Gå til innhold

_Teoretisk_ spørsmål ang. psykiatriens oppgave


Captain Cheeseheart

Anbefalte innlegg

Man er ikke sinnsyk som psykopat, man mangler moral.... Og ja de tre kategoriene finner man i fengsel cheesheart!

 

Det er selvfølgelig noen som ikke feiler noe, men vanekriminelle faller ofte i min mening i de tre kategoriene, rus/ADHD/dyssosial- psykopat. Og selvfølgelig blandingstilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Men om man stjeler en bil, eller banker opp noen, så er det gjerne ikke sett på som sykt.

 

Jeg mener dette representerer et klasseskille. De kriminelle blir således undertrykket av "de gode borgere".

Alt sammen, enten det er selvskading, mure seg inne, ruse seg, stjele biler, banke opp folk, ha angst, høre stemmer, være nedfor - det handler om det irrasjonelle og uhensiktsmessige ved mennesket.

Psykopater og kriminelle kommer ikke kun fra lave sosiale lag. Man er ikke psyk fordi man stjeler, med mindre man gjør det av ren nød, eller for å skaffe seg rus.

 

Denne tankegangen om att de kriminelle er offer, finner man ofte hos kriminologer, og slikt, i liberale europa. Men de som opplever disse menneskene i sin verdag, vet de kun er moralsk syke.

 

Jeg personlig synes ikke synd på folk som stjeler / raner/ dreper/ osv. Med å sykeligjøre de, tar man fra de personlig ansvar, og følgelig gir de blankofullmagt til å være på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, såklart er det ingen automatikk i det, men si meg hvorfor man ikke er syk da?

 

Fordi man ikke nødvendigvis er (p)syk fordi man ikke følger samfunnets normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Fordi man ikke nødvendigvis er (p)syk fordi man ikke følger samfunnets normer.

 

Jeg sa ikke at man nødvendigvis var det, jeg bare lurer på hvorfor man ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Med å sykeligjøre de, tar man fra de personlig ansvar, og følgelig gir de blankofullmagt til å være på den måten.

 

Hva om det er sant at det dreier seg om akkurat det samme; irrasjonalitet, da? Da spiller vel ikke "konsekvensen" noen rolle... det er bare et kunstig skille, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er strengere straffer, for å spare samfunnet. Jeg synes det er viktigere å skjerme den lovlydige delen av befolkningen. Fra overgrep/ran/tyveri/mord/vold.

2 dommer, og den 3dje burde bli livstid, min mening.

 

Irrasjonalitet? Nei, de vet godt hva de gjør, men de ser ikke lidelsen de skaper, evnt driter i den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Captain Cheeseheart

Min mening er strengere straffer, for å spare samfunnet. Jeg synes det er viktigere å skjerme den lovlydige delen av befolkningen. Fra overgrep/ran/tyveri/mord/vold.

2 dommer, og den 3dje burde bli livstid, min mening.

 

Irrasjonalitet? Nei, de vet godt hva de gjør, men de ser ikke lidelsen de skaper, evnt driter i den..

 

Jeg vil også ha strengere straffer, spesielt for voldskriminalitet som jeg menes straffes for lavt.

 

Men det kan jo dreie seg om sykdom likevel. Ingen motsetning her.

 

De vet nok godt hva de gjør ja, men det er jo irrasjonelt å banke opp folk da, det er jo overveiende at det vil ha negative, gjerne dramatiske, konsekvenser, og man tjener ganske sjeldent noe som helst på slik vold, langsiktig sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er strengere straffer, for å spare samfunnet. Jeg synes det er viktigere å skjerme den lovlydige delen av befolkningen. Fra overgrep/ran/tyveri/mord/vold.

2 dommer, og den 3dje burde bli livstid, min mening.

 

Irrasjonalitet? Nei, de vet godt hva de gjør, men de ser ikke lidelsen de skaper, evnt driter i den..

 

Veldig enig i dette. Men er kun enig på grunn av at vi i Norge har et sikkerhetsnett som garantert dekker minimumsbehovene til alle borgere. Har du ikke mat så er det forståelig at du tar drastiske verk i bruk. Men når du får mat husrom og legehjelp gratis av staten, og i tillegg skal påføre slike skader på andre da er det på tide å komme seg vekk fra oss andre

 

I USA er en slik lov helt meningsløs

Endret av schizoid1337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...