Madelenemie Skrevet 16. juli 2014 Skrevet 16. juli 2014 Hei! Pga av at jeg kom til en eldre psykiater, har denne fra første stund vært en autoritet i mitt liv, og da jeg en dag snakket om hierarki, og kom inn på hvordan jeg ser opp til min psykiater, fikk jeg beskjed om at dette ikke fins i Norge. Jeg prøvde forklare at kunne vært min mor osv...men det hjalp ikke. Det er flere ting som gjør min psykiater til en autoritet for meg, det er hennes alder, klokhet, evne til å hjelpe, lange utdanning, fornuft og ærlighet m.m. Jeg syns pga av utdanning jeg står under henne i hierarkiet, som jeg fikk beskjed om at ikke fins i Norge. Jeg har bodd i Tyskland og der fins det, på en hyggelig og rammebestemt måte som gjør det lettere på et vis å orientere seg. At noen står over meg i et hierarki betyr ikke at jeg ikke kan være uenig, si i mot, men jeg tror jeg hører bedre etter når mange av brikkene er på plass. (nevnt lenger opp) Jeg snakket ikke om blind lydighet, men jeg er nok litt mer i lyttemodus når en eldre snakker, og det syns jeg virker naturlig, så kommer utdanning, erfaring og profesjon inn, og jeg kan ikke forstå at det er feil og unorsk å kjenne at man har en autoritet i sitt liv. Jeg har en som hjelper meg litt i huset, hun er jurist og 15 år yngre enn meg, jeg merker at hun hører på meg, og jeg tenker jeg er jo en naturlig autoritet i form av min alder og erfaring i forhold til henne. Vi samarbeider godt, men som jeg respekterer de som er eldre enn meg, bør vel de som er yngre respektere meg og min erfaring. Jeg ser ikke noe galt i dette. Håper noen kan fortelle meg hva som stemmer? Hva som er vanlig og ikke i Norge. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 Skrevet 16. juli 2014 Hei! Pga av at jeg kom til en eldre psykiater, har denne fra første stund vært en autoritet i mitt liv, og da jeg en dag snakket om hierarki, og kom inn på hvordan jeg ser opp til min psykiater, fikk jeg beskjed om at dette ikke fins i Norge. Jeg prøvde forklare at kunne vært min mor osv...men det hjalp ikke. Det er flere ting som gjør min psykiater til en autoritet for meg, det er hennes alder, klokhet, evne til å hjelpe, lange utdanning, fornuft og ærlighet m.m. Jeg syns pga av utdanning jeg står under henne i hierarkiet, som jeg fikk beskjed om at ikke fins i Norge. Jeg har bodd i Tyskland og der fins det, på en hyggelig og rammebestemt måte som gjør det lettere på et vis å orientere seg. At noen står over meg i et hierarki betyr ikke at jeg ikke kan være uenig, si i mot, men jeg tror jeg hører bedre etter når mange av brikkene er på plass. (nevnt lenger opp) Jeg snakket ikke om blind lydighet, men jeg er nok litt mer i lyttemodus når en eldre snakker, og det syns jeg virker naturlig, så kommer utdanning, erfaring og profesjon inn, og jeg kan ikke forstå at det er feil og unorsk å kjenne at man har en autoritet i sitt liv. Jeg har en som hjelper meg litt i huset, hun er jurist og 15 år yngre enn meg, jeg merker at hun hører på meg, og jeg tenker jeg er jo en naturlig autoritet i form av min alder og erfaring i forhold til henne. Vi samarbeider godt, men som jeg respekterer de som er eldre enn meg, bør vel de som er yngre respektere meg og min erfaring. Jeg ser ikke noe galt i dette. Håper noen kan fortelle meg hva som stemmer? Hva som er vanlig og ikke i Norge. Slikt finnes ikke i sosialdemokratiet Norge. Ihvertfall ikke på papiret. Anonymous poster hash: 41939...530 0 Siter
Høstløv Skrevet 16. juli 2014 Skrevet 16. juli 2014 Autoriteter finnes, lærere på skolen, ledere i arbeidslivet, politi etc. Hierarki slik det finnes innenfor katolisismen finnes ikke i det vanlige norske demokratiske samfunn. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 16. juli 2014 Skrevet 16. juli 2014 Jeg er enig i din beskrivelse. Det kalles naturlig autoritet. Det finnes også hierarki, f.eks i militæret og i store bedrifter. 0 Siter
Høstløv Skrevet 16. juli 2014 Skrevet 16. juli 2014 Jeg er enig i din beskrivelse. Det kalles naturlig autoritet. Det finnes også hierarki, f.eks i militæret og i store bedrifter. I militæret kalles det også for rangorden. Og i bedrifter kalles det for organisasjon. Slik sett finnes det en form for hierarki også i Norge, men ikke slik at en person står under en annen i et hierarkisk system, fordi den andre (yngre) har en høyere utdannelse. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. juli 2014 Skrevet 16. juli 2014 Alltid noen over og noen under,ingen er likestilte og det er dumt. Alle er jo bare mennesker. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. juli 2014 Skrevet 16. juli 2014 Ja, det finnes helt klart både autoriteter og hierarki i Norge også. Men dette hierarkiet er ikke generelt, dvs at de samme er øverst eller nederst i alle sammenhenger, men det gjelder innenfor definerte områder. På sykehuset vårt er direktøren øverst. Under han har vi klinikkledere for kirurgisk klinikk, psykiatrisk klinikk osv. Disse kaller vi 2. nivå. Under klinikklederne har vi avdelingsledere på 3. nivå, og under disse igjen seksjonsledere på 4. ledernivå. Seksjonslederne leder f. eks en sengepost og under seg kan de eksempelvis ha ca 30 spesialsykepleiere, sykepleiere og hjelpepleiere. Innen legegruppen har vi også et hierarki. Øverst er avdelingsoverlegen. Deretter overlegene, assistentlegene (LiS), turnuslegene og medisinstudentene. Mange har autoritet i kraft av sin kompetanse. Noen er autoriteter på alderspsykiatri, ADHD, autismespektrumlidelser, schizofreni, farmakologi osv. Tilsvarende finnes innen de fleste deler av arbeidslivet. Også i frivillige organisasjoner er det et hierarki. Lederen er øverst. Deretter kommer styremedlemmene osv osv. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Skrevet 16. juli 2014 (endret) Hei! Takk alle. Jeg må tenke på dette litt. Jeg er for den frie tanke, selvstendighet og styrke, men jeg har det veldig bra med at jeg har en tydelig autoritet i mitt liv. Jeg spurte min psykiater en gang om hun forstod at mitt liv var lettere i Tyskland, og da svarte hun "ja". Det er selvsagt flere enn det med autoriteter og hierarki som utgjør for meg en hyggelig forskjell. Det var ikke slurv med tider, kl 09.30 betydde akkurat det og ikke 09.45. Det var heller ikke slurv med arbeidsoppgavene, de ble gjort i henhold til avtaler. Nå er min psykiater tysk så mulig det at jeg genetisk tysk programmert, mot det fornuftige gjør meg orientert mot nytte og fornuft og rasjonalitet. Jeg misliker den norske unnasluntring. Feks sette kaffekopper overalt, og ikke vite /tenke at livet har forpliktelser, og ungomstiden er fordi raskt Det er jo selvsagt Endret 16. juli 2014 av Madelenemie 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.