Gå til innhold

MBT

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har noen erfaringer med MBT behandling? Og hva mener eksperten om denne behandlingsformen?

Anonymous poster hash: 4de5d...5c8
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du med MBT mener metakognitiv terapi, tror jeg nettopp denne terapien vil være den store, positive endringen innen psykoterapi. I et historisk perspektiv tror jeg det blir før og etter metakognitiv terapi.

Skrevet

Er det noen her som har noen erfaringer med MBT behandling? Og hva mener eksperten om denne behandlingsformen?

Anonymous poster hash: 4de5d...5c8

Hvis du med MBT mener mentaliseringsbasert terapi, så er det vel påvist god effekt av denne typen behandling ved enkelte typer psykiske lidelser.  Det er mye god informasjon om MBT på denne nettsiden: http://www.mentalisering.no/hva-er-mentaliseringsbasert-terapi

Skrevet

Hvis du med MBT mener metakognitiv terapi, tror jeg nettopp denne terapien vil være den store, positive endringen innen psykoterapi. I et historisk perspektiv tror jeg det blir før og etter metakognitiv terapi.

Oi, mente mentaliseringsbasert! Tenkte ikke på at denne forkortelsen kunne bety to ting! Beklager det, men takk for svar og håper du kan også svare for mentaliseringsbasert.

Veldig interesant svar. Håper jeg ikke bryr deg med for mange spørsmål nå, men kunne du utdypet hvorfor metakognitivt er så bra?

Skrevet

Hvis du med MBT mener mentaliseringsbasert terapi, så er det vel påvist god effekt av denne typen behandling ved enkelte typer psykiske lidelser.  Det er mye god informasjon om MBT på denne nettsiden: http://www.mentalisering.no/hva-er-mentaliseringsbasert-terapi

Takker for svar og link! Min behandler er veldig positivt innstillt til denne behandlingsformen for meg. Er spent på å begynne!

Skrevet

Takker for svar og link! Min behandler er veldig positivt innstillt til denne behandlingsformen for meg. Er spent på å begynne!

Jeg hørte nylig et foredrag av Finn Skårderud hvor han snakket om MBT. Han var svært positiv til behandlingsformen.

Skrevet

Jeg hørte nylig et foredrag av Finn Skårderud hvor han snakket om MBT. Han var svært positiv til behandlingsformen.

Oi, så bra! Han er jeg stor fan av, har en av bøkene hans. Foredraget ligger vel ikke på nettet vel? :P

Skrevet

Oi, så bra! Han er jeg stor fan av, har en av bøkene hans. Foredraget ligger vel ikke på nettet vel? :P

Ikke det foredraget jeg hørte.  Men hvis du googler mentalisering+Skårderud, så bør du få noen gode treff. Han har også utgitt en bok om emnet.

Skrevet

Ikke det foredraget jeg hørte.  Men hvis du googler mentalisering+Skårderud, så bør du få noen gode treff. Han har også utgitt en bok om emnet.

Tusen takk for svar, den boken må jeg få tak i! :D

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mentaliseringsbasert terapi er psykodynamikernes siste krampetrekning i et forsøk på å ikke havne i bås med kvakksalvere, engleskolestudenter og healere. 

Ikke ta det alt for alvorlig. Det er fint at de nå har kommet på andre tanker. MBT er faktisk ganske interessant og gir mening. Svært forenklet sagt hansdler mentalisering om å kunne se seg selv utenfra og andre innenfra. Om en blir flink til det, vil relasjonelle problemer bli langt mindre, og en vil få det bedre med seg selv.

Skrevet

Mentaliseringsbasert terapi er psykodynamikernes siste krampetrekning i et forsøk på å ikke havne i bås med kvakksalvere, engleskolestudenter og healere. 

Ikke ta det alt for alvorlig. Det er fint at de nå har kommet på andre tanker. MBT er faktisk ganske interessant og gir mening. Svært forenklet sagt hansdler mentalisering om å kunne se seg selv utenfra og andre innenfra. Om en blir flink til det, vil relasjonelle problemer bli langt mindre, og en vil få det bedre med seg selv.

Haha, du er en artig skrue, herr Dahl! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Selv har jeg det best med mitt liv. Jeg har ingen ambisjoner om å vite hva andre tenker, ( se dem innenfra) syns det virker merkelig å være så opptatt av andres indre. Poenget må vel være at man selv har det bra og lever et rolig og velordnet liv. Har mennesker problemer bør de lære seg sette ord på disse og all indre gjettelek bør avskaffes.

Jeg misliker se meg selv utenfra, har aldri likt speil, men sånn annen type se seg selv utenfra er jo lite hensiktsmessig å gruble på, jeg tror sterkere fokus på fag og interesser ville være en bedre løsning, samt hardt fysisk arbeide.

Anonymous poster hash: a3751...82a

Skrevet

Hei!

Selv har jeg det best med mitt liv. Jeg har ingen ambisjoner om å vite hva andre tenker, ( se dem innenfra) syns det virker merkelig å være så opptatt av andres indre. Poenget må vel være at man selv har det bra og lever et rolig og velordnet liv. Har mennesker problemer bør de lære seg sette ord på disse og all indre gjettelek bør avskaffes.

Jeg misliker se meg selv utenfra, har aldri likt speil, men sånn annen type se seg selv utenfra er jo lite hensiktsmessig å gruble på, jeg tror sterkere fokus på fag og interesser ville være en bedre løsning, samt hardt fysisk arbeide.

Anonymous poster hash: a3751...82a

Mentalisering handler ikke om å _vite_ hva andre tenker, men mer om å forstå hva som er det sannsynlige grunnlaget for at en annen person sier og gjør noe.  Uten noen som helst slags "theory of mind" blir det vanskelig å ha fungerende relasjoner til andre.

Tilsvarende vil det å se seg selv utenifra handle om å forstå hvordan ens egen oppførsel er egnet til å bli oppfattet av en annen.

For mange av oss er gode relasjoner noe som beriker livet, og god evne til mentalisering gjør det lettere å ha gode relasjoner.

Madelenemie
Skrevet (endret)

Mentalisering handler ikke om å _vite_ hva andre tenker, men mer om å forstå hva som er det sannsynlige grunnlaget for at en annen person sier og gjør noe. Uten noen som helst slags "theory of mind" blir det vanskelig å ha fungerende relasjoner til andre.

Tilsvarende vil det å se seg selv utenifra handle om å forstå hvordan ens egen oppførsel er egnet til å bli oppfattet av en annen.

For mange av oss er gode relasjoner noe som beriker livet, og god evne til mentalisering gjør det lettere å ha gode relasjoner.

Hei!

Ok men deres "theory of mind" og mentalisering, er begrenset til deres (NT menneskers) måte å være venner, inngå relasjoner på.

Vi med autisme har faktisk en helt annen måte, jo mindre forstyrret den er av NTmenneskers tankegods og følerier, jo bedre fungerer den.

Men det er som med å være døv, blind, man kommuniserer annerledes, og vi med autisme trenger vår kommunikasjon, og kun teoretisk kunnskap om NT menneskers, da fordi flertallet er NT.

Vi fungerer godt sammen hvis ord som venner, vennskap holdes ute og borte,

Man omgås med andre når man har overskudd, vil ha det gøy, ha en adspredelse, ny informasjon, kunnskap, etc...man trenger ikke andre ord på å omgås mennesker.

Endret av Madelenemie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...