Gå til innhold

Traumer - opplevd vs reelt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenker du her på to som lever i lag, eller en mann de ikke vanligvis har sex med?

Anonymous poster hash: 8258d...9de

Dersom det gjelder et ektepar hvor den eneparten har sex med sin kone/ektemann som sover, så er selvsagt dette ikke mindre alvorlig enn noe annet. 

Mennesker som blir utsatt for seksuelle overgrep i nære relasjoner opplever ikke nødvendigvis kun en fysisk voldshandling, men også et psykisk overgrep. Følelsen av skam og skyld må knyttes sammen med de holdningene til voldtekt som samfunnet viser. 

I en lengre avhandling fra Sverige i 97 ble det fortalt hvordan svensk ungdom operer med uklare skiller mellom voldtekt og det å ha seksuell omgang. Selv om ungdommene mente at sex uten samtykke i prinsippet er å regne som voldtekt, var det få situasjoner de så på som voldtekt når de ble bedt om å vurdere den spesifikke hendelsen. Istedet ble ordene hore og tøs som ikke fortjente annet brukt jevnlig. Dersom jenta hadde sagt nei på feil måte, eller var beruset var det ikke nødvendigvis voldtekt.Og dersom gutten, overgriperen, ble ansett å være en normal fin fyr, da var det garantert ikke voldtekt, uansett. For fine fyrer voldtar jo ikke? 

Endret av XbellaX
  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

25

• Madelenemie

13

• XbellaX

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel strengt tatt det vi sier når denne typen voldtekt blir bagatellisert og ikke ansett som en "virkelig voldtekt". Anbefaler deg å lese litteratur av Anne Bitsch fra Senter for tverrfaglig kjønnsforskning om du virkelig ønsker å lære mer om hvor steilt disse påstandene står i samfunnet.

Jeg har ikke bagatellisert all sovevoldtekt.  Men jeg skiller mellom voldtekt og sex blant par, selv om hun ikke har skrevet under kontrakt på at det er ok mens hun sover. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare legge til at jeg mente par som normalt har sex.

Skrevet

Jeg har ikke bagatellisert all sovevoldtekt.  Men jeg skiller mellom voldtekt og sex blant par, selv om hun ikke har skrevet under kontrakt på at det er ok mens hun sover. 

Mao, denne typen voldtekt forekommer ikke blant par? 

Samtykke trengs ikke gies skriftlig, men jeg skjønner det er morsomt for motstandere å gjøre litt narr av akkurat det der, jeg synes selv det kan være festlig. Jeg ser for meg noen flotte sexkontrakter i tiden fremover :-)

AnonymBruker
Skrevet

Mao, denne typen voldtekt forekommer ikke blant par? 

Samtykke trengs ikke gies skriftlig, men jeg skjønner det er morsomt for motstandere å gjøre litt narr av akkurat det der, jeg synes selv det kan være festlig. Jeg ser for meg noen flotte sexkontrakter i tiden fremover :-)

Jeg forstod det slik at de var par der det først ble påstått at det var voldtekt.

Når mannen tror det er helt greit så risikerer han straff hvis han ikke kan bevise at det var greit at han hadde sex med henne mens hun sov.  Slik er det jeg har forstått det i disse trådene.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstod det slik at de var par der det først ble påstått at det var voldtekt.

Når mannen tror det er helt greit så risikerer han straff hvis han ikke kan bevise at det var greit at han hadde sex med henne mens hun sov.  Slik er det jeg har forstått det i disse trådene.  

Hvordan kan mannen tro det er greit, når kvinnen sier før man sovner at man ikke vil ha sex i kveld?

Anonymous poster hash: e5b72...b85

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan mannen tro det er greit, når kvinnen sier før man sovner at man ikke vil ha sex i kveld?

Når jeg skrev det siste avsnittet så tenkte jeg generelt blant par som har jevnlig sex og ikke denne situasjonen.  

Når jeg ser på denne situasjonen så er det uheldig det som har skjedd, men jeg synes det er skremmende at det skal bli kalt voldtekt.  Samtidig så tror jeg heller ikke det gjør det noe lettere for henne.  Det viktigste for henne er å få hjelp til å se at ingenting er hennes feil.  Jeg tror det er mange unge som blir presset til sex før de er modne for det.  Ikke bare fra partneren, men også blant venneflokken.  De føler det forventes av de straks de får kjæreste. Dette synes jeg er like uheldige situasjoner.

Madelenemie
Skrevet (endret)

Starter en ny tråd i stedet for å spore av en annen.

I traumefeltet er en mer opptatt av den subjektive opplevelsen enn av det objektive traumet. Dette gjelder når en ser tilbake på en hendelse som har skjedd.

Dette må ikke blandes sammen med angstlidelser hvor en har frykt for noe som skal/kan komme. Her må en prøve å korrigere følelsesbaserte feiltanker med mer sanne og objektive måter å vurdene situasjonen på.

Noen eksempler fra min egen praksis:

1. En kvinne på sydenferie blir utsatt for samleie mens hun er ruset på alkohol og valium. Selv synes hun det er litt ekkelt å tenke på, men tenker mer sånn at enten hun var åndelig til stede eller ikke, er ikke så mye å bråke om. Venninnene derimot maser enormt om at hun må være helt knust, at hun snarest må konsultere "krisepsykiater", hun må anmelde etc etc. Her kan venninnene lage større psykiske vansker for kvinnen enn overgriperen.

2. Et vennepar av meg med to barn opplever spontanabort i tredje svangerskap. Personalet på avdelingen er meget pågående om psykiske reaksjoner og sterkt press om psykiatrisk tilsyn. Presset blir så stort at hun skriver seg ut fra gyn før tiden. Hennes vurdering: Alle som tenker å få flere barn må vite at 25% av alle svangerskap ender i spontanabort.så det må en bare kalkulere inn. Det er helt normalt.

3. En voksen kvinne som hadde mistet sin far ble nærmest kommandert av sin helssøstervenninne til å snakke med psykiater. Årsak: Hun gråt for lite. Det kunne være farlig for den psykiske helsen i fremtiden. Psykiateren måtte hjelpe henne til å gråte. Kvinnen sier at det var svært trist, men naturlig å miste en gammel far. Hun oppfatter det ikke som et traume.

4. En kvinne på en bensinstasjon ble ranet av en mann med en lekepistol/softgun/replica. Hun opplevde dødsangst fordi hun trodde det var en ekte pistol. Opplevelsen teller. Det at en i ettertid vet at pistolen var fake, endrer ikke hennes opplevelse av livsfare under ranet.

Hei!

Interessant tråd, uimotståelig tross dekningsproblemer og lite strøm i fjellet:-D

Jeg er såå glad jeg kom til min psykiater som aldri stilte spørsmål, inngående og vedrørende min barndom.

Etter hvert som vi ble kjent, dukket ting opp, men det var både ting jeg kun ønsket raskt si/lufte, ikke snakke mer om.

Med tiden har jeg forstått at det jeg opplevde er definert som traumatisk for barn, men så lenge jeg ikke tenkte på det som traumer som skulle plage meg, gjorde ikke min psykiater noe annet, enn å gi meg en tryggere identitet, og være med meg på fremtiden. Det er et godt kompaniskap, smart og teoretisk et klokt sjakktrekk.

Nå som jeg vet mer, vet jeg at det min psykiater gjorde ved å la meg beholde fortiden og ikke spørre snoke grave i noe ubestemmelig, var klokt. Jeg trengte kun hjelp her og nå, og det fikk jeg.

Så traumer skal behandles med klokskap

Endret av Madelenemie
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken normal mann vil synes at det er ok å ha sex med sin kone som er så dødrukken at hun ikke klarer å samtykke, eller nyte? Jeg kjenner ikke slike menn og det synes jeg egentlig er helt ok. 

Problemet for meg var at han visste jeg var utsatt for overgrep i barndom, virket litt ufølsomt å gjøre slikt da. Nå har vi ikke lenger sex, han sier jeg er frigid men det er jeg ikke. Han måtte ofte overtale meg før "vet du har lyst, vet du har lyst" osv. Stakk den inn selv om jeg sa nei, jeg stivnet jo til. Holdt armene mine, da jeg begynte å gråte sluttet han.

Anonymous poster hash: b60ce...f7b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i at par som har ett velfungerende sexliv og kommunikasjon har ett avklart forhold til hva som er greit og hva som ikke er. Da tror jeg heller ikke ett spørsmål om voldtekt eller ei vil dukke opp, og dersom noe er på kanten vil det sannsynligvis bli snakket om og avklart mellom dem i ettertid, og iallefall ikke være noe som får strafferettslige konsekvenser. 

AnonymBruker
Skrevet

Problemet for meg var at han visste jeg var utsatt for overgrep i barndom, virket litt ufølsomt å gjøre slikt da. Nå har vi ikke lenger sex, han sier jeg er frigid men det er jeg ikke. Han måtte ofte overtale meg før "vet du har lyst, vet du har lyst" osv. Stakk den inn selv om jeg sa nei, jeg stivnet jo til. Holdt armene mine, da jeg begynte å gråte sluttet han.

Tror han til slutt følte han brukte meg og derfor ble det slutt på sex, men jeg vil ha sex og vet det må man i et forhold. Vi har ikke hatt sex på mange år, jeg vil jobbe med det og fikse det. Når jeg drakk meg full før var jeg med på alt, det var gøy men drikker meg ikke full lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i at par som har ett velfungerende sexliv og kommunikasjon har ett avklart forhold til hva som er greit og hva som ikke er. Da tror jeg heller ikke ett spørsmål om voldtekt eller ei vil dukke opp, og dersom noe er på kanten vil det sannsynligvis bli snakket om og avklart mellom dem i ettertid, og iallefall ikke være noe som får strafferettslige konsekvenser. 

Når en kvinne som lever sammen med en mann opplever sovesex som voldtekt så må hun enten slite med noe selv, enten det er traumer eller noe annet. Eller så er det så dårlig forhold at jeg har vanskelig for å forstå at hun holder sammen med han.

Jeg lurer på hvor mange par som avklarer på forhånd hva som er akseptert.    

Skrevet

Når en kvinne som lever sammen med en mann opplever sovesex som voldtekt så må hun enten slite med noe selv, enten det er traumer eller noe annet. Eller så er det så dårlig forhold at jeg har vanskelig for å forstå at hun holder sammen med han.

Jeg lurer på hvor mange par som avklarer på forhånd hva som er akseptert.    

De fleste voldtekter er relasjonsvoldtektene og disse foregår hverken i gjemte bygårder eller på gaten i nattemørket. De skjer på nachspiel og utføres av en venn, av kjæresten, ektefellen eller av tidligere partner. De utføres av mennesker som offeret likte og stolte på, ikke av ustabile kriminelle monster.

Denne typen voldtekter blir oppfattet som mindre alvorlig, mindre skadelig og mindre «ekte» enn de sjeldne og voldsomme overfallsvoldtektene, vi snakker med andre ord om verdige og uverdige ofre. Disse voldtektene blir ofte bortforklart av tiltalte og vedkommende får som regel god hjelp av resten av samfunnet med å finne formildende omstendigheter ved hendelsen. Om «hun» sov og ikke husker noe, hva er egentlig problemet? 

Skrevet

De fleste voldtekter er relasjonsvoldtektene og disse foregår hverken i gjemte bygårder eller på gaten i nattemørket. De skjer på nachspiel og utføres av en venn, av kjæresten, ektefellen eller av tidligere partner. De utføres av mennesker som offeret likte og stolte på, ikke av ustabile kriminelle monster.

Denne typen voldtekter blir oppfattet som mindre alvorlig, mindre skadelig og mindre «ekte» enn de sjeldne og voldsomme overfallsvoldtektene, vi snakker med andre ord om verdige og uverdige ofre. Disse voldtektene blir ofte bortforklart av tiltalte og vedkommende får som regel god hjelp av resten av samfunnet med å finne formildende omstendigheter ved hendelsen. Om «hun» sov og ikke husker noe, hva er egentlig problemet? 

Takk for at du deltar så aktivt i denne tråden.

Det er også slik at en del forskning tyder på at voldtektene du referer til skaper større traumer hos ofrene enn de sjeldne overfallsvoldtektene. Den typen misbruk innenfor et romantisk forhold eller vennskap varer jo også over langt lengre tid.

I henhold til selve diskusjonen, traumer eller ikke traumer, så synes jeg det bunner ned til hva NHD skriver, selv om det ikke burde antyde alvorlighetsgraden av den kriminelle handlingen.

Avsporingen: I et forhold kan sovende sex sikkert være greit, om det er noe man har kommunisert rundt. Sexuelle preferanser innebærer så mangt, noen synes jo påført smerte er tennende også. Dette må paret selv avgjøre. Men akkurat slik som om ektefeller pisker hverandre uten ønske om slikt, som er vold, så er sovende sex uten at man ønsker det voldtekt.

Madelenemie
Skrevet

I henhold til selve diskusjonen, traumer eller ikke traumer, så synes jeg det bunner ned til hva NHD skriver, selv om det ikke burde antyde alvorlighetsgraden av den kriminelle handlingen.

Hei!

Hva mener du? Jeg forstår ikke? Er du enig med det nhd skrev eller ikke?

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Hva mener du? Forstår ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt i tvil om jeg skulle svare nå for det ser ut som dere ikke vil forstå likevel.  

Men jeg tviler ikke på at det kan skje voldtekt blant venner og par.  Og tviler heller ikke på at det kan være like traumatisk. Men når mannen i et parforhold der de har et aktivt sexliv skal risikere å bli dømt for voldtekt hvis han har sex med henne mens hun sover, så begynner det å gå for langt.  Selv om hun tidligere har sagt hun ikke orket i kveld.  Det er heller ikke så uvanlig blant par at det begynner mens de begge sover og de våkner etter hvert. 

Jeg tror vi forblir uenig om dette.  Men vær klar over at jeg på ingen måte mener at mannen kan holde på som han vil.  Hvis du leser alle innleggene mine så håper jeg du ser helheten i hva jeg mener.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg forstod det som tråden handlet om traumer mer enn sovevoldtekter.

Men hvis det er om sovevoldtekter syns jeg psykiater bratlie har poeng man bør tenke over.

www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Mener-voldtekter-ma-graderes-7544293.html#.U7cLb9oayK0

Dette for å se den viktige forskjellen på overfallsvoldtekter og andre typer voldtekter.

Dette for at ikke alle skal tro en voldtekt de kanskje ikke husker er noe traume, men det er jo situasjonsrelatert.

Skrevet

Hei!

Hva mener du? Forstår ikke?

Jeg mener at om jeg blir ranet, så er det en kriminell handling som burde straffes, uavhengig av om jeg er traumatisert eller trekker på skuldrene av det hele.

Gjest Gargamel
Skrevet

75% av nachspielvoldtekter og sovevoldtekter utføres av menn som tidligere er straffedømt. Det er en myte at voldtektsmenn er "vanlige menn". Faktisk er det mer presist å si at de er ustabile kriminelle monstre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...