Gå til innhold

HVorfor oppfører jeg meg sånn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei Dr. Dahl/andre, 

Jeg vet egentlig ikke om dette passer innenfor psykiarti, men jeg begynner å tro at det er noe galt med meg psykisk, derfor jeg stiller spørsmålet mitt her. Jeg beklager også hvis dette er upassende, da må dere bare slette det!

Jeg har en kjæreste som jeg har vært sammen med i ett år. Han er en veldig snill gutt, virkelig en svigermors drøm. Han studerer, har en jobb ved siden av og hjelper til med det som trengs. 

Problemet er at han også har et eldig stort behov for intimitet, ett behov jeg ikke har. Han ønsker helst samleie hver eneste dag og er veldig kosete sånn ellers. Jeg på den andre siden har aldri hatt det sånn, han er faktisk den første jeg i det hele tatt har ligget med. For meg blir det egentlig ubehagelig og når han blir spesielt kosete og needy føler jeg et veldig stort behov for å trekke meg unna. Han blir nesten ekkel for meg. Jeg har begynt å tenke at jeg kanskje kan være aseksuell eller lignende? Jeg har også store behov for å vaske meg grundig, skrubber meg rett og slett helt rød i dusjen, etter samleie. 

Her om dagen hadde jeg vært bortreist noen dager pga. jobb og orket bare ikke å ha sex. Dette tror jeg gjorde han veldig lei seg og muligens litt desperat. Han bestemte seg ihvertfall for å ha sex med meg etter jeg sovnet, jeg våknet mens dette holdt på. Jeg ble så redd av dette, stivnet helt til, men klarte heldigvis å late som jeg sov gjennom det hele. Etter han hadde sovnet gikk jeg i dusjen og bare gråt. Denne hendelsen har ikke akkurat hjulpet meg til å bli mer kosete, heller motsatt. Nå sover jeg i mer klær enn bare undertøyet dersom jeg sover med han og har gjerne en pute eller lignende mellom beina. Jeg engster meg sånn for at det skal skje igjen. Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg reagerer så sterkt på det, han er jo kjærsten min tross alt. 

Det jeg lurer på er om jeg kanskje kan ha en diagnose eller lignende som gjør meg lite kosete og ikke har de behovene for seksuell kontakt som andre har? Jeg synes det blir ubehagelig og jeg er en voksen kvinne, så burde ikke reagere sånn. Er det noe jeg kan gjøre for å endre på dette?

Vennlig hilsen meg

Anonymous poster hash: ec0d2...cbe
  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

41

• Nils Håvard Dahl, psykiater

8

• XbellaX

5

• tjohei1

3

AnonymBruker
Skrevet

Hans behov for sex er hans problem, ikke ditt. Du høres helt normal ut!

Jeg synes det høres ut som han utsatte deg for en voldtekt. At han ikke klarte å respektere at du var trøtt, og ikke tok nei for ett nei, sier mer om han enn om deg.

Når man blir utsatt for seksuelt press over tid, tror jeg det er ganske normalt å reagere negativt på tilnærminger.

Jeg synes du heller skal spørre deg selv hvorfor han oppfører seg sånn, og vurdere om du virkelig orker å være sammen med en sånn fyr.

Anonymous poster hash: 00e76...175

Gjest gjesteleser
Skrevet

Han ville ha sex, du sa nei. Han ventet til du sovnet og hadde sex med deg mot din vilje. Det er en voldtekt i mine øyne, voldtekter skjer også i forhold.

Et forhold mellom to med så ulike behov er ikke et godt forhold i utgangspunktet, fordi ingen av dere vil kunne leve etter deres egne behov. Men det at han viser så lite respekt for deg at han tar seg til rette på den måten er et veldig sterkt signal på at det er på tide å avbryte forholdet, dette kan du ikke godta. Han har ingen rett til å benytte seg av din kropp uten ditt samtykke, om han trengte en utløsning kunne han bare tatt seg en runk.

Du er ikke unormal. Mange lever fint med lav sexlyst, men for å ha det godt med deg selv MÅ du leve med noen som respekterer og forstår ditt behov for å få være i fred.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt normalt å ha et ønske om sex i et kjærlighetsforhold. Å sgs aldri ha ønske om sex med kjæresten sin er meget unormalt.

Med så ulike behov/ønske  for intimitet og sex er jeg sikker på at forholdet deres ikke har noen fremtid. Det kan dere like godt ta konsekvensen av med en gang.

Du trenger nok å bearbeide ditt eget forhold til intimitet før du på nytt kan gå inn i et forhold til en mann. Det er ikke normalt å føle at en må rense seg etter at en har vært sammen med kjæresten sin.

Gjest Gargamel
Skrevet

Det han gjorde er voldtekt, og strengt ulovlig. Hvis du anmelder risikerer han 2-4 år i fengsel.

Det får du vurdere selv, men du må i alle fall gjøre det slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg du var litt ufølsom NHD. Jeg er enig med deg at dette er et forhold det ikke er hensiktsmessig å bygge videre på, men noen mennesker har lavere sexlyst enn andre, uten at dette skal være så voldsomt unormalt.  Det at hennes kjæreste ikke respekterer det synes jeg er leit å lese. 

Anonymous poster hash: 3a915...a3d
AnonymBruker
Skrevet

Det han gjorde er voldtekt, og strengt ulovlig. Hvis du anmelder risikerer han 2-4 år i fengsel.

Det får du vurdere selv, men du må i alle fall gjøre det slutt.

Jeg forstår dette er et problem for trådstarter, men blir likevel overasket når det skal kalles voldtekt straks kjæresten har sex når den andre ikke har lyst og de har hatt sex i lang tid.  Det er ikke helt uvanlig med sex i søvne, og det ble heller ikke gjort motstand.  Men at dette kan være med på å gjøre det enda vanskeligere for TS forstår jeg godt. Så bra er det uansett ikke. 

Anonymous poster hash: 232e1...46f

Skrevet

Nå synes jeg du var litt ufølsom NHD. Jeg er enig med deg at dette er et forhold det ikke er hensiktsmessig å bygge videre på, men noen mennesker har lavere sexlyst enn andre, uten at dette skal være så voldsomt unormalt.  Det at hennes kjæreste ikke respekterer det synes jeg er leit å lese. 

Hun har ikke "lavere sexlyst". Hun har ingen sexlyst. Det er ikke normalt - i hvert fall ikke for noen som velger å være i et parforhold.

At unge mennesker i et nytt parforhold ønsker å ha sex minst en gang i døgnet er helt normalt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt å ha et ønske om sex i et kjærlighetsforhold. Å sgs aldri ha ønske om sex med kjæresten sin er meget unormalt.

Med så ulike behov/ønske  for intimitet og sex er jeg sikker på at forholdet deres ikke har noen fremtid. Det kan dere like godt ta konsekvensen av med en gang.

Du trenger nok å bearbeide ditt eget forhold til intimitet før du på nytt kan gå inn i et forhold til en mann. Det er ikke normalt å føle at en må rense seg etter at en har vært sammen med kjæresten sin.

Hei, jeg er TS, 

NHD: 

Huff, nå føler jeg meg grusom.. :(

Tror jeg skal snakke med kjærsten min om dette i kveld. Tror kanskje han også selv skjønner at vi er litt for ulike på det punktet til å ha en god fremtid, selv om det ikke gjøre det noe greiere av den grunn. 

Når du skriver at jeg bør bearbeide det, er det noe jeg kan snakke med fastlegen om? Eller er det noe jeg bør kunne takle på egenhånd? Jeg har virkelig ikke lyst til å være så vanskelig og slem for alltid. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle! 

Jeg føler ikke selv at det var voldtekt, så kommer ikke til å anmelde han. Jeg har jo forsåvidt fortjent det litt også, jeg burde jo klare å tilfredstille han litt innimellom. Han er jo kjæresten min. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er TS, 

NHD: 

Tror jeg skal snakke med kjærsten min om dette i kveld. Tror kanskje han også selv skjønner at vi er litt for ulike på det punktet til å ha en god fremtid, selv om det ikke gjøre det noe greiere av den grunn. 

Når du skriver at jeg bør bearbeide det, er det noe jeg kan snakke med fastlegen om? Eller er det noe jeg bør kunne takle på egenhånd? Jeg har virkelig ikke lyst til å være så vanskelig og slem for alltid. 

Du har ingen grunn til å føle deg grusom.  

Ønsker dere å satse på forholdet så tror jeg dere trenger hjelp utenfra.  For slik det er nå så vil dere bare komme mer og mer skjevt ut.  Jeg tror ikke det er helt uvanlig at kvinner har lite lyst enkelte perioder i livet, og hvis de da stadig føler press har det lett for å utvikle seg til å bli enda verre. Kanskje det også kan ligge opplevelser fra tidligere i livet som gjør at du reagerer som du gjør.  Og da trenger du kanskje også hjelp for det.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg forstår dette er et problem for trådstarter, men blir likevel overasket når det skal kalles voldtekt straks kjæresten har sex når den andre ikke har lyst og de har hatt sex i lang tid. Det er ikke helt uvanlig med sex i søvne, og det ble heller ikke gjort motstand. Men at dette kan være med på å gjøre det enda vanskeligere for TS forstår jeg godt. Så bra er det uansett ikke.

Hvis du er overrasket kjenner du ikke norsk lov. Å ha sex med en som sover og som ikke har sagt ja til sex er definert som voldtekt uansett hva du og jeg synes om det. Du bør google sovevoldtekt, så vil du se at jeg har rett. Stortinget har presisert at traffenivået skal være like høyt som ved overfallsvoldtekt. Min personlige mening er at man burde differensiert, men jeg lager ikke loven.

Jeg har forståelse for at ikke alle anmelder sine kjærester og ektefeller.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er overrasket kjenner du ikke norsk lov. Å ha sex med en som sover og som ikke har sagt ja til sex er definert som voldtekt uansett hva du og jeg synes om det. Du bør google sovevoldtekt, så vil du se at jeg har rett. Stortinget har presisert at traffenivået skal være like høyt som ved overfallsvoldtekt. Min personlige mening er at man burde differensiert, men jeg lager ikke loven.

Jeg har forståelse for at ikke alle anmelder sine kjærester og ektefeller.

Jeg er også overasket over flere norske lover.  Skal alle par og ektefeller i fengsel som har sex men den de har liggende på siden av seg mens de sover, og kanskje tidligere på kvelden ikke hadde lyst, så tror jeg at det skal bli trangt på norske fengsler. Det var verken snakk om vold eller motstand her.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også overasket over flere norske lover.  Skal alle par og ektefeller i fengsel som har sex men den de har liggende på siden av seg mens de sover, og kanskje tidligere på kvelden ikke hadde lyst, så tror jeg at det skal bli trangt på norske fengsler. Det var verken snakk om vold eller motstand her.

Jeg tenker litt motsatt på dette, det hadde ikke blitt særlig hyggelig dersom ektefeller/samboere/par, som tidligere på kvelden hadde fått et nei til svar om sex bare kunne kjøre på så lenge partneren hadde sovnet. TS skriver at hun latet som hun sov gjennom hele akten, og det at han da tok seg den friheten synes jeg ikke er greit. 

Skrevet

Jeg tenker litt motsatt på dette, det hadde ikke blitt særlig hyggelig dersom ektefeller/samboere/par, som tidligere på kvelden hadde fått et nei til svar om sex bare kunne kjøre på så lenge partneren hadde sovnet. TS skriver at hun latet som hun sov gjennom hele akten, og det at han da tok seg den friheten synes jeg ikke er greit. 

Helt enig med deg, likevel synes jeg ordet "voldtekt" blir litt misbruk her.

Gjest Gargamel
Skrevet

Helt enig med deg, likevel synes jeg ordet "voldtekt" blir litt misbruk her.

Da tar du feil. Det er udiskutabelt at samleie med en sovende person er voldtekt etter norsk lov.

AnonymBruker
Skrevet

Det er trist hvis ektepar har det så dårlig sammen at de opplever sex mens de sover som et overgrep.

Dette tilfelle er litt spesielt pga at TS har et problem som blir forsterket på grunn av det.  Derfor blir det veldig uheldig.  Men jeg vil ikke kalle det voldtekt.

Skrevet

Hei, jeg er TS, 

NHD: 

Ingen grunn til å føle seg grusom, vanskelig eller slem. Dette er ikke noe du har valgt eller kan noe for.

Jeg ser mer på det som et handicap. Det er noe fint som folk har stor glede av som du ikke får til.

Du vil nok ikke få til dette selv. Jeg synes du skal få fastlegen til å henvise deg til en psykolog. En dyktig psykolog kan henvise deg til dette.

Skrevet

Da tar du feil. Det er udiskutabelt at samleie med en sovende person er voldtekt etter norsk lov.

Det er ikke opplagt. Dersom kvinnen oppfattet det som voldtekt, er det det. Dersom hun oppfatter det som noe klart negativt, men ikke voldtekt, er det ikke voldtekt, og derfor vil hun heller ikke anmelde det som voldtekt.

Gjest Gargamel
Skrevet

Det er ikke opplagt. Dersom kvinnen oppfattet det som voldtekt, er det det. Dersom hun oppfatter det som noe klart negativt, men ikke voldtekt, er det ikke voldtekt, og derfor vil hun heller ikke anmelde det som voldtekt.

Jeg synes alle bør vite at ligge med en sovende person vil behandles som voldtekt og utløser streng straff om det blir anmeldt. Blir det ikke anmeldt skjer ingen ting.

Det er ikke noe poeng at TS skal se på seg selv som et voldtekstoffer og gjøre saken større enn den trenger å være. Jeg tror mange reagerer som TS og blir irritert snarere enn traumatisert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...