Gå til innhold

NHD: Er dette en fornuftig konsentrasjon?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Legen synes jeg har alt for høy puls og blodtrykk, og vil at jeg skal vurdere å sette ned dosen igjen. Men jeg klarer ikke slappe av mens jeg er hos legen, så det er litt vanskelig å forholde seg til. Betablokker fikk jeg ikke ennå, fordi jeg normalt har hvilepuls på < 60. Men ordner privat psykiater på helseforsikring for å få litt fortgang i sakene :)

Skrevet

Legen synes jeg har alt for høy puls og blodtrykk, og vil at jeg skal vurdere å sette ned dosen igjen. Men jeg klarer ikke slappe av mens jeg er hos legen, så det er litt vanskelig å forholde seg til. Betablokker fikk jeg ikke ennå, fordi jeg normalt har hvilepuls på < 60. Men ordner privat psykiater på helseforsikring for å få litt fortgang i sakene :)

Hvor høy?

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Hvor høy?

Laveste vi fikk til var 90 i puls, og blodtrykket kan ha vært 145/90, om jeg husker rett (?). Men jeg tror ikke dette er representativt, for jeg har fått sånne verdier hos lege tidligere da jeg kun gikk på tolvon. Er sikker på det er angsten og ikke efexor, som kun øker blodtrykket moderat i de største dosene. Fikk heller sobril som korttidsløsning, siden efexor kanskje hjelper etter hvert. Å legge til AP var helt uaktuelt, for sobril var visst mye bedre :P Spurte om jeg trengte sykemelding og, men det gjør vondt verre. Da har jeg null å gjøre på dagtid og kommer til å bli ødelagt i hodet.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Hvis du skal ha betablokker, så pass for alt i verden på at du får en selektiv betablokker (beta-1-blokker) og ikke en ikke-selektiv som Pranolol/Inderal.

Interaksjonen mellom preparater som øker NA og ikke-selektive betablokkere kan være alvorlig. Du kan risikere ekstremt lav puls og ekstremt høyt blodtrykk.

Vi har alfa-reseptorer og beta-reseptorer i blodårene våre som reagerer på adrenalin/noradrenalin. Stimulering av alfa-reseptorer gjør at blodårene trekker seg sammen og stimulering av beta-reseptorene gjør at blodårene utvider seg (og i større blodårer i musklene har vi en overvekt av beta-reseptorer og i mindre perifere blodårer en overvekt av alfa-reseptorer - slik sørger kroppen for at ved stimulering med adrenalin går blodet til arbeidende muskler og ikke til hender og føtter, mv.)

Det finnes 3 typer beta-reseptorer (den tredje er dog lite relevant, finnes mest i fettvev). Beta-1-reseptorer finnes primært i hjertet, og beta-2-reseptorer primært i blodårene. Hvis du bruker en ikke-selektiv betablokker som også blokkerer beta-2-reseptorer, og har mye adrenalin/NA i blodet, så får du ikke den normale åreutvidende effekten, kun effekten fra alfa-reseptorene som gjør at blodårene trekker seg sammen. Konsekvensen blir et meget høyt blodtrykk og som respons fra kroppen en meget lav puls og mye ubehag.

Mange leger kjenner ikke til dette, det er litt skremmende.

Skrevet

Laveste vi fikk til var 90 i puls, og blodtrykket kan ha vært 145/90, om jeg husker rett (?). Men jeg tror ikke dette er representativt, for jeg har fått sånne verdier hos lege tidligere da jeg kun gikk på tolvon. Er sikker på det er angsten og ikke efexor, som kun øker blodtrykket moderat i de største dosene.

Høres ut som et blodtrykk jeg pleide å ha hos legen før. Var faktisk helt oppe i 160/100 på det verste hos legen. Hjemme var blodtrykket mitt gjerne 105/60.

Dette var da jeg fortsatt tok Pranolol (jfr. posten over). Nå som jeg har sluttet med den, og tar Zoloft, så får jeg ikke slike resultater hos legen mer. Siste måling hos legen var 115/75 (hadde litt høy puls imidlertid fordi jeg var engstelig da trykket skulle måles).

YoplaitDouble
Skrevet

Høres ut som et blodtrykk jeg pleide å ha hos legen før. Var faktisk helt oppe i 160/100 på det verste hos legen. Hjemme var blodtrykket mitt gjerne 105/60.

Dette var da jeg fortsatt tok Pranolol (jfr. posten over). Nå som jeg har sluttet med den, og tar Zoloft, så får jeg ikke slike resultater hos legen mer. Siste måling hos legen var 115/75 (hadde litt høy puls imidlertid fordi jeg var engstelig da trykket skulle måles).

Det var jeg også helt oppe i da vi tok første måling. Men når jeg sa at jeg er målt til 56 på legevakten tidligere ble hun skeptisk. Jeg tror ikke Efexor er synderen. Det kan faktisk tenkes at dette blir _bedre_ av nåværende dose, fordi den kanskje får kvelt angsten litt bedre. Jeg merket at hun var på tynn is da jeg dro frem at kurven for SERT flater ut på den og den konsentrasjonen, men lot være å kverulere for mye. Nå er henvisning til privat psykiater sendt, hvor jeg får time garantert innen to uker :)

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Hvis du skal ha betablokker, så pass for alt i verden på at du får en selektiv betablokker (beta-1-blokker) og ikke en ikke-selektiv som Pranolol/Inderal.

Interaksjonen mellom preparater som øker NA og ikke-selektive betablokkere kan være alvorlig. Du kan risikere ekstremt lav puls og ekstremt høyt blodtrykk.

Vi har alfa-reseptorer og beta-reseptorer i blodårene våre som reagerer på adrenalin/noradrenalin. Stimulering av alfa-reseptorer gjør at blodårene trekker seg sammen og stimulering av beta-reseptorene gjør at blodårene utvider seg (og i større blodårer i musklene har vi en overvekt av beta-reseptorer og i mindre perifere blodårer en overvekt av alfa-reseptorer - slik sørger kroppen for at ved stimulering med adrenalin går blodet til arbeidende muskler og ikke til hender og føtter, mv.)

Det finnes 3 typer beta-reseptorer (den tredje er dog lite relevant, finnes mest i fettvev). Beta-1-reseptorer finnes primært i hjertet, og beta-2-reseptorer primært i blodårene. Hvis du bruker en ikke-selektiv betablokker som også blokkerer beta-2-reseptorer, og har mye adrenalin/NA i blodet, så får du ikke den normale åreutvidende effekten, kun effekten fra alfa-reseptorene som gjør at blodårene trekker seg sammen. Konsekvensen blir et meget høyt blodtrykk og som respons fra kroppen en meget lav puls og mye ubehag.

Mange leger kjenner ikke til dette, det er litt skremmende.

Så ikke dette innlegget ditt før nå. Tusen takk for oppklaringen rundt dette! Jeg mener legen sa noe om ikke-selektiv beta-blokker i dag... Kanskje like greit at vi ventet med det. Nå får jeg uansett psykiater innen 14 dager. Føler allmennlegekunnskapene er oppbrukt for min del. Spesielt når jeg sitter og kan mer enn dem om hvordan de forskjellige AD påvirker hvilke reseptorer, og hvilke konsentrasjoner som gir hva. Nå bytter jeg også fastlege. Når jeg ser tilbake på det siste halvannet året er det faktisk helt forkastelig at jeg ikke er blitt henvist til noe annet hittil. Først når jeg får en legevikar for min fastlege, blir det plutselig fart på sakene og henvisninger i lange baner. Fikk nettopp telefon tidligere i dag fra DPS hvor de behandlet søknaden min, og ville heller henvise meg til noe de kaldte for "raskere tilbake" - for folk som er i jobb men risikerer sykemelding om ting ikke begynner å gå i riktig retning. Så det blir i tillegg til privatpraktiserende psykiater. Dette må bli bra! Får se om jeg faktisk trenger betablokker eller ikke. Jeg sitter jo og håper at Efexor skal ta seg opp. Den har jo begynt å gi meg mer energi og tiltakslyst, og jeg har litt lettere for å ta kontakt med folk og "bygge videre" på samtaler jeg har med folk. Men disse fysiske angstsymptomene er vel noe av det aller siste som slipper? Regner med hjernen må helomvendes først, og etter det vil de vel gradvis reduseres? Den følelsen av indre uro og litt dystre tanker som til tider tar litt overhånd er blirr kraftig redusert.

Nå har jeg tatt 20mg Sobril i kveld for å få litt pause og slappe av litt. Det var veldig lenge siden sist, så jeg føler meg helt gelé i hele kroppen :P

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Vel, for meg forsvant egentlig de fysiske angstsymptomene (hjertebank, økt blodtrykk, stramme muskler, ubehag i brystet, anstrengt pust) da angsten min byttet tema. Men jeg merket at da jeg var redd for hjertet mitt igjen for en måneds tid siden, så kom de delvis tilbake.

Det vil si, jeg hadde jo en form for fysisk angst ifm tvangstankene også; svetting, dårlig søvn, dårlig matlyst, en form for overfølsomhet og svie i huden og diare med disse tankene, men det var totalt annerledes. Nå merker jeg ingenting av dette, men tvangsgrublingen/-bekymringen er jo der fra tid til annet.

Jeg tror egentlig jeg har 2 diagnoser, fastlegen min er litt inne på det. Både tvangstanker (F42) og hypokondri/somatisering (F45). Jeg tror Zoloft hjelper på førstnevnte og Zeldox på sistnevnte. Noen eksperter anser jo hypokondri som en form for paranoia rettet innover, i mild grad. Det er kanskje noe i det.

Men som jeg tenker, så lenge diagnosene er i kapittel F4- (angst) og ikke F3- (depresjon) eller F2- (psykose) så er jeg tålig fornøyd :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...