Gå til innhold

En bekjent er psykopat - kan jeg gjøre noe?

Anbefalte innlegg

Jordbærjenta
Skrevet

Hei :) 
Det dreier seg om en familie der jeg er helt sikker på stefaren er psykopat. Ikke bare er han ekstremt manipulerende, selvgod og intelligent, han har også noen drøye raserianfall og lyver i ett sett. Nesten ingen klarer å se hva som egentlig skjer  familien, for utad virker han som en kjernekar og absolutt ikke noe i nærheten av hvordan han er om man kjenner han litt bedre. 

Jeg har hørt litt rundt og funnet ut at psykopati ikke er grunn nok til tvangsinnleggelse i seg selv. Det gjør meg litt rådvill, for selv om han ikke bruker vold (iallefall ikke som jeg vet om) er han helt utrolig flink på å dytte ned sin samboer og hennes barn psykisk. Jeg vet at kriteriet for tvangsinnleggelse er at man utgjør en risiko for andres liv, og det gjør han jo forsåvidt ikke. Men jeg er bekymret for den psykiske skaden han påfører sine nærmeste. 

Jeg vurderte å blande inn barnevernet, da tilstanden hos det yngste barnet ser ut til å være alvorlig (i det fall at det ser ut som om h*n utvikler alvorlige psykiske lidelser selv), og barnets mor er såpass nedbrutt at hun ikke er i stand til å være der for barna. Men h*n fyller snart 18, så barnevernet rekker vel knapt å gjøre noe før h*n er myndig og utenfor barnevernets ansvar...

Jeg husker denne ungdommen en dag sa at h*n virkelig skulle ønske stefaren brukte vold, for da kunne det kanskje gå an å gå til rettssak mot han - men at han er alt for smart til å gjøre slikt. Alt foregår i det skjulte.

Så til mitt spørsmål, finnes det noe som helst jeg kan gjøre for familien sin del? Alle råd mottas med stor takk!

stjernestøv
Skrevet

Familien må komme seg unna han, psykopater forandrer seg ikke. Ingenting å gjøre med det.

Skrevet

Hei :) 

Det dreier seg om en familie der jeg er helt sikker på stefaren er psykopat. Ikke bare er han ekstremt manipulerende, selvgod og intelligent, han har også noen drøye raserianfall og lyver i ett sett. Nesten ingen klarer å se hva som egentlig skjer  familien, for utad virker han som en kjernekar og absolutt ikke noe i nærheten av hvordan han er om man kjenner han litt bedre. 

Jeg har hørt litt rundt og funnet ut at psykopati ikke er grunn nok til tvangsinnleggelse i seg selv. Det gjør meg litt rådvill, for selv om han ikke bruker vold (iallefall ikke som jeg vet om) er han helt utrolig flink på å dytte ned sin samboer og hennes barn psykisk. Jeg vet at kriteriet for tvangsinnleggelse er at man utgjør en risiko for andres liv, og det gjør han jo forsåvidt ikke. Men jeg er bekymret for den psykiske skaden han påfører sine nærmeste. 

Jeg vurderte å blande inn barnevernet, da tilstanden hos det yngste barnet ser ut til å være alvorlig (i det fall at det ser ut som om h*n utvikler alvorlige psykiske lidelser selv), og barnets mor er såpass nedbrutt at hun ikke er i stand til å være der for barna. Men h*n fyller snart 18, så barnevernet rekker vel knapt å gjøre noe før h*n er myndig og utenfor barnevernets ansvar...

Jeg husker denne ungdommen en dag sa at h*n virkelig skulle ønske stefaren brukte vold, for da kunne det kanskje gå an å gå til rettssak mot han - men at han er alt for smart til å gjøre slikt. Alt foregår i det skjulte.

Så til mitt spørsmål, finnes det noe som helst jeg kan gjøre for familien sin del? Alle råd mottas med stor takk!

Du kan melde din bekymring til barnevernet. Du kan også oppfordre mor til å forlate sin samboer. Derimot kan du ikke regne med noen hjelp fra psykiatrien i forhold til denne mannen. Hans samboer kan imidlertid be sin fastlege om henvisning til psykolog for sin egen del.

DexterMorgan
Skrevet

Noen mennesker fortjener ikke å leve, er synd å si det men det er min mening. Selvfølgelig skal jeg ikke oppfordre til å ikke la han leve, da dette bryter med norsk lov og forumets regler. Du får ta en prat med moren og anbefale at hun forlater mannen selv om hun er blitt hjernevasket av han og at det er til det beste for alle.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan gjøre slik som frosken skriver.

Tvangsinnleggelse: Hovedkriteriet er "alvorlig sinnslidelse" ( = psykose). I tillegg må minst et av to tilleggskriterier være oppfylt; farekriteriet og behandlingskriteriet.

Det er korrekt at han ikke kan tvangsinnlegges.

Skrevet

Har samboeren gitt uttrykk for sine bekymringer til deg personlig, med kanskje forhåpninger til at du kan hjelpe henne og barna ? Er du på talefot med denne "psykopaten I tilfelle har du et så nært forhold til familien at du kan snakke med "psykopaten" om dine bekymringer for familien ? Men det viktigste er først og fremst hva samboeren hans føler og erfarer og selvfølgelig barna, men det er vel noe hun ser.

Jordbærjenta
Skrevet

Det er hovedsakelig hva barna har sagt som har fått meg til å ta det på alvor. Samboeren har aldri sagt hun vil ut av forholdet til meg, men jeg vet at barna har prøvd å snakke henne til det der hun har sagt at hennes største frykt er å ende opp alene. Så tror faktisk hun ser gjennom fingrene på hva samboeren gjør ovenfor henne og barna. Hun har endret seg noe veldig, blant annet har hun ikke egne meninger om ting lengre og er relativt likegyldig til hva som foregår rundt seg. Barna har sagt at hun i starten prøvde å komme seg bort, men at han alltid fant henne og fikk henne "under sin kontroll" igjen. 

Skrevet

ja det er nokså typisk. hun har etter hvert begynt å innstille seg på godta forholdet. Dette er vanskelig å forstå for andre, men hun har sikkert selv fått så mye ufortjent skyldfølelse, at hun nok føler at hun ikke kan bare bryte med han. Kvinnenaturen er helt fantastisk,og er flinke til å tilpasse seg for ikke å skape ytterlige problemer. Men det kan ende med en katastrofe for henne, hvis ting bare flyter i sammen, og ikke klarer å se seg selv selvstendig, og skille tingene fra hverandre. altså hennes liv fra hans.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...