Gå til innhold

Sammenheng mellom religiøs tro og intelligens?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Har hengt litt inne på mensa (er medlem) og selv "intelligente" folk kan være fryktelig dumme. Kan godt hende at de har litt større potensiale på enkelte felt, men IQ alene måler så lite område av hjernen at det i liten grad påvirker hvor suksessfull du blir her i livet

Anonymous poster hash: 71159...2c1

 

Hvilken målestokk blir brukt for å måle "de frykelig dumme" eller de "intelligente"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    31

  • fineline

    11

  • Kayia

    7

  • adhemar

    6

Mest aktive i denne tråden

Det er forskjell på kunnskap og intelligens. Alle kan lære en viss mengde med kunnskap, men ikke alle kan nå 'så langt som helst'.

 

Det blir litt det samme som å si at alle kan bli OL stjerner, det er derfor vi gymmer og trener -)

 

Vi kan bli bedre i alt vi gjør, men helt spesifikke egenskaper hos individet gjør at noen kan mer, kan gå lenger, er sterkere, er flinkere, er 'penere', smartere enn andre. Ikke alle med høy intelligens når sitt potensiale heller. En god kamerat av meg fra barndomen feks, kunne vært mensa, men havna på gata og er en av dem du ser foraktelig på når du går forbi.

 

Livet er ikke rettferdig, men det er en annen sak :)

Hvis du snakker til meg så vet jeg ikke hvor du har det fra at jeg ser foraktelig på mennesker når jeg går forbi dem.  Ingen kan bli OL stjerne uten å trene og det hardt.  Alle kan ikke bli det og det er ikke poenget her. 

 

Mensa er et eller annet subjektiv fenomen. Hvem har bestemt hva intelligens er?  For å vise intelligens må det trenes opp noen egenskaper som f.eks. bruk av språk.  Hvordan har du tenkt å ta et menneske som vokser opp med ulver og måle intelligensen?  Ut fra din subjektive oppfatning av hvor "flinkt" det er til å oppføre seg som ulver?

 

Det er ingen som har påstått at alle mennesker er like intelligente, men det er mange som har forstått at intelligenstester er subjektiv oppfatning av menneskets tenkning ut fra kultur og tid.  Hvorfor tror du at svarte mennesker skårer lavere på intelligensetester enn hvite?  Fordi livet er urettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke hvor mye, men at det som kalles intelligens kan trenes opp.  Hvem har definert intelligense?  Det er alltid noen kriterier for alle definisjoner.

 

Det defineres vel etter IQ-tester.

Anonymous poster hash: 79a7d...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker til meg så vet jeg ikke hvor du har det fra at jeg ser foraktelig på mennesker når jeg går forbi dem.  Ingen kan bli OL stjerne uten å trene og det hardt.  Alle kan ikke bli det og det er ikke poenget her. 

 

Mensa er et eller annet subjektiv fenomen. Hvem har bestemt hva intelligens er?  For å vise intelligens må det trenes opp noen egenskaper som f.eks. bruk av språk.  

 

Mensa-tester er ikke språkbasert. Og hvis det bare var å trene kan jo alle bli medlem av Mensa. Og slik er det ikke. Altså er intelligens hovedsaklig medfødt.

Anonymous poster hash: 79a7d...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mensa-tester er ikke språkbasert. Og hvis det bare var å trene kan jo alle bli medlem av Mensa. Og slik er det ikke. Altså er intelligens hovedsaklig medfødt.

Anonymous poster hash: 79a7d...e61

 

Ergo hvite mennesker er mer intelligente enn svarte.  De fleste ser hvor vanvittig slik påstand er.  Det finnes ikke intelligense tester som ikke er laget av mennesker som er påvirket av sin kulturelle bakgrunn og språk.  Uansett om mennesket er vokst opp med ulver eller aper.  Kvinner har også lavere skårer enn menn på en del tester.  Hvis intelligense er kun medfødt er det lite å gjøre med det.

 

Hva med aboriginere i Australia som har en egen evne til å finne vann?  Kan de bli med i Mensa klubben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IQ testene viser bare hvor høyt du scorer på en IQ test, ikke hvor intelligent eller smart du er. Disse testene gir stor fordel til de som har utdanning spessielt utdanning slik den er i asiatiske land. Det betyr ikke at asiater er mer intelligente enn andre, heller ikke smartere. Og det betyr heller ikke at asiatere er mindre religiøse enn andre ;)



Anonymous poster hash: 71159...2c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo hvite mennesker er mer intelligente enn svarte.  De fleste ser hvor vanvittig slik påstand er.  Det finnes ikke intelligense tester som ikke er laget av mennesker som er påvirket av sin kulturelle bakgrunn og språk.  Uansett om mennesket er vokst opp med ulver eller aper.  Kvinner har også lavere skårer enn menn på en del tester.  Hvis intelligense er kun medfødt er det lite å gjøre med det.

 

Hva med aboriginere i Australia som har en egen evne til å finne vann?  Kan de bli med i Mensa klubben?

 

Etter mitt syn så mangler du begrepsavklaring her. Finne vann i ørkenen kan være nytting, men måling av IQ går ikke på dette. IQ måling er kritisert, og det finnes mange innvendinger (og sikkert mange bra også), men det er nå engang slik det er definert, og måles ( i tradisjonell klassifisering). Howard Gardner ønsker å endre definisjonen, slik at 'finne vann' faktisk vil inngå som en del av målestokken. Men slik er det ikke i dag.

 

Hvis en aborginer i Australia ser godt nok sammenhengen mellom figurer (og scorer høyt nok) kan vedkommende bli med i Mensa, ja. I fremtiden kanskje i IQ-avdeling for 'nature smartness'.

 

'Teite' folk finner du forøvrig overalt, også blandt de med høy IQ.

 

Jeg mente forøvrig ikke deg spesielt om å 'se ned på'. Men vi kan vel holde det for en slags sannhet at ganske mange syns det er ekkelt med hardknarkerne på plata, og helst vil ha dem bort fra sitt åsyn. Forøvrig ganske naturlig, jeg syns det er ekkelt selv når de sitter der i en dam av egen urin on en sprøyte stikkende ut fra lysken, i en salat av brukerutstyr, brukte sprøyter og blodstenkede papirlapper.

 

Poenget mitt er at en barndomskamerat av meg er en av dem, og han scoret godt over mensakravet på slik test ( i sin tid hvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem lagde de IQ-testene?

 

En IQ-test måler en persons numeriske, romlige, grafiske og logiske evner. Dette er ikke noe man kan pugge seg til å skolen.

Anonymous poster hash: 79a7d...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En IQ-test måler en persons numeriske, romlige, grafiske og logiske evner. Dette er ikke noe man kan pugge seg til å skolen.

Anonymous poster hash: 79a7d...e61

 

Jeg har jobbet mye med slike tester og vet utmerket godt hva de dreier seg om.  Det finnes ikke en test som ikke er kulturelt påvirket, uansett om den er nonverbal eller verbal. 

 

Faktisk interessant dette med numeriske evner.  Hvordan måler du slikt uten språk? Mener du evner til å forstå mengde? 

 

En person som vokser opp med ulver vil skåre lavere på en IQ test enn en person som vokser opp med mennesker.  Synes du det er vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn så mangler du begrepsavklaring her. Finne vann i ørkenen kan være nytting, men måling av IQ går ikke på dette. IQ måling er kritisert, og det finnes mange innvendinger (og sikkert mange bra også), men det er nå engang slik det er definert, og måles ( i tradisjonell klassifisering). Howard Gardner ønsker å endre definisjonen, slik at 'finne vann' faktisk vil inngå som en del av målestokken. Men slik er det ikke i dag.

 

Hvis en aborginer i Australia ser godt nok sammenhengen mellom figurer (og scorer høyt nok) kan vedkommende bli med i Mensa, ja. I fremtiden kanskje i IQ-avdeling for 'nature smartness'.

 

'Teite' folk finner du forøvrig overalt, også blandt de med høy IQ.

 

Jeg mente forøvrig ikke deg spesielt om å 'se ned på'. Men vi kan vel holde det for en slags sannhet at ganske mange syns det er ekkelt med hardknarkerne på plata, og helst vil ha dem bort fra sitt åsyn. Forøvrig ganske naturlig, jeg syns det er ekkelt selv når de sitter der i en dam av egen urin on en sprøyte stikkende ut fra lysken, i en salat av brukerutstyr, brukte sprøyter og blodstenkede papirlapper.

 

Poenget mitt er at en barndomskamerat av meg er en av dem, og han scoret godt over mensakravet på slik test ( i sin tid hvertfall).

Jeg vet ikke hva Mensa går ut på og det interesser meg ikke.  Jeg er godt kjent med Gardners påstander derimot.  Jeg håper virkelig ikke at Mensa er noe som vet sannheten om IQ og hvordan den sannheten er i dag. 

 

Jeg har brukt mange forskjellige evnetester og vet utmerket goddt hva de går på.  Å få lov å bli medlem av en klubb pga. en skåre på en evnetest laget av hvite menn i en vestlig kultur interesserer meg ikke.  Jeg er mer interessert i å jobbe politisk for å finne løsninger for narkomaner på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye med slike tester og vet utmerket godt hva de dreier seg om.  Det finnes ikke en test som ikke er kulturelt påvirket, uansett om den er nonverbal eller verbal. 

 

Faktisk interessant dette med numeriske evner.  Hvordan måler du slikt uten språk? Mener du evner til å forstå mengde? 

 

En person som vokser opp med ulver vil skåre lavere på en IQ test enn en person som vokser opp med mennesker.  Synes du det er vanskelig å forstå?

Hei!

Det er viktig å være bevisst iq testenes svakhet.

Jeg hadde lite/ begrenset evne til språk og kommunikasjon som barn, jeg gjorde det derfor så dårlig på iq tester at jeg ble flyttet til en spesialskole, der lærte jeg ikke noe annet enn å føle meg dum.

Overraskelsen var stor da jeg som voksen viste motsatt resultat, jeg har langt over gjennomsnittet iq.

Jeg tenker med sorg på både barn og voksne som med sine egne grunner, kanskje kommunikasjonsvansker får feil resultat. Jeg har tatt det opp med min psykiater, hun tror det er bedre i dag, jeg tror ikke det, det fins mange språkløse autister, ikke bare mangler de evne til kommunikasjon, men ofte også interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva Mensa går ut på og det interesser meg ikke.  Jeg er godt kjent med Gardners påstander derimot.  Jeg håper virkelig ikke at Mensa er noe som vet sannheten om IQ og hvordan den sannheten er i dag. 

 

Jeg har brukt mange forskjellige evnetester og vet utmerket goddt hva de går på.  Å få lov å bli medlem av en klubb pga. en skåre på en evnetest laget av hvite menn i en vestlig kultur interesserer meg ikke.  Jeg er mer interessert i å jobbe politisk for å finne løsninger for narkomaner på gata.

 

Jesus, er du alltid like gretten?

Anonymous poster hash: 79a7d...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jesus, er du alltid like gretten?

Anonymous poster hash: 79a7d...e61

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene du fikk? Jeg aner ingenting om hvor gretten Jesus er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er viktig å være bevisst iq testenes svakhet.

Jeg hadde lite/ begrenset evne til språk og kommunikasjon som barn, jeg gjorde det derfor så dårlig på iq tester at jeg ble flyttet til en spesialskole, der lærte jeg ikke noe annet enn å føle meg dum.

Overraskelsen var stor da jeg som voksen viste motsatt resultat, jeg har langt over gjennomsnittet iq.

Jeg tenker med sorg på både barn og voksne som med sine egne grunner, kanskje kommunikasjonsvansker får feil resultat. Jeg har tatt det opp med min psykiater, hun tror det er bedre i dag, jeg tror ikke det, det fins mange språkløse autister, ikke bare mangler de evne til kommunikasjon, men ofte også interesse.

Takk, dette understøtter poengene mine. Jeg tror som din psykiater at det er bedre i dag enn før, men helt bra er det ikke blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ingenting om hvor gretten Jesus er.

 

Nei, snakk det bort. Merkelig at du engasjerer deg så sterkt når du etter sigende har så liten interesse av iq-tester, mensa osv.

Anonymous poster hash: 79a7d...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, snakk det bort. Merkelig at du engasjerer deg så sterkt når du etter sigende har så liten interesse av iq-tester, mensa osv.

Anonymous poster hash: 79a7d...e61

Nå driver du med personangrep. Det gjør deg neppe noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva Mensa går ut på og det interesser meg ikke.  Jeg er godt kjent med Gardners påstander derimot.  Jeg håper virkelig ikke at Mensa er noe som vet sannheten om IQ og hvordan den sannheten er i dag. 

 

Jeg har brukt mange forskjellige evnetester og vet utmerket goddt hva de går på.  Å få lov å bli medlem av en klubb pga. en skåre på en evnetest laget av hvite menn i en vestlig kultur interesserer meg ikke.  Jeg er mer interessert i å jobbe politisk for å finne løsninger for narkomaner på gata.

 

Som nevnt, fineline, det er mange motforestillinger og motargumentasjoner mot IQ tester slik vi kjenner dem (du kommer jo med en del selv), men nå er det engang slik at IQ måles ut fra gitte kriterier, og gitte tester. Du kan jo være uenig i at det burde være sånn, men nå diskuterer vi vel hvordan IQ er definert, hvordan den måles, og om den kan trenes, ikke hva du mener det bør være ?

 

Tilbake til dette med skole, kan du lese, har du potensiale til å kunne bestå nesten hva eksamen som helst, til ganske høyt nivå, selv uten å forstå fagstoffet en døyt. (for å være litt stigmatiserende her, et eksempel er en som skal realisere seg selv og tar jusutdanning i 40 åra. Vedkommende klarer å lese, og tar eksamen, men mangler grunnleggende forståelse for faget, og blir således en ganske dårlig jurist/advokat. Jeg har desverre møtt en del av disse i selskap som statens kartverk, protector etc etc :) )

 

Forøvrig, jeg tok en 'evnetest' på Merkur Urval for noen år sden. Mange av oppgavene var rene tall/matte sammenhenger. Mensa tester benytter i det minste utelukkende geometriske fighurer, nettop for å viske ut de kulturelle skillene.

 

Det er fint du er for å hjelpe narkomane. Empati måles ikke i slike tester. Og verden blir ikke bedre eller værre av om vi sitter på DOL å diskuterer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
AnonymBruker
On 1/22/2014 at 4:54 PM, fineline said:

Ergo hvite mennesker er mer intelligente enn svarte.  De fleste ser hvor vanvittig slik påstand er. 

Det er forskjell på ulike raser, f.eks. i gjennomsnittlig høyde, større risiko for ulike sykdommer  eller hvordan man responderer på medisiner. Da er det heller ikke utenkelig at intelligens kan være ulik mellom forskjellige raser.

Anonymkode: d6a30...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at folk kritiserer IQ tester her. IQ tester er DEN beste preidktoren for prestasjoner hos individer i Vesten.

Anbefaler denne korte lekturen fra psykologi professor Jordan Peterson

Som forøvrig er religiøs og sier mye dumt ofte når han ikke snakker om ting har kan, men psykologi kan han :) 

 

Ja kan en jukse på en test og dermed få testen til å gi "feil"/misvisende svar. Jeg kan si at jeg røyker masse også ikke dø av lungekreft, og så viser det seg jeg løy på testen jeg røyker ikke så kanksje ikke så overraskende at jeg mest sannsynlig ikke får lungekreft, Ok, så vi kan ikke si at røyking er en god prediktor for lungekreft fordi noen kan lyve om at de røyker ???? 

Prediksjon handler om fremtiden. Ja kanksje du har gått på skole og IQen din er noe høyere enn om du ikke gikk på skolen, det endrer ingenting prediktivt dere er klar over prestasjonene til de som ikke går på skolen. Den prediktive verdien er der fortsatt om en tar testen før en starter på universiteter etc, dere bare blander sammen tilfeldig tull for å spre "usikkerhet" for å bruke dette til å benekte fakta, problemet er denne usikkerheten er noe dere fant opp, og deretter misbrukte, for å forsøke forsvare "noe". 

Måten folk på død og liv må trolle og vringe og vrenge seg rundt i alle mulige merkelige forklaringer så fort det er snakk om IQ, kler dere veldig dårlig. Når folk med lav iq som unger, i stor grad ender opp som tapere, og folk med høy iq som unger, i mye større grad vokser opp til å bli suksessfulle voksne, så betyr det dere egentlig gjør ved å benekte dette, at taperne må skylde seg selv? Dere som hevder at alle er like, hvordan forklarere dere tapere og vinnere ?

Jo den kommer vel her, neste (feil) steg , etter å ha benektet IQens meget viktige rolle, er at samfunnet er sexitisk rasistisk mannsjovninstisk etc etcdiverse svada, som er mye dårligere dokumentert enn IQ aspektet, men likevel virker det ikke hindre dere fra å kjøre på for å forklare forskjlelenne i "utfall" på forskjellige fronter. Kvinner tjenere 77 øre krona fordi slemme hvite menn. Merkelig at all kritisk tenkning om potensielle svakheter med IQ forvsant så fort en kunne skylde på andre ting istedenfor

 

men men, heldigvis: Facts don't care about your feelings 😎

Anonymkode: 8423a...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...