Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste vært veldig ustabil. Jeg hadde et par gode måneder da jeg startet på lamictal, men effekten av disse har avtatt. Det har ført til at jeg har tatt 200mg den ene dagen, 600mg den neste osv. (Ja, jeg vet det er helt urimelig, men jeg har på en måte ikke brydd meg) Nå trapper jeg ned for å slutte helt på medisinene, men jeg er redd for at det skal bli mye verre. For jeg vet jo ikke om de har en effekt eller ikke. Jeg har store problemer i sosiale situasjoner; jeg føler at jeg ikke kan sitte i ro eller konsentere meg i slike settinger, jeg blir rastløs og ukomfortabel.

Min livssituasjon nå gjør det ikke noe bedre akkurat, jeg MÅ gjøre noe jeg ikke tror jeg får til (pga angsten) men jeg er redd for å si det til noen. Det blir veldig paradoksalt. Jeg føler at jeg "må" flykte fra situasjonen på et eller annet vis, jeg vil ikke dø, men bare ikke fortsette sånn som jeg har det nå. 

Hva burde jeg gjøre? Burde jeg be om å bli henvist til en psykolog? Eller skal jeg bare vente og se om det går over? Jeg har vurdert om jeg kanskje bare burde ta noe medisin for angsten.

Skrevet

Kanskje psykolog ikke vil hjelpe så mye før du får en fornuftig løsning på medikamentene "i bunn" av behandlingen din. Er det du gjør nå i samråd med lege eller noe du driver med på egen hånd?

Ville heller råde deg til en skikkelig prat med legen din om en fornuftig behandling, eventuelt hos en spesialist. Så vil helheten avgjøre om du trenger henvisning til psykolog, angstdempende medikamenter eller hva det nå måtte være.

Skrevet

Saken er den at jeg nettopp har byttet lege, og har ikke møtt den nye legen enda. Så, ja dette er noe jeg "driver med på egenhånd"
Men det kan nok være lurt å bestille time hos den nye legen, og ta en prat om dette. 

Skrevet

Jeg har i det siste vært veldig ustabil. Jeg hadde et par gode måneder da jeg startet på lamictal, men effekten av disse har avtatt. Det har ført til at jeg har tatt 200mg den ene dagen, 600mg den neste osv. (Ja, jeg vet det er helt urimelig, men jeg har på en måte ikke brydd meg) Nå trapper jeg ned for å slutte helt på medisinene, men jeg er redd for at det skal bli mye verre. For jeg vet jo ikke om de har en effekt eller ikke. Jeg har store problemer i sosiale situasjoner; jeg føler at jeg ikke kan sitte i ro eller konsentere meg i slike settinger, jeg blir rastløs og ukomfortabel.

Min livssituasjon nå gjør det ikke noe bedre akkurat, jeg MÅ gjøre noe jeg ikke tror jeg får til (pga angsten) men jeg er redd for å si det til noen. Det blir veldig paradoksalt. Jeg føler at jeg "må" flykte fra situasjonen på et eller annet vis, jeg vil ikke dø, men bare ikke fortsette sånn som jeg har det nå. 

Hva burde jeg gjøre? Burde jeg be om å bli henvist til en psykolog? Eller skal jeg bare vente og se om det går over? Jeg har vurdert om jeg kanskje bare burde ta noe medisin for angsten.

Hvorfor trapper du ned når du for tiden ikke er i kontakt med lege? Bør du ikke først etablere kontakt og så drøfte hva du skal gjøre med lamictal?

Å plutselig ta høye doser (600 mg), mens du andre dager tar lave doser (200 mg) er en potensielt farlig bruk av lamictal.

Skrevet

Fordi jeg føler at det ikke har noen effekt.

Jeg har sluttet med tilfeldige doser, er nå nede på 200mg og tar 100mg til uken, og så ingenting etter det. Tror jeg skal ringe og få bestilt time hos legen. Jeg var hos en annen lege (vikar for legen) som anbefalte at jeg tok kontakt med legen min, som du sier, for å etablere kontakt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør fortsette med uendret medisinering.

Du bør skaffe deg time hos fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...