Gå til innhold

Gruppeterapi på Modum Bad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min behandler har lyst og mener jeg kan ha godt av en henvisning til Modum Bad, ikke innleggelse, men gruppeterapi. Jeg synes det høres så skummelt ut, sliter nemlig en god del med å stole på andre og der bør jeg jo fortelle mye om meg selv. Det virker helt umulig for meg, men jeg bør kanskje ta det som en utfordring. Hva mener dere? Har gruppeterapi noe for seg?

Anonymous poster hash: 0d129...b43
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kommer helt an på følgende:

Hvis du lever godt med å ikke stole på andre, kanskje til og med synes det er fornuftig og hensiktsmessig, bør du absolutt ikke gå i gruppeterapi.

Hvis du derimot synes det er uhensiktsmessig og ikke ønskelig å ha det slik, kan gruppeterapi være et godt tiltak.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du lever godt med å ikke stole på andre, kanskje til og med synes det er fornuftig og hensiktsmessig, bør du absolutt ikke gå i gruppeterapi.

Hvis du derimot synes det er uhensiktsmessig og ikke ønskelig å ha det slik, kan gruppeterapi være et godt tiltak.

Du sier noe! Det har alltid vært hensiktsmessig av meg og ikke stole fullt og helt på andre, spesielt i mine barndomsår. Men jeg ser jo nå at det er vanskelig for meg å få gode relasjoner, når jeg sliter med å ha tillitt til andre mennesker (da spesielt menn). Jeg har litt større tillitt til kvinner enn menn, så jeg er jo ikke venneløs.

Hvis jeg derimot noen gang skal få et kjæresteforhold til noen, bør jeg jo lære meg til å stole på menn også! Tror jeg skal hoppe i det!

Skrevet

Du sier noe! Det har alltid vært hensiktsmessig av meg og ikke stole fullt og helt på andre, spesielt i mine barndomsår. Men jeg ser jo nå at det er vanskelig for meg å få gode relasjoner, når jeg sliter med å ha tillitt til andre mennesker (da spesielt menn). Jeg har litt større tillitt til kvinner enn menn, så jeg er jo ikke venneløs.

Hvis jeg derimot noen gang skal få et kjæresteforhold til noen, bør jeg jo lære meg til å stole på menn også! Tror jeg skal hoppe i det!

Jeg synes det høres ut som et flott forslag, mange har et godt utbytte av denne type behandling. Grupper kan gi en person mye, på mange plan. Husk også at det er ikke bestevenner dette her, det er helt vanlige mennesker ofte i samme situasjon, som vil prøve å bli litt flinkere på relasjoner og enda litt flinkere på å kjenne trygghet inne i seg selv. Gruppeterapi kan være et flott sted å øve seg, og Modum er et særdeles godt sted å begynne. 

• 4 uker senere...
Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Jeg synes det høres ut som et flott forslag, mange har et godt utbytte av denne type behandling. Grupper kan gi en person mye, på mange plan. Husk også at det er ikke bestevenner dette her, det er helt vanlige mennesker ofte i samme situasjon, som vil prøve å bli litt flinkere på relasjoner og enda litt flinkere på å kjenne trygghet inne i seg selv. Gruppeterapi kan være et flott sted å øve seg, og Modum er et særdeles godt sted å begynne.

Jeg er ikke enig i det hele tatt at Modum er et bra sted å begynne. Men det er jo ulike opplevelser.

Jeg har hatt to opphold der og vil fortelle at begge gangene var det en betydelig mengde bråk og konflikter i traumegruppene. Det ble heller ikke håndtert på en god måte av personalet. Men du kan også være heldig å havne i en gruppe med mer stabile pasienter. De gangene jeg var der hadde de andre pasientene så store problemer at flere ikke kunne klare å fungere normalt sammen med andre, men det er sikkert litt tilfeldig også. Bare gjøre oppmerksom på at det tas inn pasienter som ikke klarer fungere i gruppe, og at de ansatte hele tiden jatter med og tar spesialhensyn til disse på bekostning av pasienter som er motiverte for å jobbe med seg selv.

Skrevet

Jeg er ikke enig i det hele tatt at Modum er et bra sted å begynne. Men det er jo ulike opplevelser.

Jeg har hatt to opphold der og vil fortelle at begge gangene var det en betydelig mengde bråk og konflikter i traumegruppene. Det ble heller ikke håndtert på en god måte av personalet. Men du kan også være heldig å havne i en gruppe med mer stabile pasienter. De gangene jeg var der hadde de andre pasientene så store problemer at flere ikke kunne klare å fungere normalt sammen med andre, men det er sikkert litt tilfeldig også. Bare gjøre oppmerksom på at det tas inn pasienter som ikke klarer fungere i gruppe, og at de ansatte hele tiden jatter med og tar spesialhensyn til disse på bekostning av pasienter som er motiverte for å jobbe med seg selv.

Det er en vesentlig forskjell på å skulle gå i poliklinisk gruppeterapi på Modum og det å legges inn i en traumeavdeling. Jeg synes dine erfaringer er lite relevante i forhold til trådstarters spørsmål.

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Det er en vesentlig forskjell på å skulle gå i poliklinisk gruppeterapi på Modum og det å legges inn i en traumeavdeling. Jeg synes dine erfaringer er lite relevante i forhold til trådstarters spørsmål.

Ja, så det nå...."ikke innleggelse" . Lett å lese feil :P

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Det der var en klok observasjon. Nå vet jeg at gruppeterapi nok ikke er noe for meg

Madelenemie
Skrevet

Min behandler har lyst og mener jeg kan ha godt av en henvisning til Modum Bad, ikke innleggelse, men gruppeterapi. Jeg synes det høres så skummelt ut, sliter nemlig en god del med å stole på andre og der bør jeg jo fortelle mye om meg selv. Det virker helt umulig for meg, men jeg bør kanskje ta det som en utfordring. Hva mener dere? Har gruppeterapi noe for seg? Anonymous poster hash: 0d129...b43

Hei!

Jeg sliter med at jeg " ikke hadde/ har tanker om å man ikke bør stole på mennesker"

Jeg mangler den evnen :-( min tidligere psykiater vil ikke lære meg mistenksomhet og skepsis:-(

Har du det, verdsett og behold der, det er både trengt og nødvendig i de uærliges verden, verden er i stor grad bygd på uærlighet og falskhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...