Gå til innhold

Traumer - subjektiv opplevelse vs faktisk hendelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det mulig å sove når en har sex ? Det er det jeg lurer på når jeg leser tråden. Selv om jeg har godt sovehjerte og sover tungt, våkner jeg da alltid . Jeg tenker at jeg måtte ha vært dopa på noe annet en alkohol om jeg ikke skulle ha merket noe.

Jeg var ung og uerfaren med alkohol, og var sammen med en kompis jeg stolte på. Vi skulle dele noe alkoholholdig drikke før vi skulle ut med venner.  Den kvelden gikk det galt- dvs jeg fikk altfor mye alkohol og husker ingenting før jeg våknet av at han holdt på med meg. Dvs han hadde kledd av meg nedentil ... Jeg følte meg elendig. jeg hadde jo stolt på han. Han visste mitt syn på sex (at det hører forhold til), og vi var ikke i forhold med hverandre. Likevel tok han seg til rette da jeg var neddopet av alkohol. Jeg avsluttet det vennskapet tvert. Jeg følte skam og skyld (skyld for å ha blitt så full at jeg ikke merket at hva han gjorde før han var inne i meg og holdt på).  

Det som skjedde var et overgrep. Han er ikke noe til Mann. Jeg ble etter hendelsen forsiktig med alkohol i nærvær av andre såfremt ikke min ektemann er i nærheten. Det tok 15-20 år før jeg tok opp tema her på DOL (kun snakket med min mann om dette i RL). Det som fikk meg til å tenke på saken igjen, var at mediene hadde tatt opp tema og satt begrepet voldtekt på slike hendelser. Det var egentlig en lettelse- for da innså jeg at det ikke var JEG som skulle føle skam og skyld. Uansett, jeg vil ikke si jeg er traumatisk på noen måte.

Jeg er gift med en Mann. Vi har det bra i lag og stoler på hverandre, og kjenner hverandre meget godt. Det hender rett som det er at han "tar seg til rette" når jeg sover, særlig etter vi har nytt noen glass vin før vi legger oss. Jeg våkner da av at han har sex med meg. I mange tilfeller blir jeg tent og blir med på leken. Men er jeg for trøtt, så sier jeg det- og så legger vi oss til å sove. Han er en Mann. Sove-sexen er frivillig. Hadde jeg vært imot det, hadde han aldri gjort det.  

Anonymous poster hash: 63222...0ab

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

16

• Kayia

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• Nicklusheletida

5

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg var ung og uerfaren med alkohol, og var sammen med en kompis jeg stolte på. Vi skulle dele noe alkoholholdig drikke før vi skulle ut med venner.  Den kvelden gikk det galt- dvs jeg fikk altfor mye alkohol og husker ingenting før jeg våknet av at han holdt på med meg. Dvs han hadde kledd av meg nedentil ... Jeg følte meg elendig. jeg hadde jo stolt på han. Han visste mitt syn på sex (at det hører forhold til), og vi var ikke i forhold med hverandre. Likevel tok han seg til rette da jeg var neddopet av alkohol. Jeg avsluttet det vennskapet tvert. Jeg følte skam og skyld (skyld for å ha blitt så full at jeg ikke merket at hva han gjorde før han var inne i meg og holdt på).  

Det som skjedde var et overgrep. Han er ikke noe til Mann. Jeg ble etter hendelsen forsiktig med alkohol i nærvær av andre såfremt ikke min ektemann er i nærheten. Det tok 15-20 år før jeg tok opp tema her på DOL (kun snakket med min mann om dette i RL). Det som fikk meg til å tenke på saken igjen, var at mediene hadde tatt opp tema og satt begrepet voldtekt på slike hendelser. Det var egentlig en lettelse- for da innså jeg at det ikke var JEG som skulle føle skam og skyld. Uansett, jeg vil ikke si jeg er traumatisk på noen måte.

Jeg er gift med en Mann. Vi har det bra i lag og stoler på hverandre, og kjenner hverandre meget godt. Det hender rett som det er at han "tar seg til rette" når jeg sover, særlig etter vi har nytt noen glass vin før vi legger oss. Jeg våkner da av at han har sex med meg. I mange tilfeller blir jeg tent og blir med på leken. Men er jeg for trøtt, så sier jeg det- og så legger vi oss til å sove. Han er en Mann. Sove-sexen er frivillig. Hadde jeg vært imot det, hadde han aldri gjort det.  

Det du beskriver er voldtekt. Jeg har ikke opplevd det samme, men opplevd å våkne av noe som ikke burde skje. Jeg var ung og nygift, var på fest med venninner , hadde drukket for mye og sovnet på sofaen hos en venninne. Våknet av en fremmed mann som fingret. Husker at jeg sa nei gjentatte ganger og til slutt gikk han ut av rommet og jeg sovnet som en stein etter dette. Var uvel dagen etterpå. Like mye av alkoholen. Jeg har aldri følt direkte skyld. Viste godt at det ikke var min skyld. I den grad jeg følte skam, var det mest pga at jeg ble så full.  

Men tråden handler jo om noe annet. Det handler om forhold. Som regel vil en jo merke det før en kommer så langt at den stikkes inn. Dessuten har vel de fleste menn opplevd at et nei fort kan bli til et ja hvis han fortsetter.

Hvis en ikke ønsker dette i et forhold, bør en jo si klart i fra på forhånd at en ikke ønsker under noe omstendighet å bli vekket av at kjæresten prøver seg. Menn er ikke synske.

Skrevet

Kjører på mens hun sover ? Det er det jeg ikke greier å begripe at er mulig ? Håper ikke kjæresten kommer dit hen at han føler han må spørre meg for hver gang. Tar bort litt av spenningen, synes jeg.

Jeg tror vi skal skille mellom voksne damer som oss, i faste forhold og med fine, stabile menn som vi liker å ha sex med - og feks en ung full jente eller en kvinne - ung eller gammel - med hendelser som gjør at hun alltid har behov for å vite at hun er trygg. Man skal kunne bikke på en sofa med en arm omkring seg uten å risikere at noen bak deg "tolket" bevegelsene dine dithen at du liker å bli befølt foreksempel, og ikke skjelden skjer overgrep etter høyt alkoholinntak både av han og henne.

Av den grunn er det et kjempeviktig prinsipp at man skal vite at den andre samtykker innen man gjennomfører.

I forhold til deg og kjæresten - dette virker avklart mellom dere, så han skjønner nok at han ikke trenger å spørre hver gang... :P

AnonymBruker
Skrevet

Riktig- menn er ikke synske. 

Man må snakke med hverandre i forhold. Da får man vite hverandres syn på den slags. :) 

Skrevet

Men tråden handler jo om noe annet. Det handler om forhold. Som regel vil en jo merke det før en kommer så langt at den stikkes inn. Dessuten har vel de fleste menn opplevd at et nei fort kan bli til et ja hvis han fortsetter.

Tråden handler egentlig om hvorvidt det er gitt at man blir tramatisert etter en slik hendelse. NHD startet tråden fordi han ønsket å presisere at en slik opplevelse er subjektiv og individuell, og at alle har rett på å beholde sin subjektive opplevelse, også når man føler at det ikke var noe å lage baluba av. Det er jeg enig med han i.

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg tror vi skal skille mellom voksne damer som oss, i faste forhold og med fine, stabile menn som vi liker å ha sex med - og feks en ung full jente eller en kvinne - ung eller gammel - med hendelser som gjør at hun alltid har behov for å vite at hun er trygg. Man skal kunne bikke på en sofa med en arm omkring seg uten å risikere at noen bak deg "tolket" bevegelsene dine dithen at du liker å bli befølt foreksempel, og ikke skjelden skjer overgrep etter høyt alkoholinntak både av han og henne.

Av den grunn er det et kjempeviktig prinsipp at man skal vite at den andre samtykker innen man gjennomfører.

I forhold til deg og kjæresten - dette virker avklart mellom dere, så han skjønner nok at han ikke trenger å spørre hver gang... :P

Hvis det var meg du siktet til her, så må jeg bare informere om at jeg ikke bikket i sofaen med en arm i rundt meg. Hvis jeg hadde gjort det, kunne jeg forstått at han begynte å fingre. Nei, jeg var alene på stua da jeg la meg. Det var et slags kollektiv dette. Jeg har vel valgt å se på hendelsen mer som en klønete måte å forsøke å sjekke opp ei dame på. Han var ung han også og ville nok ikke forgripe seg på meg. Skjønte vel bare ikke at dette ikke var måten å gå frem overfor ei dame på.

Når det gjelder kjærestepar, så tenker jeg bare at det er mange par som ikke burde vært sammen.

Skrevet (endret)

Hvis det var meg du siktet til her, så må jeg bare informere om at jeg ikke bikket i sofaen med en arm i rundt meg. 

Nei det var ikke det, jeg skrev det fordi dette er den vanligste foranledningen for seksualforbrytelser i Norge i dag. De aller fleste kjenner overgriper fra før, og man har "bare bikket i senga". Mitt poeng er at det skal man kunne gjøre uten å våkne til sex man ikke har ønsket.

Endret av Kayia
Nicklusheletida
Skrevet

Nei det var ikke det, jeg skrev det fordi dette er den vanligste foranledningen for seksualforbrytelser i Norge i dag. De aller fleste kjenner overgriper fra før, og man har "bare bikket i senga". Mitt poeng er at det skal man kunne gjøre uten å våkne til sex man ikke har ønsket.

Ok, jeg er selvsagt enig i det :-)

AnonymBruker
Skrevet

Nei gi deg da:) Par som har et godt sexliv kan fint gjøre avtaler der både ja og nei til sovesex er like normalt og streit. Det sier seg selv at begge må like sovesex om dette skal gjøre begge vél, enkel logikk det. Om hun foretrekker å bli vekket fatter iallefall ikke jeg at han skal kunne tenke at han gjør henne vel om han kjører på mens hun sover. Jeg syns derfor ikke han kan ta seg til rette om hun sier nei.

For meg ville det vært kunstig og unormalt å gjøre slike avtaler.  I beste fall ville jeg våknet opp og synes det var deilig, og i verste fall ville jeg våknet opp blitt litt irritert for å ha blitt vekket mens jeg sov.  Det var det.  Hadde jeg ikke våknet i hele tatt så hadde det ikke gjort meg noen ting.  

Jeg har vært veldig overasket når jeg har lest disse trådene.  Og jeg har reagert på at når jeg og andre har uttalt oss om at vi ikke kan se det som voldtekt så tolker enkelte som om vi synes det er ok at de tar seg til rette.  Men jeg har ennå ikke lest et eneste innlegg der noen skriver det.

Jeg synes dette minner veldig mye om mobbeaksjonene som stod på.  Alt ble til slutt kalt mobbing.  Hvis jeg er i et arbeidsmiljø der vi har en litt fleipete tone.  Noe som egentlig alltid har gitt en positiv stemning blant arbeiderne.  Hvis jeg da av en eller annen grunn begynner å bli mer nærtagende.  Får det for meg at det de fleiper med meg om er ment alvorlig.  Dette utvikler seg og jeg blir deprimert.  Ville jeg likevel ikke kalt det mobbing, selv om jeg ble syk av det.  Mest sannsynlig ville kollegaene mine sluttet å fleipe med meg hvis de fikk vite at jeg tok meg så nær av det.  Grunnen til fleipingen var å få en lett stemning og ikke for å såre meg.  Det ville vært merkelig hvis vi måtte gjøre avtaler om at det var greit å fleipe med hverandre. Jeg ville likevel hatt det like vondt som deprimert enten det ble kalt mobbing eller ei.  Men jeg kan ikke kalle kollegaene mine for mobbere likevel.

Jeg forstår at dere har loven på deres side, men jeg kan ikke kalle alle de som har sovesex for voldtektsforbrytere. Men at det kan være det enkelte eller kanskje mange ganger er jeg enig i. 

Anonymous poster hash: 6c28e...e4a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du tok opp igjen tråden Kayia! :)

Anonymous poster hash: 18354...45a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...