Gå til innhold

Sosial kontakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har behov for å snakke med andre mennesker daglig. Er dette normalt?

Det er sjelden andre kontakter meg for å finne på noe, som regel kontakter jeg dem. Er dette vanlig? Hvor ofte kan man kontakte noen før man begynner å bli plagsom?

Jeg er 40 år, singel og uten barn.

DexterMorgan
Skrevet

ca 99% av mennesker er sosiale vesener som trenger sosial kontakt en gang i blant. Noen trenger mer kontakt og oftere, noen trenger mindre kontakt og sjeldnere.

Jeg vil si at det er helt normalt

Skrevet

Det er sjelden andre kontakter meg for å finne på noe, som regel kontakter jeg dem. Er dette vanlig? Hvor ofte kan man kontakte noen før man begynner å bli plagsom?

Hva skjer når du ikke har kontakt med andre, f.eks dersom andre ikke har tid til å treffe deg?

Skrevet

Hva skjer når du ikke har kontakt med andre, f.eks dersom andre ikke har tid til å treffe deg?

Da kan jeg noen ganger bli litt desperat. Ringer da til mange forskjellige. Hvis ikke det går, prøver jeg å få dagen til å gå med distraksjoner som TV e.l.

Skrevet

Da kan jeg noen ganger bli litt desperat. Ringer da til mange forskjellige. Hvis ikke det går, prøver jeg å få dagen til å gå med distraksjoner som TV e.l.

Hva er det du opplever som vanskelig med å tilbringe noen dager alene? Du skriver distraksjoner, men fra hva? 

Skrevet

ca 99% av mennesker er sosiale vesener som trenger sosial kontakt en gang i blant. Noen trenger mer kontakt og oftere, noen trenger mindre kontakt og sjeldnere.

Jeg vil si at det er helt normalt

Hva med den siste prosenten?

DexterMorgan
Skrevet

Hva med den siste prosenten?

Noen av de med schizoid personlighetsforstyrrelse (ikke alle) + enkelte andre som har underutviklet fremre halvdel av hjernen 

Skrevet

Noen av de med schizoid personlighetsforstyrrelse (ikke alle) + enkelte andre som har underutviklet fremre halvdel av hjernen 

Er du ekspert på dette?

DexterMorgan
Skrevet

Er du ekspert på dette?

ekspert og ekspert, jeg har lang erfaring med bruk av google or internet :P

Skrevet

Hva er det du opplever som vanskelig med å tilbringe noen dager alene? Du skriver distraksjoner, men fra hva? 

Fra depressive tanker og ensomhetsfølelse.

Skrevet

Fra depressive tanker og ensomhetsfølelse.

Å bruke venner som distraksjon er helt ok (innen visse grenser), problemet blir om du aldri tar tak i det du akkurat skrev. Ditt forhold til sosial kontakt per i dag er ikke sunt. Er du i behandling?

Skrevet

Å bruke venner som distraksjon er helt ok (innen visse grenser), problemet blir om du aldri tar tak i det du akkurat skrev. Ditt forhold til sosial kontakt per i dag er ikke sunt. Er du i behandling?

Er dette egentlig så uvanlig da?  Er det ikke bare det at vi er forskjellige og har forskjellige behov?  Jeg var veldig mye lik germini72 før.  De gangene jeg desperat hadde prøvd å få tak i folk og måtte innse at denne dagen måtte jeg klare meg uten sosial kontakt kunne det ta flere timer før jeg klarte å finne roen.  Nå får jeg dekket mye av mitt sosiale behov på internett, og klarer derfor mye lettere å finne roen selv om jeg er alene.

Skrevet

Jeg har ikke nevnt at noe hverken er vanlig eller uvanlig, alle har ulikt behov og det i seg selv er helt ok. 

Det som kan bli et problem er om man hver enste dag er på en desperat jakt etter noen å tilbringe tid med for å slippe å kjenne på ensomhet og tristhet. Det kan bli slitsomt både for en selv og de som står rundt. 

Skrevet

Jeg har ikke nevnt at noe hverken er vanlig eller uvanlig, alle har ulikt behov og det i seg selv er helt ok. 

Det som kan bli et problem er om man hver enste dag er på en desperat jakt etter noen å tilbringe tid med for å slippe å kjenne på ensomhet og tristhet. Det kan bli slitsomt både for en selv og de som står rundt. 

Det kan nok være slitsom for en selv.  Men trenger ikke å være slitsomt for de som står rundt hvis du har mange nok kontakter.  Selv var jeg glad for at jeg hadde mange kontakter, nettopp på grunn av det.

Skrevet

Det kan nok være slitsom for en selv.  Men trenger ikke å være slitsomt for de som står rundt hvis du har mange nok kontakter.  Selv var jeg glad for at jeg hadde mange kontakter, nettopp på grunn av det.

Jeg er for å bruke andre mennesker som distraksjon når man strever, men jeg tror ikke det å desperat flykte fra problemet på den ene eller andre måten er spesielt nyttig eller sunt i det lange løp.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke!

Men da jeg krysset av på et skjema for noen uker siden krysset jeg av på at jeg setter pris på å ha andre mennesker rundt meg daglig, ett stk.

snakke trenger jeg ikke, ønsker jeg ikke.

Ukentlig ja, men jeg liker mye bare å ha andre rundt, men jeg setter veldig pris på stillhet i øregangen.

Skrevet

Jeg er for å bruke andre mennesker som distraksjon når man strever, men jeg tror ikke det å desperat flykte fra problemet på den ene eller andre måten er spesielt nyttig eller sunt i det lange løp.

Dette var før jeg ble syk.  Det var ikke på grunn av at jeg strevde.  Men jeg har alltid vært veldig sosial.  Hadde vanskelig for å trives i eget selskap hvis jeg ikke hadde hatt sosial kontakt i løpet av dagen.  Når jeg hadde hatt sosial kontakt gikk det greit.  Da kunne jeg jobbe i huset og hagen og trives med meg og mine. Men jeg trengte å få litt ytre impulser i løpet av dagen.  Hvis jeg ikke fikk det så kunne jeg være veldig rastløs.

Men ser jeg på den tiden jeg har vært syk så har det vært godt å få lov til å prøve å flykte bort fra sine egne følelser innimellom.

Skrevet

Går du i behandling? Det er jo en utmerket plass å utforske det som ligger bak trangen til å rømme til andre for å slippe å kjenne på det som er vanskelig.

Skrevet

Men hva tenker eller føler du da, når du vil ringe andre?
Føler du deg ensom, redd, ubehag, stress, uro?
Noen trenger å ha folk rundt seg for å presse tilbake et ubehag de ikke vil kjenne på.
Noen føler seg tryggere med mennesker rundt seg.
Andre er sosiale og har det best når de omgås andre. 

Skrevet

Jeg er altså 40 år og uten familie. Jeg vil tro at det går ca 4-5 uker mellom hver gang noen tar kontakt med meg for å finne på noe. Er dette normalt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...