AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 Skrevet 15. juli 2014 Hei! Jeg ser at selvskading har vært et tema på DOL den siste tiden og tenkte at jeg også kunne ta opp noe angående dette. Jeg har ei venninne som selvskader. Hun skader seg svært ofte og skader seg også mens andre mennesker er tilstede. Når hun f.eks. er på besøk hos meg kan hun finne på å ta opp en boks fra veska og kutte seg mens jeg f.eks. er og henter noe. Jeg tar selvsagt dette veldig alvorlig og tar fra henne den boksen med alt innhold, renser sår, osv. Ofte ligger det flere skarpe gjenstander, tabletter og andre ting i boksen. Dette hjelper jo selvsagt ikke stort da hun finner nye gjenstander til å skade seg med etter svært kort tid. I det siste har denne selskadingen eskalert såpass mye at jeg må ringe henne opptil flere ganger daglig. Jeg reiser også innom henne og undersøker dersom hun sier hun har skadet seg, i tilfelle sårene trengs å se på av helsepersonell. Denne selvskadingen har nesten blitt mitt ansvar, og jeg aner ikke helt hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne. Jeg har vært i kontakt legen hennes, men vet ikke om hun har tatt imot hjelpen hun har kunne fått fra han. Er det noen andre jeg kan kontakte? Eller må det da være mer akutt? Jeg føler egentlig at hun burde vært innlagt for en periode, men det går sikkert ikke å legge henne inn på tvang? Vennlig hilsen Tuva Anonymous poster hash: d358f...942 0 Siter
frosken Skrevet 15. juli 2014 Skrevet 15. juli 2014 Hei Tuva, Ditt forsøk på å hjelpe din venninne, er en gedigen bjørnetjeneste. Hun må selv ta ansvar for sin selvskading, og hun vil kunne få hjelp i helsevesenet for dette om hun ber om det. Jeg synes du skal si til henne at du ikke lenger vil forholde deg hennes selvskading. Du kan si at det er altfor belastende å være vitne til og ansvarlig for. Det er ekstremt at hun skader seg med andre til stedet, det viser en en ekstrem hensynsløshet i forhold til andre. Dersom hun ikke respekterer ditt ønske om å slippe å forholde deg til selvskadingen, så synes jeg du konsekvent skal forlate henne eller be henne gå umiddelbart dersom hun begynner å skade seg når du er tilstede. Hvis du har mulighet til å reise noen uker på ferie slik at du kommer unna din venninne en periode, så ville jeg ha gjort det. 0 Siter
larimar Skrevet 15. juli 2014 Skrevet 15. juli 2014 Nei, hun kan nok ikke tvanginnlegges. Jeg mener du burde sette krav til henne, at du ikke kan være behandleren hennes. Det at hun vet at du alltid er tilstedet hvis hun skade seg, kan i verstefall opprettholde selvskadingen hennes. Du må rett og slett ta litt avstand fra henne, og sette krav at hun ikke kan skade seg mens du er tilstedet. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. juli 2014 Skrevet 16. juli 2014 Den som er til stede når noen skader seg skal selvsagt tilkalle hjelp. Derimot synes jeg du umiddelbart skal slutte å ringe eller oppsøke henne for å se etter om hun har skadet seg. Om hun skader seg, må det være hennes eget ansvar å tilkalle hjelp (fra det offentlige, ikke fra venner). Din gode vilje fører dessverre til at du tar fra henne ansvaret for hennes egen helse. På den måten blir hun bare verre. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 16. juli 2014 Skrevet 16. juli 2014 Hei! Jeg fikk for en tid tilbake en venn som skadet seg. Jeg ble ble voldsomt frustrert da jeg forstod hva hun drev med, og jeg satte straks i gang med å finne en løsning. Det hjalp ikke hva jeg gjorde, og jeg stilte spørsmål og analyserte prosessen forut for skadingen for å kartlegge hva jeg kunne gjøre. Tiden gikk, og mye mer fortvilelse måtte jeg kjenne på, da dette tydeligvis hadde mekanismer bak seg fullstendig ubegripelige for meg. Og enda verre jeg kunne ikke nå inn med fornuft eller gode løsninger! Da hun en dag fortalte at " nå har jeg sluttet" ble jeg glad og spurte hvorfor, da svarte hun at hun selv hadde forstått hvor dumt det var. Jeg ble glad. Hun sa " tror du at jeg har sluttet?" Jeg svarte " ja så klart, det er når man selv forstår noe at man får til endringer". Hun ble glad og sa jeg måtte være den eneste som trodde hun klarte det. Jeg tenker nå da i ettertid at å være en støtte i at klarer , blir det viktigste som en venn i en slik relasjon, ikke gi opp, men se og tro på får til når endringen kommer, for den kommer. Også for din venn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.