Gå til innhold

Kronisk suicidal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nettopp skrevet ut etter en lengre innleggelse, og både i innkomstnotatet og epikrisen står det "Pasienten er kronisk suicidal, men er ikke akutt lidende".

Betyr det at de har gitt meg opp? Kommer jeg aldri til å bli bedre? Helt ærlig synes jeg det er skremmende at de kan kalle noe som helst for kronisk i første omgang inne psykiatri.

Jeg kom over det ved en tilfeldighet da jeg selv tok med papirene til min fastlege.

Anonymous poster hash: 5696b...434

Skrevet

Jeg har litt erfaring med somatiske journaler. Det brukes ofte et litt merkelig språk synes jeg.

F.eks.: Pasienten benekter alkoholinntak, hvilket bare betyr at han ikke har drukket alkohol, uten at han er alkoholiker e.l.

Vanskelig å svare i din situasjon, men du føler tydeligvis at det er feil?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kronisk betyr ikke livslang eller ubehandelbar. Det brukes i motsetning til episodisk.

En person som får en depressiv episode over noen uker/måneder kan i perioder av denne tiden være suicidal. Dette er episodisk.

Kronisk suicidalitet brukes om personer som stadig søker hjelp hvor suicidalitet er en del av symptomene. Vanligvis dreier det seg om personlighetsforstyrrelser.

Du kjenner jo selv best din sykehistorie og din kontakt med helsevesenet slik at du kan vurdere om det jeg har skrevet gir noen meninig.

Skrevet

Kronisk betyr ikke livslang eller ubehandelbar. Det brukes i motsetning til episodisk.

En person som får en depressiv episode over noen uker/måneder kan i perioder av denne tiden være suicidal. Dette er episodisk.

Kronisk suicidalitet brukes om personer som stadig søker hjelp hvor suicidalitet er en del av symptomene. Vanligvis dreier det seg om personlighetsforstyrrelser.

Du kjenner jo selv best din sykehistorie og din kontakt med helsevesenet slik at du kan vurdere om det jeg har skrevet gir noen meninig.

Hva hvis man opplever korte suicidale episoder med lengre perioder uten noen som helst suicidalitet? Vil man da bli beregnet som kronisk suicidal?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva hvis man opplever korte suicidale episoder med lengre perioder uten noen som helst suicidalitet? Vil man da bli beregnet som kronisk suicidal?

Det kommer nok både an på hvor lange de "lengre" periodene er, og hvordan en velge å forholde seg når suicidaltankene kommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...