Gå til innhold

Går det an å forandre følelser NHD ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye av følelseslivet går den an å få kontroll over ?.

Jeg har liksom ikke så store problemer med å fokusere/tenke positivt. Men følelsene svinger, og jeg føler et indre ubehag og uro. Sterk angstfølelse kan dukke opp og jeg ser for meg de verste katastrofer.

Jeg vil ikke ha disse vanskelige følelsene inn i livet mitt. Vil så gjerne føle en kjærlighet til verden og mennesker rundt meg. Og greie å ikke bry meg noe om at jeg dummer meg ut, sier og gjør litt dumme ting osv.

Går dette an å gjøre noe med?. Anonymous poster hash: c1e34...39f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, men ikke direkte.

Ved å endre tanker og hendlinger, vil følelser gradvis endre seg i ønsket retning.

Det krever hardt arbeid og tid.

Skrevet

Jeg mener at vi i dag i altfor stor grad betrakter våre egne følelser som "sannhet" og vektlegger dem for sterkt.

Jeg er den jeg gjennom min fornuft har definert at jeg skal være. Om jeg opplever følelser som bryter mot dette, så lar jeg de bare være.

Gjør man dette i tilstrekkelig lang tid, så vil følelsene "følge med" i den retningen du ønsker, akkurat som NHD sier. Jeg synes ikke dette er så hardt arbeid, men man må gjøre en jobb i å definere sitt ego, altså hvem man er og hva man står for. Da nytter det ikke å bli revet med av irrasjonelle følelser.

Skrevet

Jeg må legge til, da angsten min var på det verste (og med tvangslidelse så kan det faktisk være slik at du føler akkurat det du er mest redd for) - så trodde jeg på en måte at dersom jeg føler det slik, så er det dessverre sånn.

Men både NHD og min egen psykiater var veldig flinke til å fortelle meg at følelser ikke er sannhet, og at man lett kan bli lurt av sine egne følelser. Det var da jeg "stakk fingeren i jorda" og definerte hvem jeg er og hva jeg står for.

Også i dag kan jeg iblant oppleve "drittfølelser" jeg ikke vil ha. Men det gjør ikke så veldig mye siden jeg vet at jeg ikke trenger bry meg om det.

Skrevet

Jeg må legge til, da angsten min var på det verste (og med tvangslidelse så kan det faktisk være slik at du føler akkurat det du er mest redd for) - så trodde jeg på en måte at dersom jeg føler det slik, så er det dessverre sånn.

Men både NHD og min egen psykiater var veldig flinke til å fortelle meg at følelser ikke er sannhet, og at man lett kan bli lurt av sine egne følelser. Det var da jeg "stakk fingeren i jorda" og definerte hvem jeg er og hva jeg står for.

Også i dag kan jeg iblant oppleve "drittfølelser" jeg ikke vil ha. Men det gjør ikke så veldig mye siden jeg vet at jeg ikke trenger bry meg om det.

Hvordan kan en vite hva som er "sannhet"?

Skrevet

Hvordan kan en vite hva som er "sannhet"?

Jeg tror sannheten (om en selv) er det man rasjonelt tenker og forstår om seg selv. Man kan føle at man er et dårlig menneske (for eksempel) men man er ikke et dårlig menneske likevel med mindre det finnes håndfaste bevis for det.

stjernestøv
Skrevet

Jeg tror også at endring av tanker og handliger fører til endring av følelser, men det tar sin tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...