Gå til innhold

Listeria,gravid og fetaost.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg har et spørsmål til deg. Jeg er 14 uker gravid. Jeg laget en kyllingrett i dag til middag og hadde lyst på fetaost i. Denne hadde jeg oppi gryten som fikk stå videre på kokeplaten. Jeg er ikke sikker på hvor lenge den sto der, det kan ha vært så kort som minimum 3 min, men trolig noe lenger. Osten hadde iallefall disintegrert en del. Etter middag oppdaget jeg til min forferdelse at fetaosten gikk ut på dato i august 2013! Var det noe listeria i glasset (arla appetina i olje) har de jo hatt uhorvelig lang tid å formere seg på. Nå ble den puttet i gryten min , men jeg ble usikker på om det har vært varmt nok og lenge nok der. Jeg hadde lokk på hele tiden, men det hjelper vel ikke.

Jeg tenker på baby i magen og lurer på om jeg bør ta antibiotika forebyggende, eller hva du tror.

Takknemmelig for svar.

Ha en god dag.

Mvh Tiriltuppa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396763-listeriagravid-og-fetaost/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Jeg kan desverre ikke gi deg helt entydig svar, eller beroligelse. Her er hva .mattilsynet skriver om dette, egentlig skredderssydd tilditt spørsmål.

Det er mange gravide som lurer på om de kan spise fetaost, ettersom denne er mer fast i konsistensen og ligger i lake på glass. Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet fra Mattilsynet er at du bør unngå fetaost dersom du vil være på den sikre siden når du er gravid. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.

Jeg kan tilføye at reglene tilsier, at alle osteprodukter som produseres i Norge skal være pasteurisert, en prosess som inaktiverer Listerella bakteriene. Så, hvis du vet at fetaosten du spiste var norskprodusert er du på den sikre side. Disse reglene gjelder ikke i andre EU landene og i en rekke andre land.

Men gjennom varmebehandling over 72 ºC i mer enn 15 sekunder vil listeriabakterien dø. Du kan derfor fint spise alle ostetyper som du vet har vært varmebehandlet godt. Slik du beskriver det hvordan du laget mten skulle du være på den sikre siden.

Jeg kan også fortelle at listeriainfeksjoner forekommer meget sjelden i Norge: i en 10 års periode ble det registrert ca 170 tilfeller, de fleste hos folk over 60 års alderen.

Alt i alt tror jeg at du har liten grunn til å engste deg. Men om du ønsker en \"second opinion\" spør fastlegen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...