FGT Skrevet 22. mai 2014 Skrevet 22. mai 2014 Dette intervjuet er svært interessant , der en professor som har forsket på psykopati, fant ut at han selv hadde en slik hjerne. http://www.nrk.no/magasin/fant-ut-at-han-har-psykopat-hjerne-1.11731972 0 Siter
FGT Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Skrevet 23. mai 2014 Ja det kan man godt si, de lærde strides fortsatt. det var fra den artikkelen http://www.nrk.no/norge/_-flere-tusen-psykopater-i-norge-1.11729366 linken over var hentet i fra. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 Ja det kan man godt si, de lærde strides fortsatt. det var fra den artikkelen http://www.nrk.no/norge/_-flere-tusen-psykopater-i-norge-1.11729366 linken over var hentet i fra. Hva strides de lærde om? Anonymous poster hash: 13861...3fe 0 Siter
FGT Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Skrevet 23. mai 2014 Tydeligvis med hvordan de kan fungere 0 Siter
ecbole Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 Veldig interessant. Her er tre ting jeg undres på: - Kan elektrosjokk eller elektrisk stimulans av den delen av hjernen med lav elektrisk aktivitet virke dempende på de psykopatiske trekkene? - På Robert Hares sjekkliste (på høyre side her: http://www.nrk.no/magasin/fant-ut-at-han-har-psykopat-hjerne-1.11731972 ) står ikke lavt angstnivå nevnt, slik som James Fallon nevner: "Årsaken var ifølge ham selv at han aldri viste noe angst – et annet psykopatisk trekk." Burde det stått på listen? - Hva med typiske spenningssøkere, folk som driver fjellklatring og fallskjermhopping osv. Kan de ha flere av disse trekkene? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 - Hva med typiske spenningssøkere, folk som driver fjellklatring og fallskjermhopping osv. Kan de ha flere av disse trekkene? Ofte er det vel ett eller annet disse også er redd for eller? Jeg kjenner en fallskjermhopper som er redd for å ri på hest Anonymous poster hash: 818a4...a8e 0 Siter
FGT Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Skrevet 23. mai 2014 (endret) Veldig interessant. Her er tre ting jeg undres på: - Kan elektrosjokk eller elektrisk stimulans av den delen av hjernen med lav elektrisk aktivitet virke dempende på de psykopatiske trekkene? - På Robert Hares sjekkliste (på høyre side her: http://www.nrk.no/magasin/fant-ut-at-han-har-psykopat-hjerne-1.11731972 ) står ikke lavt angstnivå nevnt, slik som James Fallon nevner: "Årsaken var ifølge ham selv at han aldri viste noe angst – et annet psykopatisk trekk." Burde det stått på listen? - Hva med typiske spenningssøkere, folk som driver fjellklatring og fallskjermhopping osv. Kan de ha flere av disse trekkene? Kunne godt kjenne meg igjen i mye av det James Fallon sier der i den linken. Men så berører mange av de ting han nevner andre diagnoser også, som blant annet asperger syndrom. Jeg syns han heller mer mot asperger. Men siden har kompetanse innen nevrologi, så må han sikkert ha tenk på det også, selv om han ikke trekke dette frem i den linken. Endret 23. mai 2014 av FGT 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 Er det ikke slik at den mannen har blitt undersøkt både i hodet og rumpen av folk som er blant de beste på psykopati i hele verden? Anonymous poster hash: 818a4...a8e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 Er det ikke slik at den mannen har blitt undersøkt både i hodet og rumpen av folk som er blant de beste på psykopati i hele verden? Anonymous poster hash: 818a4...a8e Hvorfor har han blitt undersøkt i rumpen? Anonymous poster hash: 13861...3fe 0 Siter
Transnasjonal-sosialist Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 Spiller vel ingen rolle hva slags hjerne man har. Banker man kona, så banker man kona. Gjør man det ikke, nei da gjør man ikke det. Det er ikke verre enn som så. 0 Siter
ecbole Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 Kunne godt kjenne meg igjen i mye av det James Fallon sier der i den linken. Men så berører mange av de ting han nevner andre diagnoser også, som blant annet asperger syndrom. Jeg syns han heller mer mot asperger. Men siden har kompetanse innen nevrologi, så må han sikkert ha tenk på det også, selv om han ikke trekke dette frem i den linken. Jeg har veldig lite peiling på psykiatri, så det kan hende min kommentar blir litt rar. Tenker på tydelige psykopater som en type onde folk eller som ofte har motiver. Første gang jeg støtte på en person som var slik (en ikke-kriminell), var det helt utenfor mine kunnskaper og erfaringer. Ble overrasket over opplevelsen, en fæl nedtur. La merke til at psykiaterne vil unngå begrepet psykopati. Eneste grunn var visstnok at det var stigmatiserende. Hvis det var eneste grunn, var det helt unødvendig. Men man kan vel være mer presis, bruke tilleggsdiagnoser. Man må også kunne skille mellom psykopati og andre diagnoser, f.eks. sånne selvsentrerte som ikke nødvendigvis har onde motiver. Artikkelen viser tydelig sammenheng mellom karaktertrekk og hvordan hjernene deres fungerer elektrisk. Slik kan deres natur forklares langt på vei. Tross svakheten i hjernen, forstår de godt sosiale regler, hvordan mennesker skal være dersom de følger egen samvittighet. Slik jeg forstår det, har de samvittighet, men ulikt oss opplever de ikke samme sterke ubehag av at noen lider. De vet godt forskjellen på rett og galt. Denne psykiatriprofessoren prøvde etter hvert å følge gode normer. Så fri vilje og etterfølgelse av samvittigheten behøver nødvendigvis ikke være styrt av slike svakheter i hjernen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 Spiller vel ingen rolle hva slags hjerne man har. Banker man kona, så banker man kona. Gjør man det ikke, nei da gjør man ikke det. Det er ikke verre enn som så. Hvorfor har han blitt undersøkt i rumpen? Anonymous poster hash: 13861...3fe Er ikke det ett vanlig uttrykk for å si at noen er veldig grundig undersøkt? I likhet med "fra topp til tå". Anonymous poster hash: 818a4...a8e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 Er ikke det ett vanlig uttrykk for å si at noen er veldig grundig undersøkt? I likhet med "fra topp til tå". Anonymous poster hash: 818a4...a8e Det har jeg aldri hørt før. Anonymous poster hash: 6fbff...0b7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 Beklager innlegget ovenfor. Glemte å ta vekk det første sitatet som jeg først hadde tenkt til å svare på... Anonymous poster hash: 818a4...a8e 0 Siter
FGT Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Skrevet 23. mai 2014 De vet godt forskjellen på rett og galt. Denne psykiatriprofessoren prøvde etter hvert å følge gode normer. Så fri vilje og etterfølgelse av samvittigheten behøver nødvendigvis ikke være styrt av slike svakheter i hjernen. Ja det er det som kan skille den ene personen fra den andre. 0 Siter
FGT Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Skrevet 23. mai 2014 Spiller vel ingen rolle hva slags hjerne man har. Banker man kona, så banker man kona. Gjør man det ikke, nei da gjør man ikke det. Det er ikke verre enn som så. skjønner tanken din der. 0 Siter
Transnasjonal-sosialist Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 skjønner tanken din der. Hm. Er ikke en psykopat en som gjør umoralske ting? Sagt på en veldig banal måte. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Hm. Er ikke en psykopat en som gjør umoralske ting? Sagt på en veldig banal måte. Ikke-psykopater gjør også umoralske ting. Anonymous poster hash: 0ca07...496 0 Siter
FGT Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Skrevet 24. mai 2014 Hm. Er ikke en psykopat en som gjør umoralske ting? Sagt på en veldig banal måte. ikke nødvendigvis. Men det er jo ofte det en forbinder med ordet psykopat. livet er jo stort sett viljestyrt, men noen har en svekkelse, og en holdning til livet, der de ikke er helt i stand til å styre seg selv, eller bryr seg om det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.