Gå til innhold

Mangel på behandling over lenger tid

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Etter å ha falt gjennom sprekkene i systemet når jeg flyttet fra Trondheim til Oslo, har jeg gått siden september i fjor uten noen form for behandling. Lider av personlighetsforstyrrelser, jobber ikke, studerer ikke, har vanskelig for å fungere. Jeg er på venteliste til vurderingssamtale ved Ullevål, men har fått beskjed om at samtalen ikke kommer før etter sommerferien. Etter det er det eventuelle nye ventelister før behandling begynner om jeg kommer inn, eller ventelister ved en dps om jeg ikke gjør det. Lurer litt på hva jeg kan gjøre i mellomtiden. Sliter mye med angst, depresjon og periodisk selvskading, og selv om jeg klarer å holde hodet over vannet og føler at det ikke er akutt nok til å kontakte akuttpsykiatrisk, så begynner det å bli vanskelig. Fastlegen min har jeg ikke så godt forhold til at jeg føler at det er noe alternativ å snakke med henne. Finnes det noen andre alternativer jeg kan prøve før det går så langt at jeg gjør noe dumt og ender på legevakt eller må kontakte akuttpsykiatrisk?

Bella Dotte
Skrevet

Kunne en samtalegruppe være noe for deg? Eller snakke med en sosionom? Jeg har prøvd begge deler (hhv Angstringen og via NAV) og det var veldig nyttig for meg. Det finnes også psykiatriske sykepleiere og vernepleiere i kommunen, som det er lavere terskel og knapt noen venteliste for å få. Ta kontakt med bydelen din.

Skrevet

Etter å ha falt gjennom sprekkene i systemet når jeg flyttet fra Trondheim til Oslo, har jeg gått siden september i fjor uten noen form for behandling. Lider av personlighetsforstyrrelser, jobber ikke, studerer ikke, har vanskelig for å fungere. Jeg er på venteliste til vurderingssamtale ved Ullevål, men har fått beskjed om at samtalen ikke kommer før etter sommerferien. Etter det er det eventuelle nye ventelister før behandling begynner om jeg kommer inn, eller ventelister ved en dps om jeg ikke gjør det. Lurer litt på hva jeg kan gjøre i mellomtiden. Sliter mye med angst, depresjon og periodisk selvskading, og selv om jeg klarer å holde hodet over vannet og føler at det ikke er akutt nok til å kontakte akuttpsykiatrisk, så begynner det å bli vanskelig. Fastlegen min har jeg ikke så godt forhold til at jeg føler at det er noe alternativ å snakke med henne. Finnes det noen andre alternativer jeg kan prøve før det går så langt at jeg gjør noe dumt og ender på legevakt eller må kontakte akuttpsykiatrisk?

Du kan kontakte din bydel og be om å få samtaler med en av bydelenes psykiatriske medarbeidere. Dette er sykepleiere, ergoterapeuter ol som har videreutdanning i psykisk helse.

Skrevet

Sjekk i tillegg også ut om det finnes en type dagsenter/aktivitetssenter/cafè (det kalles så mangt rundt om i kommunene) som er åpent (altså som du ikke trenger å søke plass på) for psykisk syke. Lavterskel tilbud men jeg tror det kan gjøre deg godt å ha et sted å gå til iblant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...