*Edvarda* Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Hmmm... Lærer stadig noe nytt på dette forumet. Trodde dørslamring var ok. Jeg bruker ikke å gjøre d men. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Hmmm, jeg vokste opp i ett hjem der det ikke var akseptabelt å smelle med dører, kaste ting o.l., så det hadde jeg ikke turt da, og har ikke begynt med det i voksen alder heller. Men jeg har mange andre reaksjonsmåter (verbale) som nok er like umodne, når jeg ikke klarer å tenke å klart av en eller annen grunn. Anonymous poster hash: 5c3c2...018 0 Siter
frosken Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 (endret) Lurer på når sinne kan settes i forbindelse m psykdom - kan jo gå ut av sitt " gode" skinn da?! Forøvrig vet jeg at et av kriteriene for sosial kompetanse er evne til å verbalisere sin aggresjon ( fremfor destruktive handlinger , eks slamre dør , knuse el gi noen en på tygga. ). Kan ha lyst , noe annet å gjøre det?! Lav impulskontroll eller noe.. Redd min blir senket i terapi!!!Kan ikke fri meg fra å spørre hva friskLivsfaktorene her på forumet gjør når de blir rasende og det koker over? Sparker i Stein ? Furter . Gneldrer & biter fra seg m ord og vendinger i heftige diskusjoner ...? Eller forholder seg iskaldt og behersket til det er gått over.. Eller teller til ti baklengs ..?! Registrerer en følelse og velger deretter hva jeg vil gjøre som følge av følelsen. Hvis jeg f.eks. mener jeg er blitt utsatt for noe urimelig som gir meg grunnlag for å bli sint, så kan det hende jeg velger å ta opp dette med rette vedkommende. Hvis jeg mener at min reaksjon er noe overdreven, så venter jeg bare til reaksjonen går over. Jeg tenker ikke at det å forholde seg "behersket" henger sammen med å forholde seg "iskaldt". Jeg kan kjenne sterke følelser, men jeg velger fortsatt hva jeg vil gjøre - om noe - som følge av mine følelser. Endret 22. juli 2014 av frosken 0 Siter
*Edvarda* Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Hmmmm, ja det er jo heller ikke bra. Dumt å si ting en ikke mener. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Økt sinne kan være utslag av depresjon, men ikke slamring med dører. En så konkret handling er noe folk velger å gjøre, ikke et symptom på depresjon. Det er sant. Jeg tenkte ikke på det 0 Siter
Gjest Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Jeg ser det som et mål å kommunisere gjennom ord og ikke indirekte handlinger. Hva gjør at du ikke kan kommunisere med ord din reaksjon når du har det slik? Dere er heldige som har så god kontroll. Er det vilje det er snakk om eller er det noen av oss som har et mer komplisert følelsesliv? Ikke alt som kan kommunisere gjennom ord. Noen klarer likevel å ha kontroll, mens hos andre kan det da bygge seg opp. Noen klarer å ta seg sammen i lang tid før det eksploderer. Jeg tror noe her kan være opplært, men at ganske mye også skyldes gener. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Dere er heldige som har så god kontroll. Er det vilje det er snakk om eller er det noen av oss som har et mer komplisert følelsesliv? Ikke alt som kan kommunisere gjennom ord. Noen klarer likevel å ha kontroll, mens hos andre kan det da bygge seg opp. Noen klarer å ta seg sammen i lang tid før det eksploderer. Jeg tror noe her kan være opplært, men at ganske mye også skyldes gener. En del er vel "født" med mer temperament, mens andre er "født" mer tenkende og rolige eller? Er det ikke slik? Anonymous poster hash: 5c3c2...018 0 Siter
Gjest Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 En del er vel "født" med mer temperament, mens andre er "født" mer tenkende og rolige eller? Er det ikke slik? Anonymous poster hash: 5c3c2...018 Jeg trodde vi alle hadde noe å slite med, men at det ikke trenger å være det samme. 0 Siter
frosken Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Dere er heldige som har så god kontroll. Er det vilje det er snakk om eller er det noen av oss som har et mer komplisert følelsesliv? Ikke alt som kan kommunisere gjennom ord. Noen klarer likevel å ha kontroll, mens hos andre kan det da bygge seg opp. Noen klarer å ta seg sammen i lang tid før det eksploderer. Jeg tror noe her kan være opplært, men at ganske mye også skyldes gener. Jeg mener dette primært handler om hvilke holdninger man har til hvordan man vil leve sitt liv. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Jeg mener dette primært handler om hvilke holdninger man har til hvordan man vil leve sitt liv. Så enkelt tror ikke jeg det er. 0 Siter
frosken Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Så enkelt tror ikke jeg det er. Det finnes da mange mennesker med komplisert følelsesliv, sterke emosjoner osv, som klarer å kontrollere sine impulser. For mange er det en av de største gevinstene av terapi. Dersom man er svært dårlig psykisk, f.eks. i en mani, mener jeg det blir annerledes. Da er man ikke lenger "seg selv", og vil kunne handle impulsivt til tross for at man ikke ønsker det. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Det finnes da mange mennesker med komplisert følelsesliv, sterke emosjoner osv, som klarer å kontrollere sine impulser. For mange er det en av de største gevinstene av terapi. Dersom man er svært dårlig psykisk, f.eks. i en mani, mener jeg det blir annerledes. Da er man ikke lenger "seg selv", og vil kunne handle impulsivt til tross for at man ikke ønsker det. Følelser er for komplisert for meg. Jeg må være veldig viljesvak forstår jeg. 0 Siter
XbellaX Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Ikke alt som kan kommunisere gjennom ord. Noen klarer likevel å ha kontroll, mens hos andre kan det da bygge seg opp. Noen klarer å ta seg sammen i lang tid før det eksploderer. Jeg tror noe her kan være opplært, men at ganske mye også skyldes gener. Hva er det som ikke kan kommuniseres gjennom ord? "Noen klarer likevel å ha kontroll, mens hos andre kan det da bygge seg opp. Noen klarer å ta seg sammen i lang tid før det eksploderer." Kanskje man heller skal slutte å tenke på å ta seg sammen hele tiden, og heller adressere problemet, da slipper man som regel både små og store eksplosjoner. 0 Siter
DoleMari Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 En del er vel "født" med mer temperament, mens andre er "født" mer tenkende og rolige eller? Er det ikke slik? Anonymous poster hash: 5c3c2...018 Det tror jeg også. 0 Siter
XbellaX Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Følelser er for komplisert for meg. Jeg må være veldig viljesvak forstår jeg. Vilje tror jeg nok du har, det har de aller fleste. Mange i din situasjon bruker den imidlertid feil. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Affektregulering - handler det om hvordan vi evner å styre våre emosjoner ? Tenker temperament er genetisk , så vil en lære seg å styre det inn i sosialt akseptable former ( forhåpentligvis i oppvekstmiljø/ oppdragelse ). Tenker en del psykelighet kan skyldes at en kan ha holdt sinne inni seg over tid , da tenker jeg det kan bli eksplosivt. Glemmer aldri en stille gutt på skolen , engstelig og vegrende og ikke " flink" faglig el sosialt. Ble møtt meg nedlatende kommentarer av andre.Plutselig begynte han å svare læreren stygt og det var et sinne fra hans side som ble fullstendig hemningsløst. Lærer tente på alle plugger tilbake ... Husker jeg tenkte i etter kant at denne gutten kunne ha mange undertrykte emosjoner i seg. Det samme tenkte jeg om det som skjedde 22. Juli for tre år siden:(( unnskylder absolutt ikke, men kan gi mulige forklaringer . 0 Siter
Gjest Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 En del er vel "født" med mer temperament, mens andre er "født" mer tenkende og rolige eller? Er det ikke slik? Anonymous poster hash: 5c3c2...018 Likevel er det handlingen som teller. Vet det ikke er lett men.. Sånn er det bare.. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Hva er det som ikke kan kommuniseres gjennom ord? "Noen klarer likevel å ha kontroll, mens hos andre kan det da bygge seg opp. Noen klarer å ta seg sammen i lang tid før det eksploderer." Kanskje man heller skal slutte å tenke på å ta seg sammen hele tiden, og heller adressere problemet, da slipper man som regel både små og store eksplosjoner. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. juli 2014 Skrevet 22. juli 2014 Jeg kjenner at denne tråden går inn på meg. Føler meg som et null. Trekker meg derfor ut en stund. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.