Gå til innhold

Asperger uten at man kan se det?

Anbefalte innlegg

DexterMorgan
Skrevet

nice, jeg liker deg mye bedre når du er den røde mannen

men var det noen som byttet for deg eller hacket deg/DOL ?

Skrevet

nice, jeg liker deg mye bedre når du er den røde mannen

men var det noen som byttet for deg eller hacket deg/DOL ?

Det er ikke godt å si...

Skrevet

Godt spørsmål. Det må det gjøres noe med.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Det var et godt spørsmål, det skjønner jeg ikke /med unntak av muligens nr 3

Et enda bedre spørsmål er hvorfor har du byttet profilbilde  :(

Kaya har jo ikke byttet frofilbilde ?

DexterMorgan
Skrevet

Kaya har jo ikke byttet frofilbilde ?

Daskslabbe hadde det men han angret seg heldigvis

Madelenemie
Skrevet (endret)

Jeg kjenner en dame med Asperger. Det var veldig påfallende at hun var annerledes allerede når hun var liten, uten at det er så lett å sette fingeren på det. Hun var på en måte veldig veslevoksen og barnslig på samme tid, og ikke på bølgelengde med andre barn. Hun holdt seg blant de voksne og fikk ikke mange venner.

(Motsatt av Madelenemie som er voksen og foretrekker selskap med barn.)

Hei!

Var nok sånn jeg også:-)

Var med voksne når jeg var barn, og liker barn når jeg er blitt voksen :-(

Passer liksom aldri helt inn.

Var veldig veslevoksen men det hadde nok mest med at jeg snakket mye og mer om fakta enn barn gjorde. Virket veslevoksen men var også på mange områder mye mer umoden!

Endret av Madelenemie
Skrevet (endret)

Jeg så ikke helt gjennom alle, men syntes ikke det var mulig å se ved et kjapt gjennomsyn. Alle virket litt rare på et vis, men ikke mer rare enn de fleste av oss ville gjort i en slik videosituasjon. Kanskje ville man opplevd dem annerledes i en samtale.

Det er noe med detaljfokuset, informasjon de åpenbart og mange ganger liksom bare ha med, uten at det er nødvendig for mottaker. Finfølelsen for "tilstrekkelig" er der ikke. I tillegg er det noe med respekten for posisjon ervervet gjennom kompetanse, den er også ganske påfallende sammen med alt annet. Mulig jeg opplever å ser det lettere når jeg på forhånd vet at det er sånn - men det er forsåvidt likt for alle i denne tråden - men også mulig jeg ser det lettere ser det siden jeg kjenner flere med en mild grad av asberger syndrom. Det er derfor jeg legger til det jeg sa etterpå også. Mange fungerer jo helt fint ute i verden, men sliter likevel med samspillet hjemme.

Endret av Kayia
Skrevet (endret)

Er det noe som heter mild grad av asperger ? Hva er det som er mild grad i tilfelle ? Mener du hvor mye normal de virker, eller hvor merkbar måten de er på, eller oppfører seg på som du tenker på ? Ser ikke at noe av dette kan vurderes som en har sterk grad eller mild grad av asperger. Enten har en det, eller så har en det ikke. Men personligheten varierer hoss den enkelte, derfor også hvordan hver enkelt takler dette.

Endret av FGT
DexterMorgan
Skrevet (endret)

Dersom det finnes en diagnose hvor man må ha 5 av 10 symptomer får å få den. Og man har 10 av 10 symptomer. Har man da en mer alvorlig versjon av diagnosen, tja kanskje det. Men det er jo også individuelle grader på hvert enkeltsymptom også. 

I denne tråden så legger nok folk mest vekt på åpenbare symptomer som man legger raskt merke til, og ved fravær av dette antar folk at det er en mild versjon, det kan hende det stemmer og det kan hende det ikke stemmer umulig å si

Endret av DexterMorgan
Skrevet

Er det noe som heter mild grad av asperger ? 

Det finnes vel ulike grader. 

Hva er det som er mild grad i tilfelle ?

Det avgjøres av hvor bra man fungerer i samfunnet.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg tror det ofte er sånn at man finner det man leter etter,

Har man asperger i hodet, ser og leser man asperger i de trekk som er det osv..

Det er mye aspergertrekk i mange, feks sa min psykiater at mange menn kan havne opp med en asperger diagnose om man ikke nå strammer inn disgnosekriteriene, fordi en del trekk er bare typisk for menn, det var i den forbindelse min psykiater mente kvinner med asperger strever mer enn menn fordi det forventes mye sosialt av dem, som de ikke kan klare innfri, mens menn blir lettere godtatt som bare litt tause/ rare. Etc...

Skrevet

Det finnes vel ulike grader. 

Det avgjøres av hvor bra man fungerer i samfunnet.

Sant nok, men jeg mener det ikke har med graden å gjøre, siden jeg ser at det er personligheten og ikke graden av As som er avgjørende. En med AS kan tilpasse seg godt i samfunnet, men andre klarer det ikke så bra.
Skrevet

Er det noe som heter mild grad av asperger ? Hva er det som er mild grad i tilfelle ? Mener du hvor mye normal de virker, eller hvor merkbar måten de er på, eller oppfører seg på som du tenker på ? Ser ikke at noe av dette kan vurderes som en har sterk grad eller mild grad av asperger. Enten har en det, eller så har en det ikke. Men personligheten varierer hoss den enkelte, derfor også hvordan hver enkelt takler dette.

Du har rett og det var upresist formulert av meg. Det jeg mente var at det er ulikt på hvilke områder diagnosen påvirker hver enkelts personlighet og egenskaper, og at dette igjen påvirker graden av funksjonsnedsettelsen.

Skrevet

Du har rett og det var upresist formulert av meg. Det jeg mente var at det er ulikt på hvilke områder diagnosen påvirker hver enkelts personlighet og egenskaper, og at dette igjen påvirker graden av funksjonsnedsettelsen.

Ja det kan være en grei formulering. Tydelig at du skjønte poenget i dette.

Madelenemie
Skrevet

Det er noe med detaljfokuset, informasjon de åpenbart og mange ganger liksom bare ha med, uten at det er nødvendig for mottaker. Finfølelsen for "tilstrekkelig" er der ikke. I tillegg er det noe med respekten for posisjon ervervet gjennom kompetanse, den er også ganske påfallende sammen med alt annet. Mulig jeg opplever å ser det lettere når jeg på forhånd vet at det er sånn - men det er forsåvidt likt for alle i denne tråden - men også mulig jeg ser det lettere ser det siden jeg kjenner flere med en mild grad av asberger syndrom. Det er derfor jeg legger til det jeg sa etterpå også. Mange fungerer jo helt fint ute i verden, men sliter likevel med samspillet hjemme.

Hei!

Det er en i våre asperger samlinger som er medlem av mensa og som sist gang anbefalte oss alle å melde oss inn.

Hun sa at det som er likt med mensa og våre møter er detlajfokus, grundighet osv..

Så interessant at du nevner detaljfokus..

Detaljfokus får meg til å slappe av, det blir mer håndterlig jo mer i dybden av mange saker man går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...