Gå til innhold

Asperger uten at man kan se det?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har fulgt med på noen Asperger-vblogger på YouTube en stund, men det slår meg at det er helt umulig å se dette på disse folka. De virker helt normale.

https://www.youtube.com/watch?v=C4sEGIUbOP4

https://www.youtube.com/watch?v=zbdAx1O1pNA

Endret av gråstein
Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg har sett nr 3 selv før og Ja hun hadde barneautisme og virker normal.

Det gjør også mine barn, men glimtvis, og uventet kan andre merke at de avviker.

Det er flere grunner til dette.

Å sette diagnosen asperger syndrom er ingen eksakt vitenskap.

mange får diagnosen uten å ha den, og

mange som burde få den får den ikke, osv...

Det vil nok nå som alt blir hetende autisme, bli langt vanskeligere å få en autismediagnose.

Dette er psykiatere på Ullevål og Ahus glade for, da de stadig får inn mennesker som påstår de har asperger og har fått denne diagnosen satt på feil grunnlag på en klinikk et eller annet sted.

Hva jeg selv mener vet jeg ikke.

Før syns jeg nok diagnosen ble satt på tynt grunnlag hos mange, men jeg vet ikke.

Hadde det ikke vært for at den settes på så tynt grunnlag hadde ikke mine barn hatt autismediagnoser, man merker ikke noe på dem, jeg heller vel så langt over i å mene de har klare trekk, men autisme, slik jeg kjenner den inni meg og er født med, er de alle langt fra.

De har aldri hatt ekkolali, aldri vært kontaktsvake slik man tenker autister er, og slik jeg selv var. 

Jeg vet de fleste med tydelig autisme, Donna William, Temple Grandim m.fl. er/var autistiske og kontaktsvake og tydelig annerledes som barn,

Jeg tror nok med nye diagnosekriterier at vi kommer mer tilbake til hva man tenker er autistisk.

Om det er bra vet jeg ikke egentlig?

Skrevet

Det vil nok nå som alt blir hetende autisme, bli langt vanskeligere å få en autismediagnose.

Hva skjer da med de som ikke lenger beholder denne diagnosen? Blir man da plutselig regnet som frisk og symptomfri, eller erstattes den av en annen diagnose?

Bella Dotte
Skrevet (endret)

Hva skjer da med de som ikke lenger beholder denne diagnosen? Blir man da plutselig regnet som frisk og symptomfri, eller erstattes den av en annen diagnose?

Ingen blir fratatt diagnoser pga omleggingen, men det blir vanskeligere å få autismediagnose. Det blir med andre ord flere som ikke oppfyller diagnosekriteriene. Det er et problem allerede i dag, for de som har så mye "trekk" at det er til hinder i hverdagen, men ikke får diagnosen og dermed ingen hjelp eller andre rettigheter.

Endret av Bella Dotte
Madelenemie
Skrevet

Hei!

De som har fått diagnosen beholder den.

Sånn forklarte min psykiater det.

Hun mener imidlertid mange bør avdiagnostiseres, men sånn blir det ikke.

Jeg syns dette er en såpass liten gruppe og de som sier de har asperger har jo noen vansker, men de som snakker høyt om kun hvor storartet asperger er, dem er det vel grunn til å lytte til og avdiagnostisere, noe de jo kan få bli, men det vil de ikke.

Jeg har kommet dithen, at selv om jeg lever et godt liv, og har fått nok hjelp til å klare både skole, utdanning og jobb, familie, barn og andre mennesker, så kan jeg ikke løpe fra at dette har jeg trengt mer hjelp til enn de "normale".

Jeg måtte litt som en robot bli installert med ny programvare, denne omprogrammeringen gjorde min psykiater, og selv med den strever jeg jo, JA jeg kjenner godt systemene, men min medfødte forsinkede prosisering kan feks ikke endres osv...

Så derfor strever jeg alltid mer enn andre med å forstår mine medmennesker og relatere til dem på en så forsiktig nok måte at de ikke blir såret, det er vanskelig, når man kun ønsker andre godt.

Jo enklere menneskene er, eller jo mer de vet om autisme, eller om de er ekstremt fagorienterte, jo bedre går det i min kontakt med andre mennesker.

Skrevet

Hei!

De som har fått diagnosen beholder den.

Sånn forklarte min psykiater det.

Hun mener imidlertid mange bør avdiagnostiseres, men sånn blir det ikke.

Jeg syns dette er en såpass liten gruppe og de som sier de har asperger har jo noen vansker, 

Nettopp, man har sine vansker og problemer uansett hva man kaller det. Vil disse nå ikke lenger få en diagonse i det hele tatt, eller vil de få en annen diagnose? 

men de som snakker høyt om kun hvor storartet asperger er, 

Nei, disse folka forstår jeg meg ikke på...

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor man skal "se" at noen er autistisk.

DexterMorgan
Skrevet

De virker litt rare men innenfor det man vil anse som normalt. Hun nr3 er mest rar pga blikket hennes. Uansett jeg synes alle folk som lager sånne sepåmeg videoer er litt rare men det er nå meg da. Jeg ville ikke gjettet på Asperger på noen av dem

stjernestøv
Skrevet

Folk som har asperger er like forskjellige som alle andre, noen kan man ikke se det på...hos andre igjen er det tydelig.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg kjenner en dame med Asperger. Det var veldig påfallende at hun var annerledes allerede når hun var liten, uten at det er så lett å sette fingeren på det. Hun var på en måte veldig veslevoksen og barnslig på samme tid, og ikke på bølgelengde med andre barn. Hun holdt seg blant de voksne og fikk ikke mange venner.

(Motsatt av Madelenemie som er voksen og foretrekker selskap med barn.)

Skrevet

Jeg kjenner en dame med Asperger. Det var veldig påfallende at hun var annerledes allerede når hun var liten, uten at det er så lett å sette fingeren på det. Hun var på en måte veldig veslevoksen og barnslig på samme tid, og ikke på bølgelengde med andre barn. Hun holdt seg blant de voksne og fikk ikke mange venner.

(Motsatt av Madelenemie som er voksen og foretrekker selskap med barn.)

Det er noe i det du sier der med veslevoksen og barnslig på samme tid. 

Skrevet

Folk som har asperger er like forskjellige som alle andre, noen kan man ikke se det på...hos andre igjen er det tydelig.

Jeg syns betegnelsen kan ofte være " det skjulte syndrom "

Skrevet (endret)

De virker litt rare men innenfor det man vil anse som normalt. Hun nr3 er mest rar pga blikket hennes. Uansett jeg synes alle folk som lager sånne sepåmeg videoer er litt rare men det er nå meg da. Jeg ville ikke gjettet på Asperger på noen av dem

Det er ikke der problemene ligger med å stå foran et kamera. eller formidle noe alene til andre,for det kan mange klare godt, men noe helt annet er å fungere godt  i det sosiale, nære relasjoner.  

Endret av FGT
stjernestøv
Skrevet (endret)

Jeg syns betegnelsen kan ofte være " det skjulte syndrom "

Ja og derfor kan det være vanskelig å forstå. Men jeg så det tidlig hos min sønn, han var ikke glad i kos og trakk seg vekk når jeg ville trøste han. Lekte i flere timer alene på rommet, det gikk i biler og han målte dem og studerte dem. Han var også både voksen og barnslig, likte seg med et yngre barn i barnehagen men best blandt voksne. Han kunne sitte helt stille å høre på meg og en venninne, for så og gjenta alt vi hadde snakket om senere. Han var bare tre år da, han virket så klok. Så ble han storebror som fireåring og begynte i barnehagen, han tålte ikke disse forandringene. Fra da av var han som en besatt unge veldig ofte, da forandret alt seg. For å si det sånn, da brøt Helvete løs.

Endret av stjernestøv
Skrevet

Ja og derfor kan det være vanskelig å forstå. Men jeg så det tidlig hos min sønn, han var ikke glad i kos og trakk seg vekk når jeg ville trøste han. Lekte i flere timer alene på rommet, det gikk i biler og han målte dem og studerte dem. Han var også både voksen og barnslig, likte seg med et yngre barn i barnehagen men best blandt voksne. Han kunne sitte helt stille å høre på meg og en venninne, for så og gjenta alt vi hadde snakket om senere. Han var bare tre år da, han virket så klok. Så ble han storebror som fireåring og begynte i barnehagen, han tålte ikke disse forandringene. Fra da av var han som en besatt unge veldig ofte, da forandret alt seg. For å si det sånn, da brøt Helvete løs.

Ja dette høres nokså typisk ut.
Skrevet

Jeg syns egentlig ikke det er så vanskelig å merke at disse har asberger jeg, og i samtale med dem gjetter jeg at dette ville vært enda mer tydelig. Asberger syndrom gir seg utslag på så mange måter, og for mange av de som har lette symptom er det nok først og fremst i nære relasjoener (feks i forhold til egne barn og partnere) at det blir påfallende og utfordrende. 

Skrevet

Jeg syns egentlig ikke det er så vanskelig å merke at disse har asberger jeg, og i samtale med dem gjetter jeg at dette ville vært enda mer tydelig. Asberger syndrom gir seg utslag på så mange måter, og for mange av de som har lette symptom er det nok først og fremst i nære relasjoener (feks i forhold til egne barn og partnere) at det blir påfallende og utfordrende.

Jeg så ikke helt gjennom alle, men syntes ikke det var mulig å se ved et kjapt gjennomsyn. Alle virket litt rare på et vis, men ikke mer rare enn de fleste av oss ville gjort i en slik videosituasjon. Kanskje ville man opplevd dem annerledes i en samtale.

Skrevet

Jeg syns egentlig ikke det er så vanskelig å merke at disse har asberger jeg

Hva baserer du det på?

DexterMorgan
Skrevet

Hva baserer du det på?

Det var et godt spørsmål, det skjønner jeg ikke /med unntak av muligens nr 3

Et enda bedre spørsmål er hvorfor har du byttet profilbilde  :(

Skrevet

Det var et godt spørsmål, det skjønner jeg ikke /med unntak av muligens nr 3

Et enda bedre spørsmål er hvorfor har du byttet profilbilde  :(

Godt spørsmål. Det må det gjøres noe med.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...