Gå til innhold

Om å faste 5:2 (NRK dokumentar)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var det noen som så dokumentaren "Spis, fast, lev lengre" på nrk?

 

Her er den:

 

http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt/dmpv73000114/02-01-2014

 

Meninger?

 

Den går ut på å faste 2 valgfrie dager i uka, mens man spiser normalt de andre dagene. På fastedagene har man også lov til å spise et lite måltid.

 

Fikk lyst til å prøve men er usikker på hvor bra det er og skulle gjerne målt en slags effekt. Trenger ikke å slanke meg, har aldri vært overvektig, ønsker bare å gjøre noe som er bra for kroppen.

 

Hvordan går man frem for å teste om dette fungerer? Hvordan får man for eksempel testa hvor stor fettprosent og hvordan kolesterolet er før man begynner?

 

Syns i tillegg det var interessant å høre at lav kalori, men næringsrik mat er bedre for kroppen enn høyt protein-inntak. Det må jo svekker lavkarbo-ideen.



Anonymous poster hash: 57236...38f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    11

  • Madelenemie

    8

  • tonie

    7

  • ekte nick

    7

Mest aktive i denne tråden

IngridSletten

Jeg begynte på dette opplegget i går, og dumpet tilfeldig inn på programmet. Kjempeinteressant!

For min del er det først og fremst snakk om vektreduksjon (ca 5 kg), men at opplegget også kan gi andre helsefordeler er jo en fin bonus:-)

Fettprodent kan du få målt på en avansert badevakt. De selges over disk, så det burde ikke være noe problem å finne ut av. De andre verdiene kan du etter all sannsynlighet gå greie på ved å oppsøke fastlegen og be om en blodprøve og "bestille" hva slags verdier du er nysgjerrig på.

PS første fastedag gikk veldig greit. I dag er det vanlig sunn mat (ikke fråtsing!!) neste fastedag er søndag. Er spent på hvordan dette virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så programmet, og begynte på opplegget med en gang (hadde lest om det litt på forhånd). Har min første fastedag i dag. De viste jo flere ulike måter å gjøre det på, enten faste annenhver dag, eller faste i 4 dager (3 netter) ca annenhver måned, eller som programlederen endte opp med: 5 dager mat, 2 dager faste, hele tiden. Da er det jo ikke snakk om full faste heller, men 1 sunt måltid (ikke for mye) hver av de to fastedagene.

 

 

Jeg har lest om dette før i andre sammenhenger, at faste skal være sunt. (Viktig å få i seg nok vann da)

Når religioner til alle tider har hatt faste som en del av ritualene sine, så har jeg ofte tenkt at jeg tror det også har med sunnhet/helse å gjøre.

 

 

Kanskje hvis vi er flere her som prøver dette, at vi kan fortelle hverandre hvordan vi opplever at det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går ut på å faste 2 valgfrie dager i uka, mens man spiser normalt de andre dagene. På fastedagene har man også lov til å spise et lite måltid.

 

Vet ikke om jeg uten videre ville anbefalet et slikt opplegg. Spørs hva som menes med å spise normalt. Jeg levde på pølser, sjokolade og potetgull, mens jeg i perioder spiste ingenting for å ikke rase altfor ukontrollert opp i vekt. Ble ikke særlig sunn av det.

 

Syns i tillegg det var interessant å høre at lav kalori, men næringsrik mat er bedre for kroppen enn høyt protein-inntak. Det må jo svekker lavkarbo-ideen.

 

Lavkarbo betyr da ikke nødvendigvis høyprotein eller næringsfattig eller høykalori. Man skal spise så mye protein og fett som kroppen trenger, og så fordele resten av kaloriene man trenger mellom fett og karbohydrat etter ønske. Skal man ned i vekt, må man begrense inntaket av kalorier, uansett hvor de kommer fra, og uansett hvordan man velger å gjøre det. Næringsrik og godt sammensatt mat vil være svært mettende og fjerner trangen og tilbøyeligheten til å småspise, og det er det mange lavkarbere har oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest afterglow

Jeg så programmet, og begynte på opplegget med en gang (hadde lest om det litt på forhånd). Har min første fastedag i dag. De viste jo flere ulike måter å gjøre det på, enten faste annenhver dag, eller faste i 4 dager (3 netter) ca annenhver måned, eller som programlederen endte opp med: 5 dager mat, 2 dager faste, hele tiden. Da er det jo ikke snakk om full faste heller, men 1 sunt måltid (ikke for mye) hver av de to fastedagene.

 

 

Jeg har lest om dette før i andre sammenhenger, at faste skal være sunt. (Viktig å få i seg nok vann da)

Når religioner til alle tider har hatt faste som en del av ritualene sine, så har jeg ofte tenkt at jeg tror det også har med sunnhet/helse å gjøre.

 

 

Kanskje hvis vi er flere her som prøver dette, at vi kan fortelle hverandre hvordan vi opplever at det fungerer?

Hvilken av modellene har du valgt? Hvor lenge og hvor ofte har du tenkt å faste?

Jeg synes også det er tankevekkende at dette med 3-4 dagers faste annenhver måned var noe som ble anbefalt på slutten av 70-tallet av folk som drev med meditasjonsteknikker som opprinnelig kom fra India. Det er så avgjort ikke nye metoder; det nye er at det forskes på effektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen linker:

 

http://www.5-2diets.com/eating-well-on-the-5-2-diet/

 

Her er en blogg fra en som har prøvd 5-2 diette en stund:

http://www.london-unattached.com/2013/12/healthy-resolutions-for-2014-5-2-diet-and-more/

 

http://www.london-unattached.com/2012/12/5-2-diet-tips-part-one/

 

Han har også lagt ut flere oppskrifter på siden sin.

 

http://www.fivetwofastdiet.com/index.html

"Jeg trengte en diett jeg kunne klare resten av livet"

 

Her finnes det også et forum:

http://52fastdiet.proboards.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken av modellene har du valgt? Hvor lenge og hvor ofte har du tenkt å faste?

 

 

Jeg har tenkt å prøve 5-2 dietten, som jeg nå etter å ha sett programmet i går, har lest veldig mye mer om. Den virker overkommelig for meg, som ellers har tendens til å falle ut av slankekurer fordi fristelsene blir for store. Her kan man altså spise normalt 5 dager i uka.

 

Bella Dotte: Det er ikke snakk om å spise ubegrensede menger med usunn mat på spisedagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ganske klokt ut jeg! Skal se programmet seinere i dag. Men tviler på at jeg orker et opplegg med fasting, synes det er vanskelig å kombinere når en har barn/ungdom i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av alle disse tåpelige trenddiettene. Hva med å spise sunn normalt mat i passe menger over tid?

Det tror jeg også er det sunneste. :) Kjæresten min var helt i fyr og flamme og mente at han lett skulle klare å faste i 3 døgn. Særlig, tenkte jeg, han holder jo på å gå på veggen etter søtsaker om han ikke får noe etter middagen en dag... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så lei av alle disse tåpelige trenddiettene. Hva med å spise sunn normalt mat i passe menger over tid?

 

Enig. Men sunn normal mat i passe mengder over tid selger dessverre ikke.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset over at man ville la det gå mindre enn en uke mellom hver faste. En slik form for faste kunne kanskje medføre feilærnæring.

 

Hva er motivasjonen for å faste?

 

Er det for å gå ned i vekt, tror jeg heller det var bedre med mer sunt kosthold, og regelmessig mosjon. Mosjon bidrar til større forbrenning og vektreduksjon, men er vanskelig å kombinere med faste. Man må velge: Faste eller mosjon - ikke begge deler. Faste kan de fleste klare noen få dager før de må stoppe. Mosjon kan man utføre hver dag og dermed få en større effekt på sikt.

 

Noen faster fordi det har en postitiv effekt på kreft. Da tror jeg man godt kan holde på lenger enn to dager i strekk. Man må bare huske på å drikke nok vann under fasten.

 

Også for fordøyelsesykdommer vil nok faste ha en positiv effekt. Og ofte for helsen generelt. Om man faster av og til, burde man være ekstra nøye med kostholdet.

Endret av En fyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

Er så lei av alle disse tåpelige trenddiettene. Hva med å spise sunn normalt mat i passe menger over tid?

Folk er forskjellige, og trives med forskjellige ting.

Jeg spiser stort sett sunn mat (bortsett fra en svakhet for smågodt), men jeg klarer ikke å spise lite nok over tid, Dvs måned etter måned for å gå ned de hersens kiloene. Det skjer så mye sosialt og på jobben som gjør at det hele tiden bli unntak fra opplegget. Konklusjon: jeg klarer ikke å gå ned i vekt ved bare å spise sunn mat i passe mengder. Jeg ønsker dessuten å kunne drikke vin (mer enn ett glass) av og til og spise det jeg får servert når jeg er på besøk.

Dette opplegget tror jeg passer glimrende for meg!

Dermed ikke sagt at det passer alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så riktignok ikke programmet, men har heller aldri skjønt hva som skal være bra med faste? Setter ikke det kroppens funksjoner ut av drift? Er ikke jevn og sunt påfyll det beste? Trenger ikke tarmer osv noe å jobbe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

Jeg så riktignok ikke programmet, men har heller aldri skjønt hva som skal være bra med faste? Setter ikke det kroppens funksjoner ut av drift? Er ikke jevn og sunt påfyll det beste? Trenger ikke tarmer osv noe å jobbe med?

Anbefaler deg å se programmet. Ligger ute til 13.januar (på NRK )

Interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å se programmet. Ligger ute til 13.januar (på NRK )

Interessant!

Ok, takk - da kan jeg jo ta en kikk! Selv om mitt mål er alt med måte framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Jeg så programmet, men tror ikke dette er noe for mennesker som meg som har hatt SF tidligere.

Holder meg generelt unna alt av dietter, holder meg heller til trening og balansert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...