Gjest Anonym bruker Skrevet 7. juli 2014 Skrevet 7. juli 2014 Hei Jeg har lenge vært veldig deprimert. I det siste har jeg blitt mye verre. De tunge periodene blir lengre og vanskelige å takle i forhold til før. Har vært hos fastlege som ga meg Cipralex, men jeg syns ikke de hjalp. Ble heller verre. I tillegg sov jeg veldig tungt på dem, noe som førte til at jeg forsov meg. Da ba han meg om å slutte på dem og henviste meg til psykolog. Har ventet i over et år nå på time der. Depresjonen som før var plagsom til tider begynner nå å ta over livet mitt. Nå styrer den meg nesten. Før kunne jeg være opptatt med hobbier, men nå vil jeg ikke det heller. Jeg vil egentlig ingenting. Uansett hva som skjer av positive ting i livet mitt om dagen så ser jeg ikke annet enn mørket. Nå er det snart ferie noe jeg normalt ville gledet meg til, men ikke nå. For meg blir det bare å ta med meg tungsinnet mitt et annet sted. Hadde det vært opp til meg ville jeg vært alene i stua og sett på tv. Slippe å prate med noen eller forholde meg til noe. Ser jeg på tv er hjernen opptatt den stunden ihvertfall. Folk rundt meg merker ikke så mye til det. Jeg er flink til å skjule det på jobb og for venner. Mannen min merker det, men kun når jeg har utbrudd av sinne. De går jo over. Jeg går hele dagen å gleder meg til jeg skal legge meg. Skjønner ikke hvorfor fordi jeg blir bare blir liggende å tenke. Selv om jeg er så trøtt at jeg ikke klarer å holde øynene oppe kommer de vonde tankene. De vonde tankene kan variere. Det kan være ting som har skjedd. Ting som irriterer. Eller det kan være ting som KAN skje. Jeg klarer å snu en positiv ting over til sorg, irritasjon og bare vondt. Jeg har ikke energi overhodet. Orker ingenting. Alt er et ork. Jeg kan utsette den minste ting fordi jeg heller vil ligge på sofaen og ha det vondt. Virker det som ihvertfall... Spørsmålet mitt er. Hva gjør jeg nå? Det ser ut som jeg blir stående på venteliste hos psykologen en stund. Hva kan jeg gjøre selv? Jeg orker ikke å ha det slik stort lenger. "Artemis" kvinne, 40 år. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2014 Skrevet 7. juli 2014 Du er grovt feilbehandlet. Det som mest forutsier et liv i depresjon, er antallet dager en har vært deprimert til nå. Depresjon skal behandles raskt og aggressivt. Med ditt utgangspunkt har jeg ingen tro på at psykoterapi alene kan hjelpe deg. Du må snarest finne en lege som kan medisinere deg korrekt. Det kan bety kombinasjoner av antidepressiva, og det kan bety at du må finne deg i utprøving både på doser og typer medikament. 0 Siter
capricorn Skrevet 7. juli 2014 Skrevet 7. juli 2014 Tusen takk for svar Hvordan finner man egentlig ny lege da? Fastlegeordningen fungerer jo ikke slik. De mest populære legene er opptatt og de andre vet jeg ikke noe om. Er det virkelig forsvarlig med så lange ventelister? Legen min vet ikke hvor ille det egentlig er. Skal innrømme at jeg ikke har vært 100% ærlig med han. Han henviste meg fordi han mente jeg trenger noen å prate med. Etter jeg ble satt på venteliste har jeg blitt mye, mye verre. Dette vet han ikke. Trådstarter. Registrerte meg 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2014 Skrevet 7. juli 2014 Du må gå til legen igjen. Uten å være 100% ærlig, kan du ikke få korrekt behandling. Leger (de fleste) kan ikke lese tanker, men må forholde seg til det du forteller dem. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.