AnonymBruker Skrevet 18. april 2014 Skrevet 18. april 2014 Jeg har gått på 50 mg i ti dager nå. Må jeg ta serum prøver før jeg øker, eller kan jeg øke nå? Sliter veldig, og må gjøre _noe_. Hvor mye kan jeg i tilfelle øke?Anonymous poster hash: 172bb...e69 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 18. april 2014 Skrevet 18. april 2014 Det er vel sjelden man begynner å ta serumprøver allerede på 50mg? Da jeg testet Zoloft var det 1 uke på 50mg, deretter 2 uker på 100mg og da skulle jeg ta prøve. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. april 2014 Skrevet 18. april 2014 Det er vel sjelden man begynner å ta serumprøver allerede på 50mg? Da jeg testet Zoloft var det 1 uke på 50mg, deretter 2 uker på 100mg og da skulle jeg ta prøve. Ok. Var det jeg syntes var litt rart. 50 mg er vel for lavt for de fleste??Anonymous poster hash: 172bb...e69 0 Siter
slabbedask Skrevet 18. april 2014 Skrevet 18. april 2014 Ok. Var det jeg syntes var litt rart. 50 mg er vel for lavt for de fleste?? Det er en relativt liten dose ja. Har du ikke avtalt dette med legen? Fra Felleskatalogen: Startdose: Depresjon og OCD: 50 mg daglig. Panikklidelse, PTSD og sosial angstlidelse: Initieres med 25 mg daglig. Etter 1 uke økes dosen til 50 mg daglig. Dette doseringsregimet er vist å redusere frekvensen av tidlig innsettende bivirkninger som er karakteristisk ved panikklidelse. Doseøkning: Pasienter som ikke responderer på 50 mg kan ha nytte av å øke dosen. Doseendringer gjøres trinnvis med 50 mg med intervaller på minst én uke, til maks. 200 mg/dag. Pga. halveringstiden skal doseendringer ikke gjøres oftere enn 1 gang pr. uke. Effekten av behandlingen kan sees i løpet av 7 dager. Lengre tid kan imidlertid være nødvendig for å vise terapeutisk effekt, spesielt ved OCD. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. april 2014 Skrevet 18. april 2014 Det er en relativt liten dose ja. Har du ikke avtalt dette med legen? Fra Felleskatalogen:Startdose: Depresjon og OCD: 50 mg daglig. Panikklidelse, PTSD og sosial angstlidelse: Initieres med 25 mg daglig. Etter 1 uke økes dosen til 50 mg daglig. Dette doseringsregimet er vist å redusere frekvensen av tidlig innsettende bivirkninger som er karakteristisk ved panikklidelse. Doseøkning: Pasienter som ikke responderer på 50 mg kan ha nytte av å øke dosen. Doseendringer gjøres trinnvis med 50 mg med intervaller på minst én uke, til maks. 200 mg/dag. Pga. halveringstiden skal doseendringer ikke gjøres oftere enn 1 gang pr. uke. Effekten av behandlingen kan sees i løpet av 7 dager. Lengre tid kan imidlertid være nødvendig for å vise terapeutisk effekt, spesielt ved OCD. Hei og takk for opplysende svar. Jeg lurer på om jeg bare skal gå opp til 100 mg, har nå gått på 50 mg i ti dager. For panikkangst trenger jeg vel mer enn 50 mg. Kan ikke fatte at 50 mg er nok der. Anonymous poster hash: 172bb...e69 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. april 2014 Skrevet 20. april 2014 Det er ingen grunn til å ta serumkonsentrasjonsmåling på 50 mg før en øker. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 Skrevet 20. april 2014 Det er ingen grunn til å ta serumkonsentrasjonsmåling på 50 mg før en øker. Takk for svar. Betyr det at jeg nå kan gå opp til 100 mg? Har gått på 50 i nøyaktig to uker. Anonymous poster hash: 172bb...e69 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. april 2014 Skrevet 20. april 2014 Personlig synes jeg at to uker er på kanten lite. Ved å øke før medisinen har fått mulighet for å vise hva den duger til, kan en havne ut på en høyere dose enn en strengt tatt trenger. Men det gjør kanskje ikke så mye? For noen er det viktigere å få rask og sikker effekt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 Skrevet 20. april 2014 Personlig synes jeg at to uker er på kanten lite. Ved å øke før medisinen har fått mulighet for å vise hva den duger til, kan en havne ut på en høyere dose enn en strengt tatt trenger. Men det gjør kanskje ikke så mye? For noen er det viktigere å få rask og sikker effekt. Jeg går også på Lamictal og lurer på om denne forsterker virkningen av zoloft? Merker allerede at depresjonen er mye bedre, men panikkanfallene er der fremdeles, men det tar vel lenger tid før den virker mot angst? Så kanskje lurt å vente, som du skriver (jeg er bare veeldig utålmodig på at den skal virke mot panikkanfallene..). Anonymous poster hash: 172bb...e69 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.