Gå til innhold

Det å ikke få svar på det vi spør om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan få mange nyttige svar, og en tråd på dol kan bli lang.  Men når tråden dør ut så har jeg ennå ikke fått svar på det jeg egentlig lurte på. Dette opplever jeg en del og tenker det også er slik for andre. Blir litt frustrert noen ganger, for jeg lurer fremdeles på det jeg spurte om.  Men alle spørsmål har kanskje ikke noe svar.  

Skrevet

Jeg er likevel glad for alle svarene jeg får. Det har vært mye nyttig selv om det ikke alltid har vært et direkte svar på det jeg spør om. 

Skrevet

Jeg kan få mange nyttige svar, og en tråd på dol kan bli lang.  Men når tråden dør ut så har jeg ennå ikke fått svar på det jeg egentlig lurte på. 

Du kan trøste deg med at det var verre i gamle dager, før omleggingen.

Skrevet

Du kan trøste deg med at det var verre i gamle dager, før omleggingen.

Å ja. Det var nok like mye før, men jeg merket ikke at det var verre da. Det er kanskje bare jeg som har begynt å spør mer og ønsker svar på alt jeg lurer på.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når jeg skal fordele svarene på ulike spørsmål her, må jeg ha noen egne regler å gå etter:

1. Fordeling på brukere. Jeg prøver å ikke gi hele kvoten til den lille kjernen av hyppige brukere som spør flere ganger i uken. Nye brukere må tas vel imot og prioriteres.

2. Trådstarter prioriteres i sin egen tråd.

3. Generelle spørsmål prioriteres. Svært detaljerte spørsmål på individnivå er vanskelig å besvare på nett. Her oppfordres en til å bruke sin behandler i RL.

4. Noen spør stadig om noe som er umulig å besvare sikkert. Jeg kan ikke hver gang svare at dette ikke kan besvares sikkert.

5. Noen gir seg aldri, men har oppfølgingsspørsmål uansett hvor mange svar de har fått. Disse må jeg ofte overse.

6. "Gjelder dette også meg?". Når jeg gir generelle spørsmål, er det noen som ikke slår seg til ro før de har fått svar på om dette gjelder også for dem. Dette er også spørsmål som ofte ovesees.

7. Tråden "Snart står jeg uten oppfølging" er et godt eksempel på tråder hvor det etter min mening kommer flere unødvendige oppfølgingsspørsmål.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg kan få mange nyttige svar, og en tråd på dol kan bli lang. Men når tråden dør ut så har jeg ennå ikke fått svar på det jeg egentlig lurte på. Dette opplever jeg en del og tenker det også er slik for andre. Blir litt frustrert noen ganger, for jeg lurer fremdeles på det jeg spurte om. Men alle spørsmål har kanskje ikke noe svar.

Trådene lever sitt eget liv og temaet kan skifte underveis. Noen ganger synes kanskje folk på forumet at "spørsmålet er feil" i forhold til problemet som presenteres.

Skrevet

Når jeg skal fordele svarene på ulike spørsmål her, må jeg ha noen egne regler å gå etter:

1. Fordeling på brukere. Jeg prøver å ikke gi hele kvoten til den lille kjernen av hyppige brukere som spør flere ganger i uken. Nye brukere må tas vel imot og prioriteres.

2. Trådstarter prioriteres i sin egen tråd.

3. Generelle spørsmål prioriteres. Svært detaljerte spørsmål på individnivå er vanskelig å besvare på nett. Her oppfordres en til å bruke sin behandler i RL.

4. Noen spør stadig om noe som er umulig å besvare sikkert. Jeg kan ikke hver gang svare at dette ikke kan besvares sikkert.

5. Noen gir seg aldri, men har oppfølgingsspørsmål uansett hvor mange svar de har fått. Disse må jeg ofte overse.

6. "Gjelder dette også meg?". Når jeg gir generelle spørsmål, er det noen som ikke slår seg til ro før de har fått svar på om dette gjelder også for dem. Dette er også spørsmål som ofte ovesees.

7. Tråden "Snart står jeg uten oppfølging" er et godt eksempel på tråder hvor det etter min mening kommer flere unødvendige oppfølgingsspørsmål.

Jeg har full forståelse for at du må fordele svarene, selv om fornuft og følelser ikke alltid samarbeider hos meg.

Det var ikke den tråden du nevnte i punkt 7 jeg tenkte på når jeg startet denne tråden. Men det var kanskje unødvendig av meg å skrive noe i den tråden. Jeg prøvde bare å dele egne erfaringer om det. Jeg tenkte litt mer generelt når jeg etter mange gode og nyttige svar i trådene mine likevel noen ganger sitter igjen med at jeg fikk jo ikke svar på det jeg virkelig lurte på. Hvis det er noe jeg virkelig trengte svar på kan jeg nok bli litt frustrert.

Jeg har mine ting jeg fremdeles sliter med i perioder, som stadig gjentar seg.  Blir kanskje derfor mye det samme jeg kommer med enten det er for å få råd eller å lette på lokket, og når jeg alltid bruker fast nick på psykiatri så merkes det nok at mye av det samme gjentar seg.  Det er kanskje best at jeg prøver å holde ting litt mer for meg selv.

Skrevet

Hva med din fastlege, eller behandler om du har en? Bruker du dem til slike spørsmål?

Skrevet

Hva med din fastlege, eller behandler om du har en? Bruker du dem til slike spørsmål?

Ikke fastlegen.  Begrenset hva du kan ta opp hos behandler også.  Det er i hverdagen spørsmålene dukker opp, og også de ting jeg sliter med. 

Skrevet

Ikke fastlegen.  Begrenset hva du kan ta opp hos behandler også.  Det er i hverdagen spørsmålene dukker opp, og også de ting jeg sliter med. 

Fastleger har naturlig nok begrenset tid til hver pasient men hvorfor kan du ikke ta opp de vanskene du sliter med i terapien? Det er i hverdagen de dukker opp skriver du, men hvorfor kan du ikke skrive dem ned og drøfte disse med behandler i neste time?

Skrevet

Fastleger har naturlig nok begrenset tid til hver pasient men hvorfor kan du ikke ta opp de vanskene du sliter med i terapien? Det er i hverdagen de dukker opp skriver du, men hvorfor kan du ikke skrive dem ned og drøfte disse med behandler i neste time?

Jeg har skrevet ned alt jeg ville ta opp en gang, men det fungerte ikke så bra. En behandlingstime er begrenset så jeg ble stresset for å klare å ta opp alt. Bedre å holde seg til en eller noen få problemstillinger hver gang. Når det ikke er så ofte jeg er der har det derfor blitt til at jeg spør på dol. Noe jeg kanskje bør slutte med. Forstår at jeg har mast nok nå.

Skrevet

Jeg pleier å si at det finnes ingen dårlige spørsmål men fantastisk mange dårlige svar. Dersom du ofte føler for å komme med oppfølgingsspørsmål så har kanskje ikke svaret du fikk i utgangspunktet vært godt nok. Når det er sagt, det er uhyre vanskelig her på DOL å gi gode svar rettet mot en bestemt bruker fordi det som regel krever at man husker diverse tidligere innlegg. De spørsmålene du opplever gjerne skulle vært utdypet synes jeg kanskje (uten å vite så mye om din behandlersituasjon) du bør ta med din terapeut. som du har erfart er det sjelden nyttig å komme med en hel liste, velg ut noen få områder (kanskje bare et eller to) som er viktig for deg, og forbered deg grundig. Jeg vet ikke hvor ofte du ser vedkommende men med noen få gode timer har du forhåpentligvis mye nyttig å jobbe med mellom timene. 

Jeg tenker og at mye ikke finnes svar på, iblant må man gjerne gå noen runder med en innvendig dialog og forsøke seg frem. Denne strategien din om å holde så mye som mulig fra dine nærmeste har jeg lite sans for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...