FGT Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Skrevet 24. mai 2014 Mer om James Fallan http://www.amazon.com/Psychopath-Inside-Neuroscientists-Personal-Journey/dp/1591846005/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1386272238&sr=1-1&keywords=james+fallon 0 Siter
missmas Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Mer om James Fallan http://www.amazon.com/Psychopath-Inside-Neuroscientists-Personal-Journey/dp/1591846005/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1386272238&sr=1-1&keywords=james+fallon wooow interessant! 0 Siter
Transnasjonal-sosialist Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 ikke nødvendigvis. Men det er jo ofte det en forbinder med ordet psykopat. livet er jo stort sett viljestyrt, men noen har en svekkelse, og en holdning til livet, der de ikke er helt i stand til å styre seg selv, eller bryr seg om det. Skjønner ikke hvordan du får til å kalle folk som aldri gjør noe galt (ut over det normale) for psykopater. 0 Siter
FGT Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Skrevet 24. mai 2014 (endret) Skjønner ikke hvordan du får til å kalle folk som aldri gjør noe galt (ut over det normale) for psykopater. Nei det er vel kanskje galt å kalle de det. Men jeg vil heller si det slik, at en svekkelse, eller funksjons hindring hos et menneske trenger ikke bety at han eller hun er dømt til å gjøre onde ting. derfor er det vel heller navnet som er galt ( psykopat ) eller at en bruker det ordet på en hjerne som ikke en ser på som normal, eller normalt utviklet. Noe jeg også har kommet frem til før jeg leste det James Fallon skrev, at selv om en ikke føler empati for et menneske, kan en vite hva en kan gjøre som dette menneske trenger hjelp til allikevel .Dette er bare en liten ting, men vi kan heve oss over våre følelser, bare en skjønner at det bringer noe godt med seg Endret 24. mai 2014 av FGT 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Skjønner ikke hvordan du får til å kalle folk som aldri gjør noe galt (ut over det normale) for psykopater. Du bør google det. Det er snakk om personlighetsforstyrrelser og ikke kriminelle handlinger i seg selv. Alle drittsekker er ikke psykopater. Husk dessuten at forskeren det her er snakk om er et grensetilfelle, og ikke en 100% psykopat. Han er kanskje mer ansvarlig og samvittighetsfull enn han gir seg ut for. Jeg synes han virker like mye som en posør. En som vil gjøre seg selv interessant. Det er min ufaglige vurdering. 0 Siter
Transnasjonal-sosialist Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 En psykopat som ikke gjør ondt (mer enn normalt) - hvilke funksjonshemninger har denne? Det blir jo som å si til noen: du har en angstlidelse, selv om du ikke har angst. 0 Siter
FGT Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Skrevet 24. mai 2014 (endret) En psykopat som ikke gjør ondt (mer enn normalt) - hvilke funksjonshemninger har denne? Det blir jo som å si til noen: du har en angstlidelse, selv om du ikke har angst. Det blir vel ikke helt det samme, for vi snakker her om handlinger i forhold til en lidelse eller funksjonhemning en diagnose. En kan lære å takle angst, men en har fortsatt angst. Endret 24. mai 2014 av FGT 0 Siter
Transnasjonal-sosialist Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Mulig jeg tar feil, men jeg trodde ikke man hadde noen psykiatrisk diagnose med mindre det forelå en eller annen slags funksjonshemning. Hva er vitsen med å diagnostisere noen som fungerer helt bra? 0 Siter
FGT Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Skrevet 24. mai 2014 Mulig jeg tar feil, men jeg trodde ikke man hadde noen psykiatrisk diagnose med mindre det forelå en eller annen slags funksjonshemning. Hva er vitsen med å diagnostisere noen som fungerer helt bra? En kan ha en funksjonshemning, og kan takle det bra. Men det er fint at folk en kjenner eller arbeidskollega vet hva du sliter meg, om dine begrensinger, Ellers så kunne noen ikke ha så mye omgang med andre, hvis du forstår ? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Mulig jeg tar feil, men jeg trodde ikke man hadde noen psykiatrisk diagnose med mindre det forelå en eller annen slags funksjonshemning. Hva er vitsen med å diagnostisere noen som fungerer helt bra? Det er helt meningsløst så vidt jeg kan forstå. Anonymous poster hash: 13861...3fe 0 Siter
Transnasjonal-sosialist Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Jeg leste litt om personlighetsforstyrrelser her: http://en.wikipedia.org/wiki/Personality_disorder#Diagnosis Der står det blant annet at et krav er: - Markedly disharmonious attitudes and behavior, generally involving several areas of functioning; e.g. affectivity, arousal, impulse control, ways of perceiving and thinking, and style of relating to others; - The abnormal behavior pattern is enduring, of long standing, and not limited to episodes of mental illness; - The abnormal behavior pattern is pervasive and clearly maladaptive to a broad range of personal and social situations; Så det jeg da lurer på, er hvordan psykopater (eller de med antisosial personlighetsforstyrrelse) kan kvalifisere for "uharmonisk adferd" om vedkommende aldri gjør noe galt? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Jeg leste litt om personlighetsforstyrrelser her: http://en.wikipedia.org/wiki/Personality_disorder#Diagnosis Der står det blant annet at et krav er: Så det jeg da lurer på, er hvordan psykopater (eller de med antisosial personlighetsforstyrrelse) kan kvalifisere for "uharmonisk adferd" om vedkommende aldri gjør noe galt? Mener du "galt" i strafferettslig forstand? Anonymous poster hash: 13861...3fe 0 Siter
Transnasjonal-sosialist Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Mener du "galt" i strafferettslig forstand? Nei, jeg snakker om handlinger som er mer umoralske enn det som er normalt - umoral definert ut i fra samfunnets normer og regler. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Her er det noen som har gitt seg ut på å omtale noe som de ikke har det minste greie på (og det er ikke første gangen). Selvsagt kan ingen få betegnelsen psykopat uten at de har en dysfunksjonell adferd og uten at de er/har vært til skade for noen. Litt forenklet sagt kan en si at en psykopat er en som skårer positivt på Hares psykopatisjekkliste: http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article410984.ece?gclid=CjkKEQjwhoGcBRDlu9S3mo7-udIBEiQASEw7QkpMn5hXOaogMqZ6kztTHtTOlxknJKEpm5Gut_13DvXw_wcB 0 Siter
Transnasjonal-sosialist Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Selvsagt kan ingen få betegnelsen psykopat uten at de har en dysfunksjonell adferd og uten at de er/har vært til skade for noen. Så hvordan kan denne hjerneforskeren da være psykopat, når argumentet baseres på at han "egentlig" er slem, selv om han gjør gode ting. Det er jo bare vås. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Om du leser samme artikkel som jeg leste, har han ikke vært bare grei mot sine venner, kolleger og familie. 0 Siter
Transnasjonal-sosialist Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Om du leser samme artikkel som jeg leste, har han ikke vært bare grei mot sine venner, kolleger og familie. Nei, men det er det vel mange som ikke er, uten at de er psykopatiske av den grunn. Sånn som jeg leser artikkelen er det snakk om ganske milde "forbrytelser". Han oppsummerer det jo selv ganske bra; det han vil er å for all del vinne Scrabble. Mulig jeg tar feil her, altså. Men jeg skjønner det bare ikke. Jeg skjønner ikke hvordan man kan bruke genetisk analyse og hjerneskanninger til å si at mannen "egentlig" er en massemorder, men siden han hadde en bra oppvekst så er alt han vil å vinne Scrabble. Beklager om jeg surrer! Men jeg blir oppgitt. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Kun et fåtall psykopater er massemordere. Minst 1% av voksne menn er psykopater. 0 Siter
FGT Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Skrevet 24. mai 2014 Så hvordan kan denne hjerneforskeren da være psykopat, når argumentet baseres på at han "egentlig" er slem, selv om han gjør gode ting. Det er jo bare vås. Altså, han har oppdaget at han har en hjerne som er tilnærmelsesvis lik en som en mener er psykopat. Det er vel det dette dreier seg om. så en bør vel ikke kalle en slik person for psykopat ? Ja jeg er enig i det NHD sier at en psykopat bør bare ha den betegnelsen hvis han gjør svært gale ting. Men hva skal en kalle slike som James Fallon da ? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.