Gå til innhold

Uføretrygd vs psykoselidelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har schizofreni og flere tilleggs diagnoser. Legen anbefaler å søke full uføretrygd. Men saksbehandler stiller seg svært negativt til dette. Han sier det er 50% sjanse for å få den innvilget. Er det virkelig så liten sjanse? Sliter med psykoser ofte og er svært plaget. Har diagnosen ikke noe å si i denne avgjørelsen? Får man avslag forsvinner all støtte fra nav og det eneste som er igjen er sosialstøtte som kan søkes. Er det virkelig slik at syke kan bli tvunget over på sosialstøtte selv om de er for syke til å være i arbeid? Noen som har peiling evnt erfaringer om dette.

Anonymous poster hash: 5361d...cd9

Skrevet

Jeg har schizofreni og flere tilleggs diagnoser. Legen anbefaler å søke full uføretrygd. Men saksbehandler stiller seg svært negativt til dette. Han sier det er 50% sjanse for å få den innvilget. Er det virkelig så liten sjanse? Sliter med psykoser ofte og er svært plaget. Har diagnosen ikke noe å si i denne avgjørelsen? Får man avslag forsvinner all støtte fra nav og det eneste som er igjen er sosialstøtte som kan søkes. Er det virkelig slik at syke kan bli tvunget over på sosialstøtte selv om de er for syke til å være i arbeid? Noen som har peiling evnt erfaringer om dette.

Det avhenger lite av diagnoser men funksjonsevne. Dersom du er sterkt plaget av psykoser i dagliglivet har du en god sak. Jeg vil anbefale deg å skaffe deg uttalelser som støtter din sak, fra psykologer/psykiatere som har kjent deg over tid. Du trenger dokumentasjon fra flere enn din fastlege.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har schizofreni og flere tilleggs diagnoser. Legen anbefaler å søke full uføretrygd. Men saksbehandler stiller seg svært negativt til dette. Han sier det er 50% sjanse for å få den innvilget. Er det virkelig så liten sjanse? Sliter med psykoser ofte og er svært plaget. Har diagnosen ikke noe å si i denne avgjørelsen? Får man avslag forsvinner all støtte fra nav og det eneste som er igjen er sosialstøtte som kan søkes. Er det virkelig slik at syke kan bli tvunget over på sosialstøtte selv om de er for syke til å være i arbeid?

Sier du at man automatisk minster AAP?

Anonymous poster hash: 03b5c...503

AnonymBruker
Skrevet

Ja man mistet AAP dersom man får avslag på uføre søknaden. Man har aap under behandlingstiden men straks det kommer et avslag mister man retten på aap.

AnonymBruker
Skrevet

Sier du at man automatisk minster AAP?

Anonymous poster hash: 03b5c...503

"Fra 1. mars 2010 ble rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad erstattet av en ny midlertidig folketrygdytelse, arbeidsavklaringspenger, jf. Ot.prp. nr. 4 (2008-2009) og Innst. O. nr. 28 (2008-2009). Formålet med arbeidsavklaringspenger er å sikre inntekt for medlemmer som har fått sin arbeidsevne nedsatt pga. sykdom, skade eller lyte, mens de får aktiv behandling, deltar på arbeidsrettet tiltak eller får annen oppfølging med sikte på å skaffe seg eller beholde arbeid. Alle som mottok rehabiliteringspenger, attføringspenger eller tidsbegrenset uførestønad pr. 28. februar 2010, gikk over på den nye ytelsen da denne trådde i kraft. Det er samtidig gitt overgangsregler som sikrer at disse mottakerne ikke går vesentlig ned i ytelse."

AAP er en midlertid ytelse, som du kan lese over. Hovedregel ikkemer enn 4 år, men det gjøres unntak. Dvs at om du ikke kommer tilbake i arbeid etter utprøving av ulike tiltak og aktiv behandling medisinsk eller annen behandling vurderes det uførhet etter en del år. Om uførhet ikke godkjennes av NAV, altså du får avslag, så er stønad til livsopphold vel det som gjenstår av mulig økomisk hjelp frem til du igjen blir selvhjulpen? Med mindre det har dukket opp noen nye stønadsordninger jeg ikke kjenner til.

Anonymous poster hash: e2a27...32f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du skal denne saksbehandlerens ord av noen stor betydning. Følg legens anbefaling og søk sammen med ham/henne. Du har kanskje hatt andre behandlere underveis som det også bør innhentes dokumentasjon fra og vedlegge søknad. Det er klart at diagnosen din legges til grunn i vurderingen. Men det er din mulige arbeidsevne med diagnosen som gir det totale grunnlaget for hva som skjer videre. 

Anonymous poster hash: e2a27...32f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at det har vært noe som helst problem å få 100% uføretrygd for en person som har en sikker schizofreni, og som har hatt det minst et par år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...