Gå til innhold

NHD: Arytmier som bivirkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei NHD,

Håper du kan gjøre meg litt klokere på dette spørsmålet,

da jeg skulle hente ut cipralex og surmontil samtidig på apoteket, noe jeg aldri har gjort før, henta dem samtidig, så kom det opp på skjermen til apoteket at bivirkninger er alvorlige arytmier. Er dettte noe jeg bør bekymre meg for når jeg er 33 år og ikke har hjertesykdom? Bruker surmontil 50- 75 mg.

Tusen takk for svar.

Skrevet

Tenkte bare å kommentere litt:

Jeg tror ikke dette er noe å bekymre seg for. Begge disse preparatene har en liten virkning på for raskt hjertet "lader seg opp" mellom hvert hjerteslag. Noen få mennesker (ca 1 av 4000) har en medfødt feil som gjør at hjertet lader seg opp for langsomt, som kan disponere for alvorlige arytmier.

Dette har ingenting med "vanlig" hjertebank å gjøre.

Hvis du er veldig bekymret for dette kan du bare ta et EKG hos fastlegen. En annen god strategi hvis du ikke har mye "plutselig død" i familien er å stole på legen som skriver det ut og glemme det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan sette det på 1723. plass på listen over ting du bør bekymre deg for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...