at man ikke bør være så redd for fett. Selv er jeg glad i godt smør og fløte, og har ingen som helst dårlig samvittighet for å spise det så lenge jeg holder meg unna potetgull og sjokolade.

 

Det jeg påpekte var den derre "påståeligheten" mange matfanatikere har. ;-) Forskningen er ikke så konklusiv... ikke rettet mot noen her inne, seff.

 

Jeg tror det siste du snakker om der ofte handler om fettsammensetning (i kosten). Jeg tror mye av det ikke handler om mengden fett, men forholdet mellom de ulike fett-typene. Dette har jeg belegg for å si ut i fra hva jeg har lest. Det er blant annet grunn til å tro at det ikke er så bra med for mye omega-6 i forhold til omega-3. Her er det forholdet mellom disse det går på, ikke mengdene i seg selv.

 

Ang. det med fløte, så er det jo riktig at det ikke nytter å drikke 1 L fløte. Men å anbefale en skvett i kakao i stedet for å drikke skummet, det blir likevel mye mer fett. Si at jeg brukte 1/2 dl fløte. Det tilsvarer fettet i 20 L skummet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...