Gå til innhold

NHD: Dopaminreopptakshemmer?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Finnes det andre alternativer enn Wellbutrin? Det har blitt foreslått ved forrige legebesøk at jeg kunne ha nytte av dopamin, og at Wellbutrin burde være det neste jeg skal forsøke. Dette fordi jeg opplever tap av glede, motivasjon og engasjement. Men jeg tar jo Efexor nå, som planen er å teste ut på maks hemming av serotoninreopptak, vente 8 uker, og deretter avgjøre hvorvidt det fungerer. Som vanlig har opptrapping tatt tid fordi jeg trengte så høy dose her også. Du ville vel ikke kombinert Efexor og Wellbutrin?

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Det finnes ikke, bortsett fra A-preparater (amfetaminlignende stoffer)...

Håper dere finner ut av dette snart. Er ikke hyggelig når ingenting virker optimalt.

YoplaitDouble
Skrevet

Det finnes ikke, bortsett fra A-preparater (amfetaminlignende stoffer)...

Håper dere finner ut av dette snart. Er ikke hyggelig når ingenting virker optimalt.

Det var det jeg tenkte meg. Kan ikke huske å ha hørt om det jeg heller. Jeg synes det er skikkelig merkelig at jeg får så liten effekt av ganske stor hemming av serotoninreopptaket. Jeg har sett litt på grafen over hemming av reopptak mot konsentrasjon. Siste økning til 600mg tar den "helt ut" til der grafen flater helt ut. Noe mer enn det vil bare gi økt noradrenalin. Så om det ikke har effekt skjønner jeg ingenting av dette. Palpitasjonene har forresten forsvunnet helt, og ikke kommet tilbake ved de to siste doseøkningene. Kun mild munntørrhet og utgifter til xerodrops jordbær/rabarbra  :P

Jeg kunne jo sikkert byttet til SSRI + Wellbutrin igjen. Men da vil jeg slite med å få høy nok konsentrasjon. For å komme i toppen av serumnivået på Cipralex vil jeg trenge rundt 180mg. Det er det ingen lege som vil foreskrive, og det forstår jeg godt.

Men, helt effektløst er ikke Efexor. Og jeg ser jo også at "remission rate" er dobbelt så høy etter 8 uker, som etter 4 uker. Og jeg har bare stått 5 uker på 450mg (og nå 4 dager på 600mg). Med 600mg ender jeg opp på ca 1000nmol/l etter 24 timer. For øvrig kommer jeg da opp i rundt 2000nmol/l om prøven hadde blitt tatt nærmere 12 timer enn 24 timer, noe jeg egentlig tror er feil å gjøre for Efexor (selv om det står 12-24 timer etter siste dose på Fürst), da "extended release"-depotkapslene vil føre til at konsentrasjonen er ganske nære maks nivå etter 12 timer. Så det går an å være optimistisk og håpe det vil gi mer effekt om ytterligere 8 uker  :)

Skrevet

Det var det jeg tenkte meg. Kan ikke huske å ha hørt om det jeg heller. Jeg synes det er skikkelig merkelig at jeg får så liten effekt av ganske stor hemming av serotoninreopptaket. Jeg har sett litt på grafen over hemming av reopptak mot konsentrasjon. Siste økning til 600mg tar den "helt ut" til der grafen flater helt ut. Noe mer enn det vil bare gi økt noradrenalin. Så om det ikke har effekt skjønner jeg ingenting av dette. Palpitasjonene har forresten forsvunnet helt, og ikke kommet tilbake ved de to siste doseøkningene. Kun mild munntørrhet og utgifter til xerodrops jordbær/rabarbra  :P

Jeg kunne jo sikkert byttet til SSRI + Wellbutrin igjen. Men da vil jeg slite med å få høy nok konsentrasjon. For å komme i toppen av serumnivået på Cipralex vil jeg trenge rundt 180mg. Det er det ingen lege som vil foreskrive, og det forstår jeg godt.

Men, helt effektløst er ikke Efexor. Og jeg ser jo også at "remission rate" er dobbelt så høy etter 8 uker, som etter 4 uker. Og jeg har bare stått 5 uker på 450mg (og nå 4 dager på 600mg). Med 600mg ender jeg opp på ca 1000nmol/l etter 24 timer. For øvrig kommer jeg da opp i rundt 2000nmol/l om prøven hadde blitt tatt nærmere 12 timer enn 24 timer, noe jeg egentlig tror er feil å gjøre for Efexor (selv om det står 12-24 timer etter siste dose på Fürst), da "extended release"-depotkapslene vil føre til at konsentrasjonen er ganske nære maks nivå etter 12 timer. Så det går an å være optimistisk og håpe det vil gi mer effekt om ytterligere 8 uker  :)

For det første, selv om du skulle prøve Wellbutrin betyr jo ikke det at du måtte slutte med Efexor, såvidt jeg vet er ikke denne kombinasjonen helt umulig?

At det tar tid før slike medikamenter virker, er jo en kjent plage med antidepressiva. Det er ikke bare doseøkning som må til, det er også at medisinen har virket tilstrekkelig lenge til at hjernen synes det er "normalt" med høyere konsentrasjoner av serotonin slik at ikke "bremsepedalen" (autoreseptorer) kobles inn og hemmer produksjonen av serotonin. Om noen tar, si 40 mg Cipralex, så virker dette på serotoninreopptaket umiddelbart, men det gjør ikke konsentrasjonen av serotonin noe høyere med en gang siden hjernen har vent seg til en lav konsentrasjon over lang tid.

Det er bare ecstasy, amfetamin og kokain som klarer å bryte gjennom denne sperren og umiddelbart heve nivåene, men jeg ville ikke prøvd det hvis jeg var deg :P

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

For det første, selv om du skulle prøve Wellbutrin betyr jo ikke det at du måtte slutte med Efexor, såvidt jeg vet er ikke denne kombinasjonen helt umulig?

At det tar tid før slike medikamenter virker, er jo en kjent plage med antidepressiva. Det er ikke bare doseøkning som må til, det er også at medisinen har virket tilstrekkelig lenge til at hjernen synes det er "normalt" med høyere konsentrasjoner av serotonin slik at ikke "bremsepedalen" (autoreseptorer) kobles inn og hemmer produksjonen av serotonin. Om noen tar, si 40 mg Cipralex, så virker dette på serotoninreopptaket umiddelbart, men det gjør ikke konsentrasjonen av serotonin noe høyere med en gang siden hjernen har vent seg til en lav konsentrasjon over lang tid.

Det er bare ecstasy, amfetamin og kokain som klarer å bryte gjennom denne sperren og umiddelbart heve nivåene, men jeg ville ikke prøvd det hvis jeg var deg :P

Efexor + Wellbutrin kan potensielt øke Efexor-konsentrasjonen med 3x i følge Felleskatalogen. Jeg spurte legen om dette, og det var mulig å kombinere, men det var en oppgave for en spesialist dersom det skulle gjøres. Nå kjører jeg Efexor helt ut før jeg gir meg og begynner å endre på ting igjen. Så lenge jeg ikke kjører Efexor helt til topps på noradrenalin-effekt tror jeg kombinasjonen kan gå. Men, da må igjen Efexor-dosen kanskje justeres... Og hvis jeg da prøver å fjerne Wellbutrin senere, så synker kanskje konsentrasjonen drastisk av Efexor, som igjen vil gi seponeringssymptomer. Høres ut som noe jeg helst kan unngå. Og hvem vet, kanskje Brintellix er klart innen den tid.

Jeg har fortsatt en teori om at det ikke trenger å bli nødvendig med Wellbutrin, dersom Efexor etter hvert gjør meg mer utadvendt og sosial. Det vil hjelpe godt både på depresjon og GAD. Og sosial angst er vel en av de tingene man faktisk kan forvente god hjelp av med serotonin, i motsetning til GAD der man skal være fornøyd med noe effekt. Efexor er for øvrig svært snill mtp opptrapping. Tåler det svært godt og har ikke angst eller søvn-relaterte bivirkninger ved doseøkning. Kun tørr munn, litt døsighet, litt "småfjern" og et par forbigående småting.

Holder meg nok unna narkotiske stoffer. Angsten hjelper meg hvertfall med å holde meg unna sånt (...eller om det er fornuften min som styrer dette)  :P

Endret av YoplaitDouble
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

ISW har rett. Det finnes ingen annen.

Kombinasjonen Efexor og Wellbutrin er mulig. Pass bare på summen av NA-effekter.

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at jeg synes dette var en veldig god forklaring på hvordan sånt virker. Nå lærte jeg og skjønte noe som jeg har syntes har vært veldig innviklet. Takk!

Anonymous poster hash: 333a1...318

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...