Gå til innhold

Om å faste 5:2 (NRK dokumentar)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var bare noe jeg tenkte selv. Jeg tror vi er designet til å fungere utmerket med noen dagers faste innimellom. Vi maulet bøffel når vi kunne, og når bøffelen var oppspist og det ikke var annet enn en neve bær å finne spiste vi bær. Jeg begynte ikke med det for å slanke meg eller få evig liv. Jeg var bare ikke så veldig sulten alle dager, og hadde det ganske travelt så jeg ikke rakk å tenke særlig på mat. Jeg fant ut at kroppen selv kunne si fra når den måtte ha noe, og så fikk den det den måtte begjære.

Jeg blir litt bekymret når du som er så innsiktsfull, ikke ser ut til å innsett nødvendigheten av skigåing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    11

  • Madelenemie

    8

  • tonie

    7

  • ekte nick

    7

Mest aktive i denne tråden

Hva slags faste er det du gjennomfører? Hva drikker du?

Hei!

 

Jeg drikker vann.

 

kjølig vann, lunkent vann og varmt vann.

 

Det er tre forskjellige og gode smaker jeg setter pris på.

 

Fjernheten blir helt borte etter ca en uke. Jeg har fastet 40 og 50 dager men jeg veide da mellom 30 og 35 kilo og var for tynn.

 

Derfor etter to uker er det ok.

 

Sist år, prøvde jeg spise kun proteiner etter fasten, spiste litt egg og litt fisk.

Dette fordi jeg tenker hjerne forbrenner ketoner og at det er noe der, som gjør at jeg blir helt klar.

 

Vet ikke om du forstår, men det er som en tåke/teppe mellom verden og meg, og den blir borte, alt kommer helt innpå og nært, og jeg ser annerledes, jeg liker det.

 

Sist ble jeg altså sulten og fikk lyst på noe annet enn egg, så da spiste jeg litt grønnsaker og frukt og ost og vips var alt som det pleier.

 

Vel det er altså noe annet enn gluten, tenker det kan være melken i osten, men før har jeg hatt nøyaktg samme opplevelse da jeg spiste frukt etter fasten.

 

Jeg har vurdert og kun spise proteiner, egg og fisk et halvt år, samt ta tilskudd, for å erfare virkningen, men for tiden har jeg for mye annet, og er ikke motivert, jeg strever litt med å spise generelt for tiden, og jeg har vært veldig tynn, så fornuften tilsier at jeg ikke bare faster over lengre tidsrom, faste blir for meg en oppkvikkende rus, kanskje som å ta kokkain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare noe jeg tenkte selv. Jeg tror vi er designet til å fungere utmerket med noen dagers faste innimellom. Vi maulet bøffel når vi kunne, og når bøffelen var oppspist og det ikke var annet enn en neve bær å finne spiste vi bær. Jeg begynte ikke med det for å slanke meg eller få evig liv. Jeg var bare ikke så veldig sulten alle dager, og hadde det ganske travelt så jeg ikke rakk å tenke særlig på mat. Jeg fant ut at kroppen selv kunne si fra når den måtte ha noe, og så fikk den det den måtte begjære.

Hei!

 

Det er korrekt

 

og det er dokumentert at mus på sultediett lever lenger enn mus som hele tiden er mette.

 

Det som skjer når vi sulter er at hjerne som trenger energi starer å forbrenne ketoner, det er litt flåsete skrevet, superbrensel for hjernen, kanskje er dette superbrenselet som antioksidamter ellers, mye forskning gjenstår.

 

En del jøder faster en dag hver uke, og de er jo generelt et svært intelligent folk.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg drikker vann.

 

kjølig vann, lunkent vann og varmt vann.

 

Det er tre forskjellige og gode smaker jeg setter pris på.

 

Fjernheten blir helt borte etter ca en uke. Jeg har fastet 40 og 50 dager men jeg veide da mellom 30 og 35 kilo og var for tynn.

 

Derfor etter to uker er det ok.

 

Sist år, prøvde jeg spise kun proteiner etter fasten, spiste litt egg og litt fisk.

Dette fordi jeg tenker hjerne forbrenner ketoner og at det er noe der, som gjør at jeg blir helt klar.

 

Vet ikke om du forstår, men det er som en tåke/teppe mellom verden og meg, og den blir borte, alt kommer helt innpå og nært, og jeg ser annerledes, jeg liker det.

 

Sist ble jeg altså sulten og fikk lyst på noe annet enn egg, så da spiste jeg litt grønnsaker og frukt og ost og vips var alt som det pleier.

 

Vel det er altså noe annet enn gluten, tenker det kan være melken i osten, men før har jeg hatt nøyaktg samme opplevelse da jeg spiste frukt etter fasten.

 

Jeg har vurdert og kun spise proteiner, egg og fisk et halvt år, samt ta tilskudd, for å erfare virkningen, men for tiden har jeg for mye annet, og er ikke motivert, jeg strever litt med å spise generelt for tiden, og jeg har vært veldig tynn, så fornuften tilsier at jeg ikke bare faster over lengre tidsrom, faste blir for meg en oppkvikkende rus, kanskje som å ta kokkain.

Drikker du kun vann i to uker? Uten å bli svimmel, og med nok krefter til å gjøre det du pleier å gjøre vanligvis? Skjønner ikke at det går an. Jeg kan skjønne at noen få dagers faste kan være OK, men ikke mange dager, og nesten to måneder (slik du gjorde før)!!!

 

Husker at jeg prøvde en veldig streng diett for 4-5 år siden i 13 dager med veldig lite mat. Jeg fulgte kuren til punkt og prikke, men det var knalltungt den ene dagen (eller muligens to) da jeg bare drakk en kopp te og en sukkerbit. Husker at jeg var på skitur den dagen, bare en kosetusletur med små barn og med bål, men jeg hadde neimen ikke mange krefter i kroppen nei!

 

Hva sier du til ungene dine når du bare drikker vann i to uker? Er du ikke redd for at de skal slutte å spise? Jeg kan ikke sette i gang med noen spesiell diett nå, når ungene mine er blitt så store. Tror ikke det er sunt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du kun vann i to uker? Uten å bli svimmel, og med nok krefter til å gjøre det du pleier å gjøre vanligvis? Skjønner ikke at det går an. Jeg kan skjønne at noen få dagers faste kan være OK, men ikke mange dager, og nesten to måneder (slik du gjorde før)!!!

 

Husker at jeg prøvde en veldig streng diett for 4-5 år siden i 13 dager med veldig lite mat. Jeg fulgte kuren til punkt og prikke, men det var knalltungt den ene dagen (eller muligens to) da jeg bare drakk en kopp te og en sukkerbit. Husker at jeg var på skitur den dagen, bare en kosetusletur med små barn og med bål, men jeg hadde neimen ikke mange krefter i kroppen nei!

 

Hva sier du til ungene dine når du bare drikker vann i to uker? Er du ikke redd for at de skal slutte å spise? Jeg kan ikke sette i gang med noen spesiell diett nå, når ungene mine er blitt så store. Tror ikke det er sunt for dem.

Ulike varianter av faste har vært vanlig i mange kulturer gjennom lang tid. Jeg fastet en del da jeg var yngre, som regel drakk jeg stort sett bare vann - noen ganger tilsatt litt honning - i løpet av dagen. Etter to-tre dager forsvinner sultfølelsen, og man kan til og med oppleve å bli ganske opplagt og energisk. Et annet alternativ som var vanlig å gjennomføre i det miljøet jeg var en del av, var faste på vann og ca 3 del yoghurt naturell pr døgn. Vi fastet bare i sommerhalvåret, ikke om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du kun vann i to uker? Uten å bli svimmel, og med nok krefter til å gjøre det du pleier å gjøre vanligvis? Skjønner ikke at det går an. Jeg kan skjønne at noen få dagers faste kan være OK, men ikke mange dager, og nesten to måneder (slik du gjorde før)!!!

 

Husker at jeg prøvde en veldig streng diett for 4-5 år siden i 13 dager med veldig lite mat. Jeg fulgte kuren til punkt og prikke, men det var knalltungt den ene dagen (eller muligens to) da jeg bare drakk en kopp te og en sukkerbit. Husker at jeg var på skitur den dagen, bare en kosetusletur med små barn og med bål, men jeg hadde neimen ikke mange krefter i kroppen nei!

 

Hva sier du til ungene dine når du bare drikker vann i to uker? Er du ikke redd for at de skal slutte å spise? Jeg kan ikke sette i gang med noen spesiell diett nå, når ungene mine er blitt så store. Tror ikke det er sunt for dem.

Hei!

 

Det er derfor slike faster ikke kan gjøres lenger.

 

Men faste et par uker merker de ikke, jeg jobber ofte til sent på kveldene, lager mat og forbereder alle måltider, men drar selv og leser.

 

Men for lengre perioder går det ikke fordi spesielt mine døtre merker at jeg ikke spiser (av en eller annen grunn).

Så jeg har nokså bestemte avgjørelser på dette, en rensekur på 1-2 uker er greit, men utover det går det ikke, dette mest av hensyn til jentene mine. Også litt fordi min sønn ser frem til han kan bestemme selv og slutte å spise. Tror de mener at 30 % av de med anoreksia nevrosa har autisme, så mange med autisme sliter med matlyst og liker ikke å spise, tror også fordi sensitiv i munnen og mye som for andre er godt, er for oss vondt.

 

Vi har også ganske mye hygge med måltidene vi tilbereder, barna er flinke med mat og hjelper oftest til, enten det er koke/vokte aspargesen, den krever jo en person, eller det er å passe på trekking av fisk, eller tilberedning av noe annet.

 

Jeg fant ut at røkt torsk tåler litt, den kan man la ligge i det varme vannet egentlig uten at den tar skade og går i oppløsning fort, blåkveite derimot er som hummer og kreps, da må man sitte der og se.

Idet kjøttet skifter farge fra gelehvitt til snøhvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker du kun vann i to uker? Uten å bli svimmel, og med nok krefter til å gjøre det du pleier å gjøre vanligvis? Skjønner ikke at det går an. Jeg kan skjønne at noen få dagers faste kan være OK, men ikke mange dager, og nesten to måneder (slik du gjorde før)!!!

 

Husker at jeg prøvde en veldig streng diett for 4-5 år siden i 13 dager med veldig lite mat. Jeg fulgte kuren til punkt og prikke, men det var knalltungt den ene dagen (eller muligens to) da jeg bare drakk en kopp te og en sukkerbit. Husker at jeg var på skitur den dagen, bare en kosetusletur med små barn og med bål, men jeg hadde neimen ikke mange krefter i kroppen nei!

 

Hva sier du til ungene dine når du bare drikker vann i to uker? Er du ikke redd for at de skal slutte å spise? Jeg kan ikke sette i gang med noen spesiell diett nå, når ungene mine er blitt så store. Tror ikke det er sunt for dem.

Hei!

 

Ja jeg drikker kun vann.

 

Blir ikke dårlig, blir energisk og kvikk.

 

Orker mer enn vanlig, både av aktivitet og belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike varianter av faste har vært vanlig i mange kulturer gjennom lang tid. Jeg fastet en del da jeg var yngre, som regel drakk jeg stort sett bare vann - noen ganger tilsatt litt honning - i løpet av dagen. Etter to-tre dager forsvinner sultfølelsen, og man kan til og med oppleve å bli ganske opplagt og energisk. Et annet alternativ som var vanlig å gjennomføre i det miljøet jeg var en del av, var faste på vann og ca 3 del yoghurt naturell pr døgn. Vi fastet bare i sommerhalvåret, ikke om vinteren.

Hei!

 

Da vet du :-)

 

mange tror meg ikke, men de som har sett meg i lange faster, vet at jeg var veldig kvitt, og energisk det kjente jeg jo selv:-)

 

Det tok også meg kun ca tre dager å bli kvitt sultfølelsen og det er jo ikke for vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er korrekt

 

og det er dokumentert at mus på sultediett lever lenger enn mus som hele tiden er mette.

 

Det som skjer når vi sulter er at hjerne som trenger energi starer å forbrenne ketoner, det er litt flåsete skrevet, superbrensel for hjernen, kanskje er dette superbrenselet som antioksidamter ellers, mye forskning gjenstår.

 

En del jøder faster en dag hver uke, og de er jo generelt et svært intelligent folk.:-)

 

Jeg opplever akkurat det samme som deg når jeg faster. Jeg tenker klarere enn vanlig, og i tillegg føler jeg meg lett og oppstemt. Må ikke holde på for lenge da, for da snur det. En dag i uken, maks to.

 

Jeg skulle gjerne gått tilbake til et slikt spisemønster, men jeg synes det er vanskelig nå når jeg har barn og må sørge for faste måltider for ham. Synes ikke jeg kan faste eller spise som en fugl mens han spiser, og måltider er jo også en sosial ting. Hvordan løser du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplever akkurat det samme som deg når jeg faster. Jeg tenker klarere enn vanlig, og i tillegg føler jeg meg lett og oppstemt. 

 

Jeg blir sånn hvis jeg sover for lite. Tror ikke det er sunt i lengden.

Anonymous poster hash: b9f29...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg blir sånn hvis jeg sover for lite. Tror ikke det er sunt i lengden.

Anonymous poster hash: b9f29...95c

 

Nei, man trenger søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever akkurat det samme som deg når jeg faster. Jeg tenker klarere enn vanlig, og i tillegg føler jeg meg lett og oppstemt. Må ikke holde på for lenge da, for da snur det. En dag i uken, maks to.

 

Jeg skulle gjerne gått tilbake til et slikt spisemønster, men jeg synes det er vanskelig nå når jeg har barn og må sørge for faste måltider for ham. Synes ikke jeg kan faste eller spise som en fugl mens han spiser, og måltider er jo også en sosial ting. Hvordan løser du det?

Hei!

 

Jeg tenker som deg!

 

Det er ikke lett med faste når man har barn!

 

Jeg tar meg ofte, en til to uker i januar, der jeg sitter på lesesalen og hygger meg med lesing til sent på kveld. Da er det mulig å ikke spise.

 

Men så kommer helgene med kos og matlaging og mye glede, det er da det ikke er så enkelt....

 

Men interessant at du opplever det samme , det betyr at dette er mer almenmenneskelig enn jeg visste, og nettopp det er interessant.

 

Selv ble jeg lettet, glad og overrasket over å høre en lege si "jemen det forstår jeg" når jeg følte meg klarre og mr opplevd uten mat. Det er jo nettopp det man bør lure og være nysjerrig på... hvordan kan mange mennesker nettopp bli mer opplagte uten mat?

 

Hva er mekanismene?

 

Jeg faster som jeg skrev lite for tiden, det er litt sånn, gjemme seg, forte seg, prøve en uke, håpe på to, sånn er det, Hadde jeg ikke hatt barn ville jo vært annerledes, men med barn, særlig med barn med øsnke om rett til å ikke spise forsøker man være et bedre forbilde :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Man trenger også mat!

Anonymous poster hash: b9f29...95c

 

Selvsagt, men ikke mange måltider hver eneste dag. Jeg tror vi har godt av å spise minimalt innimellom. Vi spiser altfor mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, men ikke mange måltider hver eneste dag. Jeg tror vi har godt av å spise minimalt innimellom. Vi spiser altfor mye. :)

Hei!

 

Jeg er sjelden mer enig.

Vi blir no to gamle katter vi Tonie en med og en uten asperger.

 

Du kan få drikke av min skål og spise av min fisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukens Allers (6.januar) handler også om 5-2 dietten. Et par personer er intervjuet, som har hatt veldig god effekt, og så står det noen oppskriver der (til fastedagene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er sjelden mer enig.

Vi blir no to gamle katter vi Tonie en med og en uten asperger.

 

Du kan få drikke av min skål og spise av min fisk :-)

Jeg har tenkt å bli en gammel hund. Det blir en utfordring, det skjønner jeg, men det kan gå. Jeg deler gjerne en fisk med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever akkurat det samme som deg når jeg faster. Jeg tenker klarere enn vanlig, og i tillegg føler jeg meg lett og oppstemt. Må ikke holde på for lenge da, for da snur det. En dag i uken, maks to.

 

Jeg skulle gjerne gått tilbake til et slikt spisemønster, men jeg synes det er vanskelig nå når jeg har barn og må sørge for faste måltider for ham. Synes ikke jeg kan faste eller spise som en fugl mens han spiser, og måltider er jo også en sosial ting. Hvordan løser du det?

Jeg fungerer også best intellektuelt ved inntak av relativt begrensede mengder mat. I perioder hvor jeg har intellektuelt krevende oppgaver passer jeg godt på å ikke spise for mye, på den måten får jeg gjort mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Men interessant at du opplever det samme , det betyr at dette er mer almenmenneskelig enn jeg visste, og nettopp det er interessant.

 

Selv ble jeg lettet, glad og overrasket over å høre en lege si "jemen det forstår jeg" når jeg følte meg klarre og mr opplevd uten mat. Det er jo nettopp det man bør lure og være nysjerrig på... hvordan kan mange mennesker nettopp bli mer opplagte uten mat?

 

Hva er mekanismene?

Jeg er også nysgjerrig på disse mekanismene og i hvilken grad det er vanlig å ha en opplevelse av å tenke klarest ved redusert næringsinntak.

Selv om jeg tror at faste kan være en god løsning for noen, så er jeg enig i den kritikken som noen fremmer av hvordan ulike diettløsninger fremstilles nærmest som universalløsninger som passer for alle. Jeg tenker alltid at folk som har et uanstrengt forhold til mat og en ok vekt, neppe bør begynne å eksperimentere med mer ekstreme løsninger. Denne uka har jeg truffet en haug med folk som skal prøve 5-2 dietten.

(Noen prøver den dog med glimt i øyet. Som en jeg kjenner nettopp sa; han regnet med de første fem dagene kom til å gå greit, og så fikk han nå se da hva han skulle gjøre med de to siste...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fungerer også best intellektuelt ved inntak av relativt begrensede mengder mat. I perioder hvor jeg har intellektuelt krevende oppgaver passer jeg godt på å ikke spise for mye, på den måten får jeg gjort mest.

Veldig interessant. Merkelig hvorfor hjernen (på noen) fungerer bedre uten mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...