Gå til innhold

Frustrasjonsinnlegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke kan stole på egen dømmekraft eller evne til å ta de rette valgene, og man er havnet i en situasjon der man er nødt til å ta valg som vil ha stor innvirkning på andre mennesker.

Når situasjonen er innviklet, kaotisk og du snart ikke vet opp eller ned, og flere mennesker som også blir påvirket av dette vrir og drar og dytter i deg i alle retninger med vidt forskjellige meninger om hva som er det rette valget, hva gjør du da?

Det handler om etikk, menneskeverd, moral, ansvar og andres fremtid, og jeg må stå for avgjørelsen i all fremtid, og ønsker å en dag kunne se tilbake på denne perioden og kjenne at jeg gjorde det rette, for en gangs skyld. Det er ikke mulig å overlate avgjørelsen til noen andre.

Jeg har en klok person jeg stoler på som jeg kan søke råd hos, men jeg klarer ikke å se situasjonen klart, og vil ikke klare å forklare det slik det virkelig er, men kun slik jeg tolker det, og det varierer fra dag til dag. En dag bagatelliserer jeg, neste dramatiserer jeg.

Det føles som om hodet snart eksploderer.

Anonymous poster hash: 9ed2d...c3e

AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke kan stole på egen dømmekraft eller evne til å ta de rette valgene, og man er havnet i en situasjon der man er nødt til å ta valg som vil ha stor innvirkning på andre mennesker.

Når situasjonen er innviklet, kaotisk og du snart ikke vet opp eller ned, og flere mennesker som også blir påvirket av dette vrir og drar og dytter i deg i alle retninger med vidt forskjellige meninger om hva som er det rette valget, hva gjør du da?

Det handler om etikk, menneskeverd, moral, ansvar og andres fremtid, og jeg må stå for avgjørelsen i all fremtid, og ønsker å en dag kunne se tilbake på denne perioden og kjenne at jeg gjorde det rette, for en gangs skyld. Det er ikke mulig å overlate avgjørelsen til noen andre.

Jeg har en klok person jeg stoler på som jeg kan søke råd hos, men jeg klarer ikke å se situasjonen klart, og vil ikke klare å forklare det slik det virkelig er, men kun slik jeg tolker det, og det varierer fra dag til dag. En dag bagatelliserer jeg, neste dramatiserer jeg.

Hei!

Kjenner meg igjen i det du skriver, da jeg nylig måtte ta et svært vanskelig valg selv. Det jeg gjorde, og som bidro til å klarne hjernen noe, var å lage en oversikt over de ulike alternativene, og liste opp argumenter for og imot under hvert av dem. En slik liste vil kanskje gjøre det enklere å drøfte saken med andre?

Penn og papir er undervurdert;-)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 26ea0...b93

Skrevet

Ta en time out. Ta en uke eller 14 dager "fri". Distanse gir som regel klarhet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre ikke mulig å komme unna fysisk, men jeg kan kanskje få til å distansere meg fra selve spørsmålet for en liten periode, om jeg da får fred fra de forskjellige som har råd til meg, og interesser for valget. Jeg må bare gi de beskjed om pause, og håpe at de respekterer det.  

Listen over for og imot over alle løsningene blir laaang, kanskje jeg kan få sortert ut det uvesentlige og finne kjernen. Uansett finnes det ingen optimal løsning (som har kommet på bordet enda) som ikke vil medføre pine for de det gjelder.  

Skrevet (endret)

Noen ganger kan det være svært vanskelig å ta et valg, og særlig når det er andre mennesker du skal ta med i betraktning, eller ta hensyn til. Men det er ingen som kan ta valget for deg, så du må gå igjennom fordelene og ulempene ved de valg du står ovenfor. Lytt gjerne til råd, men hvis noen prøver å få deg til å ta bestemte valg, så vær på vakt, for det er deg som skal leve med valget senere. når du endelig har kommet frem til hva du vil gjøre, så er det mye lettere å se klart videre, og du er kommet over den vanskelige kneiken. Lykke til.

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...