Gå til innhold

Sannsynligheten for at hun fullfører selvmord?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å forutse selvmord er ekstremt vanskelig. Kanskje kan en si noe om de kommende 48 timer. Ut over dette blir det mer gjetting.

En kan si noe generelt om økt risiko for enkelte. Det blir det samme som å si at blant personer med høyt kolesterol vil det være en overhyppighet av hjerteinfarkt. Men hvem av de med høyt kolesterol som får hjerteinfarkt og når, er umulig å forutsi.

Det finnes en rekke faktorer som har vist seg å gi overhyppighet av selvmord. Utfordringen er at det blant disse som har risikofaktorene vil de aller fleste (>95%) IKKE begå selvmord. Det finnes ingen kjente faktorer som skiller de med risikofaktorer som begår selvmord og de som ikke gjør det.

Det vi derimot vet, er at ca 80% av de som begår selvmord har affektive lidelser. De som får adekvat medikamentell behandling har klart lavere selvmordsrisiko.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å forutse selvmord er ekstremt vanskelig. Kanskje kan en si noe om de kommende 48 timer. Ut over dette blir det mer gjetting.

En kan si noe generelt om økt risiko for enkelte. Det blir det samme som å si at blant personer med høyt kolesterol vil det være en overhyppighet av hjerteinfarkt. Men hvem av de med høyt kolesterol som får hjerteinfarkt og når, er umulig å forutsi.

Det finnes en rekke faktorer som har vist seg å gi overhyppighet av selvmord. Utfordringen er at det blant disse som har risikofaktorene vil de aller fleste (>95%) IKKE begå selvmord. Det finnes ingen kjente faktorer som skiller de med risikofaktorer som begår selvmord og de som ikke gjør det.

Det vi derimot vet, er at ca 80% av de som begår selvmord har affektive lidelser. De som får adekvat medikamentell behandling har klart lavere selvmordsrisiko.

Hmm.. Dagens lille brannslukkingsspørsmål etter tidenes mest slitsomme dag hvor jeg hele dagen gjorde ting jeg er redd for (være alene, fly, togstasjoner, mv):

Skjønner at det er problematisk at spesifisiteten er lav. Men hva er sensitiviteten ved en negativ evaluering av denne risikoen?

• 6 år senere...
Skrevet
På 22.1.2014 den 10.09, ISW skrev:

Jeg tror (personlig) at veldig mange forsøk på å ta sitt eget liv er gjort i fortvilelse over at man har det vondt, uten at det betyr at man egentlig har noe ønske om å dø.

For å sette det helt på spissen; hvis noen virkelig ønsker å dø, så greier de det. Enhver kan vel hoppe fra et fjell eller lignende, men de aller fleste velger metoder der de kan bli funnet og reddet. 

Jeg tror kanskje det er det som menes med at til tross for at noen har gjort noen forsøk på å ta livet sitt, eller bedrevet alvorlig selvskading, så er risikoen for å faktisk dø nokså lav.

Men igjen: Dette er jo et tegn på at noe er alvorlig galt, og bør tas på alvor. Håper vedkommende vil få god behandling i fremtiden.

Er forøvrig helt enig i dette. Synd at man noen ganger er nødt til å gå så langt før man får hjelp. 

Anonymkode: 8b6cc...f04

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er forøvrig helt enig i dette. Synd at man noen ganger er nødt til å gå så langt før man får hjelp. 

Jøss, dette var da å dra opp en gammel tråd - 6 år - men et dagsaktuelt tema i høyeste grad. En vet samtidig at hos personer som har gjort flere selvmordsforsøk, er det en viss forhøyet risiko for at det en gang kan gå galt og strikken blir strukket for langt (velger å si det slik). Grunnen til at så mange mislykkes med sine selvmordsforsøk, er jo nettopp at det er en stor ambivalens med det å skulle ta sitt eget liv. Mange ønsker egentlig ikke å fysisk dø (forlate dette livet), men man ser ingen annen løsning/utvei fordi man har det så vanskelig og er fortvilet eller er i en fortvilet situasjon som ser håpløs ut. Veldig mye av det jeg nå har sagt, kan en høre i Folkehelsepodden - "Hva vet vi om selvmord?" som ble publisert i januar 2020 etter Ari Behns selvmord som oppbragte mange. Jeg tenker også at for å prøve å unnskylde seg selv og gjøre sin egen samvittighet litt lettere, forsøker man å overbevise seg selv om at omgivelsene vil få det lettere om man selv forsvinner - dette ligger jo også i depresjon som diagnose å nedvurdere egen verdi/betydning.

Og nettopp pga. det jeg har nevnt over er det jo også virksomt med å holde en del pasienter på tvang til man har kommet på bedre og mer fornuftige tanker. Det har i hvert fall reddet mitt liv når jeg har fått mine tilbakefall av depresjon og har blitt holdt på tvang i 3-4 mnd. pga. stor selvmordsrisiko og alvorlig selvskading. Men av erfaring vet man at det er lite hensiktsmessig å ikke legge inn de der man med stor sikkerhet vet at det er et ulvehyl og som oppsøker legevakten 20 ganger på kort tid, men jeg forstår veldig godt at det er vondt, sårt og frustrerende for den som føler at en blir avvist og ikke får den hjelpen som h*n har behov for. I virkeligheten handler det vel om at en ikke skal utvikle lært hjelpeløshet. Selv er jeg særdeles glad for at jeg ikke er en lege og skal foreta og bedømme til tider slike vanskelige avgjørelser. Jeg tror jeg hadde gått og tenkt på "hva om jeg har gjort feil og vedkommende..."..

Skrevet

Har man mer enn ett selvmordsforsøk bak seg tar man aldri livet sitt. 

Anonymkode: 3a549...9cc

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer ikke

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt rett det, men de fleste som har typ 5, 10 selvmordsforsøk bak seg har det fordi de egentlig ikke ønsker å dø. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Lillebroen min og en nær venninne tok livet av seg. Begge hadde flere forsøk bak seg. 

Det gjelder kanskje ikke så mange, men man må likevel ta det på alvor. 

Anonymkode: b5cc5...168

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Lillebroen min og en nær venninne tok livet av seg. Begge hadde flere forsøk bak seg. 

Det gjelder kanskje ikke så mange, men man må likevel ta det på alvor. 

Det var da voldsomt så mange du kjenner som har tatt selvmord.. De fleste kjenner da ingen. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt så mange du kjenner som har tatt selvmord.. De fleste kjenner da ingen. 

Voldsomt så mange?

Skrevet
På 12.9.2020 den 14.53, Marye skrev:

Stemmer ikke

Ja særlig at det ikke stemmer. Har du noe mer feil å si?

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja særlig at det ikke stemmer. Har du noe mer feil å si?

Kjenner flere som lyktes med selvmord etter årevis med selvmordsforsøk 

Skrevet
38 minutter siden, Marye skrev:

Kjenner flere som lyktes med selvmord etter årevis med selvmordsforsøk 

Litt rart at du kjenner flere som har tatt selvmord. Hva slags venner har du egentlig? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart at du kjenner flere som har tatt selvmord. Hva slags venner har du egentlig? 

Har gode venner jeg. Hva er så rart? Når folk har flere innleggelser og blir kjent så får man mange bekjente. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...