Gå til innhold

NHD/Andre: sunn angst Vs irrasjonell angst ved GAD/depresjon


MariMariMari

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg opplevde å bli forfulgt av en utenlandsk/afrikansk mann i Oslo i sommer. Det endte med at en kjenning kjørte forbi i bil og plukket meg opp og kjørte meg hjem i bil. Det samme skjedde 2-3 uker senere, også da av en afrikansk menn. Dethar også vært noen mindre episoder m/slibrige kommentarer etc.

 

I etterkant har jeg vært kjemperedd for afrikanske menn, og generelt redd for å gå ut alene. Dette gjelder både på dagtid og kveldstid. Om jeg møter en afrikansk mann får jeg økt puls, på grensen til panikk, og jeg sliter med det i timesvis etterpå.

Det har endt med at jeg holder meg mer og mer inne, særlig nårdeter mørkt.

 

Jeg sliter med angst og depresjon, har gjort dette i mange år og jeg klarer ikke helt å skille mellom hva som er den sunne angsten her, og hva som grenser opp mot tvangstanker.

 

Jeg har vært litt bedre i det sist, men Idag  på vei hjem fra jobb, gikk jeg forbi en afrikansk mann på vei av tbanen. Det var masse mennesker rundt, men i det han passerte meg, hvisket han et eller annet jeg ikke hørte i nedlatende tone og målte meg opp og ned med blikket. Det var nok til at hele tankespinneriet mitt var igang igjen. Hvahadde skjedd om jeg var alene? Kommer hantil å følge etter meg, sa han noe som "jeg vet hvor du bor" etc. Og i kveld har jeg ikke turdt å gå ut igjen.

Jeg har jo opplevd en del ting som skulle tilsi at jeg burde være litt redd, men jeg blir jo helt hysterisk og helt opphengt i dette, og lar livet mitt styres av dette.

Jeg aner ikke hva jeg ska gjøre.

 

Hva er sunn angst, hva er tvangstanker? Hva er reell redsel, hva er irrelevant. Etter å ha slitt med GAD, OCD og depresjon lenge sliter jeg veldig med å skille mellom dette.

Hva er den grunnleggende angsten, hva kommer av medisiner, hva er egentlig meg?

 

(I mitt tilfelle har alleubehagelige situasjoner hvertmed afrikanere som snakker engelsk/dårlig norsk. Det er fakta. Dette gjør at folk ikke tar meg seriøst når jeg forteller om opplevelsene mine og heller legger opp til at jeg er synderen (og inunsierer at jeg er rasist) Dette er utrolig sårt. Jeg har begynt å ikke nevne at mennene har vært afrikanere. Da får jeg plutselig mere forståelse for redselen.

Jeg har like stor respekt for alle, uansett hvor de kommer fra og hvordan de ser ut så lenge de behandler meg med respekt.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel i grenseland mellom rasjonell og irrasjonell angst, dette.

 

For å ta den politiske siden av saken først: Mange har vel opplevd ubehagelige opplevelser med personer av utenlandsk opprinnelse, og utviklet ulike former for angst, og uroet seg for om det kan være en form for rasisme. På den ene siden kan man si at ja, afrikanske menn er overrepresentert på statistikker over overfall og voldtekter, mange ganger høyere enn etniske nordmenn. Dette er et statistisk faktum som ikke kan bestrides. På en annen side, så er oddsen for at en tilfeldig afrikansk mann er en overgriper, fortsatt veldig lav. Med andre ord, de fleste afrikanske menn er ikke overgripere og bør ikke behandles som om de var det.

 

Men det er klart, angsten gjør sjelden slike overveielser. Hjernen din har kanskje låst seg på at "afrikansk mann = farlig" og du får en reaksjon hver gang du i sårbare situasjoner ser en mørkhudet person. Spørsmålet blir jo da hvorfor afrikanske menn skal være så mye farligere for deg enn for resten av befolkningen? Det at du har opplevd ubehag med en afrikansk mann gjør deg ikke mer utsatt enn andre neste gang.

 

Ville rådet deg til å ta normale forhåndsregler (ikke gå alene på øde steder, ikke drikke for mye, osv), på linje med alle andre, og bruke sunn fornuft. Men jeg tror nok angsten din er noe overdrevet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i grenseland mellom rasjonell og irrasjonell angst, dette.

 

For å ta den politiske siden av saken først: Mange har vel opplevd ubehagelige opplevelser med personer av utenlandsk opprinnelse, og utviklet ulike former for angst, og uroet seg for om det kan være en form for rasisme. På den ene siden kan man si at ja, afrikanske menn er overrepresentert på statistikker over overfall og voldtekter, mange ganger høyere enn etniske nordmenn. Dette er et statistisk faktum som ikke kan bestrides. På en annen side, så er oddsen for at en tilfeldig afrikansk mann er en overgriper, fortsatt veldig lav. Med andre ord, de fleste afrikanske menn er ikke overgripere og bør ikke behandles som om de var det.

 

Men det er klart, angsten gjør sjelden slike overveielser. Hjernen din har kanskje låst seg på at "afrikansk mann = farlig" og du får en reaksjon hver gang du i sårbare situasjoner ser en mørkhudet person. Spørsmålet blir jo da hvorfor afrikanske menn skal være så mye farligere for deg enn for resten av befolkningen? Det at du har opplevd ubehag med en afrikansk mann gjør deg ikke mer utsatt enn andre neste gang.

 

Ville rådet deg til å ta normale forhåndsregler (ikke gå alene på øde steder, ikke drikke for mye, osv), på linje med alle andre, og bruke sunn fornuft. Men jeg tror nok angsten din er noe overdrevet, ja.

Nå har det skjedd flere ganger, og alle ganger med afrikanske menn. Så på en måte er det jo ikke rart at jeg kjenner økt angst for nettopp denne gruppen.Har også venninner som sier det samme. Jeg  er likevel helt enig i at de flesteafrikanske menn ikke er overgripere og ikke bør behandles for det.

Jeg tar alle mulige forholdsregler. Alt for mange. Går nesten ikke ut lenger i helgene, da jeg etter å ha blitt trakasert i taxi ikke tør å ta taxi heller. Og iallefall ikke gå alene. Kviermeg ellers for å gå ut både påkveldstid og på dagtid om jeg vet det er lite folk der jeg skal gå.

Takker ellers for et veldig bra innlegg, med mange gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det skjedd flere ganger, og alle ganger med afrikanske menn. Så på en måte er det jo ikke rart at jeg kjenner økt angst for nettopp denne gruppen.Har også venninner som sier det samme. Jeg  er likevel helt enig i at de flesteafrikanske menn ikke er overgripere og ikke bør behandles for det.

Jeg tar alle mulige forholdsregler. Alt for mange. Går nesten ikke ut lenger i helgene, da jeg etter å ha blitt trakasert i taxi ikke tør å ta taxi heller. Og iallefall ikke gå alene. Kviermeg ellers for å gå ut både påkveldstid og på dagtid om jeg vet det er lite folk der jeg skal gå.

Takker ellers for et veldig bra innlegg, med mange gode råd.

 

Vi mennesker har en tendens til å feiltolke statistikk på to måter.

 

Mange som vinner i Lotto tipper veldig mye Lotto etter at de vant. Nå hadde de liksom flaksen med seg, så da er det bare å spille. Uten å tenke over at sannsynligheten for å vinne på ny er eksakt lik sannsynligheten for å vinne hvis du fra før ikke vant.

 

Et annet eksempel er å se "odds ratio" isolert, uten å se hele bildet. For eksempel har mitt EKG (av hjertet) vist at jeg dessverre har statistisk tredobbel sannsynlighet for å få "hjertestans uten grunn" (på grunn av en ubetydelig unormalitet der som veldig mange har som kalles "tidlig repolarisering"). Dette ga meg en gang i tiden enorm angst. Imidlertid er det slik at oddsen for å få "hjertestans uten grunn" er cirka 1:60.000 for de som ikke har denne "feilen" og følgelig da 1:20.000 for meg. 1:20.000 er et veldig lavt tall.

 

Du skriver: "Etter jeg ble trakassert i taxi tør jeg ikke ta taxi heller".

De aller fleste yngre nordmenn tar taxi med jevne mellomrom. Selv om du har blitt trakassert i taxi ved en anledning, gjør det ikke mer sannsynlig at du blir det neste gang du tar taxi enn for en hvilken som helst annen. Ref. eksempel 1.

 

Selv om de gangene du og dine venninner har blitt plaget, har vært av afrikanske menn, så betyr det ikke at den "alminnelige afrikanske mann" er farlig. Ref. eksempel 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i grenseland mellom rasjonell og irrasjonell angst, dette.

 

For å ta den politiske siden av saken først: Mange har vel opplevd ubehagelige opplevelser med personer av utenlandsk opprinnelse, og utviklet ulike former for angst, og uroet seg for om det kan være en form for rasisme. På den ene siden kan man si at ja, afrikanske menn er overrepresentert på statistikker over overfall og voldtekter, mange ganger høyere enn etniske nordmenn.

 

Faktisk er vel samtlige overfallsvoldtekter i Oslo i fjor begått av asylsøkere. Dette *kunne* man ha forhindret med lukkede asylmottak.

Anonymous poster hash: 11579...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å ta den politiske siden av saken først: Mange har vel opplevd ubehagelige opplevelser med personer av utenlandsk opprinnelse, og utviklet ulike former for angst, og uroet seg for om det kan være en form for rasisme. På den ene siden kan man si at ja, afrikanske menn er overrepresentert på statistikker over overfall og voldtekter, mange ganger høyere enn etniske nordmenn. Dette er et statistisk faktum som ikke kan bestrides.

En liten avsporing men ikke desto mindre nødvendig...

Vær vennlig å kutt vranglære!

 

Sakset fra http://tjomlid.com/2013/11/20/overfallsvoldtekter-og-innvandring-en-faktasjekk/

 

Å trekke konklusjoner om ulike befolkningsgrupper basert på en håndfull menneskers ugjerninger, er statistisk idioti.

 

Konklusjon:

 

Hva betyr så alt dette? Vel, først og fremst betyr det at påstanden om at samtlige overfallsvoldtekter begås av ikke-vestlige innvandrere er feil. Både i 2007, 2010 og 2011 var det beskrevet flere gjerningsmenn med norsk (eller vestlig) utseende. I tillegg antar politiet at de med ikke-vestlig utseende oftere anmeldes enn de med norsk eller vestlig utseende, ofte fordi dette kan være folk man kjenner og dermed ikke er like tilbøyelig til å anmelde. Påstanden om at samtlige overfallsvoldtekter begås av ikke-vestlige innvandrere må legges død nå.

 

Det andre vi kan lære av dette er litt mer komplisert, og her er nok kjernen til svært mye rasisme og fremmedfrykt i Norge i dag: Det er ikke etnisk opprinnelse, religion eller kultur som avgjør om man blir voldtektsforbryter eller ikke. Det er derimot oppvekstforhold og leveforhold.

 

Som vi så i tallene for 2010 var også gjerningsmennene enten svært unge, eller de hadde alvorlige psykiatriske diagnoser. I 2011 var 4 av 5 identifiserte gjerningsmenn uten arbeid og mottok trygd eller sosial stønad. Den siste var under utdanning. Fire av fem var også kjent av politiet og tidligere mistenkt eller siktet for tidligere kriminelle forhold.

 

I rapporten «Voldtekt i den globale byen 2011: Anmeldelser og medieoppslag» understreker politiet:

 

Det må også understrekes at enhver ”overrepresentasjon” av enkelte grupper omhandler en vanskelig sammenlikning basert på bofast befolkning, mens byen til enhver tid brukes av et stort oppland og til- og gjennomreisende med ulike opphav.

 

Dette er viktig å merke seg. Ikke noe sted i politiets rapporter fastslår man at gjerningsmenn er asylsøkere, innvandrere eller fastboende. De som er «ikke-norske» kan både være gjennomreisende, asylsøkere, innvandrere, turister, eller gutter/menn som er født og oppvokst i Norge, men med to foreldre som er født i et annet land, alt fra Sverige til Irak.

 

Innenfor den ørlille, men dog så alvorlige, fliken av kriminalitet merket overfallsvoldtekt, ser vi altså en svært sterk overrepresentasjon av ikke-vestlige gjerningsmenn. Men antall gjerningsmenn er svært få, og de er ikke representative for sin gruppe. Å bruke denne marginale gruppen mennesker til å generalisere rundt alle andre som ser like ut på overflaten, er fullstendig meningsløst.

 

Ergo kan man i beste fall bruke tallene for overfallsvoldtekter til å føre en debatt rundt integreringspolitikk eller hvordan vi tar vare på psykisk syke. Men man kan ikke under noen omstendigheter bruke tallene for overfallsvoldtekter til å begrunne sine innvandringsfiendtlige holdninger, til å begrunne rasisme, eller til å hevde at innvandring er et problem for Norge. Statistikken for overfallsvoldtekter sier nemlig ingenting om dette.

 

Oppdatering:

 

Det kan også være verdt å merke seg tallene for 2012 som viser en nesten 50/50 fordeling mellom gjerningsmenn med «nord-europeisk» opphav og «ikke nord-europeisk» opphav

 

 

Du får unnskylde følgende usaklighet, men IQ på en sånn ca 2 eller tre eller noe(?) standardavvik over normalen har sine klare begrensninger?

 

IQ på nesten 140...

 

 

...i kombinasjon med at jeg har en IQ på over 140

 

 

Jeg har også IQ >130...

Skjerpings!

Anonymous poster hash: dd9d1...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...