Gjest Anonym bruker Skrevet 21. juli 2014 Skrevet 21. juli 2014 Jeg sliter med stress i forhold til jobb, familiesituasjon etc. Når det topper seg så ønsker jeg å ha kontroll, og ønsker da at det skal være svært ryddig rundt meg. Dette som tvangshandlinger i form av at alt må være riktig for meg hjemme. Sko skal stå riktig, ikke noe overflødig skal ligge på bord etc. Jeg bruker meg på familien og kan smelle i dører pga at jeg er sint. Jeg vet at det er sykt, men klarer ikke la være. Jeg føler at jeg er en dritt ift familien min og får dårlig samvittighet. Min samboer er overvektig og jeg kjenner at dette også plager meg noe forferdelig! Jeg tenker mange ganger at jeg ikke orker mer pga totalsituasjonen, og har begynt å se på leiligheter med tanke på å flytte. Jeg tenker mer og mer på at jeg kan ha en diagnose. Har brukt antideepressiva, men funker dårlig ift tvangen. Jeg kjenner at noe må gjøres både for min familiesskyld samt min egen, men er ambivalent. Finnes det noen andre medisiner som kan være verdt å prøve? 0 Siter
ISW Skrevet 21. juli 2014 Skrevet 21. juli 2014 Håper du får svar fra legen også, men tenkte bare å kommentere litt. Jeg har tvangslidelse selv. Det var jo litt merkelig at du har fått antidepressiva uten noen diagnose. Men skal tvangslidelse behandles med medikamenter (SSRI) er det ofte en spesialistoppgave siden dosen som trengs gjerne er mye høyere enn hva som trengs for depresjon. Det å ha et fullstendig behov for kontroll er vel et kjennetegn på tvangslidelse. Vi etterspør total orden, gjerne perfeksjonisme, og ikke minst garantier. Så varierer det jo veldig hva vi søker kontroll over, være seg alt fra å ikke dø til at ting skal fremstå ryddig. Det er nok veldig viktig å definere hva som er "deg" oppi alt dette, og hva som er sykdommen. Det at din samboer ikke kan være overvektig (fordi vedkommende må være perfekt?) kan godt være et utslag av tvangslidelse og ikke nødvendigvis dine sanne verdier. Da er det viktig at du ikke gjør overilte valg som ikke er rasjonelle. Jeg synes absolutt du skal få dette diagnosert og behandlet før det "spiser deg opp". Ofte må det en spesialist til, men det kan fastlegen henvise deg til. Det vil da også bli undersøkt om tvangen ligger mer i personligheten din eller om du har en tvangslidelse (det er noe forskjellig, men kan også opptre sammen) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. juli 2014 Skrevet 21. juli 2014 Du har en tvangslidelse (OCD). Den skal behandles med en spesiell type antidepressiva som kalles SSRI (Seroxat, Cipralex, Zoloft, Fontex, Fevarin) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.