Gå til innhold

HVorfor oppfører jeg meg sånn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg, likevel synes jeg ordet "voldtekt" blir litt misbruk her.

Det er jeg enig med deg i, jeg forbinder også voldtekt med noe annet enn det som har hendt her. Personlig synes jeg det burde finnes en slags gradering på voldtekter. Det er jo etter norsk lov en voldtekt, men selvsagt ikke like ille som å skulle bli overfallt på gata. 

Det er trist hvis ektepar har det så dårlig sammen at de opplever sex mens de sover som et overgrep.

Dette tilfelle er litt spesielt pga at TS har et problem som blir forsterket på grunn av det.  Derfor blir det veldig uheldig.  Men jeg vil ikke kalle det voldtekt.

Anonymous poster hash: 232e1...46f

Jeg kan selv si at dersom min samboer hadde sex med meg mens jeg sov, ville jeg sett på det som noe utelukkende negativt. Spesielt dersom jeg i tidligere på kvelden tydelig har gitt beskjed om at det ikke er noe jeg ønsker. Tenker det har litt med respekt for meg å gjøre. 

En ting kan selvsagt være at han skulle kjæletegnet meg el. lignende, ingen problemer med det, men å utføre et samleie med penetrering mens jeg sov hadde jeg tatt veldig negativt. Jeg hadde nok ikke kalt det en voldtekt, for det forbinder jeg med noe mer ekstremt enn det som har skjedd her, men å ha sex med noen mens de sover uten å ha avklart om det er greit på forhånd synes jeg ikke noe om. 

Anonymous poster hash: 3a915...a3d

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

41

• Nils Håvard Dahl, psykiater

8

• XbellaX

5

• tjohei1

3

AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen grunn til å føle deg grusom.  

Ønsker dere å satse på forholdet så tror jeg dere trenger hjelp utenfra.  For slik det er nå så vil dere bare komme mer og mer skjevt ut.  Jeg tror ikke det er helt uvanlig at kvinner har lite lyst enkelte perioder i livet, og hvis de da stadig føler press har det lett for å utvikle seg til å bli enda verre. Kanskje det også kan ligge opplevelser fra tidligere i livet som gjør at du reagerer som du gjør.  Og da trenger du kanskje også hjelp for det.

Takk for svar! 

Jeg tenkte å snakke litt med han i kveld, men tror nok som alle skriver at løpet er kjørt for oss, enn hvor vondt det gjør.  Han fortjener bedre! Han fortjener ei som kan gi han/oppfylle hans ønsker, også når det kommer til det seksuelle. Det gjør bare så vondt å erkjenne at jeg virkelig ikke er bra nok. 

Nå kan det selvsagt hende at det blir bedre når jeg får snakket med legen og muligens gått i terapi. Er det virkelig slik at ting fra barndommen kan henge i så lenge? 

Anonymous poster hash: ec0d2...cbe

AnonymBruker
Skrevet

Da tar du feil. Det er udiskutabelt at samleie med en sovende person er voldtekt etter norsk lov.

Hun sov ikke, hun latet som. 

Anonymous poster hash: 4fe9f...204

AnonymBruker
Skrevet

Hun sov ikke, hun latet som. 

Anonymous poster hash: 4fe9f...204

Og det er relevant fordi?

Anonymous poster hash: 00e76...175

AnonymBruker
Skrevet

Ingen grunn til å føle seg grusom, vanskelig eller slem. Dette er ikke noe du har valgt eller kan noe for.

Jeg ser mer på det som et handicap. Det er noe fint som folk har stor glede av som du ikke får til.

Du vil nok ikke få til dette selv. Jeg synes du skal få fastlegen til å henvise deg til en psykolog. En dyktig psykolog kan henvise deg til dette.

Takk for svar! 

Jeg skal be fastlegen om en henvisning, hun er veldig grei og flink, så tipper at en henvisning skal gå veldig fint. 

Jeg forstår ikke hvordan det kan være en fin ting, jeg føler meg bare så skitten og skamfull etterpå, selv om jeg teoretisk sett er voksen. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Jeg tenkte å snakke litt med han i kveld, men tror nok som alle skriver at løpet er kjørt for oss, enn hvor vondt det gjør.  Han fortjener bedre! Han fortjener ei som kan gi han/oppfylle hans ønsker, også når det kommer til det seksuelle. Det gjør bare så vondt å erkjenne at jeg virkelig ikke er bra nok. 

Nå kan det selvsagt hende at det blir bedre når jeg får snakket med legen og muligens gått i terapi. Er det virkelig slik at ting fra barndommen kan henge i så lenge? 

Det vi opplever i barndommen kan henge i resten av livet.  Derfor bør du få hjelp hvis du har opplevd noe som gjør at du reagerer slik.

Sex betyr mye, men er ikke alt i et forhold.  Hvis du fremdeles er glad i ham og du ikke føler denne opplevelsen har ødelagt det dere har sammen, så synes jeg dere skal diskutere om dere skal bygge videre på forholdet og få hjelp med problemet, eller om dere skal avslutte det.  Er han virkelig glad i deg, så er det mer enn sex i forholdet som betyr noe for han også.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg enig med deg i, jeg forbinder også voldtekt med noe annet enn det som har hendt her. Personlig synes jeg det burde finnes en slags gradering på voldtekter. Det er jo etter norsk lov en voldtekt, men selvsagt ikke like ille som å skulle bli overfallt på gata. 

Jeg kan selv si at dersom min samboer hadde sex med meg mens jeg sov, ville jeg sett på det som noe utelukkende negativt. Spesielt dersom jeg i tidligere på kvelden tydelig har gitt beskjed om at det ikke er noe jeg ønsker. Tenker det har litt med respekt for meg å gjøre. 

En ting kan selvsagt være at han skulle kjæletegnet meg el. lignende, ingen problemer med det, men å utføre et samleie med penetrering mens jeg sov hadde jeg tatt veldig negativt. Jeg hadde nok ikke kalt det en voldtekt, for det forbinder jeg med noe mer ekstremt enn det som har skjedd her, men å ha sex med noen mens de sover uten å ha avklart om det er greit på forhånd synes jeg ikke noe om. 

Anonymous poster hash: 3a915...a3d

Jeg er glad jeg er så trygg i forholdet at noe slikt ikke ville gjort meg noen ting.  Kanskje litt irritert hvis jeg våknet til slutt og egentlig ønsket å sove.  Jeg hadde ikke på noen måte følt at han hadde mindre respekt for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Du fortjener bedre!

Han har ikke respekt for deg når han tar seg til rette og bruker kroppen din på den måten.

Men det er bra at du ikke ser på det som voldtekt, for det hadde bare gjort det så mye verre for deg.

Hvis hans seksuelle behov er så stort at han må ty til overgrep, burde han ha gjort det slutt med deg for lenge siden.

Nærhet er noe du må jobbe med, kanskje helst utenfor et forhold.

Jeg kjenner meg så alt for godt igjen i det du skriver. Og å være i et forhold med så forskjellige behov gjorde meg rett og slett veldig frustrert og utagerende. Jeg ville til slutt drepe han.

Og det hadde jeg kanskje gjort om han hadde utnyttet meg mens jeg sov i tillegg!

Det er leit å lese at så mange ikke ser på dette som voldtekt. Er det rart at voldtekstofre kjenner på skam og skyld? TS her høres ut til å tro at det er hennes skyld til og med! 

"Min frihet slutter der din begynner"

Anonymous poster hash: bb026...100

AnonymBruker
Skrevet

Du fortjener bedre!Han har ikke respekt for deg når han tar seg til rette og bruker kroppen din på den måten.Men det er bra at du ikke ser på det som voldtekt, for det hadde bare gjort det så mye verre for deg.Hvis hans seksuelle behov er så stort at han må ty til overgrep, burde han ha gjort det slutt med deg for lenge siden.Nærhet er noe du må jobbe med, kanskje helst utenfor et forhold.Jeg kjenner meg så alt for godt igjen i det du skriver. Og å være i et forhold med så forskjellige behov gjorde meg rett og slett veldig frustrert og utagerende. Jeg ville til slutt drepe han.Og det hadde jeg kanskje gjort om han hadde utnyttet meg mens jeg sov i tillegg!Det er leit å lese at så mange ikke ser på dette som voldtekt. Er det rart at voldtekstofre kjenner på skam og skyld? TS her høres ut til å tro at det er hennes skyld til og med! "Min frihet slutter der din begynner" Anonymous poster hash: bb026...100

Signerer denne!

TS: Dette er ikke din skyld! Det at kjæresten din hadde sex med deg mens du sov er bekymringsverdig! Det at han ønsket å ha samleie med deg kan jeg forstå, men det gir han på ingen måte tilatelse til å leve ut sine lyster!

Anonymous poster hash: cd800...039

Gjest gjesteleser
Skrevet

Til TS: Jeg håper du får god hjelp av en dyktig psykolog, ikke bare til å finne ut av din motstand mot intimitet men også til å finne igjen selvrespekten din.

Du sier han fortjener bedre. Hva med deg, da? Fortjener ikke du at kjæresten din respekterer deg nok til å godta et nei? Kroppen er din, og DU velger hvem som får gjøre hva med den og når. Det finnes ingen unnskyldning for at han gjorde det han gjorde. Det er ene og alene hans feil, du har ikke noen skyld i at han valgte å utnytte deg. At du i det hele tatt kan se på det som din feil gjør meg sint, ikke på deg men på ham og de andre her som ser ut til å synes det er innenfor.

AnonymBruker
Skrevet

Til TS: Jeg håper du får god hjelp av en dyktig psykolog, ikke bare til å finne ut av din motstand mot intimitet men også til å finne igjen selvrespekten din.

Du sier han fortjener bedre. Hva med deg, da? Fortjener ikke du at kjæresten din respekterer deg nok til å godta et nei? Kroppen er din, og DU velger hvem som får gjøre hva med den og når. Det finnes ingen unnskyldning for at han gjorde det han gjorde. Det er ene og alene hans feil, du har ikke noen skyld i at han valgte å utnytte deg. At du i det hele tatt kan se på det som din feil gjør meg sint, ikke på deg men på ham og de andre her som ser ut til å synes det er innenfor.

Jeg har ikke fått inntrykk av at noen her mener at det er hennes feil. Men jeg klarer heller ikke å se at han har gjort noe veldig galt hvis de lever i lag og hun ikke gjorde motstand og han ikke brukte vold. Men det var likevel ikke bra gjort. Selv er jeg oppvokst med at sex hører ekteskapet til.  Jeg tror det er mange unge som kan bli presset til sex før de er modne for det idag. Med de konsekvenser det kan få.  Jeg har mange ganger tenkt på en 14 åring som får seg kjæreste slik det er blitt i dag. 

Skrevet

Takk for svar alle! 

Jeg føler ikke selv at det var voldtekt, så kommer ikke til å anmelde han. Jeg har jo forsåvidt fortjent det litt også, jeg burde jo klare å tilfredstille han litt innimellom. Han er jo kjæresten min. 

Det du opplevde er voldtekt. Denne typen voldtekt er ikke mindre alvorlig enn overfallsvoldtekt, dessverre er det fortsatt noen som mener det. Fravær av nei, betyr ikke  et ja. Det følelsesmessige etterspillet av en slik hendelse kan være like tungt å bære som ved et overfall.

Du skriver videre: ” Jeg har jo forsåvidt fortjent det litt også, jeg burde jo klare å tilfredstille han litt innimellom. Han er jo kjæresten min.” Av dette leser jeg bade skam, forvirring og usikkerhet. Det er synd denne typen voldtekt blir ofte bagatellisert. Det er ingen gråsoner eller misforståelser, man kan ikke bli “litt” voldtatt. Det han gjorde var galt. Du ga ikke samtykke men “lot som du sov”, det betyr ikke at det er “fritt frem” å forsyne seg.

Skaff deg hjelp raskest mulig. Gå til din fastlege og be om å bli henvist videre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke la noen innbille deg at dette var verre enn du selv følte det. Dine følelser er din virkelighet.

Skrevet

Ikke la noen innbille deg at dette var verre enn du selv følte det. Dine følelser er din virkelighet.

Det er ikke offerets følelser som avgjør om dette er et lovbrudd eller ikke, det er handlingen.

Det hun derimot kan avgjøre, er hvordan hun ønsker å takle den.

AnonymBruker
Skrevet

det er vel greit å kalle en spade for en spade vel?
greit at vi lever i hver vår egen, lille fenomenologiske verden,
men det finnes allmenne oppfatninger og retningslinjer i den "objektive" verden

AnonymBruker
Skrevet

voldtekt er så enkelt som at noen bruker en annen persons kropp seksuelt uten at vedkommende ønsker dette selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er TS

Jeg ønsker å takke dere alle for svar! 

Jeg vet jeg burde fortalt han at jeg ikke ønsket samleie da jeg våknet, eller ihvertfall reagert litt bedre enn jeg gjorde. Hadde jeg bare sagt noe, eller ihvertfall visst han at jeg var våken... Jeg er så patetisk at det finnes ikke ord! Jeg klarer jo ikke engang fotelle han at jeg var våken..

Det er litt min feil, det ville jo aldri skjedd dersom jeg hadde vært litt mer intim av meg. Hadde jeg vært litt mer kosete, ønsket sex ofte/daglig som normale mennesker hadde jo han ikke sett behovet for å gjøre det mens jeg sov. Det kan ikke være særlig greit for han å være med en som meg, han ba jo aldri om det. 

Jeg har ringt fastlegen i dag, og skal dit på tirsdag allerede. Jeg gruer meg skikkelig, hva kommer hun til å tro om meg? 

Skrevet

Hei, 

Jeg er TS

Jeg vet jeg burde fortalt han at jeg ikke ønsket samleie da jeg våknet, eller ihvertfall reagert litt bedre enn jeg gjorde. Hadde jeg bare sagt noe, eller ihvertfall visst han at jeg var våken... Jeg er så patetisk at det finnes ikke ord! Jeg klarer jo ikke engang fotelle han at jeg var våken..

Det er litt min feil, det ville jo aldri skjedd dersom jeg hadde vært litt mer intim av meg. Hadde jeg vært litt mer kosete, ønsket sex ofte/daglig som normale mennesker hadde jo han ikke sett behovet for å gjøre det mens jeg sov. Det kan ikke være særlig greit for han å være med en som meg, han ba jo aldri om det. 

Jeg har ringt fastlegen i dag, og skal dit på tirsdag allerede. Jeg gruer meg skikkelig, hva kommer hun til å tro om meg? 

Så flott at du søker hjelp! Det er deg selv du skal tenke på, og det gjør du nå:)

Gjest Gargamel
Skrevet

Fastlegen vil tenke at du er en sterk og smart person som tar tak i egne problemer.

Skrevet

Hei, 

Jeg er TS

Flott at du søker hjelp :-) 

Og nei dette er ikke din feil. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...