AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Jeg har vært avhengig av spill en periode på et par år hvor det til slutt tok helt av. Jeg lånte penger, fikk forskudd og var helt desperat fordi jeg hadde spilt opp lønna mi gang på gang. Jeg kan ikke skjønne at jeg har latt det gå så langt, og til og med lyve for å låne penger til mat. Jeg har kommet meg ut av det nå, men skammen sitter igjen. Hvordan kunne jeg la det gå så langt og lyge og nesten kjøre meg helt ned i grøfta og trygle og be og låne penger av folk jeg ikke kjente. Skammen sitter i. Jeg er ikke slem og har masse samvittighet, men den ble bare helt borte og skammen desto verre... Jeg tror ikke det er mange som hadde trodd dette om meg. Kan jeg fortsette livet og være glad i meg selv og glemme det som har vært? Vil så gjerne bli kvitte skammen og uverdighetsfølelse fordi jeg har spilt. Anonymous poster hash: c9e56...e1e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Det er så synd at du bruker av din tid og energi til å skamme deg nå når du egentlig burde være kjempestolt av at du har kommet deg ut av dette. Hvilken bragd! De aller fleste av oss gjør ting en eller flere ganger i livet som vi ikke er særlig stolte av, men ingen av oss er tjent med å dvele ved det. Allikevel gjør vi det. Og det er greit en tid - dvele litt ved, tenke igjennom, ta lærdom av. Men SÅ gå videre fra uten at dette skal være med på reisen. DU skal virkelig være glad i deg selv og du skal være stolt av hvordan du har håndtert dette og klart noe mange ikke klarer - å bryte med avhengighet. Klapp på skuldra fra meg! Anonymous poster hash: 69737...0c9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Det er så synd at du bruker av din tid og energi til å skamme deg nå når du egentlig burde være kjempestolt av at du har kommet deg ut av dette. Hvilken bragd! De aller fleste av oss gjør ting en eller flere ganger i livet som vi ikke er særlig stolte av, men ingen av oss er tjent med å dvele ved det. Allikevel gjør vi det. Og det er greit en tid - dvele litt ved, tenke igjennom, ta lærdom av. Men SÅ gå videre fra uten at dette skal være med på reisen. DU skal virkelig være glad i deg selv og du skal være stolt av hvordan du har håndtert dette og klart noe mange ikke klarer - å bryte med avhengighet. Klapp på skuldra fra meg! Anonymous poster hash: 69737...0c9 Tusen, tusen takk! Det er så rart, for de som står fram med avhengighet, enten det er piller eller alkohol får jeg stor respekt for, men kunne aldri tenke meg å si det til noen selv. Synes spilling nesten er mer tabu enn alkohol....iallfall når man er kvinne. Dessuten er vel ikke dette noe jeg trenger å forteller evt. framtidig partner om heller? Fortid er fortid og la det ligge der. Det er nesten vondt å tenke på hvor langt jeg lot det gå. Men måtte vel ned i dumpa før jeg klarte å ta meg sammen. Tusen takk for varme ord! Anonymous poster hash: c9e56...e1e 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 (endret) Sålenge du ikke skylder noen penger har du ikke noe å skamme deg over uansett, hva du bruker dine egne penger på er din egen sak og ikke noe andre har noe med å gjøre Skal du fortelle fremtidige partnere om at du en gang hadde et problem du kom deg gjennom, tja er jo ikke nødvendig men trolig ikke noe de vil synes er en dårlig egenskap uansett edit: jaja lyve er ikke bra, men sålenge du var i en desperat situasjon, og har gjort opp for deg i ettertid er alt okei Endret 8. juli 2014 av DexterMorgan 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Tusen, tusen takk! Det er så rart, for de som står fram med avhengighet, enten det er piller eller alkohol får jeg stor respekt for, men kunne aldri tenke meg å si det til noen selv. Synes spilling nesten er mer tabu enn alkohol....iallfall når man er kvinne. Dessuten er vel ikke dette noe jeg trenger å forteller evt. framtidig partner om heller? Fortid er fortid og la det ligge der. Det er nesten vondt å tenke på hvor langt jeg lot det gå. Men måtte vel ned i dumpa før jeg klarte å ta meg sammen. Tusen takk for varme ord! Anonymous poster hash: c9e56...e1e Vet du, det er ikke vanskelig å gi deg varme ord. Spilleavhengighet er like alvorlig som annen avhengighet og at du har klart å mobilisere krefter til å bryte med dette er i mine øyne en bragd. Jeg "mistet" min far til spilleavhengighet. Jeg vet hva dette gjør med gode mennesker. Jeg vet hvor vanskelig dette er og jeg har på nært hold altså opplevd hvordan dette går for dem som ikke klarer det du nå har klart. Dette er ikke noe du behøver å dele med noen om du ikke ønsker. Og skulle du dele det med noen, så ikke del med tanken om svakhet, men med stolthet over det du faktisk har klart. Gi deg selv samme respekt du ville møtt andre avhengige med. Du er pokker ta så bra! Anonymous poster hash: 69737...0c9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Sålenge du ikke skylder noen penger har du ikke noe å skamme deg over uansett, hva du bruker dine egne penger på er din egen sak og ikke noe andre har noe med å gjøre Skal du fortelle fremtidige partnere om at du en gang hadde et problem du kom deg gjennom, tja er jo ikke nødvendig men trolig ikke noe de vil synes er en dårlig egenskap uansett edit: jaja lyve er ikke bra, men sålenge du var i en desperat situasjon, og har gjort opp for deg i ettertid er alt okei Takk! Jeg har gjort opp for meg. Med en gang jeg begynte å tjene penger igjen og ikke være i minus hele tiden, var det første jeg gjorde å betale ned litt og litt. Det måtte jeg bare for å få det bedre med meg selv og føle at jeg gjorde opp for meg igjen for det snille mennesket som tok vare på meg! Anonymous poster hash: c9e56...e1e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Vet du, det er ikke vanskelig å gi deg varme ord. Spilleavhengighet er like alvorlig som annen avhengighet og at du har klart å mobilisere krefter til å bryte med dette er i mine øyne en bragd. Jeg "mistet" min far til spilleavhengighet. Jeg vet hva dette gjør med gode mennesker. Jeg vet hvor vanskelig dette er og jeg har på nært hold altså opplevd hvordan dette går for dem som ikke klarer det du nå har klart. Dette er ikke noe du behøver å dele med noen om du ikke ønsker. Og skulle du dele det med noen, så ikke del med tanken om svakhet, men med stolthet over det du faktisk har klart. Gi deg selv samme respekt du ville møtt andre avhengige med. Du er pokker ta så bra! Anonymous poster hash: 69737...0c9 Ja, da har du oppevd det på nært hold seg. Huff, vondt å se nære svinne hen. Det er også vanskelig å hjelpe andre som ikke vil ha hjelp! Det er en fæl avhengighet. Veldig godt å høre at jeg skal være fornøyd med meg selv istedenfor å skamme meg. Dere er greie!! Anonymous poster hash: c9e56...e1e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. juli 2014 Skrevet 8. juli 2014 Du blir kvitt skammen ved å 1) betale tilbake penger til alle du lånte av, og 2) ved å lære av din feil og ikke begynne med pengespill igjen. Det er lov å gjøre feil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.