Gå til innhold

Flytte fra Oslo til Tromsø

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Min plan er å flytte fra Oslo til Tromsø neste år pga. studier, men begynner å bli litt bekymret. Har tross alt aldri vært så langt nord. Har en følelse av at jeg kommer til å gå på en liten smell den første tiden, spesielt med tanke på vinteren. Er det noen her som har flyttet fra sør-/østlandet og opp til Nord-Norge? HVordan fungerte det for dere? 

Anonymous poster hash: e1188...eec
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399201-flytte-fra-oslo-til-troms%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg flyttet til Tromsø fra en europeisk storby, og var ikke kjempehappy den første måneden. Etter det var det fantastisk!!

Tromsø er en super studentby, og har en internasjonal atmosfære blandet med nordnorsk inkluderende lynne.

Vinteren er ikke noe å engstelig seg for. Men våren kan være tung, spesielt i mai når det er godt og varmt sørpå, og det kan sludde nordpå. Men så kommer mudnattsola og sommeren,- som er helt fantastisk!

Jeg synes du skal glede deg til studietiden sin i Tromsø,- det var en veldig fin tid for meg i hvert fall.

Anonymous poster hash: b29c0...17f

Jeg har aldri bodd i Tromsø men har vært der masse i jobbsammenheng. Byen er fantastisk, lokalbefolkningen er hyggelig og inkluderende, og det er masse koselige kafeer, små nisjebutikker og hyggelige utesteder der. Byen er også kjent for å ha et godt studentmiljø, og de av mine tidligere medstudenter som studerte der hadde det supert. Et par tre av dem har flyttet tilbake etter en periode "sørpå". Reis, prøv og evt snu om du ikke finner deg til rette (noe jeg betviler at du ikke gjør ;)).

Endret av Kayia
AnonymBruker

Jeg har aldri bodd i Tromsø men har vært der masse i jobbsammenheng. Byen er fantastisk, lokalbefolkningen er hyggelig og inkluderende, og det er masse koselige kafeer, små nisjebutikker og hyggelige utesteder der. Byen er også kjent for å ha et godt studentmiljø, og de av mine tidligere medstudenter som studerte der hadde det supert. Et par tre av dem har flyttet tilbake etter en periode "sørpå". Reis, prøv og evt snu om du ikke finner deg til rette (noe jeg betviler at du ikke gjør ;)).

Er det slik at lokalbeffolkningen der generelt sett erhggeligere enn andre steder?

Anonymous poster hash: 18393...32b

Har aldri bodd der men har vært der mange ganger pga jobb og studier. En veldig hyggelig by selv om den ikke er så stor, men jeg vet at det er høye boligpriser og at mange sliter med å finne hybler og leiligheter. Vær ute i god tid hvis du går for flytting!

Annonse

AnonymBruker

Ta dette som er erfaring du. Det er ikke snakk om å flytte dit permanent, men for en periode. Alle har godt av å utvide sin horisont.

Folket nordpå er trivelige, og naturen er fantastisk.

Bakdelen er som tidligere nevnt dette med mørketid og sen vår. Jeg har en kamerat som flyttet fra Tromsø til Arendal, og grunnen hans for dette valget er sen vår/sommer.

Han sa at mens de enda slet med snø nordpå, så hadde de hatt "sommer" sørpå i 2 mnd.

Jeg har vært en del på Svalbard, og der er det enda "verre". Men merkelig nok så synes mange at mørketiden er den beste tiden der oppe :-)

Anonymous poster hash: d0088...c70

Som emigrert nordlending må jeg innrømme at det jeg ikke savner - er vinteren og mørketida. Men somrene i nord veier opp for så mye, for de kan være helt fantastiske. Spesielt som ungdommer var det flott å vokse opp i nord, det var små nok forhold til at det var trygt, og å bade i elva i midnattsol midt på natta var noe helt spesielt.

Jeg foreslår at du tar et par forholdsregler og er obs på at mørketida kan være tung. Og også at noen sliter med å sove når det er lyst. Lysbehandling med lampe i den verste mørektida og lystette gardiner/rullegardin om sommeren er mine heteste tips :-)

Ser at Tromsø har fått mye skryt her, og det kan jeg skrive under på. Veldig mange av mine skolekamerater fra videregående valgte å studere i Tromsø, mange av dem har blitt der.

• 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...