Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

19

• FGT

16

• Transnasjonal-sosialist

10

• Kayia

7

Skrevet

Veldig interessant. Her er tre ting jeg undres på:

- Kan elektrosjokk eller elektrisk stimulans av den delen av hjernen med lav elektrisk aktivitet virke dempende på de psykopatiske trekkene?

- På Robert Hares sjekkliste (på høyre side her: http://www.nrk.no/magasin/fant-ut-at-han-har-psykopat-hjerne-1.11731972 ) står ikke lavt angstnivå nevnt, slik som James Fallon nevner: "Årsaken var ifølge ham selv at han aldri viste noe angst – et annet psykopatisk trekk." Burde det stått på listen?

- Hva med typiske spenningssøkere, folk som driver fjellklatring og fallskjermhopping osv. Kan de ha flere av disse trekkene?

AnonymBruker
Skrevet

- Hva med typiske spenningssøkere, folk som driver fjellklatring og fallskjermhopping osv. Kan de ha flere av disse trekkene?

Ofte er det vel ett eller annet disse også er redd for eller?

Jeg kjenner en fallskjermhopper som er redd for å ri på hest :D

Anonymous poster hash: 818a4...a8e

Skrevet (endret)

Veldig interessant. Her er tre ting jeg undres på:

- Kan elektrosjokk eller elektrisk stimulans av den delen av hjernen med lav elektrisk aktivitet virke dempende på de psykopatiske trekkene?

- På Robert Hares sjekkliste (på høyre side her: http://www.nrk.no/magasin/fant-ut-at-han-har-psykopat-hjerne-1.11731972 ) står ikke lavt angstnivå nevnt, slik som James Fallon nevner: "Årsaken var ifølge ham selv at han aldri viste noe angst – et annet psykopatisk trekk." Burde det stått på listen?

Kunne godt kjenne meg igjen i mye av det James Fallon sier  der i den linken. Men så berører mange av de ting han nevner andre diagnoser også, som blant annet asperger syndrom.  Jeg syns han heller mer mot asperger. Men siden har kompetanse innen nevrologi, så må han sikkert ha tenk på det også, selv om han ikke trekke dette frem i den linken. 

Endret av FGT
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik at den mannen har blitt undersøkt både i hodet og rumpen av folk som er blant de beste på psykopati i hele verden?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik at den mannen har blitt undersøkt både i hodet og rumpen av folk som er blant de beste på psykopati i hele verden?

Hvorfor har han blitt undersøkt i rumpen?

Anonymous poster hash: 13861...3fe

Transnasjonal-sosialist
Skrevet

Spiller vel ingen rolle hva slags hjerne man har. Banker man kona, så banker man kona. Gjør man det ikke, nei da gjør man ikke det. Det er ikke verre enn som så.

Skrevet

Kunne godt kjenne meg igjen i mye av det James Fallon sier  der i den linken. Men så berører mange av de ting han nevner andre diagnoser også, som blant annet asperger syndrom.  Jeg syns han heller mer mot asperger. Men siden har kompetanse innen nevrologi, så må han sikkert ha tenk på det også, selv om han ikke trekke dette frem i den linken. 

Jeg har veldig lite peiling på psykiatri, så det kan hende min kommentar blir litt rar. Tenker på tydelige psykopater som en type onde folk eller som ofte har motiver. Første gang jeg støtte på en person som var slik (en ikke-kriminell), var det helt utenfor mine kunnskaper og erfaringer. Ble overrasket over opplevelsen, en fæl nedtur.

La merke til at psykiaterne vil unngå begrepet psykopati. Eneste grunn var visstnok at det var stigmatiserende. Hvis det var eneste grunn, var det helt unødvendig. Men man kan vel være mer presis, bruke tilleggsdiagnoser. Man må også kunne skille mellom psykopati og andre diagnoser, f.eks. sånne selvsentrerte som ikke nødvendigvis har onde motiver.

Artikkelen viser tydelig sammenheng mellom karaktertrekk og hvordan hjernene deres fungerer elektrisk. Slik kan deres natur forklares langt på vei. Tross svakheten i hjernen, forstår de godt sosiale regler, hvordan mennesker skal være dersom de følger egen samvittighet. Slik jeg forstår det, har de samvittighet, men ulikt oss opplever de ikke samme sterke ubehag av at noen lider. De vet godt forskjellen på rett og galt. Denne psykiatriprofessoren prøvde etter hvert å følge gode normer. Så fri vilje og etterfølgelse av samvittigheten behøver nødvendigvis ikke være styrt av slike svakheter i hjernen.

AnonymBruker
Skrevet

Spiller vel ingen rolle hva slags hjerne man har. Banker man kona, så banker man kona. Gjør man det ikke, nei da gjør man ikke det. Det er ikke verre enn som så.

Hvorfor har han blitt undersøkt i rumpen?

Anonymous poster hash: 13861...3fe

Er ikke det ett vanlig uttrykk for å si at noen er veldig grundig undersøkt? I likhet med "fra topp til tå".

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det ett vanlig uttrykk for å si at noen er veldig grundig undersøkt? I likhet med "fra topp til tå".

Det har jeg aldri hørt før.

Anonymous poster hash: 6fbff...0b7

AnonymBruker
Skrevet

Beklager innlegget ovenfor. Glemte å ta vekk det første sitatet som jeg først hadde tenkt til å svare på... 

Skrevet

De vet godt forskjellen på rett og galt. Denne psykiatriprofessoren prøvde etter hvert å følge gode normer. Så fri vilje og etterfølgelse av samvittigheten behøver nødvendigvis ikke være styrt av slike svakheter i hjernen.

Ja det er det som kan skille den ene personen  fra den andre.

Skrevet

skjønner tanken din der. 

Transnasjonal-sosialist
Skrevet

skjønner tanken din der. 

Hm.

Er ikke en psykopat en som gjør umoralske ting? Sagt på en veldig banal måte.

AnonymBruker
Skrevet

Hm.

Ikke-psykopater gjør også umoralske ting.

Anonymous poster hash: 0ca07...496

Skrevet

Hm.

ikke nødvendigvis. Men det er jo ofte det en forbinder med  ordet  psykopat. livet er jo stort sett viljestyrt, men noen har en svekkelse, og en holdning til livet,  der de ikke er helt i stand til å styre seg selv, eller bryr seg om det.   

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...