Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en kvinne på 52 år som har vært i overgangsalder i to-tre år,. Mensen ble til sist helt borte for ett år siden. De siste to ukene har jeg imidlertid hatt småblødninger. Og så - de siste to dagene skikkelig sterke blødninger. Jeg synes det virker som blodmengden øker på. Nokså kraftige blødninger og et slags trykk i underlivet sammen med mindre smerter på hver side av underlivet (under magen - eggstokker?)

Er dette noe som kan skje? Bør jeg gå til lege med en gang? Eller kan jeg vente på time hos gynekolog?

Jeg blir jo også redd for å miste for mye blod, men det ser kanskje mer ut enn det er..

Huff, håper jeg kan få et råd - på forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399726-bl%C3%B8dninger-lenge-etter-menopause/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man regner det som normalt å få blødning innen ett år etter siste menstruasjon. Da blødningen er så rikelig, synes jeg at du skal få det sjekket hos en gynekolog som kan utføre ultralyd og se på livmoren (man ser på tykkelse av den slimhinne som er på innsiden), ta en prøve av den (med et slags sugerør, det er en enkel og nesten smertefri prosedyre) og evt ta en blodprøve til bestemmelse av hormonnivået for å se om du virkelig er i overgangsalder.

I din alder vil det i de fleste tilfeller skyldes at du fortsatt har en viss hormonproduksjon som stimulerer slimhinnen til vekst, men noe alvorligere må utelukkkes ved nevnte undersøkelser, selv om det er en uvanlig årsak.

Blødning kan se voldsom ut selv om det ikke er så store mengder. Du vil også kunne få sjekket blodprosenten hos legen. Så jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen og få en henvisning til gynekolog. Er det tale om stor blødning, vil du nok få time ganske raskt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...