Stallone Arnold Skrevet 24. juli 2014 Skrevet 24. juli 2014 Mange diagnoser er slik at dersom du for eksempel har 6 av 9 symptomer så får du en diganose. Hva med de som har 5 av 9 symptomer, og dermed ikke får diagnosen, de kan ha like store eller værre problemer relatert til symptomene sine men disse får da ingen diagnose. Diagnoser samler folk som kan ha symptomer som kan likne på hverandre eller ofte inntreffer samtidig, men det betyr ikke at dette er 1 sykdom som skal behandles på 1 måte. Med diagnosene forenkler vi situasjonen slik at vi glemmer at det bare er en samling med enkeltsymptomer, det er ikke en sykdom i seg selv Men hvorfor ikke lage et nytt system hvor man faktisk bruker enkeltsymptomer, og forsker direkte på hva som virker best mot enkeltsymptomer, da vil vi kunne komme lenger enn det vi gjør i dag med disse sekkediagnosene Et godt eksempel på hvordan diagnoser kan sende forskere på ville veier er "depresjon". Når du er deprimert kan du ha tilstedeværelse av masse negative tanker, eller du kan bare mangle alle de positive tankene, eller du kan ha en blanding. Disse personene med helt forskjellige symptomer samles i en sekk, og skal ha samme behandling. Det sier seg selv at dette gjør at vi ender opp med at man lander på en mellomtng som funker litt for de med negative følelser, og litt for de med manglende positive følelser Hvor mye forskning er det gjort på apati? Likegyldighet? Nei, vi bare antar at det er det samme i sekken med depresjonssymptomer fordi det er samme diagnose! også kommer tullete psykologer å klarer å lire av seg "det er bare latskap". Nei det er ikke latskap, og selv om det er latskap så er latskap da et symptom på en sykdom som er mulig å behandle dersom man faktisk setter inn innsats i hva som fororsaker dette Diagnoser var nyttige i psykiatrien i gamle dager, fordi vi ikke var kommet lenger, nå har vi ingen unnskylding for å sette forskjellige folk i samme bås og gi middelmådig behandling. Vi må begynne å se mer på enkeltsymptomer og hvordan disse enkeltvis påvirker mennesker og hva som virker på disse symptomene enkeltvis Amen 0 Siter
christensen1365381166 Skrevet 24. juli 2014 Skrevet 24. juli 2014 (endret) Mange diagnoser er slik at dersom du for eksempel har 6 av 9 symptomer så får du en diganose. Hva med de som har 5 av 9 symptomer, og dermed ikke får diagnosen, de kan ha like store eller værre problemer relatert til symptomene sine men disse får da ingen diagnose. ... Diagnoser var nyttige i psykiatrien i gamle dager, fordi vi ikke var kommet lenger, nå har vi ingen unnskylding for å sette forskjellige folk i samme bås og gi middelmådig behandling. Vi må begynne å se mer på enkeltsymptomer og hvordan disse enkeltvis påvirker mennesker og hva som virker på disse symptomene enkeltvis Høres fornuftig ut. Endret 24. juli 2014 av christensen1365381166 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 25. juli 2014 Skrevet 25. juli 2014 Jeg er enig i mye av det du sier. Google "dimensjonal diagnostikk", så vil du se at dette er og har vært en diskusjon i psykiatrien. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. juli 2014 Skrevet 25. juli 2014 Du er inne på noe, men virkeligheten er nok ikke så absolutt som diagnosesystemene. For å ta ditt eksempel: Det er ikke slik at den som oppfyller kun 5 kriterier får avslag på behandling, mens den som oppfyller 6 kriterier får full pakke. I den praktiske hverdag behandler vi på plagsomme og funksjonsnedsettende symptomer uavhengig av om kriterier for diagnose er oppfylt eller ikke. Også persomner som oppfyller kriterene for samme diagnose, men har ulik symptomatologi får ulik og individuelisert behandling basert på de vansker de har. 0 Siter
Gjest Skrevet 25. juli 2014 Skrevet 25. juli 2014 Kanskje noe for folk m diagnosefobiske tilbøyeligheter ? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 25. juli 2014 Skrevet 25. juli 2014 Hei! Tror lurt! Jeg har autisme og det er nok korrekt diagnose.( det medfører en såpass ekstrem annerledeshet at det er helt ok at de kaller det noe,marsboer eller Asperger, spiller ingen rolle for meg) Men i ferier, får jeg stadig høre at ting jeg gjør er psykisk, alt fra å stå opp kl 06.00 ( enda jeg ligger og ser på klokken omtrent for å ikke stå opp før) Løpe kl 06.30 er psykisk. Vaske opp kl 07.30 er psykisk. Rydde sko x ant ganger pr dag er psykisk. Lister er psykisk Planlegging er psykisk. Bok over beplanting er psykisk, også lister over gjøremål utført med dato er psykisk Orden er psykisk. Pakkingen av bilen er psykisk. Vaske bilvinduet mens fyller diesel er psykisk. Ha skadeskjema i bilen ved kollisjon, samt sertifikat er psykisk Osv osv...?? 0 Siter
Cilien Skrevet 25. juli 2014 Skrevet 25. juli 2014 Hei! Tror lurt! Jeg har autisme og det er nok korrekt diagnose.( det medfører en såpass ekstrem annerledeshet at det er helt ok at de kaller det noe,marsboer eller Asperger, spiller ingen rolle for meg) Men i ferier, får jeg stadig høre at ting jeg gjør er psykisk, alt fra å stå opp kl 06.00 ( enda jeg ligger og ser på klokken omtrent for å ikke stå opp før) Løpe kl 06.30 er psykisk. Vaske opp kl 07.30 er psykisk. Rydde sko x ant ganger pr dag er psykisk. Lister er psykisk Planlegging er psykisk. Bok over beplanting er psykisk, også lister over gjøremål utført med dato er psykisk Orden er psykisk. Pakkingen av bilen er psykisk. Vaske bilvinduet mens fyller diesel er psykisk. Ha skadeskjema i bilen ved kollisjon, samt sertifikat er psykisk Osv osv...?? Og hva så? Du HAR jo en diagnose, og det er vel klart at du har en del særtrekk som ikke er helt vanlige. Og NEI - det er ikke helt vanlig å gjøre alt det du lister opp her, spesielt ikke at ett menneske driver med alt dette. Altså: Hver ting er kanskje ikke så uvanlig i seg selv, men sammenlagt hadde jeg nok også lagt merke til at dette var litt spesielt, uvanlig og - om jeg ikke visste det fra før - hadde jeg kanskje undret litt på om personen hadde en diagnose eller bare var ganske spesiell. Det jeg synes er dumt er at folk du omgir deg med tydeligvis sier til deg at dette er "psykisk", det hadde de ikke trengt å gjøre - jeg regner jo med de vet du har en autismediagose. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 25. juli 2014 Skrevet 25. juli 2014 Og hva så? Du HAR jo en diagnose, og det er vel klart at du har en del særtrekk som ikke er helt vanlige. Og NEI - det er ikke helt vanlig å gjøre alt det du lister opp her, spesielt ikke at ett menneske driver med alt dette. Altså: Hver ting er kanskje ikke så uvanlig i seg selv, men sammenlagt hadde jeg nok også lagt merke til at dette var litt spesielt, uvanlig og - om jeg ikke visste det fra før - hadde jeg kanskje undret litt på om personen hadde en diagnose eller bare var ganske spesiell. Det jeg synes er dumt er at folk du omgir deg med tydeligvis sier til deg at dette er "psykisk", det hadde de ikke trengt å gjøre - jeg regner jo med de vet du har en autismediagose. Hei! Hadde jeg ikke hatt en så kompromissløs psykiater hadde jeg ikke godtatt min autismediagnose, men nå ser jeg lite muligheter til å argumentere imot akkurat det. Det virker korrekt nok!:-( Men ifølge min psykiater har jeg kun klassiske autismevansker og alt jec gjør ... Er ikke psykisk !! Min psykiater sier" nei du er ikke psykisk syk, dette er bare autisme"... Sukk Så enkelt og friskt ser mi. Psykiater det! 0 Siter
Gjest Skrevet 25. juli 2014 Skrevet 25. juli 2014 Du er inne på noe, men virkeligheten er nok ikke så absolutt som diagnosesystemene. For å ta ditt eksempel: Det er ikke slik at den som oppfyller kun 5 kriterier får avslag på behandling, mens den som oppfyller 6 kriterier får full pakke. I den praktiske hverdag behandler vi på plagsomme og funksjonsnedsettende symptomer uavhengig av om kriterier for diagnose er oppfylt eller ikke. Også persomner som oppfyller kriterene for samme diagnose, men har ulik symptomatologi får ulik og individuelisert behandling basert på de vansker de har. Det er mye bra med diagnosesystemet vi har, men jeg skulle ønske NAV og folk flest kunne se det litt slik du skriver at det ikke alltid er enten eller. Har du en diagnose så står du plutselig med mye mer rettigheter, men mangler du det ene kriterie som gir diagnosen så er du jo frisk og må bare ta deg sammen. Det gjelder ikke bare psykiske lidelser, men også somatiske. Det var en spesialist jeg var til utredning for en somatisk lidelse, som første gang gjorde meg klar over at det kan være glidende overganger mellom syk/frisk. At det var et sted de hadde satt grensen for å sette diagnose. Jeg har flere ganger hørt fra folk som har full forståelse for at en person har sine begrensninger etter å ha fått en diagnose. Mens en annen som har like mange plager og vært til mange utredninger uten at de har kommet frem til noe. Ja da må det jo være viljen det er noe i veien med. For legene finner jo ingenting. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 25. juli 2014 Skrevet 25. juli 2014 Det er mye bra med diagnosesystemet vi har, men jeg skulle ønske NAV og folk flest kunne se det litt slik du skriver at det ikke alltid er enten eller. Har du en diagnose så står du plutselig med mye mer rettigheter, men mangler du det ene kriterie som gir diagnosen så er du jo frisk og må bare ta deg sammen. Det gjelder ikke bare psykiske lidelser, men også somatiske. Det var en spesialist jeg var til utredning for en somatisk lidelse, som første gang gjorde meg klar over at det kan være glidende overganger mellom syk/frisk. At det var et sted de hadde satt grensen for å sette diagnose. Jeg har flere ganger hørt fra folk som har full forståelse for at en person har sine begrensninger etter å ha fått en diagnose. Mens en annen som har like mange plager og vært til mange utredninger uten at de har kommet frem til noe. Ja da må det jo være viljen det er noe i veien med. For legene finner jo ingenting. Hei! Det burde derfor være mer ydmykhet og mulighet for skjønn Jeg går nok til en psykiater din tenker på mer enn en ting For sa til meg at jeg er mer tjent med Asperger enn HFA diagnose kun fordi NAV ikke vet nok om HFA 0 Siter
Gjest Admin Doktoronline Skrevet 26. juli 2014 Skrevet 26. juli 2014 Velkommen tilbake Dette er dessverre kun en aktiv bruker som har valgt å leke copycat og etterlignet en tidligere brukers nick og bilde. 0 Siter
ISW Skrevet 26. juli 2014 Skrevet 26. juli 2014 Dette er dessverre kun en aktiv bruker som har valgt å leke copycat og etterlignet en tidligere brukers nick og bilde. Aha, skjønner 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 Skrevet 26. juli 2014 Dette er dessverre kun en aktiv bruker som har valgt å leke copycat og etterlignet en tidligere brukers nick og bilde. Heldigvis mener du vel Siden han fortsatt er bannet mener jeg, når er det han får komme tilbake? Anonymous poster hash: 4e627...a6b 0 Siter
Gjest Admin Doktoronline Skrevet 26. juli 2014 Skrevet 26. juli 2014 Heldigvis mener du vel Siden han fortsatt er bannet mener jeg, når er det han får komme tilbake? Anonymous poster hash: 4e627...a6b Nei, jeg mener dessverre. Jeg synes du kan holde deg for god til å drive med slikt. 0 Siter
slabbedask Skrevet 26. juli 2014 Skrevet 26. juli 2014 Dette er dessverre kun en aktiv bruker som har valgt å leke copycat og etterlignet en tidligere brukers nick og bilde. *LOL* 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 Skrevet 26. juli 2014 *LOL* Den eneste DOL brukeren med copycats. Den eneste DOL brukeren med gruppe-tittel "banned". Arnold er en legende rett og slett, håper han blir frisk og får komme tilbake, forumet er ikke det samme uten han. <3 Anonymous poster hash: 4e627...a6b 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.