Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

... Glemte el " droppet" tabletten ( 10 mg) i dag ... Følte m lett første del av dagen , letttere en med tablett:)) så kom de tunge tankene --- synes det ikke er store forskjellen med og uten.. Men gråten er nærmere uten!

Skrevet

Men vet det er dumt å eksperimentere slik.. Føler m bare så " himla" apatisk med..,:(( lurer på om jeg synes det er verre å være likegyldig og flat enn opp/ ned... Vanskelig avveining.., tenker min tristhet i stor grad skyldes livssituasjon . Ikke sterk nok til jobb i følge forrige arb giver... Sosial angst og " beven"... , søkt jobber ( uten å få) og avslag på arb avklaring... Beskyldninger om at jeg er et uholdbart, dysfunsjonelt Mnsk fra helse vesen .., nav sier jeg har gode sjansen for jobb... ! ja jeg gnåler og bærer meg fælt !!! Vet ikke hva som skal til for å havne litt mer i vater... Vil ikke delta i eget liv.., skremmende! Burde kanskje fått en giftsprøyte :(((( alt flyter i opp og ned modus... Hadde fin morgenkvist!!! Nøt natur og faglitteratur. Føler m til tider " gal" ... Setter alt på spissen .. Huffffffffff!!!!!!!!!!!!

Skrevet (endret)

Frykter jeg ikke skal klare å leve opp til sommerens forventninger ... Bør jeg prøve el isolere meg?? Blir avkrevd deltagelse på div SOS settinger jeg kjenner jeg ikke makter.. Bør jeg presse meg for familiens skyld og kanskje bli verre... Eller settet noen grenser , skjerme m selv og ( Evt) min familie... Tenker de har det vel så bra uten meg ( Pga at jeg lider sånn av å delta , noe de kan merke/men når jeg sier det begynner de å gråte...:((((( holder ikke å si jeg er sliten og energiløs, blir da tatt for ikke å bry meg og være lat...:(((

Endret av En namnlaus
Skrevet

--- synes åpenhet om min situasjon er særdeles vanskelig! Skylder jeg noen åpenhet utover primær fam? Kan jeg kalle meg syk???

Madelenemie
Skrevet

Frykter jeg ikke skal klare å leve opp til sommerens forventninger ... Bør jeg prøve el isolere meg?? Blir avkrevd deltagelse på div SOS settinger jeg kjenner jeg ikke makter.. Bør jeg presse meg for familiens skyld og kanskje bli verre... Eller settet noen grenser , skjerme m selv og ( Evt) min familie... Tenker de har deg vel så bra uten meg ( Pga at jeg lider sånn Sv å delta , noe de kan merke/men når jeg sier det begynner de å gråte... :((((( holder ikke å si jeg er sliten og energiløs, blir da tatt for ikke å bry meg og være lat... :(((

Hei!

Hm leit du har det så tungt.

Skulle ønske jeg hadde ett godt svar, noen bitteliten løsning:-( forslag på en:-(

Når det gjelder sosialt, er jo ikke jeg den rette til å svare, for jeg vil jo ikke råde noen til mer sosialt enn de orker:-)

Likevel har jeg selv strukket meg lenger enn jeg følte for sosialt, ubehagelig, men det var ikke farlig men energitappende.

Jeg ble til slutt så sliten at jeg fikk følge til fastlegen av min mann. Det ble min redning

Håper du etter hvert møter og får riktig hjelp og god hjelp for deg

Skrevet

Jeg forstår ikke helt. Du skriver utallige innlegg her inne, og man skulle tro du gjorde det for å få hjelp. Men når hjelpen blir tilbudt fra helsevesenet så vil du ikke ha den?

Fra et ikke-profesjonelt ståsted (jeg er ikke helsepersonell) oppfatter jeg deg som så syk nå at du trenger hjelp raskt. Ikke tenk noe mer om du liker eller misliker psykologen din, ta imot den hjelpen du kan få. Det er første skritt på veien til bedring.

Angående Cipralex så merker man ikke effekter på kort sikt av å glemme eller unnlate en dose. Kroppen har mekanismer som hindrer det (og som også gjør at det tar tid før medikamentet virker).

Skrevet

Jeg forstår ikke helt. Du skriver utallige innlegg her inne, og man skulle tro du gjorde det for å få hjelp. Men når hjelpen blir tilbudt fra helsevesenet så vil du ikke ha den?

Fra et ikke-profesjonelt ståsted (jeg er ikke helsepersonell) oppfatter jeg deg som så syk nå at du trenger hjelp raskt. Ikke tenk noe mer om du liker eller misliker psykologen din, ta imot den hjelpen du kan få. Det er første skritt på veien til bedring.

Angående Cipralex så merker man ikke effekter på kort sikt av å glemme eller unnlate en dose. Kroppen har mekanismer som hindrer det (og som også gjør at det tar tid før medikamentet virker).

eksakt! Hvorfor oppfatter du meg syk? Er det min mistro ovenfor menneskeheten???
Madelenemie
Skrevet

Hei!

Og fra et ikke-profesjonelt ståsted (jeg er ikke helsepersonell) oppfatter jeg vedkommende som så godt gjennomtenkt at friskere enn en som spiser alle piller som triller ut etter et legebesøk etter en hver dags frykt for ny sykdom...uuæææuhuuuu

Det er et sunnhetstegn at man tenker selv, er kritisk og tenker konsekvenser.

Om veldig syk, det vet vel verken jeg eller du, men absolutt en konsekvenstenker, og vil si realitetsorientert og det er viktig!

:-)

Skrevet

eksakt! Hvorfor oppfatter du meg syk? Er det min mistro ovenfor menneskeheten???

Man er for det første sjelden frisk når man skriver et høyt 10-talls tråder her i løpet av en måned.

Men innholdet i postene virker for meg som høy grad av håpløshet, skyldfølelse, selvnedsettelse og en del dødstanker. Altså mye alvorlig depressivt innhold. I tillegg virker du veldig skeptisk.

Men igjen: det er ikke min jobb å stille diagnose. Men jeg ville sterkt oppfordre til å søke hjelp.

Madelenemie
Skrevet

Takk M! Dine betraktninger gir meg alltid substans:)

Hei!

Hyggelig.

Jeg har pga av nære relasjoner lest en del, om enn sporadisk om pf de siste årene.

Og jeg syns man både bør vokte seg selv og sine for sånne merkelapper. (satt på et raskt tynt og dårlig grunnlag) (en veterinærvenn av meg lo og fortalte at rett før fikk asperger syndrom, mente en privat psykolog at hadde narsisistisk pf...så så sikker vitenskap er dette??)(på Ullevål smilte/lo psykiateren av at noen så det sånn for min venn tydelig og autistisk, selv om i ekteskapsrelasjon)

Om de hadde blitt brukt riktig og konstruktivt...men når jeg leser at mange blir nærmest nektet helsehjelp fordi de finner feks bordeline i deres journal! Det er alvorlig!

Man gjør klokt i å ta i mot hjelp, men å også være trekkene(sjakktrekkene foran) (hm og nja og :-D, der er ikke jeg best:-) men nå gjelder teori) foran, sånn at man da ender opp med å få hjelp og ikke bli avvist.

Stå på, behold din skepsis, den er ikke mer skeptisk enn at den er sunn!

Skrevet

Man er for det første sjelden frisk når man skriver et høyt 10-talls tråder her i løpet av en måned.

Men innholdet i postene virker for meg som høy grad av håpløshet, skyldfølelse, selvnedsettelse og en del dødstanker. Altså mye alvorlig depressivt innhold. I tillegg virker du veldig skeptisk.

Men igjen: det er ikke min jobb å stille diagnose. Men jeg ville sterkt oppfordre til å søke hjelp.

Takk for direkte svR:) ja no " sånt"- grensen mellom syke og ikke syke tankerekker tenker j er flytende og subjektiv) les; ikke entydige svar på hva som er sykt .. Jeg vill ik være syk , men kjenner m på felgen .. På felgen og syk er kanskje ik nødv helt det samme. Sorry om jeg kjeder forumet m mine utallige jeremiader ).
Skrevet

Hei!

Hyggelig.

Jeg har pga av nære relasjoner lest en del, om enn sporadisk om pf de siste årene.

Og jeg syns man både bør vokte seg selv og sine for sånne merkelapper. (satt på et raskt tynt og dårlig grunnlag) (en veterinærvenn av meg lo og fortalte at rett før fikk asperger syndrom, mente en privat psykolog at hadde narsisistisk pf...så så sikker vitenskap er dette??)(på Ullevål smilte/lo psykiateren av at noen så det sånn for min venn tydelig og autistisk, selv om i ekteskapsrelasjon)

Om de hadde blitt brukt riktig og konstruktivt...men når jeg leser at mange blir nærmest nektet helsehjelp fordi de finner feks bordeline i deres journal! Det er alvorlig!

Man gjør klokt i å ta i mot hjelp, men å også være trekkene(sjakktrekkene foran) (hm og nja og :-D, der er ikke jeg best:-) men nå gjelder teori) foran, sånn at man da ender opp med å få hjelp og ikke bli avvist.

Stå på, behold din skepsis, den er ikke mer skeptisk enn at den er sunn!

tror vi er enige om at en viss posjon kritisk refleksjon Er bærekraftig:) merkelapper er objektgjørende og bidrar i verste fall til fastlåste relasjoner ...
Skrevet

Takk for direkte svR:) ja no " sånt"- grensen mellom syke og ikke syke tankerekker tenker j er flytende og subjektiv) les; ikke entydige svar på hva som er sykt .. Jeg vill ik være syk , men kjenner m på felgen .. På felgen og syk er kanskje ik nødv helt det samme. Sorry om jeg kjeder forumet m mine utallige jeremiader ).

Jeg er bare bekymret for deg og håper du får hjelp:) Man kommer seg dessverre sjelden ut av dette uten støttespillere. Det er ikke at jeg ønsker en "merkelapp" på deg og jeg tror heller ikke du kjeder forumet, men jeg tenker som sagt at når du bærer på så mye frustrasjon og fortvilelse som du gjør, så må du ha det veldig vondt.

Madelenemie
Skrevet

tror vi er enige om at en viss posjon kritisk refleksjon Er bærekraftig:) merkelapper er objektgjørende og bidrar i verste fall til fastlåste relasjoner ...

Hei!

Enig!

Syns selv jeg har vært heldig som fikk en merkelapp, men også hjelp, riktig hjelp.

Trodde det var sånn for alle jeg for et par år siden, men så oppdaget jeg at nettopp min/vår merkelapp forhindrer mange fra å få hjelp??

En venn av meg sa, "jeg sier ikke et ord om at jeg har asperger, verken på jobb eller hos den nye terapauten" nettopp fordi når sa dette, ble blankt avvist, og med ulike begrunnelser.

Min venn sa, Min autisme er mitt handikap, nå sliter jeg psykisk og trenger hjelp med det!"

Det tragiske og tankevekkende er at da må holde autisme skjult.

Jeg hadde ikke greid det, men jeg tror og forstår min venn, og jeg finner det tankevekkende og informerende. 

Og jo mer jeg leser, jo mer skjønner jeg at sjakktrekk gjelder også i helse og friskhet.

Sjakktrekkene er der også, og jo bedre man er på de mellommenneskelige relasjoner jo fortere kan man finne dem, tror jeg, selv er jeg dårlig på det.

Skrevet

I tillegg til retningslinjer ( forkningsbaserte) tenker jeg bevissthet rundt menneskesyn og verdier/ etikk er svært viktig. Om du ikke evner å møte de hjelpetrengende m dette i bunn blir fagkunnskapen grunn .

Madelenemie
Skrevet

I tillegg til retningslinjer ( forkningsbaserte) tenker jeg bevissthet rundt menneskesyn og verdier/ etikk er svært viktig. Om du ikke evner å møte de hjelpetrengende m dette i bunn blir fagkunnskapen grunn .

Hei!

Enig!

Jeg skrev til min psykiater som stadig planlegger å slutte å jobbe, at "nei nå, nå som du er på topp erfaringsmessig skal du IKKE slutte".

Hun smiler av det, men fortsetter og fortsetter:-)

Jeg tror det er pga av mine ordrer:-) hun har sikkert sine grunner.

Men jeg merker at hun hører, faktisk gjør jeg det, hun sier hun blir rørt og glad (i det ligger jo motivasjon) og... ja tenker jeg, nettopp det får en jo til å fortsette.

Når jeg sier nei, du skal fortsette, smiler hun, jeg vet hun bestemmer selv, men jeg vet også at hun vet at jeg snakker sant. Hun har hjulpet meg med sin trygghet, stødighet og erfaring, og mange flere trenger det!

Hun har ikke bare papirer og erfaring, hun har hjerte, omtenksomhet, mot og dyktighet, den vil jeg skal bli andre til hjelp.

Skrevet

Frykter jeg ikke skal klare å leve opp til sommerens forventninger ... Bør jeg prøve el isolere meg?? Blir avkrevd deltagelse på div SOS settinger jeg kjenner jeg ikke makter.. Bør jeg presse meg for familiens skyld og kanskje bli verre... Eller settet noen grenser , skjerme m selv og ( Evt) min familie... Tenker de har det vel så bra uten meg ( Pga at jeg lider sånn av å delta , noe de kan merke/men når jeg sier det begynner de å gråte... :((((( holder ikke å si jeg er sliten og energiløs, blir da tatt for ikke å bry meg og være lat... :(((

Jeg har ingen tro på at løsningen er isolasjon. Jeg tenker at du bør delta i rimelig grad, tror ikke du blir verre av det. Det hjelper lite å bruke all sin tid på å gruble over psykologen, hva som har og ikke har blitt sagt, om du er eller ikke er psyk osv.  Sørg for å gjennomføre noen oppgaver hver dag.

Skrevet

... Ja tenker slik jeg og, men blir lammet .., bl a fordi jeg ikke synes jeg tåler dagens lys:(

Skrevet

... Ja tenker slik jeg og, men blir lammet .., bl a fordi jeg ikke synes jeg tåler dagens lys:(

Nei, du blir ikke lammet. Du velger å unnvike.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...