AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Først denne, og så denne. Anonymous poster hash: 18354...45a 0 Siter
Kayia Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 (endret) Først denne, og så denne. Jeg har sett hva NHD svarer i disse trådene, men har ikke finlest dem. Med det sagt: Jeg syns NHD gir et helt streit førstesvar til ts i den første tråden jeg. Det er unormalt (= uvanlig, dvs utenfor normalfordelingen) å ikke ønske å ha sex med kjæresten sin når man er i et forhold. Svært ofte vil så ulike behov som ts skisserer derfor gjøre det vanskelig å få forholdet til å fungere, NHD er ikke noe kontroversiell her. Jeg syns imidlertid NHD konkluderer for kjapt når han sier at det ikke er noe å gjøre med dette. Han kjenner ikke årsaken til at ts har det sånn, bare at det ér sånn, og siden han ikke vet om hun (eller de) alltid har hatt det sånn blir svaret litt for lettvindt. Om hun engang har opplevd tenning er det godt mulig en sexolog kan hjelpe henne, og det syns jeg en psykiater bør opplyse om. Den andre tråden er mer komplisert, og der kommer det fram at NHD ikke bare (som meg) ser på sex som normalt i et forhold, men tenker (ikke som meg) at man har rett på sex. Det er nok derfor han snakker om "utsatt for sex" i denne tråden. Om dette stemmer kan jeg bare her og nå slå fast at jeg ikke deler NHDs syn på at man har rett til sex innenfor eller utenfor (som i denne tråden) forhold, og der har heller ikke NHD støtte i lovverket. I tilfeller der hans mening er på kant med lovverket syns jeg ikke han bør svare som fagperson, men som privatperson. Endret 8. juli 2014 av Kayia 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. juli 2014 Forfatter Skrevet 8. juli 2014 Jeg har aldri hevdet og vil aldri komme til å hevde at noen har "rett på sex". 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. juli 2014 Forfatter Skrevet 8. juli 2014 Kayia, det er jo nettopp dette han i innlegg etter innlegg sier at han IKKE gjør... Det han sier er at samleie uten samtykke er helt normalt og greit, man trenger slett ikke samtykke, og at lovverket er tullete. Dersom man kjører på med sex etter at kjæresten har sagt nei, er det helt greit, for man han jo sexbehov... Uansett, jeg er enig med deg. Anonymous poster hash: 18354...45a Dette har jeg aldri sagt. Det er din fortolkning, og det sier mest om deg. 0 Siter
Kayia Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Jeg har aldri hevdet og vil aldri komme til å hevde at noen har "rett på sex". Det er godt å høre, men da skjønner jeg ikke helt relevansen i "hente penger i lommeboken"-analogien. Om det er en privat avtale mellom ett par at man bare kan forsyne seg når man har lyst/ behov er jo dét irrelevant for et par som aldri har gjort en avtale eller avtalt at dette ikke er ok? Da vil det å ta penger være tyveri (= lovstridig), akkurat som sovevoldtekt vil være ulovlig om paret ikke har en avtale om at dette er ok. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Dette har jeg aldri sagt. Det er din fortolkning, og det sier mest om deg. Jeg er lettet over å høre at jeg tar feil Anonymous poster hash: 18354...45a 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. juli 2014 Forfatter Skrevet 8. juli 2014 @kayia: For normale par som har et normalt og vanlig sexliv til glede for begge, og som har som hovedfokus å ønske partneren vel, vil et sovenummer bare bli oppfattet som ok eller til og med bra selv om det ikke var avtalt/gitt samtykke på forhånd :-) og når det blir oppfattet slik, selv om det ikke er gitt samtykke på forhånd, er det IKKE voldtekt. 0 Siter
Kayia Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 @kayia: For normale par som har et normalt og vanlig sexliv til glede for begge, og som har som hovedfokus å ønske partneren vel, vil et sovenummer bare bli oppfattet som ok eller til og med bra selv om det ikke var avtalt/gitt samtykke på forhånd :-) og når det blir oppfattet slik, selv om det ikke er gitt samtykke på forhånd, er det IKKE voldtekt. Nei gi deg da:) Par som har et godt sexliv kan fint gjøre avtaler der både ja og nei til sovesex er like normalt og streit. Det sier seg selv at begge må like sovesex om dette skal gjøre begge vél, enkel logikk det. Om hun foretrekker å bli vekket fatter iallefall ikke jeg at han skal kunne tenke at han gjør henne vel om han kjører på mens hun sover. Jeg syns derfor ikke han kan ta seg til rette om hun sier nei. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. juli 2014 Forfatter Skrevet 8. juli 2014 Selvsagt skal han ikke ta seg til rette hvis han har det minste mistanke om at hun ikke ønsker det. Etter første gang får de sikkert avklart om det er ok eller ikke. Min på stand er bare at dersom det skulle skje første gang, den ene eller andre veien, og de ikke har kommet på å avtale noe om dette på forhånd, vil normale, velfungerende par ikke lage noe baluba av dette. 0 Siter
Kayia Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Selvsagt skal han ikke ta seg til rette hvis han har det minste mistanke om at hun ikke ønsker det. Etter første gang får de sikkert avklart om det er ok eller ikke. Min på stand er bare at dersom det skulle skje første gang, den ene eller andre veien, og de ikke har kommet på å avtale noe om dette på forhånd, vil normale, velfungerende par ikke lage noe baluba av dette. Mitt ståsted er at han bare skal la være å prøve uten å vite. Er man våken kan man snakke om nye ekspriment underveis, av og til får man ja og av og til nei, men sover man kan den enes lyst & optimisme fort bli lovstridig. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. juli 2014 Forfatter Skrevet 8. juli 2014 Enig med deg, men skulle det skje, er det ikke noe å bråke med. 0 Siter
ISW Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Jeg synes dette bør avtales på forhånd. Jeg ville ikke under noen omstendighet hatt sex med min samboer mens hun sov. En del av vitsen med å ha sex for min del er jo at det skal glede partneren også. Hvis så ikke skjer, kan man like gjerne onanere. 0 Siter
Kayia Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 (endret) men skulle det skje, er det ikke noe å bråke med. Det er irrelevant om du og jeg mener at det ikke er noe å bråke om, dersom en tredje mener at det er det. Vi er imidlertid enige om at ingen har rett til å dirigere en som erfarer noe hvordan vedkommende skal reagere. Det er ikke gitt at et lovbrudd påfører en person et traume. Med det sagt: Jeg tenker at enhver som begir seg ut på sovesex bør være klar over at langtfra alle føler som deg her. Jeg har en sønn og kommer ikke til å referere til dine meningsfeller om sovesex kommer opp som tema, selv om jeg selv ikke ville dratt min mann til retten i et sånt tilfelle. Derimot kommer jeg til å råde han til alltid å ha samtykke, og fortelle at sovesex uten samtykke er ulovlig. Tenker faktisk det samme når det kommer til analsex også - man skal vite at den andre samtykker innen man gjennomfører. Endret 8. juli 2014 av Kayia 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Dette har jeg aldri sagt. Det er din fortolkning, og det sier mest om deg. Sidespor, men kan du utdype hva det sier om meg? Jeg fortolket, oppsummerte og ønsket med det å få en bekreftelse eller avkreftelse. Har aldri vært noe god på sånt, og jeg er litt dum, men jeg aner en mulighet til å lære. Anonymous poster hash: 18354...45a 0 Siter
XbellaX Skrevet 9. juli 2014 Skrevet 9. juli 2014 Det er irrelevant om du og jeg mener at det ikke er noe å bråke om, dersom en tredje mener at det er det. Vi er imidlertid enige om at ingen har rett til å dirigere en som erfarer noe hvordan vedkommende skal reagere. Det er ikke gitt at et lovbrudd påfører en person et traume. Med det sagt: Jeg tenker at enhver som begir seg ut på sovesex bør være klar over at langtfra alle føler som deg her. Jeg har en sønn og kommer ikke til å referere til dine meningsfeller om sovesex kommer opp som tema, selv om jeg selv ikke ville dratt min mann til retten i et sånt tilfelle. Derimot kommer jeg til å råde han til alltid å ha samtykke, og fortelle at sovesex uten samtykke er ulovlig. Tenker faktisk det samme når det kommer til analsex også - man skal vite at den andre samtykker innen man gjennomfører. Du sier det jeg prøvde å si, men på en fryktelig mye bedre måte. Takk. 0 Siter
XbellaX Skrevet 9. juli 2014 Skrevet 9. juli 2014 Sidespor, men kan du utdype hva det sier om meg? Jeg fortolket, oppsummerte og ønsket med det å få en bekreftelse eller avkreftelse. Har aldri vært noe god på sånt, og jeg er litt dum, men jeg aner en mulighet til å lære. Anonymous poster hash: 18354...45a (Et nytt sidespor: "Jeg fortolket, oppsummerte og ønsket med det å få en bekreftelse eller avkreftelse. Har aldri vært noe god på sånt, og jeg er litt dum, men jeg aner en mulighet til å lære". Aldri presenter deg som dum. Grav frem litt selvtillit og har du den ikke så lat som.) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 Skrevet 9. juli 2014 (Et nytt sidespor: "Jeg fortolket, oppsummerte og ønsket med det å få en bekreftelse eller avkreftelse. Har aldri vært noe god på sånt, og jeg er litt dum, men jeg aner en mulighet til å lære". Aldri presenter deg som dum. Grav frem litt selvtillit og har du den ikke så lat som.) Takk. Jeg vurderte litt om jeg skulle trykke send, men syntes det var litt trygt å bruke det som unnskyldning og skjold for det som eventuelt kommer av svar. Hmm.Anonymous poster hash: 18354...45a 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Skrevet 9. juli 2014 Det er irrelevant om du og jeg mener at det ikke er noe å bråke om, dersom en tredje mener at det er det. Vi er imidlertid enige om at ingen har rett til å dirigere en som erfarer noe hvordan vedkommende skal reagere. Det er ikke gitt at et lovbrudd påfører en person et traume. Med det sagt: Jeg tenker at enhver som begir seg ut på sovesex bør være klar over at langtfra alle føler som deg her. Jeg har en sønn og kommer ikke til å referere til dine meningsfeller om sovesex kommer opp som tema, selv om jeg selv ikke ville dratt min mann til retten i et sånt tilfelle. Derimot kommer jeg til å råde han til alltid å ha samtykke, og fortelle at sovesex uten samtykke er ulovlig. Tenker faktisk det samme når det kommer til analsex også - man skal vite at den andre samtykker innen man gjennomfører. Da er vi enige :-) 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 9. juli 2014 Skrevet 9. juli 2014 Hvordan er det mulig å sove når en har sex ? Det er det jeg lurer på når jeg leser tråden. Selv om jeg har godt sovehjerte og sover tungt, våkner jeg da alltid . Jeg tenker at jeg måtte ha vært dopa på noe annet en alkohol om jeg ikke skulle ha merket noe. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 9. juli 2014 Skrevet 9. juli 2014 Nei gi deg da:) Par som har et godt sexliv kan fint gjøre avtaler der både ja og nei til sovesex er like normalt og streit. Det sier seg selv at begge må like sovesex om dette skal gjøre begge vél, enkel logikk det. Om hun foretrekker å bli vekket fatter iallefall ikke jeg at han skal kunne tenke at han gjør henne vel om han kjører på mens hun sover. Jeg syns derfor ikke han kan ta seg til rette om hun sier nei. Kjører på mens hun sover ? Det er det jeg ikke greier å begripe at er mulig ? Håper ikke kjæresten kommer dit hen at han føler han må spørre meg for hver gang. Tar bort litt av spenningen, synes jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.