YoplaitDouble Skrevet 18. juli 2014 Skrevet 18. juli 2014 Jeg ligger nå på rundt 1200 nmol/l på Efexor. Jeg tok prøven 24 timer etter siste inntak. Men, siden både venlafaxin og aktiv metabolitt begge har halveringstid < 12 timer, betyr dette i praksis at jeg er utenfor skalaen (> 2000) - dersom prøven hadde vært tatt 12 timer etter siste inntak. NHD - Synes du jeg kan stå på denne konsentrasjonen? Jeg tåler den bra, men ikke fått effektene av den ennå. Dette er 600mg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. juli 2014 Skrevet 18. juli 2014 Når du først har tatt steget opp dit OG ikke har bivirkninger, synes jeg du skal prøve det ut i minst 3 mnd. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 18. juli 2014 Forfatter Skrevet 18. juli 2014 Når du først har tatt steget opp dit OG ikke har bivirkninger, synes jeg du skal prøve det ut i minst 3 mnd. Jeg har jo litt bivirkninger, men ikke noe alvorlig (som jeg er i stand til å identifisere). Mild munntørrhet er det eneste jeg tenker over. Og føler meg litt "on the edge" etter siste økningen, men det kan jo ha med tilvenningen til ekstra noradrenalin som først nå har kicket skikkelig inn? Det er vel forbigående ting tenker jeg. Efexor har jo ikke veldig mye påvirkning av noradrenalin i forhold til serotonin, på dosen jeg nå står på. 0 Siter
ISW Skrevet 18. juli 2014 Skrevet 18. juli 2014 Jeg har jo litt bivirkninger, men ikke noe alvorlig (som jeg er i stand til å identifisere). Mild munntørrhet er det eneste jeg tenker over. Og føler meg litt "on the edge" etter siste økningen, men det kan jo ha med tilvenningen til ekstra noradrenalin som først nå har kicket skikkelig inn? Det er vel forbigående ting tenker jeg. Efexor har jo ikke veldig mye påvirkning av noradrenalin i forhold til serotonin, på dosen jeg nå står på. Jeg tror kanskje at du, som jeg (jeg jobber med det..) bør prøve å legge til side litt kunnskap om serotoninreopptak, noradrenalinreopptak, reseptoraffiniteter, serumkonsentrasjoner og årsakssammenhenger. Det er ikke lett, og vi er to ressurssterke mennesker som søker etter svar og garantier. En vinglete lege hjelper ikke, jeg skjønner det. Men prøv å ta tre måneder nå hvor du tar medisinene og forsøker å rette fokus utover fremfor innover og mot dette tema. Jeg er helt sikker på at det vil hjelpe deg (det hjelper meg når jeg får det til) 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 18. juli 2014 Forfatter Skrevet 18. juli 2014 Jeg tror kanskje at du, som jeg (jeg jobber med det..) bør prøve å legge til side litt kunnskap om serotoninreopptak, noradrenalinreopptak, reseptoraffiniteter, serumkonsentrasjoner og årsakssammenhenger. Det er ikke lett, og vi er to ressurssterke mennesker som søker etter svar og garantier. En vinglete lege hjelper ikke, jeg skjønner det. Men prøv å ta tre måneder nå hvor du tar medisinene og forsøker å rette fokus utover fremfor innover og mot dette tema. Jeg er helt sikker på at det vil hjelpe deg (det hjelper meg når jeg får det til) Det skal jeg gjøre. Per dags dato er det ingen bedre alternativer for meg enn å forsøke Efexor helt ut. Har endelig kommet på en dose som nå har makset serotoninopptaket, og vel så det. Skal slå meg til ro med det og håpe på det beste etter opp til 2-3 måneder. Først da kan jeg si at det ikke har fungert. Takk for all støtte og hjelp, både NHD og issomethingwrong. Nå har jeg en plan som jeg vet kan fungere etter en del uker så da kan jeg legge googlingen til side for en stund. Hadde det ikke vært for at min vinglete lege mener så mye om doseringer hadde dette vært gjort enda mer tregt. Jeg presser på med mer doseøkninger etter målinger og hva jeg får råd om her inn 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Skrevet 19. juli 2014 Jeg testet Efexor sammen med en enhet alkohol i går. Absolutt ingen uønskede effekter. Ingen forsterket rus. I dag skal jeg ut med noen venner og tenker å forsøke med et par enheter til, men i svært sakte tempo for å være sikker på at det ikke skjer noe skummelt. Det er riktig nok ikke fullt to uker siden siste dosejustering (10 dager), men jeg føler meg svært trygg på at det ikke byr på problemer. Med tanke på at jeg det siste halvannet året har hatt dosejusteringer i hytt og pine, virker det direkte negativt på min psykiske helse å skulle isolere seg fra litt "moro" en gang i ny og ne. Det verste som kan skje er vel økt angst eller at man blir litt "full" på færre enheter enn normalt? Jeg har aldri vært inne på suicidale tanker, og er på ingen måte noen aggressiv person. Det er vel greit, så lenge jeg tar det svært forsiktig? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 19. juli 2014 Skrevet 19. juli 2014 Jeg testet Efexor sammen med en enhet alkohol i går. Absolutt ingen uønskede effekter. Ingen forsterket rus. I dag skal jeg ut med noen venner og tenker å forsøke med et par enheter til, men i svært sakte tempo for å være sikker på at det ikke skjer noe skummelt. Det er riktig nok ikke fullt to uker siden siste dosejustering (10 dager), men jeg føler meg svært trygg på at det ikke byr på problemer. Med tanke på at jeg det siste halvannet året har hatt dosejusteringer i hytt og pine, virker det direkte negativt på min psykiske helse å skulle isolere seg fra litt "moro" en gang i ny og ne. Det verste som kan skje er vel økt angst eller at man blir litt "full" på færre enheter enn normalt? Jeg har aldri vært inne på suicidale tanker, og er på ingen måte noen aggressiv person. Det er vel greit, så lenge jeg tar det svært forsiktig? Kos deg i dag Det lurer jeg og på, hva er det verste som kan skje om en drikker alkohol? 0 Siter
ISW Skrevet 19. juli 2014 Skrevet 19. juli 2014 Jeg tror egentlig at hovedproblemet er å kombinere alkohol med sentraldempende stoffer (benzo, Imovane og visse sederende AP og AD før tilvenning). Det står jo i Felleskatalogen for de fleste andre stoffer: "ingen interaksjon med alkohol, men kombinasjonen frarådes likevel". Det virker som selskapene skal sikre seg litt mot eventuelle ukjente effekter. Jeg ville unngått alkohol helt ved alvorlig depresjon (suicidalitet) og også ved angst hvis hensikten med å drikke er å dempe angsten, for da er man raskt inne på feil vei. For øvrig og hvis man er litt forsiktig og prøver seg fram, tror jeg ikke et par pils skader noe særlig 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Skrevet 19. juli 2014 (endret) Jeg tror egentlig at hovedproblemet er å kombinere alkohol med sentraldempende stoffer (benzo, Imovane og visse sederende AP og AD før tilvenning). Det står jo i Felleskatalogen for de fleste andre stoffer: "ingen interaksjon med alkohol, men kombinasjonen frarådes likevel". Det virker som selskapene skal sikre seg litt mot eventuelle ukjente effekter. Jeg ville unngått alkohol helt ved alvorlig depresjon (suicidalitet) og også ved angst hvis hensikten med å drikke er å dempe angsten, for da er man raskt inne på feil vei. For øvrig og hvis man er litt forsiktig og prøver seg fram, tror jeg ikke et par pils skader noe særlig Jepp. Benzo og lignende er fullstendig uaktuelt. Har ikke til hensikt å drikke bort all angst. Den pleier å myke seg opp når jeg er sammen med folk uansett. Men pleide ikke du å ta sederende AD (Remeron) når du la deg, selv om du hadde tatt et par pils? Hva er faren på det området? Jeg mener å huske noe om dine 10-12 halvlitere ved en 17. mai, etterfulgt av Remeron Endret 19. juli 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 19. juli 2014 Skrevet 19. juli 2014 Jepp. Benzo og lignende er fullstendig uaktuelt. Har ikke til hensikt å drikke bort all angst. Den pleier å myke seg opp når jeg er sammen med folk uansett. Men pleide ikke du å ta sederende AD (Remeron) når du la deg, selv om du hadde tatt et par pils? Hva er faren på det området? Jeg mener å huske noe om dine 10-12 halvlitere ved en 17. mai, etterfulgt av Remeron Hehe, det stemmer det men jeg begynte å drikke klokken 09.00 og jevnt utover dagen/kvelden, så promillen var aldri så ekstremt høy, og jeg var jo ganske godt tilvent til Remeron og fikk ikke lengre den ekstreme søvnigheten av den. For ordens skyld; jeg anbefaler ikke å drikke 12 halvlitere en kveld sammen med Remeron (forsåvidt ikke uten Remeron heller ) Men jeg tror du kan drikke noen øl og kose deg med god samvittighet 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Skrevet 19. juli 2014 Ingen uønskede effekter etter 5 øl, og det ble jo saker og ting på meg i kveld. Uff så pinlig å lese i morgen Jeg er ikke helt idiot selv om jeg har angst! 0 Siter
ISW Skrevet 20. juli 2014 Skrevet 20. juli 2014 Ingen uønskede effekter etter 5 øl, og det ble jo saker og ting på meg i kveld. Uff så pinlig å lese i morgen Jeg er ikke helt idiot selv om jeg har angst! Hehe, gratulerer 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Skrevet 22. juli 2014 (endret) Hehe, gratulerer Herregud så dumt! Tror jeg skal la være å være innlogget med mobilen heretter. Doktoronline og alkohol skal ikke kombineres! Man vet at man er her inne for mye, når man finner på å stikke innom ved et passende tidspunkt når man er på byen en tur... Annen interessant ting: Med Efexor blir jeg ikke lenger dårlig av alkohol dagen etter. Kvikk og rask uten hodepine, som jeg veldig lett får uten. Når det gjelder alkohol og Efexor opplevdes det ikke noe annerledes, bortsett fra en følelse av å ha litt mer kontroll og samtidig ha lettere for å slippe seg løs og prate med folk. Men ikke noe mer beruset/"full". Endret 22. juli 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Herregud så dumt! Tror jeg skal la være å være innlogget med mobilen heretter. Doktoronline og alkohol skal ikke kombineres! Man vet at man er her inne for mye, når man finner på å stikke innom ved et passende tidspunkt når man er på byen en tur... Annen interessant ting: Med Efexor blir jeg ikke lenger dårlig av alkohol dagen etter. Kvikk og rask uten hodepine, som jeg veldig lett får uten. Når det gjelder alkohol og Efexor opplevdes det ikke noe annerledes, bortsett fra en følelse av å ha litt mer kontroll og samtidig ha lettere for å slippe seg løs og prate med folk. Men ikke noe mer beruset/"full". Hehe, jeg reagerte mer på tidspunktet, siden klokka bare var 01.30. Ble litt bekymret for om det var en live-rapport fra dassen på ett av byens utesteder Men ikke noe å være flau over! Angående Efexor (og SSRI for den del), psykologen min sa til meg i sin tid: bare fest som vanlig når du tar dette, oppfordret meg faktisk til å dra ut 1) for å ha det gøy, og 2) for å utsette meg for å ikke ha full kontroll og se at det går bra. Jeg tror egentlig at hovedproblemet er kombinasjonen beroligende + alkohol og at SSRI/SNRI vanligvis går bra. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Skrevet 22. juli 2014 (endret) Hehe, jeg reagerte mer på tidspunktet, siden klokka bare var 01.30. Ble litt bekymret for om det var en live-rapport fra dassen på ett av byens utesteder Men ikke noe å være flau over! Angående Efexor (og SSRI for den del), psykologen min sa til meg i sin tid: bare fest som vanlig når du tar dette, oppfordret meg faktisk til å dra ut 1) for å ha det gøy, og 2) for å utsette meg for å ikke ha full kontroll og se at det går bra. Jeg tror egentlig at hovedproblemet er kombinasjonen beroligende + alkohol og at SSRI/SNRI vanligvis går bra. Hahaha! Neida. Jeg var nok litt tidlig ute med å poste ting her, men det stemte jo. Tror timestamp av postene viser en time for tidlig. Men det gikk helt fint, og nå har vi fortsatt kontakt Jeg har isolert meg unødvendig mye fordi jeg har vært så redd for alkohol + SSRI/SNRI, og du skjønner sikkert at det ikke er kjempemorsomt å være fullstendig edru når man er ute med venner. Etter jeg kom opp i litt mer NA-effekt på Efexor har jeg fått mer energi og tiltakslyst. Angsten er ikke blitt særlig mye bedre, men nå overkjører jeg den og gjør det jeg vil likevel. Men angstsymptomene kommer jo fortsatt. Men så var det jo dette med rekkefølgen som depresjon og angst forsvinner i. Jeg får smøre meg med tålmodighet. Jeg har trosset legens svar om å ikke øke mer før jeg hadde fått time på DPS, fordi jeg vil stå på maks serotonineffekt i tilstrekkelig tid for å være helt sikker på om jeg har noe å hente av Efexor Men det blir jeg nødt til å fortelle når jeg har time i morgen. Men hun kan ikke all verdens - jeg måtte lære henne at Wellbutrin ikke påvirker serotoninsystemet ved forrige besøk... Tenker jeg blir nødt til å forklare hvor NA kicker inn på Efexor, og når SERT flater ut Endret 22. juli 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Hahaha! Neida. Jeg var nok litt tidlig ute med å poste ting her, men det stemte jo. Tror timestamp av postene viser en time for tidlig. Men det gikk helt fint, og nå har vi fortsatt kontakt Jeg har isolert meg unødvendig mye fordi jeg har vært så redd for alkohol + SSRI/SNRI, og du skjønner sikkert at det ikke er kjempemorsomt å være fullstendig edru når man er ute med venner. Etter jeg kom opp i litt mer NA-effekt på Efexor har jeg fått mer energi og tiltakslyst. Angsten er ikke blitt særlig mye bedre, men nå overkjører jeg den og gjør det jeg vil likevel. Men angstsymptomene kommer jo fortsatt. Men så var det jo dette med rekkefølgen som depresjon og angst forsvinner i. Jeg får smøre meg med tålmodighet. Jeg har trosset legens svar om å ikke øke mer før jeg hadde fått time på DPS, fordi jeg vil stå på maks serotonineffekt i tilstrekkelig tid for å være helt sikker på om jeg har noe å hente av Efexor Men det blir jeg nødt til å fortelle når jeg har time i morgen. Men hun kan ikke all verdens - jeg måtte lære henne at Wellbutrin ikke påvirker serotoninsystemet ved forrige besøk... Tenker jeg blir nødt til å forklare hvor NA kicker inn på Efexor, og når SERT flater ut Det er jo ikke uvanlig at litt av angsten forsvinner når man føler seg bedre. Og NA kan få deg til å føle deg bedre, uten tvil. Et godt eksempel på det er jo når jeg føler meg "nede" (altså ikke klinisk deprimert, men engstelig, bekymret, småfortvilet og sliten) så hjelper det på angsten med et par kopper sterk kaffe. Det gjør jo ikke noe med serotonin, og de med angst frarådes jo å drikke kaffe, men jeg føler meg bedre og da forsvinner også angsten. Det er kanskje derfor Tolvon og Remeron virker såpass bra på angst, selv om de hovedsaklig har effekt på NA. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Skrevet 22. juli 2014 (endret) Det er jo ikke uvanlig at litt av angsten forsvinner når man føler seg bedre. Og NA kan få deg til å føle deg bedre, uten tvil. Et godt eksempel på det er jo når jeg føler meg "nede" (altså ikke klinisk deprimert, men engstelig, bekymret, småfortvilet og sliten) så hjelper det på angsten med et par kopper sterk kaffe. Det gjør jo ikke noe med serotonin, og de med angst frarådes jo å drikke kaffe, men jeg føler meg bedre og da forsvinner også angsten. Det er kanskje derfor Tolvon og Remeron virker såpass bra på angst, selv om de hovedsaklig har effekt på NA. Interessant. Jeg ser at både NA og SERT ser ut til å påvirke angst, i følge denne tegningen: no-wellbutrin-virkningsmekanisme-big.jpg Men jeg trodde man fikk angst av for mye NA, men for lite kan neppe være bra det heller? For lite NA er forbundet med depresjon, og angst er jo ofte en del av symptomsbildet ved depresjon. Fastlegen min, ikke hun jeg henviste til tidligere i tråden, han mente at jeg godt kunne være litt opp i NA-doseringen av Efexor, fordi det ville gi litt mer innvendig ro. Hva han mente med det vet jeg ikke helt... Synes ofte allmennlegene later til å uttale seg litt tilfeldig om antidepressiver. Det er mye de ikke kan, og som man av og til må rette på dem for. Da jeg sto høyt opp på Tolvon-dose tidligere (riktig nok ikke så høyt i serum, men innenfor), hadde jeg mer energi og fikk "gjort" ting jeg hadde lyst til. Men den fjernet ikke angstsymptomene. Nå tenker jeg å kjøre full blås med Efexor og la den knuse bort det den kan, før jeg må etter alternativer igjen. Jeg er veldig fornøyd med at jeg bryr meg mindre om mat etter jeg fikk mer NA-effekt. Skjer aldri at jeg overspiser eller at jeg må spise til det sprenger lenger. Endret 22. juli 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Nå har jeg sett noen varianter av det Venn-diagrammet der gjennom de siste årene, det virker egentlig som de "sminker" det litt utfra hvilket medikament de skal markedsføre. F.eks hvis de skulle markedsføre et AP ville de heller skrevet psykotiske symptomer under dopamin, osv. Men - jeg blir litt forvirret siden det blandes i hverandre med positive og negative ting. Glede, motivasjon, energi, osv. er jo positivt, mens angst, tvangstanker og tvangshandlinger ikke er det. Jeg trodde at angst (hvis man først skal stole 100% på monoamin-teorien) skyldtes redusert serotonin og økt noradrenalin, og det går jo ikke klart fram av diagrammet hva de egentlig mener. (Sånn går det når vi skal forsøke å tolke avansert medisin, hehe). Har du forresten vurdert å snakke med en psykiater, fremfor å irritere deg over allmennlegene? 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Skrevet 23. juli 2014 (endret) Har du forresten vurdert å snakke med en psykiater, fremfor å irritere deg over allmennlegene? Jepp. Er blitt henvist til DPS for å få ordentlig utredning og bedre oppfølging. Ikke fått svar ennå Om det blir avvist ber jeg om henvisning til psykiater. Jeg kommer til å nekte å la allmennlegen fortsette å bestemme dosering av medisiner. Det har gått aaaalt for lenge uten at jeg har kommet i mål! Hadde det ikke vært for at jeg har spurt meg frem her underveis, hadde jeg antagelig blitt stående på bittesmå doser fortsatt. Endret 23. juli 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.