Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i et innlegg her at det er lov og slenge med dørene.

Så lenge jeg har vært på dol har jeg fått inntrykk av at det har med umodenhet å ha så lite kontroll på følelsene.

I oppveksten kunne jeg ofte slenge med dørene. Langt inn i den voksnes verden med småbarn kunne jeg reagere slik. Men jeg lot det gå ut over døde ting. Hadde mye dårlig samvittighet for at jeg kunne reagere slik.

Om det var med alderen eller medisinering det ble bedre vet jeg ikke. Men jeg har flere ganger registrert at selvskadingen også har skjedd i situasjoner jeg ellers ville reagert slik. Det har også blitt en måte å ta kontroll over slike reaksjoner. Kanskje var det den som overtok når jeg fant ut at jeg da klarte å ta kontroll over reaksjoner mine nærmeste ville merket. For den var det jo ingen som kunne merke.

Så nå lurer jeg litt på hva som egentlig er normalt. Har mesteparten full kontroll over reaksjoner når de blir voksne og er slenging med dører og lignende ting tegn på en umoden pf?

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

13

• AnonymBruker

8

• XbellaX

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet (endret)

Så lenge jeg har vært på dol har jeg fått inntrykk av at det har med umodenhet å ha så lite kontroll på følelsene.

I oppveksten kunne jeg ofte slenge med dørene. Langt inn i den voksnes verden med småbarn kunne jeg reagere slik. Men jeg lot det gå ut over døde ting. Hadde mye dårlig samvittighet for at jeg kunne reagere slik.

Om det var med alderen eller medisinering det ble bedre vet jeg ikke. Men jeg har flere ganger registrert at selvskadingen også har skjedd i situasjoner jeg ellers ville reagert slik. Det har også blitt en måte å ta kontroll over slike reaksjoner. Kanskje var det den som overtok når jeg fant ut at jeg da klarte å ta kontroll over reaksjoner mine nærmeste ville merket. For den var det jo ingen som kunne merke.

Så nå lurer jeg litt på hva som egentlig er normalt. Har mesteparten full kontroll over reaksjoner når de blir voksne og er slenging med dører og lignende ting tegn på en umoden pf?

I min familie og omgangskrets er det ikke vanlig å smelle med dørene etter at man har blitt voksen.

Endret av frosken
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du mener med at det er "lov", jeg mener det ikke er vanlig i det hele tatt. Jeg synes det vitner om en umoden personlighet med dårlige kommunikasjonsevner og et skralt forhold til eget sinne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endret noe av oppførselen min etter jeg begynte med fontex. Merker det spesielt ifht barna. Før kunne jeg kjefte over bagatellmesige ting litt "ukontrollert" . Dvs at jeg nå i konfliktsituasjoner med barna er mye roligere og tar situasjonen mer "korrekt". Før måtte jeg bite tenna kraftig sammen og jeg følte at jeg ble mer sint enn nødvendig. Da kunne det komme noen kraftige salver også. Særlig når jeg var trøtt/sliten reagerte jeg uhensiktsmessig hvis man kan kalle det det. Jeg kan bli sint nå også, men har mer kontroll enn jeg føler jeg hadde tidligere. Hever sjelden stemmen mye, og gjør jeg det så er det like mye for å lære barna at, ja, man kan bli sint og få høy stemme. Jeg er mer harmonisk nå.

Anonymous poster hash: d3c3f...d08

Skrevet

Jeg ser det som et mål å kommunisere gjennom ord og ikke indirekte handlinger. Hva gjør at du ikke kan kommunisere med ord din reaksjon når du har det slik?

AnonymBruker
Skrevet

Her smeller det ikke i dørene med mindre det er gjennomtrekk :) Jeg husker imidlertid godt at jeg hadde slike reaksjonsmønstre i puberteten og også litt i tidlig voksen alder. Jeg var feks fæl til å kaste døde ting med mål om å treffe i et destruktivt forhold jeg var i. 

Anonymous poster hash: 94b13...4ff
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å smelle med dørene er et sikkert umodent trekk. Sunne voksne gjør ikke slikt.

Skrevet

Å smelle med dørene er et sikkert umodent trekk. Sunne voksne gjør ikke slikt.

Nå er dette lenge siden. Jeg husker ikke om det skjedde ofte eller om det hadde sammenheng med pms. Men en ting husker jeg. Og det var at jeg brukte utrolig mye energi på å prøve å ta meg sammen.

Jeg har vært en del forundret hvordan enkelte her gir inntrykk av å ha full kontroll i alle situasjoner. Jeg har alltid trodd det var litt menneskelig å miste litt kontroll innimellom. Med andre ord så må jeg ha hatt problemer lenge før jeg var klar over det.

Skrevet (endret)

Lurer på når sinne kan settes i forbindelse m psykdom - kan jo gå ut av sitt " gode" skinn da?! Forøvrig vet jeg at et av kriteriene for sosial kompetanse er evne til å verbalisere sin aggresjon ( fremfor destruktive handlinger , eks slamre dør , knuse el gi noen en på tygga. ). Kan ha lyst , noe annet å gjøre det?! Lav impulskontroll eller noe.. Redd min blir senket i terapi!!!Kan ikke fri meg fra å spørre hva friskLivsfaktorene her på forumet gjør når de blir rasende og det koker over? Sparker i Stein ? Furter . Gneldrer & biter fra seg m ord og vendinger i heftige diskusjoner ...? Eller forholder seg iskaldt og behersket til det er gått over.. Eller teller til ti baklengs ..?!

Endret av En namnlaus
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg har vært en del forundret hvordan enkelte her gir inntrykk av å ha full kontroll i alle situasjoner"

Hvorfor sitter du med det inntrykket? Det er svært få som har kontroll i alle situasjoner, men vi reagerer på andre måter enn å slenge med dører og lignende. Det fleste finner vel ut at det ikke løser noe som helst (er kun destruktivt) og finner derfor andre måter å få utløp for følelser på. Du er neppe alene her i verden eller på Dol den eneste som smeller med dører. Men det er likefullt en umoden reaksjon. Det var jo umodent av meg å drive å kaste ting i hytt og pine den tiden jeg gjorde det. 

Skrevet

"Jeg har vært en del forundret hvordan enkelte her gir inntrykk av å ha full kontroll i alle situasjoner"  Hvorfor sitter du med det inntrykket? Det er svært få som har kontroll i alle situasjoner, men vi reagerer på andre måter enn å slenge med dører og lignende. Det fleste finner vel ut at det ikke løser noe som helst (er kun destruktivt) og finner derfor andre måter å få utløp for følelser på. Du er neppe alene her i verden eller på Dol den eneste som smeller med dører. Men det er likefullt en umoden reaksjon. Det var jo umodent av meg å drive å kaste ting i hytt og pine den tiden jeg gjorde det.  Anonymous poster hash: 94b13...4ff

Jeg gjør det ikke nå. Som jeg kan huske i hvertfall. Det kunne være andre ting enn akkurat smelle med dørene. Tror det tross alt er bedre slik jeg har taklet ting de siste årene når ingen fornuftig løsning fungerer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det ikke nå. Som jeg kan huske i hvertfall. Det kunne være andre ting enn akkurat smelle med dørene. Tror det tross alt er bedre slik jeg har taklet ting de siste årene når ingen fornuftig løsning fungerer.

Om du tenker at selvskade er bedre enn å smelle dører er jeg helt uenig. Det verste som skjer med dører er jo at de evnt ramler av hengslene til slutt eller at dørkarmer og lignende gir etter.

Men bor man med andre og som du har barn bør man klart unngå dørslamring. Det er rett og slett både skremmende og gjør andre urolige. Jeg er av den oppfatning at det finnes fornuftige løsninger på det meste. Selv gjorde jeg feks valget å gå ut av det destruktive forholdet og har ikke kastet noe siden den gang :) 

Skrevet

Om du tenker at selvskade er bedre enn å smelle dører er jeg helt uenig. Det verste som skjer med dører er jo at de evnt ramler av hengslene til slutt eller at dørkarmer og lignende gir etter. Men bor man med andre og som du har barn bør man klart unngå dørslamring. Det er rett og slett både skremmende og gjør andre urolige. Jeg er av den oppfatning at det finnes fornuftige løsninger på det meste. Selv gjorde jeg feks valget å gå ut av det destruktive forholdet og har ikke kastet noe siden den gang :)  Anonymous poster hash: 94b13...4ff

Selvskading er det ingen som merker. Det går ikke ut over noen.

AnonymBruker
Skrevet

Selvskading er det ingen som merker. Det går ikke ut over noen.

Selvfølgelig går det utover noen - deg selv...

Skrevet

Selvfølgelig går det utover noen - deg selv... Anonymous poster hash: 94b13...4ff

Det er bedre enn at noe skal gå ut over andre. Men jeg har ikke gjort det på lenge. Har vært stabil og klarte å komme meg gjennom de siste episodene uten selvskading.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre enn at noe skal gå ut over andre. Men jeg har ikke gjort det på lenge. Har vært stabil og klarte å komme meg gjennom de siste episodene uten selvskading.

Godt jobba! :)

Skrevet

Kan dette være en følge av depresjon?

Økt sinne kan være utslag av depresjon, men ikke slamring med dører. En så konkret handling er noe folk velger å gjøre, ikke et symptom på depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...