Gå til innhold

Traumer - opplevd vs reelt

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
Skrevet

Man graderer massedrap og ran. Hvorfor ikke gradere voldtekt?

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

25

• Madelenemie

13

• XbellaX

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener at om jeg blir ranet, så er det en kriminell handling som burde straffes, uavhengig av om jeg er traumatisert eller trekker på skuldrene av det hele.

Men hvis partneren tok penger fra lommeboken min uten å spørre fordi hun trengte pengene, og jeg ikke var hjemme, ville jeg ikke ønsket henne fengslet. Ikke en gang om vi ikke hadde gjort en avtale om at det var greit på forhånd.

Det er noe som heter "formodet samtykke" :-)

Skrevet

Men hvis partneren tok penger fra lommeboken min uten å spørre fordi hun trengte pengene, og jeg ikke var hjemme, ville jeg ikke ønsket henne fengslet. Ikke en gang om vi ikke hadde gjort en avtale om at det var greit på forhånd.

Enig. Men jeg tror jeg dekket det i det originale innlegget mitt. Noen ganger er sovende sex helt greit, andre ganger er det ikke det. Kun de to involverte kan si noe om det.

Personlig hadde jeg ikke funnet det støtende overhodet, i mitt nåværende forhold, men jeg kan forestille meg situasjoner hvor det oppfattes som voldtekt. Jeg synes to voksne mennesker må kunne kommunisere godt nok til at det ikke burde være tvil i slike situasjoner, men kanskje jeg ser for enkelt på det.

Bella Dotte
Skrevet

Ordet sovevoldtekt burde omgående fjernes - om man sover, våkner man før en voldtekt rekker å finne sted. Hvis man ikke våkner under en voldtekt, er man bevisstløs, døddrukken, dopet eller i koma, og språket burde reflektere dette. Tror en grunn til at dette fenomenet blir tatt så lett på, ligger her. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis tenåringen din hadde gjort det samme, selv om du var hjemme, og sneket seg ut? Forutsatt at dere ikke hadde en avtale om at han bare kunne forsyne seg altså.

Jeg regner med at du heller ikke ville ønsket poden fenglset, men det kunne kanskje falle deg inn å tenke at det var ett tyveri, og at det burde få konsekvenser på en eller annen måte?

Anonymous poster hash: e5b72...b85

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Men jeg tror jeg dekket det i det originale innlegget mitt. Noen ganger er sovende sex helt greit, andre ganger er det ikke det. Kun de to involverte kan si noe om det.

Personlig hadde jeg ikke funnet det støtende overhodet, i mitt nåværende forhold, men jeg kan forestille meg situasjoner hvor det oppfattes som voldtekt. Jeg synes to voksne mennesker må kunne kommunisere godt nok til at det ikke burde være tvil i slike situasjoner, men kanskje jeg ser for enkelt på det.

Støtter dette!

Gjest Gargamel
Skrevet

Du har fullstendig rett. Mange vil oppleve det positivt om kjæresten forsyner seg om natta. Noen "formoder" imidlertid feil og ødelegger både sitt eget og andres liv. Når man er full er det nok ekstra lett å bedømme feil.

Madelenemie
Skrevet

75% av nachspielvoldtekter og sovevoldtekter utføres av menn som tidligere er straffedømt. Det er en myte at voldtektsmenn er "vanlige menn". Faktisk er det mer presist å si at de er ustabile kriminelle monstre.

Hei!

Vil bare skrive at av alt jeg leser ang denne saken(egentlig andre også:-) er jeg mest enig med deg.

Man tar seg ikke til rette på andres kropp når de sover.

Men fra det er jeg nok for at man ser forskjellene på voldtekter, det betyr ikke at en sovevoldtekt er mindre alvorlig enn en overfallsvoldtekt, alltid, det er mye rundt som avgjør og bør spille inn.

Jeg så akkurat familien til den britiske turisten som utførte Oral sex på 24 menn på Mallorca, si sin mening.

De så det som et forferdelig ondskapsfult overgrep, og ikke noe mindre enn det, og det er jo det det er,

18 år og utføre Oral sex på 24 menn for en drink... det sier mye om alle de som heiet dette frem og var med på det.

Tilbake sitter en som jeg syns er sårbar, og ung, og i en uheldig situasjon,

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så akkurat familien til den britiske turisten som utførte Oral sex på 24 menn på Mallorca, si sin mening.

De så det som et forferdelig ondskapsfult overgrep, og ikke noe mindre enn det, og det er jo det det er,

18 år og utføre Oral sex på 24 menn for en drink... det sier mye om alle de som heiet dette frem og var med på det.

Overgrep og ulovlig eller ei, jeg synes omstendighetene virker uklare, men uansett, jeg lurer på om det fantes en mann i det lokalet som tenkte "dette vil jeg ikke være med på, dette er for drøyt, jeg kjenner ikke dama, jeg kjenner ikke hennes egentlige motivasjon for å gjøre dette, jeg drar"...

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor var venninnene hennes? Fantes det overhode ikke mennesker der som reagerte på dette?

Madelenemie
Skrevet

Overgrep og ulovlig eller ei, jeg synes omstendighetene virker uklare, men uansett, jeg lurer på om det fantes en mann i det lokalet som tenkte "dette vil jeg ikke være med på, dette er for drøyt, jeg kjenner ikke dama, jeg kjenner ikke hennes egentlige motivasjon for å gjøre dette, jeg drar"... Anonymous poster hash: e5b72...b85

Hei!

Jeg tror "alle" var fulle, og da nedsettes evnen til å tenke rasjonelt.

Men utover det mente jeg dette mer som et eksempel på at man har et ansvar og at det ikke automatisk utelukker skyld og overgår overgrepsproblematikk det at man er beruset.

Jeg syns en på 18 år er såpass ung at det virker til hennes fordel, er man opp i 20 årene osv... Bør man vite bedre, videre bør det spille en rolle om personen i dette tilfelle jenta er funksjonshemmet, feks blir en del autistiske jenter utnyttet seksuelt dette fordi de er mer naive og lettere ofre. Faktisk er det store mørketall, mange jenter med autisme blir utsatt for seksuelle overgrep, men ofte forstår de ikke hva det er. Men de blir lei seg når de forstår hva det er.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Men utover det mente jeg dette mer som et eksempel på at man har et ansvar og at det ikke automatisk utelukker skyld og overgår overgrepsproblematikk det at man er beruset.

Jeg syns en på 18 år er såpass ung at det virker til hennes fordel, er man opp i 20 årene osv... Bør man vite bedre, videre bør det spille en rolle om personen i dette tilfelle jenta er funksjonshemmet, feks blir en del autistiske jenter utnyttet seksuelt dette fordi de er mer naive og lettere ofre. Faktisk er det store mørketall, mange jenter med autisme blir utsatt for seksuelle overgrep, men ofte forstår de ikke hva det er. Men de blir lei seg når de forstår hva det er.

Jeg er helt enig i at denne jenta gjorde noe idiotisk dumt. Samtidig var det fryktelig mange vitner og deltagere som kunne ha tenkt "jeg vil ikke være med på å bidra til at du får muligheten til å gjøre noe så dumt". Utifra klippet som svirrer rundt var det ikke ingen tegn til sex heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Spennende tema- subjektiv eller objektivt traume.

Et objektivt traume... og folk reagerer så ulikt. 3-4 eksempler ble gitt, deriblant eksempel om å bli utsatt for sove-voldtekt.

Ja, jeg er så enig i at omgivelsene kan gjøre ting mye verre med overdramatisere. Dersom den som var utsatt for hendelsen "ikke bryr seg", så trenger ikke andre presse den til å bry seg.

Jeg våknet av at en "kompis" drev på med meg. Vi hadde aldri vært kjærester eller hatt sex, og jeg hadde fortalt han at for meg var sex noe som hørte til seriøse forhold. Likevel- han benyttet seg av sjansen da jeg en gang ble for full...Jeg brøt det vennskapet. Utover det gjorde jeg lite med saken. Tenkte lite på det, men de ganger jeg tenkte på det så følte jeg det var min skyld (siden jeg var for full og ikke i stand til å gjøre motstand). Uansett- ingen problemer med det der i ettertid.

Kan våkne av at min mann "forsyner seg". Det er noe annet. Vi kjenner hverandre og jeg har ikke noe i mot det. Noen ganger stopper jeg han fordi jeg vil sove, andre ganger blir jeg med på leken. 

Anonymous poster hash: f76e5...9f8

Anonymous poster hash: f76e5...9f8
Gjest Gargamel
Skrevet

Hei!

Vil bare skrive at av alt jeg leser ang denne saken(egentlig andre også:-) er jeg mest enig med deg.

Man tar seg ikke til rette på andres kropp når de sover.

Men fra det er jeg nok for at man ser forskjellene på voldtekter, det betyr ikke at en sovevoldtekt er mindre alvorlig enn en overfallsvoldtekt, alltid, det er mye rundt som avgjør og bør spille inn.

Tusen takk! Jeg elsker å få skryt :-D

Jeg synes de 24 mennene oppførte seg veldig umoralsk, men ikke kriminelt. Hvorfor skal man kreve at en full mann har bedre dømmekraft enn en full dame? Hun gjorde det nok egentlig ikke for en drink, men for å få sine "15 minutes of fame".

Her er forresten et eksempel på norsk rettspraksis:

http://www.op.no/nyheter/article7453834.ece

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at denne jenta gjorde noe idiotisk dumt. Samtidig var det fryktelig mange vitner og deltagere som kunne ha tenkt "jeg vil ikke være med på å bidra til at du får muligheten til å gjøre noe så dumt". Utifra klippet som svirrer rundt var det ikke ingen tegn til sex heller. 

Utifra klippet som svirrer rundt var det ingen tegn til sikker sex heller. 

Madelenemie
Skrevet

Jeg synes de 24 mennene oppførte seg veldig umoralsk, men ikke kriminelt. Hvorfor skal man kreve at en full mann har bedre dømmekraft enn en full dame? Hun gjorde det nok egentlig ikke for en drink, men for å få sine "15 minutes of fame".

Hei!

Og hmm.

Pleier ikke like mennesker som liker skryt jeg:-(

Men du er vel et kjekt unntak:-)

Merkelig er det, og kanskje er du en sånn rev jeg ville halshugd i RL eller blitt forelsket i:-)?

Hvem vet... Der jeg opplever uærlighet og overfladiskhet. Der er et forhold, vennskap dødt, jeg ser ikke videre i den retning. Jeg mer enn misliker uærlighet , falskhet og egen opphøydhet. Når jeg finner det er vedkommende død for meg.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Og hmm.

Merkelig er det, og kanskje er du en sånn rev jeg ville halshugd i RL eller blitt forelsket i:-)?

Hvem vet... Der jeg opplever uærlighet og overfladiskhet. Der er et forhold, vennskap dødt, jeg ser ikke videre i den retning. Jeg mer enn misliker uærlighet , falskhet og egen opphøydhet. Når jeg finner det er vedkommende død for meg.

Gjest Gargamel
Skrevet

Hei!

Og hmm.

Jeg er nok mest opptatt av å leve opp til de kravene jeg stiller til meg selv, men jeg setter pris på å få anerkjennelse av andre en gang i blant så lenge den virker ekte. Gjør ikke du?

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det var NHDs poeng. Hvis en jente har blitt voldtatt og ikke tar det så ille, så trenger ikke vi andre å overdramatisere det og overbevise henne at hun må bli lei seg og traumatisert.

Madelenemie
Skrevet

Jeg er nok mest opptatt av å leve opp til de kravene jeg stiller til meg selv, men jeg setter pris på å få anerkjennelse av andre en gang i blant så lenge den virker ekte. Gjør ikke du?

Hei!

Jo :-) absolutt!

Men siden du har en rev/ ulv som avatar og likte skryt fikk jeg plutselig en tanke om at du var en selvgod skrytmaker, de tåler jeg ikke.

Men det er jo noe annet enn å like å få skryt for noe konkret:-)

Så beklager:-D

Jeg er på treningscamp som alenemor med en hær av barn, ( ikke bare egne) alene om alt!! Jeg hadde tenkt å organisere det slik at det ble arbeidsfordeling, men når det blir så mange spørsmål om gassovn, og hvor finner jeg hva, så er det lettere å gjøre alt selv! Derfor har jeg lite fritid til å tenke, og alt blir litt sånn i hast rundt meg.

I går satte jeg meg rett og slett bare ned, et par timer, tenkte, de kan ha en dag uten kake, for jeg hadde kjøpt smågodt :-) men ellers varter jeg dem opp med ulike kaker hver dag og hyggelige middager.

De blir så glade, og jeg blir glad av å se deres glede, og ingen hjemlengsel hos noen, da føler jeg at jeg har fått til å lage en hyggelig sommeruke for mange.:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...